Hírek
Még nem temetné a sofőröket a Toyota
- Közzétette: CarNet Invest Zrt.
- Hírek
Robotautó helyett a vezetőtámogatásé a jövő, sugallja a Toyota autonóm mobilitási projektjének első embere.
Gill Pratt, a Toyota önjáró technológiákért felelős vezetője a téma egyik legnagyobb élő szakértője: korábban az USA védelmi minisztériuma által kiírt DARPA programban dolgozott, majd onnan kiválva segített a Toyotának létrehozni az egymilliárd dolláros költségvetéssel működő Toyota kutatási intézetet (TRI). Ha ő mond valamit, arra odafigyel a szakma – és most azt mondja, ideje lehűteni a kedélyeket.
„Aki szerint azért van szükség önjáró autókra, mert úgy biztonságosabb lesz a közlekedés, téved” – mondja Pratt, aki szerint a teljes mértékben önvezető gépkocsi (5. szintű autonómia) műszakilag megoldható, ám aki azt állítja, közel jár a megvalósításához, az nincs tisztában a fogalom jelentésével. „Aki szerint azért van szükség önjáró autókra, mert úgy biztonságosabb lesz a közlekedés, téved”
Az önvezető gépkocsi legmagasabb szintjén egyáltalán nincs szükség emberi beavatkozásra – sehol, semmilyen időjárási vagy fényviszonyok közepette, egyetlen forgalmi szituációban sem. Idáig eljutni rendkívüli erőfeszítéseket feltételez, de nem lehetetlen.
Más kérdés, hogy a társadalom milyen elvárásokat támaszt a számítógép által vezetett járművekkel szemben. „A robotautónak csak akkor van létjogosultsága, ha biztonságosabban vezet az embernél. De vajon mennyivel kell biztonságosabbnak lennie, hogy megbízzunk benne? Tíz százalékkal? Ez statisztikailag meggyőző, de vajon az átlagember számára is elegendő? Vagy akkor már inkább legyen tízszer biztonságosabb? Ha egy sofőr hibázik, képesek vagyunk együtt érezni vele – elképzeljük, mi hogyan reagáltunk volna abban a helyzetben. Ha a gép hibázik, nem fogjuk tudni mentegetni, nem fogjuk elnézni a tévedését. A mesterséges intelligencia, bármennyit tanul is, mindig kerülhet olyan helyzetbe, amivel még nem találkozott – vajon arra hogyan fog reagálni” – vázolja a problémát Pratt.
Szerinte több létjogosultsága van az olyan rendszereknek, amelyek folyamatosan figyelnek és számolnak, de hagyják, hogy a sofőr vezessen – és amennyiben szükséges, azonnal és hatékonyan beavatkoznak.
A cikk folytatódik a vezess.hu oldalon: https://www.vezess.hu/hirek/2018/10/13/meg-nem-temetne-a-soforoket-a-toyota/