Hírek

Olcsó használt villanyautók: mi bennük a fő kockázat?

Ezt tudják a legolcsóbb elektromos autók

Több mint tíz éve léptek piacra az első modern kori nagyszériás elektromos autók lítiumion-akkumulátorral. Bő egy évtized után az úttörők egykori áruk töredékéért megvásárolhatók. Mire számítsunk, ha nyomott áron keresünk elektromos autót?
Ahogy bővül az elektromos autók részesedése az újautó-értékesítésekből, úgy válik egyre szélesebbé a használt elektromos autók utánpótlási bázisa. Napjainkra a legnépszerűbb villanyautókból használtan is viszonylag gazdag választék alakult ki, és áruk is megfizethetőbbé vált. Cikkünkben használtan is népszerű villanyautók vásárlásához adunk tanácsokat.

Speciális átverés villanyautókkal

Márkától és típustól függetlenül a használt elektromos autók esetében a kilométeróra-visszatekeréshez hasonló veszély az akkukapacitás virtuális feltornászása. Az elharapózó csalás lényege, hogy nem közvetlenül az akkumulátor még meglevő kapacitását írják felül csalárd szándékkal, hanem a hatótáv kalkulálásában érintett paraméterekkel trükköznek, a hatótávot és a fogyasztást manipulálva. Ezáltal a szoftveres kapacitáskiolvasás hamis pillanatképet tükrözhet.
A vásárláskor a valósnál jobbnak tűnő akkukapacitást az autó később korrigálja a tényleges fogyasztás és hatótávolság hatására, de addigra már megvettük a túlárazott autót. Mivel az elektromos autók használtan is jelentős értéket képviselnek, különösen indokolt a portéka ellenőrzése. Használt autót vásárolni akkor a legkevésbé kockázatos, ha az autó műszaki állapotáról és esetleges korábbi sérüléseiről márkaszervizes állapotfelmérésen győződünk meg. A CarNet márkaszerviz-hálózatában ahhoz is adott az összes diagnosztikai eszköz és szoftver, hogy az elektromos autók legdrágább részegységét, a nagyfeszültségű akkumulátort alaposan ellenőrizni lehessen.
Márkaszervizeinkben szakembereink a tréleren beszállított autók javításán kívül az állapotvizsgálatokra is fenntartanak szabad idősávokat, hogy ügyfeleink észszerű határidőn belül meggyőződhessenek róla, érdemes-e megvenni azt a használt autót ,vagy keressenek tovább. Most pedig jöjjön négy használt elektromos autó, amelyek ma már eredeti áruk harmadáért, negyedéért is megvásárolhatók!

Európai bestseller a Renault-tól

Nagyon korán eldöntötte a Renault, hogy az akkori konszerntárs Nissannal együtt imponáló erővel fordul az elektromos autózás felé, és a nagyobbrészt alvó konkurensekkel szemben komolyan invesztál a villanyautózásba. Ennek legfényesebb eredménye a Zoé bemutatása volt 2012 őszén. Az ötajtós és ötszemélyes városi modell hosszú éveken át a legnagyobb darabszámban értékesített elektromos autóként szerepelt Európában.


Röviden: Renault Zoé

Korszak: 2013-2024
Ársáv: kb. 2,6-7,9 millió Ft
Alternatíva: Dacia Spring, SEAT Mii, Volkswagen E-Up
Az első generációban a Continentaltól vásárolt villanymotor váltakozó áramon nyújtott az egyenáramú villámtöltéssel összevethető töltési teljesítményt. A Q210 jelű verzióban 43 kilowattal működhetett az AC-gyorstöltés.
Magyarországon elszórtan, de találhatók olyan töltőoszlopok, amelyek az egyenáramú, ChaDeMo- vagy CCS-szabványos villámtöltésen kívül 43 kilowattos váltóáramú töltést is lehetővé tesznek. 

Nagy előnye ezeknek a régebben telepített töltési pontoknak, hogy itt a váltóáramú gyorstöltés akkor is működik, amikor a DC-töltő foglalt, tehát párhuzamosan gyorstölthető egy autó egyenáramon és egy korai Zoé váltóáramról. A kezdetben 22 kilowattórás akkuval 100-150 km közötti a reális hatótáv, a 41 kWh-s teleppel ez közel a duplájára nőtt.

Nagy előny a 22 kW-os AC-töltés

2015-től a Renault saját fejlesztésű villanymotorjával az R240-es Zoéval a váltóáramú töltési teljesítmény maximuma 22 kilowattra csökkent, ami tökéletesen igazodik az itthon és egész Európában legelterjedtebb töltőtípushoz. A Zoé a maroknyi villanyautók egyike, amely ki tudja használni három fázison töltve a fázisonként 32 amperes áramerősséget. Emiatt a Renault városi villanyautóját egy félórás bevásárlás idejére is érdemes csatlakoztatni a töltőre, mert 30 perc alatt nagyjából 60 városi kilométerre elég töltést vehet fel, és egy mozizás alatt teljesen feltölt az akkumulátor. Több fázisban változott az akku és változtak a motorok is, a legfontosabb váltás bő öt éve történt. 2020 februárjától volt elérhető hazánkban a nagy modellfrissítés utáni változat, ekkor jelent meg az egyenáramú villámtöltő az R110-es és az R135-ös Zoé orrán lévő fedél mögött.
A feláras DC-töltő 50 kilowattos, ekkortól a kisebbik akkumulátor maradt 41, a nagyobbik 52 kilowattórás. A léghűtés miatt a kései Zoék akkuja villámtöltés esetén a töltőáram korlátozásával reagálhat a nyári hőségre.

Aki sokat jár lakott területen kívül, és kihasználja a WLTP-szabvány szerint akár 385 km-es hatótávot, jobban jár a villámtölthető modellel.

Sima városi autózáshoz a 22 kilowattos AC-töltő is gyorsan, 2,5 óra alatt feltölti az 52 kilowattórásra bővített akkumulátort megfelelő betáplálás esetén.

Nagy előrelépés 2020-tól

Ha anyagilag belefér, eleve a 2020-tól gyártott autók megvásárlását javasoljuk, a Zoé minden téren sokat fejlődött és szépült a nagy modellfrissítéssel, amikor megkapta a Clio V 9,0” képátlójú érintőképernyőjét. A 110 lóerős motorverzióhoz csatlakozó új villamos géppel 100 kW-ra (136 lóerőre) nőtt a motorteljesítmény, ami vonzóbbá teszi a 2020-tól értékesített autókat.
Megbízhatósági szempontból a korai és a késői Zoék is jók. Mint a többi villanyautónál, itt is figyelmet igényel a 12 voltos kis akku cseréje, 3-4 évenként érdemes áldozni erre, hogy egy rajtaütésszerű akkugond ne tegye lehetetlenné az autó beindítását. A hajtó villanymotor csapágyazásának elhasználódása a Zoét is érintheti. A Zoékban nagy érték a hőszivattyú megléte, a klimatizáláson belül a klímakompresszor lehet hibaforrás. A rendszer töltöttségét rendszeresen ellenőrizni kell, hogy a szivattyú hosszú élettartamot érhessen el. A Clióéval rokon futóművet a Zoék súlya erősen igénybe veszi, ami a stabilizátorpálcák cseréjében és rugótörésben nyilvánulhat meg.

Bérelt vagy saját akku?

A nyugatról behozott autókban ellenőrizni kellett, hogy az akku az autóhoz tartozik-e vagy bérelhető. Utóbbi esetben a bérleti díjak meg nem fizetése az autó deaktiválását eredményezte, mert a Zoékban nagyon régóta adott a folyamatos mobilnetes kapcsolat. Mára visszaszorultak a 7-10 éve még gyakoribb visszaélések, de a legbiztosabb a CarNet márkaszervizeiben ellenőriztetni a nagyfeszültségű akkumulátor státuszát és ezzel párhuzamosan állapotát is kapacitása felmérésével. Az akku bérlése piactól függően nagyjából 2020 végig volt lehetséges, azóta a lítiumion-akkumulátor eleve benne van az autó új kori árában. Az itthon értékesített autókban a nagyfeszültségű telep mindig az autóhoz tartozott.
A Zoé jó szívvel ajánlható elektromos autó, azt azonban tudni kell róla, hogy elektromos rendszerét nem egyfázisú töltésre találták ki. Egyetlen fázison, 6-10 amperrel csorgatva az áramot az akkumulátorba a Zoék töltési vesztesége igen nagy, ezért itt nemcsak gyorsabb, de sokkal hatékonyabb is a töltés, ha beruházunk korszerű fali töltőbe, akár hálózatbővítéssel. Márkakereskedéseink szakemberei értékes tapasztalatokkal segítenek az otthoni töltési megoldások fejlesztésében.

Kortalan high-tech kisautó az i3

2013-ban a BMW nagyon merész autót mutatott be a keskeny, magas, virsligumis i3-mal. Az ökoautó az antitézise volt mindannak, amit a márka akkor képviselt. Kifejlesztésével kapcsolatban házon belül is nagy volt az ellenállás a más autóktól elvont források miatt, de a Forma-1-es kivonulás után a Project i finanszírozása megoldódott, és a tervezők merek nagyot álmodni. Az i3 könnyű és méregdrága szénszálas műanyag utascelláját alvázként hordozza az aluötvözet hajtásmodul.


Röviden: BMW i3

Korszak: 2013-2022
Ársáv: kb. 3,8-13 millió Ft
Alternatíva: FIAT 500e, Kia Soul EV, MINI Cooper E és SE, Peugeot e208
Erre rögzül a futómű és a hajtásrendszer, benne az akkumulátorral, a hajtó villanymotorral, és ha belerendelte az első tulajdonos, akkor a hatótávnövelő benzines motorral.

Ötmillió forintból, sőt, ma már akár négymillió forint alatt is vehetünk i3-as BMW-t, de nem véletlenül kerülnek a keveset futó, 2-4 éves autók 9-13 millió forintba az.

Lehet épkézláb autót találni a korai modellek közül is, de sok i3-as BMW-ben az akkumulátor kapacitásvesztése miatt az eredetileg is csekély hatótávból csak 60-90 km maradhatott meg a valóságban.
Elsősorban a klímakompresszor meghibásodása fenyegeti az autót, ami főleg a korai i3-asokat juttathatja el a gazdaságos javíthatóság határáig. A szivattyú működésére nagyon kell ügyelni, rendellenes hangok után fülelve, de a legjobb a vásárlás után azonnal kicseréltetni. Ennek az az oka, hogy az i3 konstrukciójából fakadóan – a legtöbb villanyautóval ellentétben – ez a meghibásodás a nagyfeszültségű akkumulátort is érinti.
A klímaberendezés is hűti az akkut temperáló folyadékot, és ha tönkremegy a légkondicionáló szivattyúja, annak darabkái a közös hűtőkörön át az akkucellák alatti hűtéscsövekbe is eljutnak. Tehát nem elég a kompresszort és a klímarendszer csöveit cserélni, az akkut hűtő vékony vízcsövekből is újat kell beszereltetni. A csövek szimpla kimosása túlságosan kockázatos, mert az eredmény nem lesz tökéletes, ami előrébb hozza az újabb kompresszorhibát. A villanymotor csapágyazása okozhat még gondot, de míg a klímakompresszor bőven 100 ezer km alatti autóknál is elromolhat, a csapágygond jóval nagyobb futásteljesítménynél fenyeget.

Űrhajó helyett hétköznapi villanyautó a Nissantól

Év Autója címet hozott a Nissannak Európában az első nagy sorozatban gyártott új kori villanyautó. A LEAF (Leading Environmentally-friendly Affordable Family car) első generációjának korai példányai ma a legolcsóbban megvehető villanyautók közé tartoznak. A ZE0 kódjelű modell akkuját váltóáramról 3,3-6,6 kilowattal tölthetjük, az egyenáramú töltő 50 kW-os és az ázsiai autókra jellemző ChaDeMo-csatlakozót használja, ami az újabb villámtöltők egy részéről hiányzik.


Röviden: Nissan LEAF I (ZE0)

Korszak: 2011-2017
Ársáv: kb. 1,65-3,85 millió Ft
Alternatíva: Hyundai Ioniq Electric, Kia Niro Electric, Volkswagen E-Golf
Több lépésben fejlesztett a Nissan a villanyautón. 2013 középétől a hőszivattyú energiaigénye mérséklődött jelentősen és picit gyarapodott a hatótávolság, az akkori szabvány szerinti 175-ről 199 km-re. Ekkor költözött át az inverter a csomagtérből a motortérbe, így a csomagtartó 330-ról 370 literesre nőtt. Javult az addig elég kényelmetlen hátsó ülés, mert az utasok végre bedughatták lábfejüket az ülések alá, amitől kényelmesebb a lábtartás. 2015-ben az addig egytagú (24 kWh) akkukínálat kiegészült a 30 kilowattórással. Az új akkumulátor nem foglalt több helyet, de 250 km-re javult vele az elméleti hatótáv, amiből 150-200 a valós, amíg az akku jó. Nagy előnye az elektromos kompakt Nissannak a gazdag felszereltség. A fűtés és a hűtés időzíthető, adott a navigáció és az automatikus légkondicionáló.

Megbízhatóan működik

Mint más elektromos autóknál, a LEAF esetében sem kell kuplungbajokkal, milliós költségű felújítást követelő automatikus sebességváltóval, darabonként 100-150 ezer forintos gázolaj-injektorokkal, olajos turbófeltöltővel, kéken füstölő kipufogóval, törött dugattyúgyűrűkkel és sok más gonddal vesződni, amivel a belső égésű motoros autók elhasználódása szembesít.

De azért lehetnek hibái. Főként a 2014 előtti autók akkumulátora degradálódhat vészesen. A korai LEAF-ek akkupakkja mára cseréért kiálthat az esetenként 30-50 km-re apadó hatótáv miatt.
Remek funkció a Nissan LEAF-ben, hogy az akkucellák energiatároló képességének visszaesése jól látható: a műszeregység jobb oldalán a kapacitáscsökkenés arányában elfogyó pálcák jelzik. 12 vonásról indul a visszaszámlálás, a korai autóknál nagyjából 10-12 km felel meg egy osztásnak, tehát a 3-5 pálcás autókkal nagyjából csak 30-55 km tehető meg. Létezhet élethelyzet, amikor egy erősen megcsappant hatótávú villanyautó is megfelelő lehet, de a LEAF-ben többféle opció van az elöregedett cellák, az akkumulátormodulok vagy az egész akkupakk cseréjére. Ez többmilliós ráfordítás ugyan, de az új korinál nagyobbra növelhető a hatótávolság az eredeti 24 vagy 30 kWh kapacitásúnál nagyobb telep beépítésével.

A kor nagyobb gond, mint a megtett távolság

Jellemzően a 2014 után LEAF-ek nagy akkumulátorának öregedése jóval lassabb. A Nissan elektromos kompakt autójára is igaz, hogy a villanyautók akkuja inkább a korral, mintsem a megtett kilométerek számával használódik el, leszámítva az állandó villámtöltéssel terhelt léghűtéses akkukat. Tehát ha összevethető áron választhatunk egy többet futó, de fiatalabb és egy korosabb, de kisebb óraállású autó között, akkor az előbbi bizonyulhat jobb vételnek.
Főként a rozsdás autók elkerülésére kell ügyelni a széles választékból szemezgetve. A küszöb, az alvázlemez és a sárvédők éle veszélyeztetett. Egy villanyautó olyan, mintha állandó teljes terheléssel használnák egy hasonló méretű belső égésű motoros autót, emiatt a futóműelemek a használt Nissan LEAF-ben is odafigyelést igényelnek.

Máskülönben a LEAF karbantartása igen csekély költséggel jár és az akkumulátor kiugró degradációja is csak az első pár évjáratot sújtja. Közülük a kevesebb hőmérséklet-változást elszenvedő, nagyrészt garázsban tárolt autók akkuja jobb állapotban lehet a ridegebb tartásban működőknél.

Francia-japán kisautók kevés pénzért

Hatalmas kormányszög, teljesen kikapcsolható menetstabilizálás, hátsókerék-hajtás: ezek az állítások nemcsak egy driftautó alapjának szánt sportkocsira lehetnek igazak, hanem az egyik legkorábbi és legtakarékosabb elektromos autóra is. Amely autó igazából három, mert a Mitsubishi japán belpiacos kisautójának elektromos verzióját a Citroën és a Peugeot is átvette. A dicső hagyományú francia autógyártók a kooperációval az új kori elektromobilitás úttörőivé is váltak.


Röviden: Citroën C-Zero, Mitsubishi iMIEV, Peugeot Ion

Korszak: 2010-2020
Ársáv: kb. 1,5-2,8 millió Ft
Alternatíva: Renault Zoé, Škoda Citigo, VW E-Up
Belül váratlanul tágasak a magas építésű apróságok, hátul is jól elférnek felnőttek. A farmotoros felépítés sokat javít a térkihasználáson a csomagtér fenéklemeze alatti villanymotorral és a padló alatti akkumulátorral.

Városba tökéletes, az M0-ra nem

Országúton és autópályán a hármas ikrek igen csekély biztonságérzetet nyújtanak, nemcsak az SUV-áradatban nyomasztóan kis méreteik, de kifogásolható stabilitásuk, oldalszél-érzékenységük miatt is. Ezek tehát tisztán városi autók. Lakott területen a 64 lóerővel is fürge gyorsulás és a csupán 9,0 méteres fordulókör-átmérő nagyon kezes és szerethető kisautóvá teszi őket, arról nem beszélve, hogy a 3475 milliméteres hosszúsággal, a kiválóan alászedhető kerekekkel játszi könnyedséggel parkolhatunk le azokon a helyeken, amelyek más autóban szóba sem jönnének.
2012-től a modernebb akkucellák beépítésével javult a fékenergia-visszanyerés hatásfoka. Emiatt a 16,0 helyett 14,5 kilowattórás akku ellenére sem esett a hatótáv, míg a Mitsubishi megtartotta a 88 cellás akkut, 16,0 kWh kapacitással.

Erős lehet a kapacitáscsökkenés

Akárcsak a korai LEAF-ek esetében, itt is gyakori a nagyfeszültségű akkumulátor elöregedése A legolcsóbb autókban nem ritkán 55-65 százalékos az akku és 40-60 km a megmaradt hatótáv. A jó időben 110 km-re jutó autók kivételnek számítanak. De van olyan felhasználási mód, amikor a kis hatótáv is elegendő a mindennapokban. Itt valóban az lehet a dilemma az ingázóknak, hogy hazaérnek-e fagyoskodva, töltési időkiesés nélkül, vagy fűtenek, de meg kell állni tölteni, főleg az olcsóbb autókban.
A temperálás energiaigénye mérsékelhető a klíma- és a fűtéscsövek hőszigetelésével, ha egyszerűen betekerjük őket polifoammal.

Rozsdásodás az alvázon jelentkezhet, a fém karosszériaelemek védelme tisztességes. Ismert probléma a fedélzeti töltőberendezés meghibásodása, az eladásra kínált autók jelentős része már túl van a költséges javításon. A fékszervó szivattyújának baját garanciában orvosolta a gyártó, ennek megtörténtéről érdemes meggyőződni. Használtan C-Zeróból és Ionból sokkal több eladó autót találni, mint a japán eredetiből.

Van más is

Cikkünkben a legnépszerűbb és legalacsonyabb árú elektromos autók tulajdonságait és kockázatait tekintettük át, de van még egy tudnivaló, ami bármilyen más villanyautónál is fontos. Ellenőriztetni kell, hogy az akkumulátorra és az elektromos hajtásra valóban érvényes-e a garancia! Hiába jár a legtöbb esetben 8 év vagy 160 000 kilométeres jótállás az akku újkori kapacitása 70 százalékos megőrzésére, ha a kötelező karbantartások elbliccelése miatt a vállalás rég nem érvényes. Márkaszervizeink ennek tisztázásában is értékes segítséget nyújtanak.
1994 - 2025 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely