Hírek

Félmilliós kiadást okozhat ez az alkatrész
- Közzétette: CarNet Invest
- Hírek
Drága, de hasznos a kettős tömegű lendkerék
Sokan azt hiszik, hogy a kettős tömegű lendkerék csak a használt dízelautók gazdáinak okozhat jelentős kiadást, de ez az alkatrész turbós és szívómotoros benzinesekben is megtalálható. Mit kell tudni működéséről és a cseréjéről?
Ki szeretne halkabb autót, kevesebb rezgéssel az utastérben, és ki akarja óvni a sebességváltót, a kocsi egyik legfontosabb főegységét?
Erre vélhetően mindenki rávágná az igent. De ha úgy tennénk fel a kérdést, hogy ki szeretne kettős tömegű lendkereket a hajtásláncba, amit idővel sok pénzért kell cserélni, valószínűleg jóval kevesebb volna a pozitív reakció. Akinek már kellett vele foglalkoznia, alighanem emlékszik rá, mert a kettős tömegű lendkerék drága mulatság. Mégsem érdemes utálni, mert nagyon sokat tesz az autónkért és a kényelmünkért, mielőtt elhasználódik és cserét igényel.
Erre vélhetően mindenki rávágná az igent. De ha úgy tennénk fel a kérdést, hogy ki szeretne kettős tömegű lendkereket a hajtásláncba, amit idővel sok pénzért kell cserélni, valószínűleg jóval kevesebb volna a pozitív reakció. Akinek már kellett vele foglalkoznia, alighanem emlékszik rá, mert a kettős tömegű lendkerék drága mulatság. Mégsem érdemes utálni, mert nagyon sokat tesz az autónkért és a kényelmünkért, mielőtt elhasználódik és cserét igényel.
Mi ez és mire való?
Az alternáló mozgást végző dugattyús motor járása óhatatlanul egyenetlen, mert az egyes hengerekben eltérő időben történik a munkavégzés a gyújtással és az égéssel. A rázkódás miatt minden belső égésű motor főtengelyének végén találunk egy fémkorongot, amelynek tömege kiegyensúlyozottabbá teszi a motor járását és megkönnyíti az elindulásokat.
A hagyományos, egytömegű, lendítőkerék egyszerű vastárcsa, ami nem tud elromlani. De a kényelmi igények fokozódásával, illetve a feltöltött dízelek, majd a turbós benzines motorok kirajzásával a legtöbb kézi váltós autó átállt kéttömegű lendítőkerékre. A konstrukció lényege, hogy a lendkerék lendítőtömege kétfelé oszlik. Az egyik része továbbra is a motor tehetetlenségi nyomatékához tartozik, a másik viszont a sebességváltó tehetetlenségi nyomatékát erősíti, amivel simább a motor járása és kevesebb rezgést visz át a karosszériára. A két, egymástól szétválasztott tömeget egy rugós csillapítószerkezet kapcsolja össze.
A kettéválasztott tömeg két része egymáshoz képest csekély elmozdulásra képes. Ez már elég ahhoz, hogy a feltöltött motor jelentős és gyorsan felszökő nyomatéka ne ütésként érkezzen meg a sebességváltó behajtótengelyére. A kettős tömegű lendkerék ezzel védi a sebességváltót. Kéttömegű lendkerék turbófeltöltő nélküli autók kézi váltójában is van, és nemcsak prémiumtermékekben, mint az E46-os 3-as BMW vagy az első generációs Lexus IS 200-ban. Például a 2004 utáni Ford Focusban az 1,8 és a 2,0 literes szívó benzineshez kapcsolódik kettős tömegű lendkerék. A legbiztosabb a CarNet márkaszervizeiben az alvázszám alapján lekérdezni, hogy az adott autóban milyen lendkerék szolgál.
Mennyit bír ki?
Mint oly sok más kopóalkatrész esetében, erre a kérdésre is az a jó lelkiismerettel adható válasz, hogy a használattól függ. Lehet 120-150, de 300-400 ezer kilométer is, tényleg azon múlik, mennyi autópályás, illetve országúti szakasz jut egy autónak és mennyit senyved rövid utakon, városi forgalomban.
A lendkerék élettartamát az elindulások lerövidítik, így minél többet megy valaki lakott területen kívül, annál több kilométert tehet meg a lendítőkerék kicseréléséig. Sok függ a kuplunghasználat módjától is.
A lendkerék élettartamát az elindulások lerövidítik, így minél többet megy valaki lakott területen kívül, annál több kilométert tehet meg a lendítőkerék kicseréléséig. Sok függ a kuplunghasználat módjától is.
Finomabb, türelmesebb elindulásokkal éppúgy megnyújtható az élettartama, mint a legalsó fordulatszám-tartomány kerülésével. Elsősorban a dízelmotoros autókban jobb elkerülni az 1600-1800-nál alacsonyabb fordulatszámokat, mert a kis fordulattartományban a motor egyenetlenebb járása több munkát ró a lendkerék rezgéscsillapítására, mint nagyobb, 2000 feletti fordulatszámon. A nagy értékű alkatrész azt is meghálálja, ha a motor leállításakor is benyomjuk a kuplungot, nemcsak indítózáskor, így a motor leállásakor tapasztalható rántástól megkíméljük a lendítőkereket.
Miből tudhatom, ha rossz?
Aki autójavításból él, tudja, hogy egy sokat futott használt autói hibajelenségeit nem lehet 100 százalékos pontossággal egyetlen hibás alkatrészhez kötni. A hajtásláncból érkező remegés, a motor egyenetlen járása többek között a motortartó bakok és a keverékképzés hibájára is utalhat.
A kettős tömegű lendkerékre gyanakodhatunk, ha a motor leállításakor csattanást hallunk a motortérből. Ha a kuplungpedált enyhén benyomva remegést érzünk a pedálon az szintén a lendkerék elhasználtságát jelzi.
A kettős tömegű lendkerékre gyanakodhatunk, ha a motor leállításakor csattanást hallunk a motortérből. Ha a kuplungpedált enyhén benyomva remegést érzünk a pedálon az szintén a lendkerék elhasználtságát jelzi.
Az erősen egyenetlen alapjárat is árulkodó. Érdemes kitárni a kocsi oldalajtóit és ha jól láthatóan remegnek járó motornál, az már a végét járó kéttömegű lendítőkerék jele lehet.
Miből áll a csere?
Mivel a kettős tömegű lendkerék a főtengely végén a sebességváltóhoz kapcsolódik, cseréjéhez le kell venni, majd visszatenni a váltót. Ennek munkaideje a leggyakoribb konstrukciójú, keresztben beépített orrmotoros, elsőkerék-hajtású autókban is legalább négy óra, hosszmotoros autóknál tovább is tarthat.
A művelethez a fronthajtású autókban ki kell húzni a hajtó féltengelyeket, alul alá kell támasztani a motort vagy kikötni egy motortéri áthidaló fémgerendára és így tovább.
A művelethez a fronthajtású autókban ki kell húzni a hajtó féltengelyeket, alul alá kell támasztani a motort vagy kikötni egy motortéri áthidaló fémgerendára és így tovább.
Ha lent van a sebességváltó, még le kell venni a motorról a tengelykapcsolót, benne a kinyomócsapágyat, a kuplungszerkezetet és a kuplungtárcsát. Utána lehet hozzáférni a kettős tömegű lendkereket rögzítő csavarokhoz és kicserélni ezt az alkatrészt.
Mennyibe kerül az alkatrész?
Bár a kettős tömegű lendkerék funkciója minden autóban egyforma, alkatrészként nagyon eltérő sávokban mozog az ára. Jellemzően a nagy volumenben gyártott dízelmotoros európai autókhoz kevesebbe, a japán dízelautókhoz többe kerül.
Az alkatrész beszerzési forrásától függően az utángyártott kettős tömegű lendkerék ára körülbelül 180-450 ezer forint között mozog, a jellemző sáv 230-330 ezer forint a legtöbb nagy szériás autóhoz.
Az alkatrész beszerzési forrásától függően az utángyártott kettős tömegű lendkerék ára körülbelül 180-450 ezer forint között mozog, a jellemző sáv 230-330 ezer forint a legtöbb nagy szériás autóhoz.
Mivel a nagy autókonszernek több márka többféle típusában használnak azonos erőátvitelt, érdemes a cikkszámok alapján utánanézni, hátha ugyanaz az elem jutányosabban beszerezhető másik autó pótalkatrészeként, például egy Citroëné a Fordnál vagy viszont.
Miért fontos a kuplungot is cserélni?
Ha cserére szorul a kettős tömegű lendkerék, a javítást a kuplung cseréjével érdemes elvégeztetni, akkor is, ha a kuplungban még volna pár kilométer. A lendkerék és a kuplung cseréje nagyrészt azonos munkafolyamat, a kettőt egyszerre elvégeztetve a kuplungcserének a munkadíjban gyakorlatilag nincs többletköltsége, mivel a sebességváltót ugyanúgy le kell venni a motorról mindkét művelethez. Az egyszerre elvégzett javítást indokolja, hogy a régi kuplungtárcsa nem szolgálná ki élettartamban az új lendítőkereket, cseréjéhez újra el kell majd végezni az egészet.
Egyes esetekben az elhasználódó kuplungtárcsát össze sem lehet rakni az új lendítőkerékkel, ilyenkor szükségszerűen a kuplungszett is cserés. A tengelykapcsoló cseréje minimum három alkatrész cseréjét jelenti, amiből csak az egyik a kuplungtárcsa. Ugyanígy szükséges a nyomólapnak vagy kuplungszerkezetnek nevezett rugók cseréje.
A kuplungkészlet harmadik eleméből, a hidraulikus kinyomócsapágyból is újat kell beépíteni. Ha valahol csak a kuplungtárcsát cserélnék, az nem megtakarítás az ügyfélnek, hanem az ő lelkiismeretlen lehúzása, mert a túlhasznált nyomólapban eltörő rugók és a folyni kezdő régi kinyomócsapágy cseréje hamar kikényszerítheti a teljes művelet munkadíjának újbóli kifizetését.
A hidraulikus kuplungrendszer része az adóhenger vagy felső munkahenger, ennek cseréje is megfontolandó az autó kuplungozásakor, de nem feltétlenül szükséges, mert külön is megoldható.
A hidraulikus kuplungrendszer része az adóhenger vagy felső munkahenger, ennek cseréje is megfontolandó az autó kuplungozásakor, de nem feltétlenül szükséges, mert külön is megoldható.
Nagyon más a lendkerék és a kuplung cseréjének időigénye attól függően, hány autón végezte el ugyanezt a feladatot egy autószerelő. A CarNet márkaszervizeiben nagyságrendileg hat munkaóra alatt megoldható a lendkerék és a kuplungszett teljes cseréje, mert adott a szakemberek képzettsége, rendelkezésükre áll az összes célszerszám és eszköz, ami hatékonyabbá és gyorsabbá, ezáltal ügyfeleink számára gazdaságosabbá teszi ezt a munkát.