Hírek

A Vadonatúj RAV4

A világ legnépszerűbb SUV-ja, a Toyota RAV4 a hazai márkakereskedésekbe is megérkezett legújabb generációja menetdinamikai képességeinek alapját a vadonatúj TNGA K platform adja. A Toyota várakozásai szerint akár 90%-ban környezetbarát öntöltő hibrid elektromos hajtással gazdára kerülő új RAV4 ennek a padlólemeznek köszönheti alacsony tömegközéppontját, csekély tömegét, valamint erős, merev és kiegyensúlyozott futóművét, ami kivételes vezethetőséget, stabilitást és vezetési élményt biztosít.

A SUV szegmenst várhatóan mind dizájnja, mind menetképességei, mind a világ legfejlettebb hibrid elektromos hajtása révén alapjaiban felkavaró vadonatúj Toyota RAV4 új GA-K elnevezésű platformja még élvezetesebb vezethetőséget kínál.
Szintén ennek köszönhető a remek külső és belső formaterv, a megnyugtatóan kiemelkedő biztonsági teljesítmény, valamint a fokozott utazási kényelem. A lehető legalacsonyabb tömegközéppont érdekében minden alkatrész tömegét csökkentették, és azokat a lehető legmélyebben építették be a járműbe, a motortól egészen az ülésekig. A platform emellett 57 százalékkal megnöveli a RAV4 karosszéria-merevségét, ami stabil rugózást, csekély oldaldőlést és kiemelkedő vezethetőséget eredményez.

A GA-K platform határozza meg azt a „magabiztos és természetes” vezethetőséget, amelyet a Toyota az új modell fejlesztése során megcélzott: „magabiztos”, amennyiben nem reagál kedvezőtlenül a zavaró erőhatásokra, valamint stabilitás érzését kelti; illetve „természetes”, mivel ösztönösen, természetes módon reagál a vezető utasításaira. A futóműből fakadó előnyökön túlmenően további megoldások is hozzájárultak a modell általános minőségéhez; a Toyota a legkiválóbb mérnökeire bízta az új RAV4 dinamikus teljesítményének fejlesztését, a vezethetőség és irányíthatóság finomhangolását.

Az üzemanyagtartály kialakítását és elhelyezését például úgy módosították, hogy az elősegítse a jobb vezethetőséget és stabilitást. A tartály a hátsó tengely előtt, keresztben található, így tömege egyenletesen oszlik meg a kerekek között, ami csekély oldaldőlésű, stabil rugózást eredményez. Nem csak hosszirányban (59/41), de keresztirányban is optimális tömegelosztást valósítottak meg.
A kormányszervót a kormányoszlopról a fogaslécre helyezték át, így az elektromos szervokormány pontosabban, kezesebben reagál a vezető utasításaira. A kormányzási nyomaték így lineárisabban növelhető. Ez kisebb terhelésnek teszi ki a kormányoszlopot, ami a kormányerők emelkedésével jobb, közvetlenebb kormányérzetet eredményez, ívmenetben pedig pontosabban követhető a kijelölt nyomvonal. Az autót négyévszakos helyett nyári abroncsokkal szerelik fel, ami még pontosabb vezethetőséget és a kategória élvonalába tartozó féktávolságokat eredményez. A RAV4 GA-K platformja hátul kettős keresztlengőkaros felfüggesztést kapott. A mély tömegközéppontnak és a fokozott karosszéria-merevségnek köszönhetően a futóművet nem kellett keményebbre hangolni annak érdekében, hogy teljesítse a menetdinamikai fejlesztési célokat. A mérnökök a fokozott rugózási kényelem érdekében részletekbe menően szabályozták a hátsó felfüggesztést, a függőlegeshez közelebb állították a lengéscsillapítókat, valamint optimalizálták a lengőkarok bekötési pontjait.

A vezethetőség ennek köszönhetően dinamikus, természetes és semleges; az autó pontosan reagál a vezető kormányparancsaira, gáz- és váltókezelésére, ami magabiztosabb vezetési élményt eredményez.
Egyedülálló koncepció és kialakítás

A TNGA GA-K platform nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a Toyota formatervezői erőteljes szabadidőjárműves személyiséggel, a versenytársaktól markánsan különböző formavilággal ruházhatták fel az új RAV4-et. A TNGA a felszín alatt számos szabványosított alkatrészt alkalmaz, ami nagyban leegyszerűsítette a fejlesztési folyamatot. Ez több időt és szabadabb teret biztosított a tervezőknek ahhoz, hogy kívül-belül vadonatúj megjelenéssel formálják a modellt. A külső vonalakat és az utastér részleteit egyszerű sokszögek határozták meg, ami erőteljessé és egységessé teszi a dizájnt.

Ez az erőtől duzzadó formaterv az egyedülálló, új öntöltő hibrid hajtáslánccal együtt kiemelkedő, egyedülálló jellemzőkkel ruházza fel az új RAV4-est, lehetővé téve, hogy ezen a rendkívül népes piacon hatékonyan szólítsa meg a fogyasztókat, mindenekelőtt új vásárlókat csábítva a modellhez, illetve a Toyota márkához.

Ezt a célt szolgálja többek között a megnövelt szabad hasmagasság, a nagyobb átmérőjű kerekek, valamint az, hogy az autó egyértelműen alkalmas többcélú felhasználásra. A RAV4 külső megjelenése erőteljes és egyedi; robusztus formája az orrtól az oldalakon át a farig húzódik, ami masszív stabilitást kölcsönöz a járműnek, és hiteles szabadidőjárműves képességekről tanúskodik. Az orr széles kialakítása erőt sugároz, a lökhárító alsó részét optikailag megerősítették. Hasonló hatással találkozhatunk hátul, ahol a zárófények és a hátsó szélvédő által kirajzolt, vízszintes vonal határozott letöréssel folytatódik az éleknél, a hátsó kerekek felé irányítva a tekintetet, és érvényre juttatva a formaterv „sokszögletű” hangvételét.

Az utastérben kiemelkedő érzékelhető minőséggel és rendkívül precíz kivitelezéssel találkozunk. Dominálnak a puha tapintású felületek, beleértve a műszerfalat és az ajtópaneleket. Egymással összhangban álló minták, textúrák, színek és hangulatvilágítás mellett a szimmetrikus formák és a 2017-es Los Angeles-i Autószalonon bemutatkozott Toyota FT-AC (Future Toyota – Adventure Concept) tanulmánynál megismert sokszögű formanyelv uralja a teret. A kezelőszervek is vadonatújak, a letisztult, integrált gomboktól a kellemes tapintású kapcsolókig, mint például a klímaberendezés szabályozására szolgáló gomb/tárcsa kombináció. A mélyen ülő műszerfal – ami ismét csak a TNGA platform hozománya – erőteljes, vízszintes vonalai az ajtópanelekben folytatódnak, kihangsúlyozva az utastér bőséges szélességét, egyben tisztább kitekintést nyújtva előre, az útra. Az első ülések között található nagyméretű, nyitott padlókonzol szerves része a szabadidőjárművekre jellemző barátságos, funkcionális belső térnek. A tervezők különösen ügyeltek arra, hogy számtalan hasznos, könnyen hozzáférhető tárolási megoldást biztosítsanak a vezető és az első utas számára. A TNGA platformnak köszönhető a lenyűgöző belső helykínálat, a kategóriaelső csomagtartó és az általános komfort is.

A RAV4 csomagtartója alaphelyzetben 580 literes (VDA), 79 literrel tágasabb, mint az előző generációs RAV4 Hybrid csomagtere. Az első és hátsó túlnyúlásokat együttesen 35 mm-rel csökkentették (elöl -5 mm, hátul -30 mm), így az új modell összességében 5 mm-rel rövidebb (4600 mm) lett, és megőrizte dinamikus manőverezhetőségét, miközben a tengelytáv 30 mm-rel nőtt (2690 mm), ami tágasabb belső teret eredményezett. Az új modell határozott, széles kiállását erősíti a 10 mm-rel megnövelt (1855 mm) szélesség, valamint a szélesebb első és hátsó nyomtáv. Ugyanakkor a magasság 10 mm-rel csökkent.
Kényelem és praktikum a fedélzeten

A RAV4 fejlesztése során meghatározó célkitűzés volt a jobb körkörös kilátás biztosítása. A TNGA platformnak köszönhetően a motorházfedél 15 mm-rel mélyebbre kerülhetett, ami 2°-kal megnövelte a vezető elülső látóterét, míg az első ajtókra szerelt külső visszapillantó tükrök alacsonyabbra költöztek. Az A-oszlopok keskenyebbek, az övvonal mélyebbre került, a jobb hátratekintés érdekében megnövelték a hátsó oldalablakot, valamint bevezettek egy új, digitális visszapillantó tükröt (további részletek a Felszereltség fejezetben.)

Fontos, hogy a vezető kényelmesen üljön, ugyanakkor maximálisan képes legyen uralni járművét. A TNGA platform aktívabb vezetői üléshelyzetet tesz lehetővé, anélkül, hogy csorbítaná a szabadidőjárművek egyik fő előnyeként számon tartott, emelt üléspozíciót. A vezető csípőpontjának magasságát 15 mm-rel csökkentették, a kormánykerék állítási tartományát 50 százalékkal megnövelték. A széles ülésállítási tartománnyal, valamint a pedálok és a kartámasz pontos elhelyezésével együtt így a felhasználók minden eddiginél könnyebben találhatják meg az ideális üléspozíciót. A hátsó utasok kényelme is javult: 40 mm-rel nőtt a bal és jobb oldalon ülők csípőpontja közötti távolság, tágasabb lett a hátsó lábtér, valamint két légbeömlő nyílást alakítottak ki. A hátsó ajtók nyitási szögének megnövelésével, valamint a csípőpont és a küszöb közötti távolság csökkentésével még könnyebb lett a be- és kiszállás, illetve a biztonsági gyermekülések kezelése.

A hátsó ülések mögötti csomagtartó nemcsak nagyobb, de felhasználóbarátabb is lett, köszönhetően mindenekelőtt a teljesen sík, 60 mm-rel hosszabb padlónak. Az ebből adódó, kategóriaelső csomagtér-kapacitás 79 literrel haladja meg az előző, negyedik generációs RAV4 azonos értékét. A tervezés során alapkövetelmény volt a rugalmas alakíthatóság: szükség esetén könnyedén bővíthető a csomagtartó, lehajtott ülésekkel az új RAV4 csomagterében elfér egy 29 colos mountain bike, anélkül, hogy ki kellene szerelni a kerekeit. A csomagtérpadló két szinten állítható, illetve megfordítható, ha piszkos tárgyakat kell szállítanunk. A hátsó ülések 60:40 arányban osztva dönthetők, a csomagtér mindkét oldalfalán tárolóhálókat találunk. Az ötletes megoldások sorát bővíti a csomagtérajtó akasztóként is funkcionáló fogantyúja, vagy a kéz nélkül működtethető, motoros csomagtérajtó.
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely