Hírek

Mit kell tudni a műszaki vizsgáról?
- Közzétette: CarNet Invest
- Hírek
Magyarországon a négy év feletti használt autókat kétévente kell levizsgáztatni. Árak, buktatók, határértékek: összegyűjtöttük, mit érdemes tudni a forgalmi engedély érvényességének meghosszabbításáról.
„Sok vizsgával” és „Két év műszakival”: használtautó-hirdetésekben visszatérő elem a műszaki vizsga meglétének és érvényességi idejének kiemelése. Nem véletlenül. Minél idősebb és minél olcsóbb egy használt autó, annál fontosabb lehet a tulajdonosnak a következő műszaki vizsgálat esedékessége. Az autójavítás megdrágulása, a műszaki vizsgáztatás fekete és szürke zónáinak fehéredése miatt a forgalmi engedély érvényessége, a frissen letett műszaki vizsga fontos tényező az idős használt autók között.
Kétévente esedékes
Egy újonnan megvásárolt személyautót elég négy évvel a forgalomba helyezése után műszaki vizsgára vinni, utána viszont kétévente kell megújítani az autó forgalmi engedélyét. Ez a ciklus nem változik, 35-40 éves autók is két évre kapnak friss műszakit. Persze vannak kivételek, a old timer minősítésű autók szemléje ötévente, a taxiké évente esedékes. Fontos, hogy a közúti forgalomban való részvételre jogosító vizsgálat érvényessége tisztán időalapú, teljesen mindegy, hogy egy autó 2300 vagy 146 ezer kilométert fut-e két vizsgálat között.
Annak is érdemes márkaszervizben vizsgáztatnia az autót, aki a javíttatását és a karbantartásokat máshol végezteti. Azért jó így vizsgáztatni a kocsit, mert az autó bekerül a márkaszervizes adatbázisba, a rögzített óraállás ebből a forrásból is lekérdezhetővé válik, ami növeli az autó ázsióját a használtautó-kínálatban.
Ezek a bejegyzések nem azonos értékűek a márkaszervizben vezetett szervizkönyvvel, de értékes, bizalomnövelő tényező, ha az adott alvázszámú és rendszámos autóról a márkaszervizek online adatbázisában is talál adatokat a vevőjelölt.
Ezek a bejegyzések nem azonos értékűek a márkaszervizben vezetett szervizkönyvvel, de értékes, bizalomnövelő tényező, ha az adott alvázszámú és rendszámos autóról a márkaszervizek online adatbázisában is talál adatokat a vevőjelölt.
Februárban megdrágult
A 2025. február elsejével megemelt áron nagyjából 45-60 ezer forint az a minimum, amennyiből le lehet vizsgáztatni egy autót. Két tételből rakódik össze a vizsgadíj, illetve a szervizek díja a vizsga előtti szemlére, átvizsgálásra vonatkozóan. Ez a kétkerék-hajtású személyautókra vonatkozik, a 4x4-es autók vizsgáztatása éppúgy többe kerülhet ennél, mint a furgonoké. Az említett ráfordításból 26 700 forint a hatósági vizsgadíj, ami 16 290 Ft volt az emelés előtt, szinte időtlen idők óta. A hatósági vizsgadíjért az egykori Nemzeti Közlekedési Hatóság vizsgaállomásain kaphat friss műszakit egy autó, itt azonban nincs benne az árban az előzetes szemle. A kocsiját felemelve vagy aknán a legritkább esetben látó tulajdonost érhetik kellemetlen meglepetések, ha például egy porózus fékcsőre a vizsgabiztos hívja fel az üzembentartó figyelmét, az autó megbuktatásával párhuzamosan. Az autók hiányosságait kisebb, komoly vagy veszélyes kategóriába sorolta a jogalkotó. Kisebb hiányosság például az elírás a járműokmányokban, de egy tényező is lehet háromféle besorolású, amire jó példa a korrózió.
Nincs külön zöldkártyáztatás
2010. január 1. óta nem kell külön környezetvédelmi felülvizsgálatra vinni az autókat. A zöldkártyáztatás a korábbi formájában megszűnt, az emissziós mérés, a kipufogógáz-összetétel gépi elemzése a műszaki vizsga részévé vált. A műszaki vizsgálat célja a közlekedésbiztonságilag releváns pontok, többek között a lámpák, a fékek, a futómű ellenőrzése. Lényeges a karosszéria teherviselő képességének megőrzése is, a műszaki vizsgán a korrózió az egyik leggyakoribb bukási ok. Nem az ajtók rozsdás alsó éle a gond, de például a futómű bekötési pontjainak, a lengőkarok csatlakozásainak előrehaladott korróziója bukást jelent, akárcsak a futómű-segédkeret (alias bölcső) erős rozsdásodása. Bizonyos területeken egzakt határértékek döntenek a megfelelésről vagy a bukásról. A lengéscsillapítók tesztpadi vizsgálatán a kormányzott keréken 40, nem kormányzott keréken 20 százaléknál nem lehet kisebb a maradék talperő a vizsga sikeres teljesítéséhez.
A keréken mért maradék talperő azt mutatja meg, hogy a lengéscsillapító meddig képes lent tartani a mérőtalpon a kereket, mikor kezdene elpattogni a kerék az úttól. Arra is van pontos kritérium, hogy tengelyenként a két kerék között mekkora lehet az eltérés. A defekttűrő, erősített oldalfalú gumik másként viselkednek a lengéscsillapító-vizsgáló próbapadon, mint a kilyukadni és leereszteni képes gumiabroncsok. Épp ezért a keretes anyagban említett, 5/1990-es KöHÉM-rendelet szerint „az ikerabroncsokkal, defekttűrő abroncsokkal vagy aktív kerékfelfüggesztéssel szerelt járműveken a mérést nem kell elvégezni.”
Így kerülhető el a bukás a műszaki vizsgán
Jócskán eltérhetnek a bukási arányok a hatósági vizsgaállomásokon és a magánszféra szolgáltatóinál. Ebben nem érdemes korrupciót látni! Egyszerűen egy magánszolgáltató el sem indítja a vizsgafolyamatot, ha látja az ügyfele autóján, hogy meg fog bukni. A szolgáltató felméri, hogy az autó jelen állapotában nem képes megfelelni a követelményeknek és megosztja a hiányosságokat, javítanivalókat a jármű gazdájával, így később a már megjavított autó gurulhat fel a vizsgasorra. Nem életszerű tehát, hogy egy autó egy márkakereskedésben vagy kisebb maszek műhelyben végzett műszaki vizsgán meglepetésszerűen elhasaljon, ehhez azonban megfelelő műszaki állapotban kell lennie.
Amennyiben a tulaj a forgalmi érvényességi idejének lejárta előtt vizsgáztatja le az autót, a vizsga az eredeti érvényességi időtől fogva két évig lesz érvényes, tehát a gondos autótulajdonos nem veszít napokat vagy heteket azzal, ha hamarabb újítja meg a forgalmi engedélyt. Érdemes időben vizsgára lejelenteni az autókat, mert a vizsgahely leterheltségétől függően a várakozás eltarthat egy-két hétig is. Ezt sem szabad az utolsó pillanatra hagyni.
Vizsgabukás után: tréler vagy útvonalengedély
A vizsgán megbukó autó forgalmi engedélye azonnal érvényességét veszíti. Hiába volt hátra még pár nap vagy hét a műszaki érvényességéből, az autó többé nem vehet részt a közúti forgalomban saját kerekén. A megjavított kocsi újbóli vizsgáztatásához útvonalengedély szükséges a vizsgabázisra való eljutáshoz. Útvonalengedélyt a kormányhivatalokban igényelhet a kocsi gazdája vagy a megbízottja, az engedély kiadásának jellemzően pár nap az átfutása. Az életszerű útvonal a tulaj lakhelye, székhelye és a vizsgabázis között van.
Magyarországon a forgalmi engedély meghosszabbításának követelményei egyáltalán nem enyhék. Olyannyira nem, hogy egy osztrák vizsgaállomáson a közbeszédben Pickerl néven futó műszaki vizsgán adott esetben kijavítandó, de a közlekedésbiztonságot nem veszélyeztető kisebb hibaként jegyeznének fel olyasvalamit, amiért itthon meg kell buktatni az autót. Épp ezért fontos az autó rendszeres karbantartása, amiben a CarNet márkaszervizei ár/érték arányban kitűnő szolgáltatást nyújtanak. Hol ismernének jobban egy autót, mint az adott márkára szakosodó, komoly képzéseken oktatott szakemberekkel dolgozó szakszervizben?
Jogi háttér – Ezek a rendeletek vonatkoznak a műszaki vizsgára
Több jogszabály is kapcsolódik a járművek műszaki vizsgáztatásához, közülük a legfontosabb az 5/1990-es KöHÉM-rendelet. Az egykori Közlekedési, Hírközlési és Építésügyi Minisztérium rendelete a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szól. A témába vág a 6/1990-es jogszabály a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről. A harmadik jogszabály, amelyet érdemes megemlíteni a 77/2009 (XII. 15.) KHEM-IRM-KvVM együttes rendelet a közúti járművek környezetvédelmi felülvizsgálatának szabályairól. Egyik sem könnyű lektűr elalváshoz, de érdekes és hasznos olvasmányok az autószerető embereknek.








