Teszt: Fiat 600e

Teszt: Fiat 600e

hirdetés

Elektromos SUV, színes olasz öltönyben

Az 500e után újabb elektromos hajtású típus debütál a Fiatnál.
600e praktikusabb csomagot kínál kis testvérhez képest, miközben hozza a hamisítatlan olasz stílust.
A Fiat, sőt talán az olasz autógyártás megmentője volt a klasszikus 500-asra ügyes formatervvel utaló, 2007-ben bemutatott új 500-as széria. Ez a városi kisautó vitte a hátán a gyártót, sikerét meglovagolva hasonló megjelenéssel bővítették a modellpalettát. Ezek voltak az 500L, 500X modellek, előbbi családi egyterűként nem kapott folytatást, a városi méretű 500X SUV szelleme viszont tovább él, de immár új néven. Az 500X-szel egy ideig párhuzamosan gyártott utód 600-as szériaként kerül gyártásba, új technikai alapokon.
A modell tisztán elektromos motorral debütált, a hibrid hajtáslánccal 2024 második felében kerülhet piacra. Technikailag a Peugeot 2008, Jeep Avenger, Opel Mokka olasz testvéréről van szó, ami a Stellantis e-CMP2 platformjára épül. Mondhatni biztos, bevált recept, ami már rengeteg modellben gond nélkül működik.

Színes, rafinált külső

Mivel a hajtáslánc közös, így stílusban, megjelenésben kell markánsan eltérőt, érdekeset adnia a Fiatnak, ha a házon belüli konkurensekkel akarja felvenni a versenyt. Ezért a forma még mindig a 2007-es 500-asra reflektál, akárcsak az 500e.
A 600e tulajdonképpen ennek a kicsit túlfújt verziója, játékos és vidám formai megoldásokkal. A legfeltűnőbb kétségkívül a két részre osztott, festett szemhéjjal hunyorító, kerek nappali menetfénnyel körbevett fényszórók kettőse.

Kerekded és nőies, a szokásos mogorva, agresszívre rajzolt lámpák világában üdítően hat, akárcsak a vibráló fényezés. A Fiat küldetése, hogy leszámol az unalmas színekkel, így a vörös mellett van narancs, égkék, tengerzöld árnyalat is, csak a vevőkön múlik, hogy ezekre szavaznak-e az unalmas ezüst-fehér-fekete trió helyett.

Az olaszok remekül dolgozzák ki a részleteket, és ez a 600e esetén sincs másként, a frontrészre Fiat márkajel helyett a 600-as felirat került, amely visszaköszön a küszöbökön, a hátsó lökhárítón, a fényszórókban, hátsó lökhárítón is, utóbbi esetben az olasz nemzeti színekkel kiegészítve.
Mérete alapján tipikus B szegmensbe tartozó, városi életre méretezett SUV-val állunk szemben, teljes hossza 4,17 méter, szélessége 1,78 m, magassága 1,52 m, a tengelytáv pedig 2,56.

Ismerős, de hangulatos belső

A belteret vizsgálva viszont észrevehető, hogy nem kapott különcködési jogot a Fiat:számos elem a egyezik a közös gyártósoron, Lengyelországban készülő Jeep Avengerrel. Így akik ültek abban a modellben, azoknak ismerős lehet a kormány (mínusz az alsó küllő), a rafinált, összehajtogatható fedél az azonos padlókonzolon, az irányváltó és klímaszabályozó gombok, a megegyező légbefúvó rostélyok. Ugyanakkor ezek itt is jól mutatnak, illenek a 600e-hez is.

10,25, illetve 7 colosak a kijelzők a műszerfalon. A fedélzeti rendszer egyszerű, gyors működésű, letisztult grafikával. A tervezőktől szerencsére kapott egy fizikai "home", vagyis a kezdőképernyőre visszavezető gombot, mert néha azért el lehet tévedni a menüpontok között.
Ezt a problémát egy huszárvágással, a vezeték nélküli Android Auto és Apple Carplay kapcsolattal oldhatjuk meg. A megjelenítésre igénybe vett mobilokat kétfajta USB-aljzat (hagyományos A és az új C szabványú) várja, van 12 voltos csatlakozó is, a fizikai gombok jól használható méretben, jó helyre kerültek, a menetválasztás pedig szintén nagy méretű nyomógombokkal történik, akárcsak a Jeep esetén.
A különféle tárolókban 15 liternyi teret kapunk, a középkonzol mély ürege levehető tetővel igencsak praktikus, akárcsak a klímakonzol fizikai gombjai, amelyekkel előhívhatjuk a legfontosabb funkciókat.

Az egyedi olasz hangulatot a fehér, bőrhatású ülések adják, amelyekbe művészi igényességgel, türkiz cérnával varrták bele a 600-as felirat mintázatát. A hangulatot olasz wellnessként próbálja eladni a Fiat, amit masszázsfunkcióval fejel meg a vezetőülésnél.
A színes, kellemes formai megoldások mellett a kemény műanyagok határozzák meg a beltér hangulatát, ezen a téren adhatna többet a modell, főleg ebben a 15 milliós ársávban. A tervezők célja egy családibb 500-as létrehozása volt, amelyben hátul is élhető teret kapnak az utasok. Ezt sikerült elérni: elöl kellemesen el lehet férni, hátul két átlagos termetű utas érezheti jól magát, a lábtér viszont szűkös. Ugyanakkor a hátul ülők kapnak saját légbefújó rácsokat, valamint USB-C csatlakozást.
A csomagokat 360 literes raktér várja, amit 60/40 arányban dönthető ülésekkel bővíthetünk 1231 literre. A padló opciósan kaphat kétfedelű kialakítást, amivel lakhelyet kap a töltőkábel, és így sík rakodófelület alakítható ki. Ebben a modellben nincs elöl tároló, mivel belső égésű motorral is készül, így a motorháztető alatt mintha csak egy hagyományos erőforrást találnánk, vezetékekkel, komponensekkel körbevéve.

Stabil technikai háttér

A 600e is a 2023-ban felfrissített, Stellantis-fejlesztette elektromos hajtásláncot kapja, ebben a villanymotor 115 kW (156 LE) teljesítményű, 260 Nm nyomatékú, mellé 400 V-os, 54 kWh-s akkumulátor társul.
Ennek az akkumulátornak a maximális töltési teljesítménye 100 kW. Ideális körülmények között ezt kihasználva 3 perc alatt 30 kilométerrel növelhető a hatótávolság, vagyis 20%-ról 80%-ra 24 percig tart a töltés. Otthon, kényelmesen, fali töltőt használva a teljesen lemerült autó 5,5 óra alatt tölthető 100%-ig, ha 11 kW-os váltóáramú töltést adunk neki. Teljesen átlagos 230 voltos dugaljról 26 óra a teljes töltés, 7,4 kW-os váltóáramú töltőről 8 órával kell számolnunk.

Az elektromos kivitel mellett idén már a kínálat része a belső égésű motorral szerelt lágy hibrid kivitel. Ez a megoldás 48 voltos rendszerrel, 1,2 literes benzinmotorral érkezik. A 100 lóerős, 205 Nm maximális nyomatékú motorral a Fiat 600 megelégszik 4,9 l/100 km-es fogyasztással (vegyes ciklus), a CO2-kibocsátás 109-110 g/km.

Menet közben kényelmesen visszafogott

Menet közben a Fiat 600e sokkal visszafogottabb, mint ahogy azt a harsány külső sejtetné, a komoly kanyarvadászat majd az Abarth verzióra vár. Egy kellemesen átlagos szabadidő-autó benyomását kelti, jól belátható karosszériával, magas üléspozícióval. Az egyenes övvonal és a nagy ablakfelületek megkönnyítik a városi manőverezést, a 10,5 méteres fordulókörrel és a 4,17 méteres teljes hosszal pedig gyerekjáték parkolóhelyet találni, a beállást ráadásul tolatókamera és radar is segítheti.

Kormányzása könnyű, a városi cikázásra lőtték be a rásegítést, amely kiszámítható, pontos irányíthatóságot biztosít. A futómű hangolása kényelmes, a Fiat 600e problémák nélkül lép át az úthibákon, komfortosan rugózza ki a keresztbordákat. Így forszírozott, tempósabb kanyarokban van némi érezhető oldaldőlés, de a villanyautós szinten alacsony, másfél tonnás tömeggel egész agilis marad országúton haladva.
Menettulajdonságait meghatározza a választott üzemmód, ami Eco-Normal-Sport állásokkal szabályozható. Ezekkel három teljesítményszintet kapunk, csak a Sportban áll rendelkezésre a teljes, 154 lóerős ménes. Ilyenkor érhető el a 9 másodperces 0–100 km/órás gyorsulás, az 1,54 tonnás autó végsebessége pedig 150 km/óra. Ez előzésekhez, besorolásnál jöhet jól, minden más helyzetben elég a Normal, városban pedig, ha spórolunk a hatótávval, akkor az Eco módot érdemes választani. Jól adagolható a fékerő, ez minden e-CMP platformra épült típus pozitív jellemzője, tökéletesen vált a rendszer a regeneratív, visszatöltő fékezés és a rendszerfék között.

Egy olasz típustól várnánk némi különc tüzességet, de ez elmarad a Fiat 600e esetén, a tűzijátékot vélhetően az Abarth 600e-re tartogatják, ami 240 lóerős villanymotorja mellé részlegesen önzáró mechanikus differenciálművet is kap majd.
A próbanapok során enyhe tavaszi időben, vegyes felhasználással autóúton 110 km/órát nem átlépve 15-16 kW/100 km-es fogyasztást produkált a 600e, ami nem rossz érték. Ilyen felhasználással könnyedén elérhető a 300-350 kilométeres hatótáv, ahonnan spórolással már lőtávolban van az ideális WLTP-érték az egy töltéssel elérhető 400 kilométeres hatótáv.

Autópályán, és a városi araszolásnál jól jön a könnyen használható, 2. szintű autonóm vezetés (dugókövetés), ilyen körülmények között pedig 18-19 kW/100 kilométer körül alakul az elektromos áram felhasználása.

Megér ennyit az olasz hangulat?


A Jeep Avengernél alacsonyabb alapárral és hajszálnyival hosszabb karosszériával érkező olasz testvér RED kivitelben 13,9 millió forint (Jeep - 15,4 millió forint), magasabb, La Prima felszereltséggel 15,9 millió forint. Ha nem zavaró a halk berregés és a kipufogógáz, akkor hagyományos benzinmotorral 100 lóerővel ugyanezt a modellt már 8,9 millióért (Jeep Avenger 8,4 millió forint) hazavihetjük.

Ugyanezzel a hajtással az Opel Mokka Electric szintén 13,9 millió forint, az egy számmal nagyobb méretű, még tágasabb 48,4 kWh-s akkumulátorral szerelt Hyundai Kona EV 14,6 millióba kerül szintén 154 lóerős hajtással.
A városi életre tervezett méretű Fiat 600e bátor színekkel és igazi feltűnő, olasz stílussal hódít, a műszaki megoldásai pedig a meglepetések nélküli, átlagos felhasználásra tervezett villanyautók közé sorolják. Talán lehettek volna bátrabbak a Fiatnál, és a praktikumot tovább fokozva valódi kis családi szabadidő-autót piacra dobni a B szegmensben, de a Stellantis-családon belül így is ez a legstílusosabb csomag, amit ezzel a hajtáslánccal megkaphatunk.