Hírek

Vásárlási tanácsok: kinek milyen villanyautót érdemes választani?

Meglepően szélesre nőtt a tisztán elektromos autók kínálata, szinte a bőség zavarával áll szemben, aki belső égésű motoros kocsiját végérvényesen tisztább üzemű, megbízhatóbb és dinamikusabb villanyosra cserélné. Segítünk választani!
Első ránézésre talán sokakat meglephet a szám, de jelenleg harmincnál is több különféle villanyautó közül válogathat a kereskedésekbe betérő, vagy a járvány miatt a széles kínálatot online böngésző magyar vásárló.

Miközben a gyártók egyre több méretkategóriában dobnak piacra elektromos járműveket, idehaza megállíthatatlanul bővül a jelenleg már ezerdarabosnál nagyobb töltőhálózat.

Ráadásul napjaink új villanyautóinak töltőkábeleit egyre kevesebbszer kell csatlakoztatni, hiszen látványosan növekednek a megtehető hatótávok.
Mindezeken felül az állam – számos európai országhoz hasonlóan – nálunk is bőkezűen támogatja a közvetlen károsanyag-kibocsátás nélkül, csendben suhanó autók vásárlását. A tavasszal indított, villanyautónként maximum 2,5 millió forintos támogatás ugyan kifutott, de az ígéret szerint már készül az újabb vásárlásösztönző program.

Természetes, hogy egyre több és több családnál merül fel a kérdés: na, és mit szólnátok hozzá, ha elektromos autót vásárolnánk? A tiszta üzemtől a szinte szervizmentes működtetésen és a szerényebb üzemanyagköltségen át a vezetési élményig számos, igen komoly érv szól mellettük. Ezek a pozitív tulajdonságok mindegyik modellre jellemzőek, de vajon kinek melyik az ideális? Az alábbiakban a választáshoz nyújtunk pár hasznos tanácsot.
Mennyien és mire használják majd az autót?

A vásárló elsőként ezt a kérdést kell megválaszolja.

Lehet ugyan bő ötméteres szabadidő-autóval hordani az ifjú trónörököst a másfél kilométerre lévő oviba, csak nem biztos, hogy befér majd éppen arra az egyetlen szűkös helyre az autónk, ami a bejárat közelében felszabadult.

És természetesen lehet sztrádázni négy felnőttnek egy minivel, de gyorsan kényelmetlenné válik mindenki számára az utazás. Nézzük meg elsőként a méretet!
Amennyiben városban szaladgálós-ügyintézős-gyerekfuvarozós használatra vásárolna valaki villanyautót, ráadásul jellemzően egy-két személy mozgatására, a létező legjobb helyen keresgél. Az elektromos kisautók (hivatalosan B szegmens) erre születtek. Azt talán a hajtásláncokhoz kevésbé értők is tudják, hogy a belső égésű motoroknak (legyenek akár benzinesek, akár dízelek) nem ideális működés az indítás, rövid táv utáni (vagyis valódi bemelegedés előtti) leállítás. Ilyenkor fogyaszt a legtöbbet a hagyományos motor, és ilyenkor szennyezi a legerőteljesebben az élőhelyünket.

Ezzel szemben a villanymotornál semmi ilyen probléma nem létezik. Bekapcsoljuk, kikapcsoljuk, mint a konyhai mákdarálót. Ráadásul annál halkabb is az autó. Szerencsére elektromos kiskocsiból számos különféle külsejű-belsejű elérhető a Carnet által forgalmazott márkák kínálatában. Itt versenyez az érdeklődők kegyeiért Európa 2020-as legnépszerűbb villanyautója, a Renault Zoe, amelynek a legnagyobb kihívója egy, a lemezek alatt azonos technikát hordozó testvérpár: a Peugeot e-208, és az Opel Corsa-e. Mindhárom elektromos autó más karakter.
A nagyobbak között még szélesebb a választék.

Amennyiben több ember kényelmes szállítására, akár két-három kisgyereket nevelő család számára, mindenes autónak keres valaki elektromosat, egy méretkategóriával feljebb még komolyabb kínálatból választhat.

Ugyan az előbb felsorolt trió tagjai is rendelkeznek már 210-338 literes csomagtartóval, a hivatalosan C szegmensnek nevezett kategóriában az utasterek és a csomagtartók is tágasabbak. 
A 2010 óta gyártott, és sokáig darabszámrekorderként uralkodó Nissan Leaf a sokak által megszokott és szeretett klasszikus kompaktformát kínálja.
A Hyundai Kona és a Kia Niro tisztán elektromos változatai crossoveres kasznival már magasabb utasteret adnak, de divatos szabadidő-autó-formát is találunk: ilyen a Peugeot e-2008. Talál magának szimpatikus járművet az is, aki szereti, ha van túlnyúlása hátul az autójának, ő a Hyundai Ioniqot nézze meg közelebbről. Aki pedig valami egészen különleges formával szeretne kitűnni a tömegből, az járja körbe a Mazda MX-30-at, majd nyissa ki az ajtajait.

Szinte mindegyikük jellemzője a kényelmes fej-, váll-, és lábtér, a variálható hátsó ülések, és a kiválóan pakolható puttonyok. A csomagtartóik mérete 341-451 liter között mozog. Ezek képesek a család nyaralását menedzselni a rengeteg holmival, vagy akár meglehetősen sok lapraszerelt bútort tudnak elnyelni ledöntött hátsó üléssorral.
Na de melyik mennyi kilométer megtételére képes?

Az egyes modellek közül többet különféle teljesítményű akkumulátorral kínálnak, vagyis a kiválasztott konkrét jármű gyakran megvásárolható eltérő hatótávokkal. Aki rövidebb utakra használja az autóját, annak így kevesebbet kell fizetni.

Ma már ott tartunk, hogy a városinak mondott Zoe legnagyobb akksis változatával simán megtehető a Budapest-Balaton távolság oda-vissza akár megállás nélkül, ugyanis az 52 kWh-s akkumulátorral a hivatalos hatótávja 395 km (cikkünkben WLTP-adatokat használunk). A Corsa-e és az e-208 pedig 337 és 350 kilométerre képes eljutni átlagos használat mellett.
Még messzebbre mennek a nagyobbak – ha tényleg fontos a 300 kilométernél is hosszabb hatótáv, a távol-keletiek között érdemes leginkább szétnézni.

A Nissan Leaf változatai 270 és 385 kilométeres hatótávra képesek, a Hyundai Ioniq 311-re, a Konának is van egy ilyen változata, de a nagyobb akksis már 449 kilométert tud, míg a Kia e-Niro hatótávjai 289 és 455 kilométer.


Mindenképpen érdemes megemlíteni, hogy a villanyautók fogyasztását a használat, és annak körülményei is befolyásolják, mint a benzines és dízel járműveknél.

Az autópályás közlekedéstől a légkondin és fűtésen át az időjárásig modellenként eltérő mértékben, de mind hatással van a fogyasztásra, így a megtehető távolságra is.
Töltés és csatlakozók.

Az összes villanyautó akkumulátorát egyaránt – és egyszerű módon – lehet tölteni otthon, közterületen és plázák vagy hipermarketek parkolóiban. A többség képes a legtöbb nyilvános töltőn felvenni áramot, viszont nem adnak alapból minden modellhez több különféle csatlakozóvéggel rendelkező 3-4-féle kábelt.

Előfordul, hogy például külön kell megvásárolni az otthoni töltéshez szükséges 230-as zsinórt is, érdemes a kábelekre külön rákérdezni! Ezen felül azt tanácsoljuk a sűrűn sztrádázó, és közben majd gyakran villámtöltőzőknek, hogy vegyék figyelembe a jármű kiválasztásakor a kinézett személyautó áramfelvételi képességét.
Éveken át teljesen ingyenes volt országszerte több száz közterületi töltő használata. Ma is létezik sok helyen díjmentes áramfelvételi lehetőség, de az utcai töltők nagy része 2020-ban már fizetős. Nem kell ettől megijedni, jellemzően így is kevesebbe kerül továbbra is árammal autózni, mint benzint vagy gázolajat égetni.

Otthoni tarifával számolva közelítésként elmondható, hogy a cikkünkben felsorolt modellek átlagos használat melletti áramfogyasztása kétliternyi hagyományos üzemanyag költségével egyenlő. Nyilvános AC-töltőnél jellemzően ennek a duplájával kell számolni, így is olcsóbb, az árelőny a DC-villámtöltésnél veszik el, nagyjából kiegyenlítődik a költség.
Az olcsóbb „üzemanyag” mellett számos más előnyre készüljön a vevő.

Ha sikerült kiválasztani, majd megvásárolni a család új, ezúttal már villanyos kedvencét, sanszos, hogy a vezetője többé már nem akar hagyományos autóval járni. Az elektromos járműve csendesebb lesz és vibrációmentesebb.

A villanymotor miatt azonnal rendelkezésre álló maximális nyomatéknak köszönhetően – ha kell – dinamikusabban közlekedik, nagyobb élmény lesz a vezetése.
Több éves használat során hatalmas pozitívumként jön elő a kisebb szervizigény, a kevesebb javítás, miközben napi szinten élvezheti majd használója a zöld rendszámból adódó előnyöket is.

Például az ingyenes parkolást az ország bármely városában. Utolsó helyre raktuk, pedig ha nem is forintosítható éppen, de rendkívül fontos az élőhelyünk levegője miatt: a tisztán elektromos autók nem juttatnak káros anyagokat a légtérbe közlekedés során. Már ettől jobb érzés velük autózni.
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely