Hírek

Gyerekbarát családi autó

A gyerekek nem tudtak belőle kiszállni, a feleségem fanyalgott, hogy ez egy teherautó, szerintem pedig még úgyis zseniális családi jármű, hogy a pedáljait úgy kell taposni, mint egy zongoráét.

Hiába: a legnagyobb luxus egy hétköznapi, utcai autóban a sok hely. Beültem ebbe a személyautó-pótlékba, és rögtön tudtam: számomra ez az Év Autója, akkor is, ha ilyen tolóajtós, furgonból készített öszvérek sosem szerepelnek a COTY listáján.

Még akkor is, ha az ergonómia és a logika ezer sebből vérzik ebben a francia egyterűben.
Vicces, bumfordi, széle-hossza-egy járgány ez a Berlingo. Az új Citroënek frontja ezen a kocsin hat a legkevésbé agresszíven, itt a csíkszemekből és a sima orrból nem az Alien pofája áll össze, hanem egy csúnya, de kedves bohóc fura arca. Az XTR-csomag alufelnije és a drágább változatok kis színes kiegészítői is olyanok, mintha egy gyerek dekorálta volna ki ecsettel kedvenc játékautóját: aranyos, esetlen, bájos. A kedvenc apróságom pedig a hátsó lámpa, amiben láthatóan hagyományos izzó világít, melynek fényét megpróbálták menő fénygyűrűkké alakítani a lámpatest mélyén, de a végeredmény egyfajta bambán üres tekintet, ami teljes képzavarral egy fenékről néz ki a világba. Teljesen komolytalan az egész dizájn, ettől pedig a Berlingo a leglágyabb, legszerethetőbb, de legkevésbé macsó autó a PSA-hármasikrek közül. (Peugeot Rifter, Opel Combo és Citroën Berlingo.)

A Berlingo kétféle méretben rendelhető: az XL jelzésű változat tengelytávolsága 19 centivel nagyobb az alapmodellnél, teljes hossza pedig 35 centivel több – abban az autóban jóval nagyobb a csomagtartó. Érdekes, de mindkét változat rendelhető hét üléssel is, a kétszemélyes harmadik sor felára 220 ezer forint.
Odabent is a jelenkori Citroënek mulatságosan eltorzított világa fogadja a beülőket. A nagy térben furcsán szétszóródik a hagyományos, 2+2 órás műszeregység, a kétzónás klíma konzolja, a magasra kiemelt nagy érintőképernyő és az ilyen-olyan funkciók ide-oda széthajigált gombcsoportjai. A rendszer nem átláthatatlan és nem megszokhatatlan, csak optikailag nem áll össze, a Berlingo kabinja mindig egy kicsit olyan, mint egy ide-oda torzuló terű elvarázsolt kastély.

Aki szeret pakolgatni az autóban, nagyon boldog lesz ebben a kocsiban. Eleve két kesztyűtartó is akad a műszerfalon, de az ajtózsebek is mélyek, tágasak. A hátsó ülések előtti padlóban ott a két fedeles csempészrekesz, a csomagtér pedig nem csak nagy, hanem érdekes is. A kalaptartó (nem roló, hanem merev, de három részben hajtogatható plasztiklap) nem csak az ablakvonal alján, hanem a raktér fele magasságában is elhelyezhető. Ennek nem tudom, mi értelme van (esetleg alacsonyabb szülők használhatják pelenkázóasztalnak???), de nagyon jópofa.
A hátsó ülések egyenként dönthetők, döntés közben le is süllyednek, így sík raktérpadló alakítható ki, anélkül, hogy ki kéne őket emelni az autóból. A tető alatt pedig egy hátulról elérhető, lenyitható tárolórekesz kapott helyet. Érdemes még megemlíteni a külön nyitható hátsó szélvédőt: ha szűk helyre parkoltunk vagy csak egy dzsekit kapnánk ki a csomagtartóból, netán pont abból a tető alatti rekeszből, nem kell a hatalmas ötödik ajtót emelgetni.

Ötödik, mert a kocsin két tolóajtó is van. Kívülről ezek könnyen nyithatók és nagy teret tárnak fel – amikor viszont beül hátra az ember gyereke, jön a Berlingo legnagyobb problémája. A hátsó ajtók reteszelését nem oldja kilincs, hanem erőből kell kihúzni az oldalajtót a nyitott állásból, majd meglehetős erővel kell besuhintani őket a helyükre. Ez talán olyan 12-13 éves kortól megy egy átlagos gyermeknek önerejéből. De van megoldás! Ha a gyerekek már beültek és bekötötték magukat, a kocsit egyesben megmozdítva majd erősen megfékezve a vezetőülésből is be lehet csapni az ajtókat. Ez a mutatvány mindig remek hangulatot teremt az autóban.

A cikk tovább folytatódik a vezess.hu oldalon: https://www.vezess.hu/ujauto-teszt/2018/12/03/erosek-a-gyerekeid-akkor-ez-egy-neked-valo-csaladi-auto/
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely