1941-2021
2021 több szempontból is különleges év a Jeep számára. Ugyan a Renegade és Compass 4xe már tavaly ősztől megtalálható volt a szalonokban, valójában már a 21-es modellévhez tartoztak, megérkezett a Gladiator, érkezik a Wrangler 4xe, és a legutóbbi bejelentés alapján hamarosan a teljesen elektromos Wrangler is. Ezen új modellekkel és fejlesztésekkel bizton állíthatjuk, hogy a Jeep nem csak lépést tart korunk autóipari fejlődésével, hanem komolyabb tempót is diktál. Viszont ezen cikk apropója mégis inkább egy kicsit a történelem, mivel a márka idén ünnepli nyolcvanadik születésnapját!tt.
Indítsunk egészen messziről, a kezdetektől. 1940 júniusában vált nyilvánvalóvá az Egyesült Államok számára, hogy a második világháború európai frontjain harcolniuk kell. Ehhez viszont szükségük volt egy összkerék-hajtású, könnyű, egyszerű szerkezeti felépítésű autóra, amit gyorsan, nagy mennyiségben tudnak gyártani. A tervekre, és a prototípus összeszerelésére mindössze 49 nap állt rendelkezésre. 135 céget kerestek meg az ötlettel, végül kettő válaszolt; a Bantam Car Company, és a Willys-Overland. 1940 július 17-én Karl Probst kettő nap alatt megtervezte a Willys elődjét, a BRC-t (Bantam Reconaissance Car) olyan alkatrészekből, melyek bármelyik gyárban elérhetőek voltak, kivéve a hajtást, amit a Spicer cég szállított (a Jeep modellek tengelyalkatrészeit a mai napig a Dana-Spicer cég gyártja).
A Bantam BRC volt tehát az első „Jeep”, azonban mindenkinek a Willys MB jelenti a kezdetet, ami gyakorlatilag igaz is.
1941-ben a Willys-Overland azzal demonstrálta a jármű kiváló terepjáróképességét, hogy egész egyszerűen felmentek vele a Capitolium lépcsőjén. Amikor egy újságíró megkérdezte Irving „Red” Hausmann-t, a tesztpilótát, hogy mi a neve járműnek annyit felelt: „ez egy Jeep”. Az elnevezésről sok legenda kering, Hausmann egy támaszponton hallotta a katonákat így nevezni a modellt.
A Willys-Overland 1943 februárjában nyújtotta be a kérelmet a Jeep márkanére, amit azzal hirdetettek, hogy „segített megnyerni a háborút”. 1945-ben megkezdődött a CJ, azaz a Civilian Jeep gyártása, melyet már nem katonai célokra, hanem civileknek gyártottak. A Jeep mint márkanév, csak 1950-től volt hivatalosan a Willys-Overland tulajdonában, ma a Stellantis birtokolja, a 7-es osztású hűtőráccsal együtt.
Szaladjunk kicsit végig, hogy mi is történt a 80 év alatt:
- 1946-ban megjelent a Willys (Jeep) Station Wagon, 49-től már állandó összkerék-hajtással, a világ első SUV-ja
- 1956 Jeep Foward Control, az első Jeep pickup
- 1962 Wagoneer az első luxusterepjáró, és az első Gladiator
- 1974 Cherokee, melynek jelenlegi generációja már az ötödik
- 1987 Wrangler, jelenleg a negyedik generációval
- 1993 Grand Cherokee, szintén a negyedik generáció fut
- 2003 az első Rubicon (Wrangler TJ)
- 2007 JK Unlimited, az első négyajtós Wrangler, Compass
- 2014 Renegade
A listán látható modellek nevei azok számára is ismerős lehet, akik nemrég csöppentek bele a Jeep világába, mivel a márka mindig hű maradt saját történelméhez, a Jeep mindig Jeep maradt.
2021-ben egy speciális széria válik elérhetővé az összes modellen, az „80th Anniversary” kiadás. Elsőként a Renegadet köszönthetjük, tavasztól pedig a Compass, a Wrangler, és a Gladiator is megtalálható majd a kereskedésekben. Alap színként a gránit kristály elérhető, és minden jubileumi modell megkapja az 80th Anniversary logót, a fekete gyémántmintás szövet üléseket, magasfényű fekete belső betéteket, és az egyedi, csak ezen a szérián elérhető egyedi könnyűfémfelniket.