jeep-grand-cherokee-zj

Grand Cherokee történelem 1. rész: ZJ

hirdetés
A ZJ története egészen 1983-ig nyúlik vissza, az akkor még AMC (American Motors Corporation) tulajdonban lévő Jeep vezetése három külsős designert, köztük Giorgetto Giugiaro-t bízott meg azzal a feladattal, hogy teremtsék meg a nagy sikert aratott Cherokee modell utódját. Az első tervek még agyagmodellek formájában láttak napvilágot, azonban ezidő alatt egy új technológia, a CAD tervezés is elérte az autógyártókat, így sokkal gyorsabban és hatékonyabban folyhattak a munkálatok. 1987-ben a Chrysler megvásárolta az AMC-t, így lett az 1992-ben bemutatott Grand Cherokee az első, már Chrysler égisz alatt készült Jeep.
Egy korábbi cikkünkben (80 éves a Jeep) volt olvasható a Jeep első nagy húzása, amikor a Willys-t bemutatták. Az első Grand Cherokee bemutatóján volt a cég második nagy dobása; az 1992-es Detroit Auto Show keretein belül Robert Lutz, a Chrysler akkori elnöke Detroit polgármesterével az anyósülésen rendőri felvezetés mellett elindult az első Grand Cherokee-val egyenesen a Jefferson North gyárból (később itt gyártották a modellt) a Cobo Hall-ba, majd a Hall lépcsőin felhajtva egy hatalmas üvegen áthajtva mutatták be a nagyközönség számára.
Az 1993 és 1998 között gyártott modell sok újdonsága ellenére is hű maradt a márka szellemiségéhez. Az önhordó karosszériás felépítés mellett megtartotta az első és hátsó merev tengelyeket, valamint a Cherokee-val ellentétben nem csak elöl, hanem hátul is spirálrugós felfüggesztést kapott, ezzel is tovább növelve a terepjáróképességét.
Három felszereltségi szint közül választhattunk a ZJ esetében.

Base: alapmodell 5 fokozatú manuális váltóval, szövet ülésekkel, az elektromos ablak és a központi zár is opcionális extra volt, és mivel sokkal nem volt olcsóbb a jobban felszerelt modelleknél nem is örvendett nagy népszerűségnek, ezért viszonylag hamar meg is szüntették.

Laredo: közepes felszereltségi szinthez képest igen gazdag volt a felár nélküli extrák listája: vezető- és utasoldali légzsák, ABS, elektromos ablakok, központi zár, tempomat és könnyűfémfelnik.

Limited: prémium felszereltségi szint, itt már az árban benne foglaltatott a fentebb felsorolt extrákon kívül az elektromosan állítható bőrülés, a fűthető tükrök, a faberakás hatású műszerfal panelek, és a külső arany színű díszítőelemek.
Erőforrások tekintetében első körben három verzió volt elérhető: a 4 literes soros 6 hengeres, illetve az 5.2 literes V8-as benzines, valamint az európai modelleknél a 2,5 literes dízel motor. A manapság már ritkaság számba menő 5 sebességes manuális modelleket csak az első 1-2 évben gyártották, ezután már kizárólag négysebességes automataváltó volt elérhető két- illetve négykerékmeghajtással.
1997-ben bemutatásra került a Grand Cherokee Limited 5.9, mely elnyerte a világ leggyorsabb SUV-ja címet, valamint az év SUV-ja címet 1998-ban. Az egyedi, csak egy évig gyártott széria 245 lóerője mellé egy erősített automata váltót, valódi motorháztető szellőzőket, egyedi első spoilert és kipufogórendszert, valamint 16 collos alufelniket kapott. Annak ellenére, hogy ez alatt az egy év alatt több, mint 140.000 darabot gyártottak, a mai napig különlegesnek számítanak, és piaci áruk az évek során egyre csak emelkedik.
1993 és 1998 között több, mint 1,6 millió modellt gyártottak le az első Grand Cherokee-ból. Ez a szám jól mutatja, hogy az SUV kategória már ekkor nagy népszerűségnek örvendett, nem véletlen, hogy jövőre már a modell ötödik generációt köszönthetjük. Folytatás következik!