Hírek

Ezekre az új autókra megérte várni

Fontos és izgalmas új autókkal gazdagodott a CarNet autószalonjainak kínálata. Bemutatjuk az Alpine, a Ford, a Hyundai, a Renault és a Suzuki egy-egy meghatározó újdonságát.
Folyamatosan átalakul a nagy autógyártó konszernek és a kisebb volumenű márkák kínálata is. Eltűnő modellek helyét újak veszik át, és a cégek időnként új kategóriákba is beneveznek. Ezúttal az Alpine, a Ford, a Hyundai, a Renault és a Suzuki egy-egy új autóját mutatjuk be. Egy részük már elérhető a CarNet szalonjaiban, egy részük a közeljövőben érkezik.

Ford Capri – visszatérés hátsókerék-hajtással

Jókora publicitást kapott, hogy a Ford egy legendás kupé nevét adta új elektromos autójának. A Capri eredetileg az amerikai Mustang európai megfelelőjeként nemesedett kultikus autóvá, nem kis részben az autóversenyeken aratott sikerei miatt, majd 1986-ban a Ford befejezte a gyártását. Kései örökösével közös pont az oldalablakok íve és persze a hátsó kerekek hajtása, bár az elektromos Capriból 4x4-es is van. 4634 milliméterével a Capri jóval hosszabb a 4468 mm-es Explorernél. Tengelytávjuk azonos, a szélesség tükrök nélkül 1872, a Capri magassága 1626 mm. Az autó kommunikációs színe, a látványos élénksárga, avagy Vivid Yellow-fényezés az autó alapértelmezett tónusa, tehát az öt másik fényezéssel ellentétben nem kerül felárba.

Háromféle akkumulátorral vásárolható meg a Capri a CarNet Ford-szalonjaiban Budapesten, Győrött, Sopronban és Tatabányán. Az alapverzió nettó 52 kilowattórás kapacitása városi, elővárosi ingázásra kényelmesen megfelel. A növelt hatótávú, Extended Range modellek akkumulátora hátsókerék-hajtással 77, összkerékhajtással 79 kWh-s, ami a kiautózható, nettó energiatartalom. A motorteljesítmény is igazodik az akkumérethez. A farmotoros, hátul hajtó belépőmodell 170 lóerős, a bővített hatótávú Capri farmotorja 286 lóerőt ad le. Elöl és hátul is villanymotoros hajtásrendszerrel 340 lóerős az új Ford Capri.

Felszereltségtől és motortól függően a nagyobb akkukkal a hatótávolság 560-627 km közötti. A legmesszebbre a hátsókerék-hajtású, farmotoros Capri jut két töltés között. A töltési teljesítmény egyenáramon az akkumérettől függően 145, 135, illetve 185 kilowatt, ami rövid töltési szüneteket jelent hosszabb utakon. A váltóáramú töltés egységesen 11 kilowattos három fázison. Abból is látszik, hogy a Capri alapvetően hátul hajt, hogy az ottani villamos gép nyomatéka 545 Nm, az elsőé 134 Nm az összkerekes verziókban. A 286 lóerős új Ford Capri gyorsulása 6,4 mp 100-ra, a 340 lóerősnek a négy hajtott kerékkel 5,3 mp elegendő ehhez, ami nem túl régen a még sportkocsik szintje volt. A végsebesség azonos, 180 km/óránál lép be a leszabályozás.
Érdemes lehet a 19-es felninél maradni vagy a Premium kivitelben széria 20-ast átcserélni, mert a fordulókör a kisebbik kerékszettel 9,7 méter, ami egészen lenyűgöző kezességet ad egy ekkora autónak. Ez az érték a nagyobb kerékkel is legfeljebb 11,0 méter, ami szintén jó, a kompakt autók fordulásikör-átmérője. A Capri legnagyobb felnije 21 colos.
Akárcsak a valamivel korábban bevezetett Exploreren, a Caprin sem feltűnő, hogy a Ford és a Volkswagen közötti együttműködés keretében az MEB-padlólemezes Volkswagenek technikájára épül, amit többek között a töltőnyílás elhelyezése és a hátsó dobfék jelez. 2+3 évre érvényes a Capri garanciája, a futáshatár 150 000 km. Az akkura vállalt jótállás a megszokott 8 évre vagy 160 000 kilométerig garantálja az akku cseréjét, ha az eredeti 70 százaléka alá esne a kapacitása, amire azonban a folyadéktemperálással védett lítiumion-akkumulátorokkal elhanyagolható az esély. A Ford Capri a jótállási határokon túl is igen jól használható villanyautónak ígérkezik.

Hyundai Staria – luxus vagy praktikum?

Ebben a kategóriában a legritkább esetben találkozunk újdonságokkal, ezért is nagy öröm a Staria magyarországi bevezetése. Űrhajós formaterve és egyedi külseje semmilyen más kisbuszéhoz nem hasonlít. Orrán a nappali menetfény karakteres csíkjának ihletője a Föld horizontját napfelkeltekor megvilágító fényív, amelyet a bolygónkra az űrből visszapillantva láthatunk. A Starex és a H1 kései leszármazottjának tekinthető kisbusz hossza 5253, szélessége 1997, magassága 1990 mm, a tengelytávja pedig 3273 mm.
A dízelmotoros verzió már nem tudott bekerülni a magyarországi választékba, a Hyundai Staria benzines-elektromos hibrid hajtásrendszerrel kapható. A teljes hibrid hajtásrendszer a négyhengeres 1,6 T-GDi benzinesre és a szinkron-villamos gépre épül. A benzines 160 lóerős, a villanymotor 73, a kettő csúcsteljesítménye 225 lóerő, a rendszer nyomatékmaximuma 367 newtonméter.

Lassításkor a generátorüzembe váltó villanymotor a mozgási energia egy részét elektromos energiává alakítja, amit 1,49 kilowattórás kapacitású lítium-polimer akkumulátor tárol.
Hyundai Staria 10,2 mp alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára, a végsebessége 167 km/óra. A 65 literes tank kényelmes hatótávolságot biztosít két tankolás között. Világosan kettéválik a kínálat a Comfort és a Luxury felszereltséggel. Előbbi a maximális használati értéket, a legnagyobb személyszállító-kapacitást favorizáló vásárlóknak szól a 9 üléses kialakítással és az ülések szövetborításával. Ebben a modellben az első üléssorban is három ülés van a vezetőülés melletti kétszemélyes paddal. A csomagtartó a hosszirányban állítható leghátsó üléspad pozíciójától függően 831-1303 literes.
Ezzel szemben az alapáron bőrkárpitos Luxury utastere hétszemélyes, így az első ülések között hátra lehet lépni második sorba. Ahol két trónus fogad, elektromos állítással, kihúzható lábtámasszal, imponáló komforttal. Mivel itt a kényelem volt a szempont, a gazdagabbik felszereltséggel a harmadik üléssor padja nem húzható annyira előre, mint a Comfortban, emiatt a csomagtér csak 117-431 literes. Luxury szinten alapáras a motoros tolóajtó-mozgatás, ami sok más extrával együtt a Top csomag megrendelésével a Staria Comforthoz is elérhető. Az utasok közötti kommunikációt belső téri mikrofonrendszer és videókamera segíti, hogy ne kelljen emelt hangon beszélgetni. Európában a 8 személyes verzió nem kapható, ahogy a 11-15 üléses iskolabuszokat sem exportálja a Hyundai az EU tagállamaiba.

Renault 5 E-Tech – lehetetlen nem szeretni

Ha nem nyerte volna el az Év Autója 2025 elismerést, akkor is az év egyik legjobban várt típusa lenne az újjászülető R5. Teljes neve Renault 5 E-Tech Electric, hiszen az 1972-ben bemutatott kisautó örököse elektromos hajtással tér vissza. A Renault nem nagy, de elegáns és teljes értékű autóként álmodta újra a legendát, a kocsit mintegy 200-féle személyre szabási opcióval tehetjük egyedibbé. Választhatunk többek között tetőmatricát és ötféle borítást az irányváltó karra, amely a kormányoszlopon rögzül, hogy több rakodóhely lehessen az első ülések között. Az autó rendelhető Harman/Kardon prémium-autóhifivel és akár 26 vezetőtámogató rendszerrel. Utóbbiak közé tartozik a parkolórobot, az adaptív tempomat és a holttérfigyelés. Szériafelszerelés a My Safety-gomb, amelyre kedvenc beállításainkat konfigurálhatjuk, benne a sebességhatárra figyelmeztető hangjelzés deaktiválásával.
3922 mm-es hosszával a retró kisautó kényelmesen leparkolható zsúfolt városrészekben, mégis 326 literes a csomagtartója. A szilárd, de könnyű anyagok használatával, valamint az autó intelligens tervezésével az R5 mindössze 1337-1394 kilós vezető és csomag nélkül, amivel igen könnyű az elektromos autók között.
40 és 52 kilowattóra kapacitású akkumulátorral kapható az R5 E-Tech Electric, mindkettő 400 voltos. A kisebbik akkupakk súlya 237, a nagyobb hatótávolságot nyújtó, 52 kilowattórás 297 kg, amivel a WLTP-mérés szerint megtehető távolság 312 helyett 410 kilométer. A két verzió között a cikk írásakor 900 ezer forint az árkülönbség. Mind a 122 lóerős, mind a 150 lóerős villanymotor mentes a ritkaföldfémektől, tehát mágneseikhez nem szükséges például kobalt és más olyan anyag, amelynek bányászata etikai és környezetszennyezési okból problémás. A 90 kilowattos villany-R5 kereken 9, a 110 kilowattos 8,0 mp alatt gyorsul 100-ra.
Háromfázisú váltakozó áramról maximálisan 11 kilowattal lehet feltölteni az akkumulátort, az egyenáramú villámtöltés gyorsaságában van csak különbség a két akkuméret között. A kisebbik 80, a nagyobb legfeljebb 100 kilowattal tölthető, ami gyors továbbindulást ígér. Szériafelszerelés a hőszivattyú, amivel a hatótávot kímélő módon teremthetünk barátságos hőmérsékletet az utastérben. Magyarországon Evolution, Technic és Iconic Cinq, szabad fordításban legendás 5-ös kivitelben vásárolható meg az autó. Az alapverzió a kisebbik akkuval készül, a másik kettőhöz választani lehet a 40 és az 52 kilowattórás telep közül. A sikkes villanyautó képes az elektromos hálózatba való visszatöltésre, és működtethetünk róla elektromos fogyasztókat is.

Alpine A290 – ajzószer villanymotorral

Hamarosan az Alpine A290 is elérhető lesz itthon. Az R5 sportváltozata hét centiméterrel hosszabb, ami nagyrészt az új első lökhárítón múlik. A nappali menetfényeket a far-középmotoros R5 Turbóból épített ralis versenygépek ihlették. Akkoriban a lámpákat nem polikarbonát búra, hanem jóval sérülékenyebb üveg borította. A fényszórók borítására keresztben ragasztott csíkok a helyén tartották a megsérülő üveget, hogy ne hulljon a pályára a cserép. Közös technikájuk dacára a masszívan kiszélesített futóművű Alpine A290 motorja jóval erősebb, mint az R5-é. A 160 kW felszorozva 218 lóerőnek felel meg, a nyomatékcsúcs 300 Nm az R5 E-Tech motorjainak 225, illetve 245 newtonmétere helyett. A töltési paraméterek megegyeznek, és az akkumulátor is egyforma. Akárcsak az R5, az A290 is használható konnektorként. 3700 wattos teljesítményt vehetünk ki az akkuból, amivel grillsütőtől az ugrálóvárig bármit üzemeltethetünk ott is, ahol nincs áram.
De a számok felől nehéz lenne megérteni az Alpine kisautóját, mert a 7,4 illetve 6,4 másodperces 100-ra gyorsulás jó ugyan, de ettől sem esünk hasra. Az A290 a szélesített, közútra nem túl kemény, de versenypályára sem túl puha futóművével felajz, kiment a mindennapokból, és olyan élményt ad kanyargós úton, ami simán egyedülálló az elektromos autók között. Ennek egyik sarokköve a négykerék-hajtású Dacia Dusterére hasonlító, független hátsó futómű, ami az R5-öt is kiemeli a kisautók közül. A megszokott csatolt hosszlengőkaros helyett választott konstrukció a jobb vezethetőségen kívül a hatótávnak is jót tesz, mert több akkumulátorcella helyezhető el vele, mint az egyszerűbb és olcsóbb megoldással.

Suzuki e Vitara – Magyarországra tart az elektromos Suzuki

Bár nem ez a Suzuki első elektromos szériaautója, abban mindenképp korszakalkotó, hogy az európai és a magyar vásárlók számára a márka első autója lesz villanyhajtással. A benzines és az elektromos Vitara jól megfér majd egymással, előbbi is gyártásban marad egészen addig, amíg releváns kereslet mutatkozik iránta.
Műszakilag az e Vitara egészen más konstrukció, mint belső égésű motoros testvére, amely hosszú évek óta a legnépszerűbb magyarországi új autó, és 6883 forgalomba helyezett példánnyal 2024-ben is az volt. Az elektromos Vitara és Toyota-emblémás testvérmodellje, az Urban Cruiser a városi crossoverek közé érkezik, várhatóan idén nyár végén. Hosszban, szélességben és magasságban nem akkora a különbség a benzines és a nála 90 mm-rel nagyobb, 4275 milliméteres e Vitara javára, mint tengelytávban.
Az elektromos Vitara tengelytávja 20 centivel hosszabb, a 270 centiméteres érték a sík padlóval kényelmesen tágas hátsó lábteret teremt. Az e Vitara szélessége kereken 1800, magassága 1635 mm.

A légterelő betétekkel ellátott felnik mérete 18 vagy 19 col az autó felszereltségétől függően. Meghatározó értéke a Suzukinak, hogy autóit elérhetővé teszi négykerék-hajtással.

Az e Vitara így az orrmotoros és elsőkerék-hajtású konfiguráción kívül első és hátsó villanymotorral, összkerékhajtással is megvásárolható lesz Magyarországon.
Az elöl hajtó modell akkumulátora 49 kilowattórás, a bővített hatótávú modellben 61 kWh-s a telep. Ugyanezt az akkut kapja a 4x4-es e Vitara is. A WLTP-szabvány szerint mért hatótávolság 350-430 km közötti. A fronthajtású autó villanymotorja 144 lóerős, a nagyobb akkusé 174 lóerőt ad le. Két motorral a rendszerteljesítmény 184 lóerő. Előbbi két verzió nyomatékmaximuma 189 Nm, két motorral az elektromos Suzuki 300 newtonmétert ér el. A DC-töltés értékét egyelőre még nem adta meg a Suzuki, AC-ről, tehát váltakozó áramról a ma megszokott 11 kilowattal tölthető fel az akkumulátor háromfázisú árammal.
Az e Vitara magyarországi piaci bevezetése 2025 második felében következik, vélhetően nyár végén vagy ősz elején. A Suzuki indiai gyártásból importálja az autót, Esztergom marad a benzines Vitara és az S-Cross jól bevált gyártóbázisa. Fővárosi márkakereskedésünkben, a CarNet Auto-Fort Váci úti szalonjában munkatársaink örömmel tájékoztatják ügyfeleinket az elektromos Suzuki érkezésének következő lépéseiről.
1994 - 2025 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely