Hírek

Ezeket a színeket kedvelik a magyarok

Népszerűek a semleges színek a magyar autóvásárlóknál, de a szürke-fehér-fekete vonalnál látványosabb fényezésekre is van igény. Elmondjuk, mit érdemes tudni az autók színéről, a fényezések áráról és a lakkozás megóvásáról.
Bárki bármit mond, egy autó színe nemcsak a hölgyeknek fontos! A férfiaknak is lényeges szempont, milyen színű autóhoz mennek oda reggelenként, akárcsak az, mennyire érzékeny, mennyi törődést igényel az adott fényezés. Egy jól eltalált szín nemcsak a kocsival töltött évek során okoz örömöt, de az autó újraeladását is megkönnyítheti használtan. Mivel a CarNet a magyarországi autókereskedelem meghatározó szereplője, a cégcsoport márkakereskedéseiben értékesített autók színösszetétele értékes és érdekes információ az új autót vásárló honfitársaink preferenciáiról, legyen a vevő magánszemély vagy vállalkozás.

Szürke-mentes övezet

Egy olasz autót sokunk eleve valamilyen élénk, belevaló színben képzel el, ezért is voltunk különösen kíváncsiak a CarNet FIAT budaörsi, győri és veszprémi újautó-értékesítőinek visszajelzésére. Márkakereskedéseink munkatársai az eladott FIAT-modelleknél az utóbbi időben eltolódást tapasztaltak a színes autók felé. A nagy elődöt intelligensen megidéző Grande Panda esetében kiugró a sárga népszerűsége, a 600 pedig – a más márkáknál is releváns semleges színeken kívül – kimondottan jól fogy égkék fényezéssel és a homokszínű autók is említésre méltók.
A FIAT élén álló Olivier Francois két éve hirdette meg stratégiaként a szürkementes övezetet. A „No grey policy” háttere, hogy Itália az örömök, a szerelem, az életigenlés, a szenvedély földje, ahol a házak és a terek sem betonszürkék. Ahogy Olaszország a színek hazája, úgy a FIAT a színes autók gyártója kíván lenni, ezért 2023 júniusa óta nem is gyárt személyautókat szürke színben. Az Alfa Romeo nem alkotott hasonló programot a merészebb színek támogatására, de a márka klasszikusan szép piros és zöld árnyalatai megfogják a vásárlókat, mindkét színnek jelentős a részesedése.

Kikopóban a furgon-fehér

A CarNet Ford Auto-Fort szakembereitől kapott információink szerint a bordó kikopott a gyakoribb színek közül és az ezüst népszerűsége is megcsappant az öt-tíz évvel korábbi arányához képest.

Ford-üzletágunk másik tagja, a For-Top értékesítési adatai alapján a személyautók vezető színe 2025-ben az ezüst és a fekete, 32, illetve 25 százalékos aránnyal. Kékben csak 100-ból 9 autó tündököl, a négyszázalékos részesedésű pirost a zöld is megelőzi 5 százalékkal, míg a fehérre 7 százalék jutott idén.
A pick-upoknál 41 százalékkal első a szürke, megelőzve a feketét és a fehéret (27, illetve 26%). A kisbuszoknál az idei évben holtverseny alakult ki az élen a 43-43 százalékkal részesedő fekete és szürke között. Érdekes változás figyelhető meg a For-Topnál átadott könnyű haszonjárművek világában. 2015-ben még 91 százalékkal vezetett a fehér, ami öt évvel később is egyeduralkodó volt, 10-ből 7 autóval. 2024-re már csak a Ford kisteherautók harmada viselte ezt a semleges színt, idén pedig a fekete, a sötétszürke és a szürke is megelőzte 29, 23, illetve 16 százalékos részarányával. De a haszonjárműveknél a kisebb-nagyobb flották átadásának függvényében évről évre viszonylag dinamikusan változik a fényezések megoszlása.

Merészebb színek a kisautóknál

Konzervatív ízlést tükröz a veszprémi CarNet Autó-Forrás adatsora a Hyundainál közkedvelt autószínekről. A dél-koreai márkánál összességében a szürke és ennek különféle árnyalatai vezetnek. A kisebb modelleknél az élénkebb fényezések iránt is tapasztalható kereslet, míg a nagyobb autók esetében a pasztellszínekre, a más márkáknál is keresett semleges fényezésekre mutatkozik nagyobb igény. Visszatekintve az elmúlt egy-másfél évtizedre, a gyöngyfehér és a barnás tónusok helyébe a zöld és annak árnyalatai léptek az autóvásárlók preferenciájában. Egyértelmű a fehér visszaszorulása, a fekete pedig erőre kapott, de továbbra sem kifejezetten divatszín a Hyundait vásárló ügyfelek között.

Bordó,vörös,piros

Egészen egzakt adatokat közölhetünk a CarNet Mazda Mirainál elkelt autók megoszlásáról. Messze a piros vezet, a márka elsőre azonosítható Soul Red (lélekvörös) fényezése 27,6 százalékos arányt ért el a 2024-es teljes évben. Nem új keletű az érdeklődés, hiszen 2015-ben az eladott autók 31,8 százaléka volt metálpiros, a 2020-as érték 33,5 százalék. A CX-30 esetében közel 50 százalék a részesedése márkakereskedéseinkben.
A CX-80-nál viszont a mélybordóba szerettek bele ügyfeleink, az eladott autók 4,3 százaléka piros és 38,3 százaléka bordó. Összességében a Mazda Mirainál megrendelt autóknál a fekete részaránya csak harmada a sötétszürke 22,1 százalékos részesedésének. A sötétszürke a CX-60-nál dobogós és a Mazda3 limuzinok legkedveltebb fényezése: a kompakt limuzin 46,2 százalékban sötétszürkében talált gazdára az elmúlt időszakban. A CarNet márkáihoz a közelmúltban csatlakozó MG vásárlói kedvelik a bordó fényezést, ami a magánvásárlók jelentős számán is múlhat. A dél-pesti, Védgát utcai szalon átadójából említésre méltó arányban gurulnak ki az ügyfelek bordóra fényezett autóval, elsősorban a ZS vevőköréből.

Jól mennek a semleges színek

A szakmán belül semlegesnek mondott fényezések népszerűségét visszaigazolták a cégcsoport legtöbb márkakereskedésének munkatársai. Semlegesnek a gyakori és nem feltűnő autószínek tekinthetők, a fehér, az ezüst, a szürke és a fekete fényezés. A CarNet Auto-Fort Nissan-szalonjának munkatársa az adatgyűjtés során kiemelte, hogy sokkal több semleges színű autó van jelen, mint 10-15 éve. Az egyes típusokon belül továbbra is vannak különlegesebb színek, amelyeket örömmel választanak az ügyfelek, a Qashqainál ilyen a „Mélyóceán” zöldes árnyalata, az X-Trailnél pedig a pezsgőezüst.
Úgy fest, hogy a gyöngyházfehér kiment a divatból, legalábbis az Opel CarNet Triplex értékesítői szerint egy évtizede jobban fogytak az autók a gyöngyházfénnyel feldobott fehérben. A szalon statisztikái szerint a narancssárga népszerűsége is mérséklődött, de fehér kontrasztszínű tetővel a Mokkából jelenleg is említésre méltó a színkombináció kedveltsége a budakalászi autószalonban. Cégcsoportunk erős szereplő a Stellantis márkáinak képviseletében is. Más márkakereskedéseink tapasztalataival egybevág a Citroën- és a Peugeot-értékesítők véleménye, akik szerint a kisautóknál jóval inkább mennek az „igazi” színek, tehát az élénk fényezések, míg a nagyobb méretű autóknál az elegáns, mély árnyalatúak vezetnek. Prémiummárkaként a DS autóinál kedveltek a gyöngyházfényezések. Míg a kék változatai kevesebb embert fognak meg, a fehér továbbra is meghatározó szín, de nem az alapáras ipari fehér verzióban. Az a furgonok jól bevált színe, de a személyautók vevőköre a fehér izgalmasabb változatait igényli.

Visszafogott színekben kel el a legtöbb Suzuki – tudtuk meg a Carnet Auto-Fort munkatársaitól. Bár a Suzukinak vannak igen karakteres fényezései is, amilyen az indigókék a Vitarához vagy a kanyonbarna az S-Crosshoz, ezek iránt nincs kiugró igény. Az esztergomi gyártású, hazánkban piacvezető modellek vegyesen fogynak a különböző színekben, így sokféle autóra akad példa észak-pesti szalonunk átadójában.

Mit hozhat a jövő?

Az autófestékeket gyártó globális vállalatok jövőkutatói igyekeznek kitalálni, milyen színek lesznek divatosak, melyek iránt nőhet autógyártó partnereik igénye a következő években. Prognózisaik nem hasra ütéses alapon születnek, de a varázsgömb és az évezredes múltú madárbéljóslás sem szerepel az eszközeik között. A szakemberek többek között a bútoripar és a divattervezés trendjeit figyelik, de más impulzusok is számítanak, például az Apple-termékek kirajzásakor, 10-15 éve a fehér kapott egy löketet. A folyamat kétirányú, a bevonatokat gyártó globális vegyipari óriások, mint a BASF vagy a PPG az autóipari formatervezőket is inspirálni kívánják friss kreációikkal.
A gyöngyházas dukkózásoknak apró üvegdarabkák adnak különleges fényt, a metálfényezésekben pedig fémrészecskék csillogása teszi nemesebbé az autók megjelenését. Az autógyártók legtöbbször hangzatos fantázianevet adnak a színeknek, a Ford Bronco „Area 51” szürke fényezése a Nevada állambeli titkos katonai körzetről kapta a nevét. A Suzuki Vitara többek között napszélsárga gyöngymetál színben választható, a Renault Clio elérhető többek között holdkőszürkében vagy ferritkékben. A konnektoros hibrid Jeep Wrangler színpalettája széles a „Mojito lime” pasztellfényezéstől a klasszikus katonai olívazöldig.

Új szempont: működik a szenzorokkal?

Napjainkban a BASF szakértői szerint a sötétebb, kékesebb piros árnyalatoktól az élénkebb, lilás árnyalatokat tartalmazó vörösek felé halad a színvilág. Bővül a pasztellszínek választéka például új vaj- és bézs árnyalatokkal, illetve a világoszöld friss változataival. Bár továbbra is a fehér a legnépszerűbb autószín a világon, a kékhez és az ezüsthöz hasonlóan visszaszorulóban van, csökken a részesedése. A BASF legfrissebb, 2024 végén kiadott színjelentése szerint a fekete, a szürke/ezüst és a sárga népszerűsége enyhén nő. A fényezések fejlesztésénél nemcsak a környezetszennyezés mérséklése a feladat, de a tervezőknek arra is ügyelniük kell, hogy a fényezések jól működjenek a vezetőtámogató rendszerek szenzoraival, amelyek az autó környezetét érzékelik.

Hogyan óvjuk az autónkat?

Végül pár tanács a fényezés megóvásához. Mivel a galambok, sirályok találati térképéről nem tudjuk levenni az autót, bármilyen színű is, muszáj megóvni a madárürülék hatásaitól! Meleg időben létfontosságú, hogy a felforrósodott fényezésre került szennyezést minél hamarabb tüntessük el a kasztniról.

Az első biztonságos lehetőségnél érdemes félreállni, a kocsiban tartott flaska vízzel lelocsolni a foltot és utána bő vízzel átitatott papírtörlővel eltávolítani a maradékot.
A madárürülék ugyanis sokkal agresszívabb kémiai összetételű anyag, mint az emlősöké! Mivel a madaraknak nincs külön húgycsövük, így vizeletüket is ez a trutyi tartalmazza, ami a húgysavtartalom miatt tehet kárt a fényezésben. Használt autókon a napsugárázás és a hőingadozás hatására a festék legfelső, védő lakkrétegén keletkező repedéseken át a madárpiszok savai még könnyeben bejuthatnak a fényezésbe. Autómosáskor a nagynyomású vízsugárral és a bő vizes feláztatás után szivaccsal sem eltávolítható ragacstól, szennyeződéstől próbáljuk meg izopropil-alkohollal vagy másik nevén izopropanollal megszabadítani a karosszériát.
Ez az oldószer is súlyosan mérgező, akárcsak a metil-alkohol, de oldószerként használva segít az autó szép állapotának megőrzésében. Ha a makacs szennyeződések eltávolítása házilagos módszerekkel nem sikerül vagy a fényezésen meglátszik az évek múlása, jó szívvel ajánljuk a CarNet márkaszervizek autókozmetikai szolgáltatását, ahol erre specializálódott szakembereink profi szerekkel és bevált fogásokkal gondozzák a megszépítendő autókat. Túlzás nélkül mondható, hogy tudásuk és eszközeik hatására egy megóvott autó szinte újjászületik, és majdnem az újkori fényében ragyoghat.


Mennyibe kerül egy jó szín?

Legtöbbször a nagy sorozatban gyártott személyautókhoz egy-két felármentes színt kínál a gyártó. Többnyire a piros, a sima fehér vagy a királykék a választható fényezés, de esetenként egy vagány árnyalat választható nulla forintért. A Peugeot-nál a termékpolitika része alapáron adni az összetéveszthetetlen Agueda-sárgát a 208-hoz, a mutatós Obsession-kéket a 308-ashoz vagy az egyedi Coppery-kék metálfényezést a 308 kombikhoz. Az elektromos Renault 5-nél kiviteltől függően a rikító „popzöld” és az elegáns fekete gyémánt tartozik a szériafelszereltségbe.

Széles határok között mozog a fényezések felára. Például a Suzuki S-Cross feláras színei egységesen 170 000 forintba kerülnek cikkünk írásakor, ami a metálszíneken kívül gyöngyházfényezésekre is áll. Hasonlóan kedvező a Peugeot árszabása, a hamarosan megújuló 308-hoz 150 ezer forintért választhatók a különféle színek, az elixírpiros kivételével, amely 230 ezer forintos extra.

Akárcsak a prémium metálszínek, a matt fényezések felára is meghaladhatja a félmillió forintot, például a Hyundai Santa Fe matt színeinek felára 550 000 forint, míg a gyöngyházfényezések kijönnek 400 ezer, a sima metálszínek 350 000 forintból a nagy SUV-ra. Értékesítőink örömmel tájékoztatják meglévő és leendő ügyfeleinket a rendelhető színekről, ideértve a modellváltásokkal vagy az autók továbbfejlesztésével módosuló fényezései opciókat.
A legnépszerűbb autószínek
Fehér
34
Fekete
22
Szürke
17
Ezüst
8
Kék
7
Piros
4
Zöld
2
Sárga
1,5
Bézs, barna, narancs, lila
1-1-1-1
Arany
0,5
Százalékos megoszlás. Forrás: BASF Color Report 2024
1994 - 2025 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely