Hírek

Így lehet olcsón autózni Magyarországon
- Közzétette: CarNet Invest
- Hírek
Egyre többe kerül az élet hazánkban, a lakhatási költségek megugrottak, az élelmiszerárak elszálltak és literenként 600 Ft körül ragadtak az üzemanyagok. Kiút lehet egy LPG-s, autógázzal is működő használt autó?
Nehéz döntés előtt állnak a szerényebb rászánt összegből használt autót vásárló emberek. Ha dízelautót választanak, azzal a legtöbb esetben igent mondanak a nagynyomású közvetlen befecskendezésre, közös nyomócsöves technikával vagy adagolófúvókával, de minimum egy nagynyomású adagolóval. Az autóban ott lesz a turbófeltöltő annak perifériájával, nyomásszabályozásával. Legtöbbször adott a kettős tömegű lendkerék és a részecskeszűrő, ami egy használt autónál mind-mind vaskos szervizszámlákkal fenyeget. De ha elég sokáig megtartjuk az autót, és elég sokat megyünk vele, a nagyobb kiadások is megtérülhetnek, és messze nem törvényszerű, hogy egymás után az összes injektort, a nagynyomású szivattyút vagy a turbófeltöltőt is fel kelljen újíttatni, netán cserélni.
Sokan mégis inkább az egyszerű szívó benzines autók felé tendálnak, amelyeknél az olajfogyasztás elhárítása a fő kockázat. A benzinköltség magasabb fogyasztásuk miatt biztos többletkiadás, de kiszámíthatóbb életet ígérnek. Szerencsére az egyszerű motorkonstrukció olcsóbb üzemanyaggal társítva a dízeleknél alacsonyabb kilométerdíjat jelent az egyszerűbb benzines motorok használatával. A megoldás olyan használt autót vásárolni, amely autógázzal is működik. Egy liter autógáz ára 350 Ft körüli, szemben a 600 forint körül lecövekelő gázolajjal és benzinnel, ami igen jelentős megtakarítás az LPG-s használt autót vásárlóknak. Ezúttal ebben igyekszünk segíteni.
Rögtön megtérül
Aki meglévő benzines autóját alakíttatná át gázosra, indokoltan kalkulál megtérülési távolsággal, de aki eleve benzin-gázos autó választ, annál ez a kérdés értelmezhetetlen. Az LPG-vel is tankolható autók ugyanis nem kerülnek többe a sima benzineseknél, esetenként olcsóbbak is lehetnek.
Annyira sokan ódzkodnak a gázüzemű autóktól, hogy az olcsóbb használat és a két üzemanyaggal sokkal nagyobb hatótávolság ellenére a gázszett nem értéknövelő tényező a használt autók között, így a vásárláskor nem adódik többletköltség. Az átalakítás lehet gyári, amire a Dacia autói régóta jó példát jelentenek, de a legtöbb esetben utólagosan beszerelt gázszett teszi tisztábbá és megfizethetőbbé az autózást. A használtan elég szűk választékban nemcsak szívó benzines autókat találunk. Turbófeltöltéses benzines motorok is jól működhetnek autógázzal, ha hagyományos szívócső-befecskendezésűek.
Miért olcsóbb?
Összetételében az autógáz a háztartási propán-bután gázra hasonlít, bár kémiailag nem azonos vele. A kőolajlepárlás melléktermékeként keletkezik, lényegesen tisztább égést biztosít, mint a benzin és valamelyest mérsékli autózás közben a szén-dioxid-kibocsátást. Kevésbé környezetszennyező üzemanyagként adókedvezmények érvényesek rá szerte Európában. Hazánkban literenként nagyjából 250 forinttal kevesebbe kerül, mint a benzin vagy a gázolaj. Ráadásul az ára sem lő ki olyan drasztikusan, mint a 95-ösé és a gázolajé, ami járt már literenként 700-800 Ft között. Historikusan az autógáz jóval szűkebb sávban ingadozik fel-le.
Megéri ez nekem?
Autógázból a motorok nagyjából 10-15 százalékkal többet fogyasztanak, mint 95-ösből, mert az LPG literjében kevesebb az energia a benzinnél. De akkora az árkülönbség, hogy autógázzal járva nemcsak a benzines, a gázolajos kocsikénál is alacsonyabb az üzemanyagköltség. A táblázatban 50 000 km üzemanyagköltsége szerepel a Spritmonitor,de oldal tankolási naplóiból számolt reális közúti átlagfogyasztással, 600 Ft-ra kerekítve a benzin és a gázolaj, 350-re az autógáz literenkénti árát.
95-ös benzin | Gázolaj | Autógáz (LPG) | |
---|---|---|---|
Renault Scénic és Grand Scénic III* (2009-2016) | 2 520 000 Ft | 1 800 000 Ft | 1 715 000 Ft |
Mazda6 GG (2002-2008) | 2 520 000 Ft | 2 040 000 Ft | 1 785 000 Ft |
*1,6 16V és 1,5 dCi motorral, 8,4, 6,0 illetve 9,8 l/100 km átlagfogyasztással
** 2,0 MZR benzines és 2,0 MZR-CD dízelmotorral, 8,4, 6,8 illetve 10,2 l/100 km átlagfogyasztással
** 2,0 MZR benzines és 2,0 MZR-CD dízelmotorral, 8,4, 6,8 illetve 10,2 l/100 km átlagfogyasztással
Mivel jár LPG-vel autózni?
Nézzük az alapokat! Egy autógázos autó egyben mindig benzines is. Nem volna értelme olyan LPG-s autót konstruálni, amely ne menne benzinnel is. Ugyanígy a sűrített földgázzal, másik nevén CNG-vel működő autók is üzemelnek benzinnel, hogy a használhatóságukat ne korlátozza a gázkutak hiánya. A hideg motor alapértelmezésben benzinnel indul be, bár autógázzal is képes volna erre, de jellemzően 40 fokos hűtőfolyadék-hőmérsékletnél vált át magától autógázra. Az autógázas-benzines autók motorbenzinnel is működnek, korlátlanul használhatók 95-ös vagy 100-as benzinnel is, csak sokkal-sokkal drágábban.
Hol tudok tankolni?
A nagy töltőállomásoknak csak egy része tart autógázt is, de vannak kisebb gázkutak, amelyeknél kizárólag LPG van. A gázkutak elhelyezkedéséről az interneten tájékozódhatunk, itthon az ország minden szegletében lehet autógázt tankolni kisebb kerülőkkel. A környező kelet-közép-európai országokban is tudunk LPG-t tankolni, többnyire a hazai ár alatt. Ausztriában ritkán, Németországban gyakrabban találunk LPG-t az autópályák mentén, Olaszországban tökéletes az ellátottság. Ha kifogy az LPG, az autó benzinnel minden további nélkül működik. Az egyik elfogyásakor a kocsi automatikusan átvált a másikra, de a vezető egy gombnyomással válthat oda-vissza a kettő között.
Nem robban fel
Sokféle babonaság kering az autógázas használt autókkal kapcsolatban. Az egyik közülük, hogy felrobbannak a gáztartály miatt. Ez nagy tévedés. A kettős üzemű autókban az LPG-nél eleve jobban kellene félni a lobbanékony, a gázolajnál sokkal könnyebben begyulladó és jobban égő benzintől.
Nagyjából két és fél-három évtizede nem szerelnek be olyan gáztartályt a szakműhelyek, amelyen ne volna biztonsági szelep. Autótűz esetén, ami sokkal inkább a benzines oldalon keletkezhet, ez a szelep engedi ki a tartályban lévő autógázt, mielőtt a hőmérsékletnövekedéstől nyomása kritikussá válna és felrobbanhatna a gáztartály. Tehát ez nem olyan, mint a PB-gázpalack, amely tragédiákat okoz épülettüzeknél. Ha a nyomás megközelíti kritikus értéket, a szeleppel lefáklyázható a tartály, tehát az LPG egy lángoszlopként kijut, elég, és így nem okoz robbanást.
Nagyjából két és fél-három évtizede nem szerelnek be olyan gáztartályt a szakműhelyek, amelyen ne volna biztonsági szelep. Autótűz esetén, ami sokkal inkább a benzines oldalon keletkezhet, ez a szelep engedi ki a tartályban lévő autógázt, mielőtt a hőmérsékletnövekedéstől nyomása kritikussá válna és felrobbanhatna a gáztartály. Tehát ez nem olyan, mint a PB-gázpalack, amely tragédiákat okoz épülettüzeknél. Ha a nyomás megközelíti kritikus értéket, a szeleppel lefáklyázható a tartály, tehát az LPG egy lángoszlopként kijut, elég, és így nem okoz robbanást.
Mire kell pluszban költeni?
Némi többletkarbantartást igényel az autó gázrendszere. Az injektorok élettartama jóval 100 000 km feletti, a gáztartály alapértelmezésben 10 évig biztosan használható, de annak ismétlődő karbantartási feladatok és az időszaki műszaki vizsga előtt elvégzendők. Mint a benzinszűrő vagy a gázolajszűrő, itt két szűrő tisztítja meg az autógázt, mielőtt a motorba jut.
Az egyik a folyadék-, a másik a gáznemű szűrő. Azért van kettő, mert az LPG-t a tankban nagy nyomáson, folyékony halmazállapotban tároljuk, a motorba viszont már a reduktornak nevezett nyomáscsökkentő után, kisebb nyomáson, gázzá visszaváltozva lép be. Ez a két szűrő darabonként pár ezer forint, házilag is cserélhető, szakműhelyben elvégeztetve 15-20 ezer Ft körüli tétel a kettő. Szükség van ezen kívül gázbiztonsági szemle elvégeztetésére minden műszaki vizsga előtt, aminek a költsége hasonló nagyságrend. A reduktor felújítására 100 000 km megtétele után lehet szükség, itt gyakorlatilag ellenőrzésről és tömítések cseréjéről van szó, ez sem egy veszedelmes tétel.
Amire figyeljünk: a tartály érvényességi ideje
Egy autógázas és benzines autó kiválasztásánál lényeges szempont a tartály érvényességi ideje, ami az autó használati és piaci értékében is fontos. Sokszor a hirdetések szövegében is szerepel, meddig használható a gáztank, mert ez alapvető információ, amit ellenőrizzünk az autó megtekintésekor!
Beépítése után 10 évig használható egy gáztank, bár ennél tovább is megfelelő, biztonságos lehet. A fánkhoz hasonlító kerek acéltartály, ha kiszerelése és a nyomáspróba után megfelelőnek bizonyul, visszaszerelhető – lenne – még öt évre. A 213/2019. (VIII. 27.) kormányrendelet arról rendelkezik, hogy a vizsgálat elvégzéséhez a tartály gyártójának engedélye szükséges, ami az érintett cégektől gyakorlatilag nem szerezhető be. Alighanem jövedelmezőbb eladni egy új tartályt az évtized leteltekor, semmint hozzájárulniuk a nvomásvizsgálathoz, ami öt évet hozzátenne a megfelelő állapotú tartályok használatához. Emiatt érdemes 10 évvel számolni.
Beépítése után 10 évig használható egy gáztank, bár ennél tovább is megfelelő, biztonságos lehet. A fánkhoz hasonlító kerek acéltartály, ha kiszerelése és a nyomáspróba után megfelelőnek bizonyul, visszaszerelhető – lenne – még öt évre. A 213/2019. (VIII. 27.) kormányrendelet arról rendelkezik, hogy a vizsgálat elvégzéséhez a tartály gyártójának engedélye szükséges, ami az érintett cégektől gyakorlatilag nem szerezhető be. Alighanem jövedelmezőbb eladni egy új tartályt az évtized leteltekor, semmint hozzájárulniuk a nvomásvizsgálathoz, ami öt évet hozzátenne a megfelelő állapotú tartályok használatához. Emiatt érdemes 10 évvel számolni.
A gáztartály beszerelésekor átadott dokumentumok között szerepelnie kell a beépítési idő igazolásának, és a tartályon, látható helyen van egy fémtábla a vonatkozó időpontokkal. Ezt a táblát érdemes levenni, levetetni a tartályról és biztos helyen tárolni, mert a csapadék korrodálja a rögzítését és a táblát magát is, amely leesése, elvesztése esetén nem pótolható.
Ha letelt a 10 év, és van még az autóban annyi, megéri új gáztartályt beszereltetni. Lehetőleg a műszaki vizsga előtt, mert az új tartály beépítése után úgyis műszakira kell vinni az autót. A tartálycsere költsége nagyságrendileg 120-160 ezer Ft függően attól, hány literes tartályt választunk.
Ha letelt a 10 év, és van még az autóban annyi, megéri új gáztartályt beszereltetni. Lehetőleg a műszaki vizsga előtt, mert az új tartály beépítése után úgyis műszakira kell vinni az autót. A tartálycsere költsége nagyságrendileg 120-160 ezer Ft függően attól, hány literes tartályt választunk.










