Hírek

Az új Mustang Mach-E

Hogyan sikerült elérni, hogy a Ford Mustang Mach-E minden európai vezető arcára mosolyt csaljon?
Tesztek a befagyott tavakon és a perzselő sivatagokban, órák végtelen sokasága a legmodernebb szimulátorokon…
Image
A Ford mérnökcsapatai világszerte keményen dolgoztak azon, hogy a tisztán elektromos hajtású Mustang Mach‑E pontosan azt a hamisítatlan Mustang-élményt nyújtsa.

És ha arról van szó, hogy pontosan ki kell deríteni, mi pörgeti fel az európai autósok pulzusát – vagy éppen mi jelenti számukra a relaxált vezetési élményt –, senki sem tudja jobban, mint a Lommel tesztpályáján dolgozó szakemberek.

Az ő közreműködésükkel készült az az egyedi karakterű felfüggesztés, kormánymű, hajtáslánc és vezetéssegítő technológia, amelyek révén az elektromos hajtásra tervezett modell megfelel az európai vásárlók elvárásainak.
“A mai technológia segítségével a virtuális világban is megformálhatunk egy járművet, vagyis már a korai prototípusok is a megfelelő karakterre alakíthatók, de a munka utolsó, legfontosabb 10 százalékát mindenképpen valódi utakon kell elvégeznünk,” mondta el Geert Van Noyen, a Ford Európa járműdinamikai részlegének igazgatója.

“A Mustang Mach-E kiegyensúlyozott és közvetlenül reagáló, tisztán elektromos hajtásláncát sikerült úgy kialakítanunk, hogy mindenütt képes legyen élvezetes vezetési élményt nyújtani, akár Norvégia kanyargós Trollstigen szerpentinjein, akár a szédítő sebességű német autópályákon vagy dombos brit vidéki utakon autóznak vele.”


A Mustang Mach-E sportos karakterének kulcsa a gázadásra késlekedés nélkül reagáló elektromotor, illetve a padló alá épített akkumulátor. A Lommel tesztpálya 100 kilométer hosszú aszfaltcsíkján megtalálhatók a belga és a francia macskaköves utcák másolatai és a jellegzetes spanyol, német vagy brit útfelületek replikái, így az európai viszonyokhoz formálhatták az autót.
Image
A világ más helyeitől eltérően az öreg kontinensen keskenyebbek és kanyargósabbak az utak, a sebességhatárok pedig magasabbak, így a Mustang Mach-E kormányzását közvetlenebbé, magabiztosabbá kellett alakítani, amihez speciális beállításokra volt szükség futóműben, a lengéscsillapításban, a rugók feszességében és kanyarstabilizátorokban. 

Még a gumiabroncsok kiválasztásánál is fontos szempont volt, hogy ideális egyensúlyt teremtsenek a tapadás és a rugózási kényelem között, hiszen az itteni vásárlók nagyon eltérő út- és időjárási viszonyok közt használják majd az autót. 

A sima és stabil futás nagyon fontos a gyors európai autópályákon. A tisztán elektromos hajtású modell nagy sebességű haladását – és ezzel együtt az utastér zajszintjét – a német sztrádákon és a Lommel próbapálya 4,2 kilométer hosszú, döntött kanyarokkal kialakított szakaszán tesztelték 220 km/órás tempó mellett.
Image
Image
“Az elektromos hajtás miatt a Mustang Mach-E kabinja nagyon csendes, ezért különösen fontos volt kiiktatni minden zavaró zajt és rezgést,” magyarázta el van Noyen - a Ford Európa járműdinamikai részlegének igazgatója.

A vezetést segítő technológiák (mint például a Stop & Go rendszerrel, Sebességkorlátozást Felismerő és Sávközép funkciókkal kiegészített Adaptív Sebességtartó Automatika1) az egész kontinensen felismerik a közlekedési táblákat és az úttestre felfestett jelzéseket, így a vezető mindig ösztönösen és stresszmentesen autózhat – függetlenül a tereptől. 

És akkor még nem beszéltünk arról, ami különösen fontos az európai autósok számára: az elektromos hajtás azonnal és erőteljesen reagál a gázpedál lenyomására. A Mustang Mach-E összkerékhajtása külön-külön osztja meg a vonóerőt az első és a hátsó kerekek között, így az autó lendületesen gyorsul és remekül uralható. 
Image
Image
A Ford mérnökei szigorú teszteknek vetették alá a rendszert, hogy a behavazott skandináv utakon ugyanúgy élvezhető legyen a Mustang klasszikus hátsókerékhajtás-érzete, mint a napfénytől izzó spanyol aszfalton. Ugyanakkor a Mustang Mach-E vezetési élményének kialakítása nem csak a Ford mérnökeinek kiváltsága, hiszen a vezető is választhat a Suttogó, Aktív és Féktelen üzemmódok közül. Mindegyik beállításban más a kormányreakció, a gyorsulás és a lassítás, megváltozik a belső világítás, sőt még a jármű hangja is, hogy az élmény a lehető legjobban passzoljon a vezető pillanatnyi hangulatához.

A Ford nemrégiben fejezett be egy hosszú túrát Norvégiában (Európa egyik leglátványosabban fejlődő elektromosautó-piacán), ahol a tesztelők megtapasztalhatták, hogyan használható az autó a mindennapok során a már meglévő töltőhálózattal.

A valós körülmények között a nagyobb kapacitású akkumulátorral szerelt, összkerékhajtású változat túlszárnyalta az eredetileg tervezett 540 kilométeres (WLTP) hatótávolságot, mivel úgy teljesítette megállás nélkül a 484 kilométeres Oslo-Trondheim útszakaszt, hogy a megérkezéskor még 14 százalék volt az akkumulátor töltöttségi szintje.

A nagyobb kapacitású akkumulátorral és hátsókerékhajtással a Mustang Mach-E várható hatótávolsága 610 km. A vizsgálatok szerint a feltöltés majdnem 30 százalékkal rövidebb ideig tart a tervezettnél, és a nagyobb kapacitás akkumulátorral szerelt, hátsókerékhajtásúváltozat 119 kilométert képes megtenni, ha 10 percre egy IONITY gyorstöltőre csatlakoztatták.

“Ha volt valami, amit mindenképpen el akartunk érni a Mustang Mach-E modellel, az az volt, hogy egy olyan elektromos autót készítsünk, ami méltán viseli a Mustang emblémát,” mondta van Noyen.
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely