Hírek
Így fejlődtek a Suzuki benzinmotorjai
- Közzétette: CarNet Invest Zrt.
- Hírek
Több mint negyedszázada velünk van a Suzuki, és azóta hatalmas fejlődésen ment keresztül a márka. Az első esztergomi gyártású Swift óta minden egyes generáció hozott valamilyen műszaki fejlesztést, erről olvashatsz cikkünkben.
1992-ben, amikor elkezdődött az esztergomi Swift gyártása, a Suzuki kisautója minden tulajdonságával jócskán kiemelkedett a hazai autóparkból. A befecskendezős, katalizátoros, kis fogyasztású Swift azóta megbízhatóságával is igazolta a márka mérnökeinek munkáját. A későbbi generációk pedig mind hoztak valamilyen műszaki újdonságot, amivel továbbra is a legjobbak között tartották a Suzukit. Például a kétezres évek elején jelent meg a VVT felirat az autókon, ami a változó szelepvezérlés rövidítése. A megoldás az optimális gázcsere érdekében variálja a szelepek nyitási és zárási idejét, ezzel egyenletesebb alapjárat, kis fordulatszámnál nagyobb nyomaték, nagy fordulatnál pedig nagyobb teljesítmény érhető el. Az eredmény jelentős, hiszen míg az első esztergomi Swift 1,3-as motorja 68 lóerős volt, addig az utódjának 1,3 literese már 92 lóerőre volt képes.
A következő generációnál a Suzuki mérnökei tovább növelték a motor hatásfokát a sűrítési viszony növelésével, és hogy elkerüljék az ilyenkor előforduló kopogást, kettős befecskendezést valósítottak meg. A Dualjet névre keresztelt motorokban hengerenként két befecskendező található, amelyeket a szívószelepekhez közel helyeztek el, így javul a keverékképzés és csökken a kopogás esélye is. Az 1,2 literes, 94 lóerős motor pedig még kedvezőbb fogyasztásra képes. A fogyasztás és ezzel együtt az emisszió további csökkentése keltette életre a méretcsökkentett motorokat, amelyek a Suzukinál a Boosterjet névre hallgatnak. A kis lökettérfogat és a közvetlen befecskendezés takarékosabbá, a kisméretű, nagynyomású turbótöltő pedig jóval nyomatékosabbá teszi az apró motort. A Suzuki egyre több típusában megtalálható Boosterjet ezer köbcentis változata ezzel figyelemreméltó 112 lóerős teljesítményre képes, még szerényebb fogyasztás mellett.