Hírek
![](/images/2025/02/11/magazin-hir-carnet-uj-autok.png)
Autóvásárlás: raktári autó vs. gyártásból rendelt
- Közzétette: CarNet Invest
- Hírek
Milyen új autóval járok jobban?
Amikor már mindent kiválasztottunk és eldöntöttünk az új autóval kapcsolatban, marad még egy fontos kérdés: gyári rendelésből vegyünk-e autót, vagy raktárkészletről? Segítünk mérlegelni a két út hátrányait és előnyeit.
Egy új autó megvétele nemcsak a magyar családok második legnagyobb beruházása az ingatlanvásárlás után, de – az impulzusvásárlásokat kivéve – sok-sok mérlegelést igénylő folyamat is. Ha a sokszínű választékból sikerült megtalálni a megfelelő márkát, a vágyott típust, a legvonzóbb motorverziót, színt és felszereltséget, akkor is van még egy fontos szempont: a szép új autót gyártásból rendeljük meg, vagy inkább raktárkészleten lévőt válasszunk. Mint a bonyolult kérdésekre általában, erre sincs egyetlen jó felelet. Értékesítőink és márkavezetőink segítségével igyekszünk tanácsot adni a gyártásból érkező, illetve a készletes autók közötti választáshoz, mert Ügyfeleink preferenciájától függően az egyik és a másik is lehet kedvezőbb.
Vannak fekete-fehér helyzetek
Vannak esetek, amikor a gyári rendelésű autó egyértelműen a jobb megoldás, vagy épp az egyetlen megoldás. Ha valaki nagyon határozott elképzeléssel keres autót, legyen ez a fix kritérium akár egy ritka szín vagy egyedi felszereltség, álmai autójához valószínűleg csak gyártásból megrendelve juthat hozzá. Ennek az az oka, hogy a márkakereskedői és az importőri raktárkészletekben is nagyrészt olyan autók vannak, amilyen motorú, felszereltségű, fényezésű modelleket a legtöbben keresnek. De okos készletezéssel épp emiatt nagy rá az esély, hogy raktárról is elérhető a megfelelő autó. Az élet azonban olyan szituációkat is szül, amikor csak raktári autó jön szóba. Az új autó átadásának gyorsasága elsődleges szempont lehet például balesetben megsérült autó pótlására, esetleg nyaralás előtt vagy más fontos eseményre készülve.
Néha így, néha úgy jutányosabb
Az autókereskedelmi szakmában dolgozói forrásaink egyetértettek abban, nincs általános érvényű elv, sem gyakorlati tapasztalat arra, hogy árát tekintve a gyártásból rendelt vagy a készletautó vonzóbb-e. A módosuló kedvezményszint, az előre nem látható árfolyamváltozások és más tényezők függvényében mindkét forrásból ki lehet fogni nagy vételeket.
A legbiztosabb támpont értékesítő munkatársaink tanácsát kérni. Szakértelmükre támaszkodva feltérképezhető, hogy akkor épp melyik megoldásnak milyen előnyei és hátrányai vannak, ideértve az esetleges árkülönbséget is, így Ügyfeleink a legjobban dönthetnek a lehetőségek közül. A mérlegeléshez fontos tudni a készletes autók adottságáról, hogy kivédhető-e velük az árfolyamkockázat, ami akár előny is lehet.
Eltérő az importőrök gyakorlata az árfolyamváltozások kezelésében. Jellemzően csak egy adott euró-forint kurzusig érvényesek a listaárak, nagyobb kilengésnél a vezérképviselet érvényesítheti az árnövekedést a már megrendelt, de még át nem adott autóknál, ami a gyártásból rendelt és a készletről választott autókra is érvényes lehet. Arra is van azonban példa, hogy házon belül az elektromos autó ára akkor is garantált marad, ha mondjuk 450 forintot kellene adni egy euróért.
A legbiztosabb támpont értékesítő munkatársaink tanácsát kérni. Szakértelmükre támaszkodva feltérképezhető, hogy akkor épp melyik megoldásnak milyen előnyei és hátrányai vannak, ideértve az esetleges árkülönbséget is, így Ügyfeleink a legjobban dönthetnek a lehetőségek közül. A mérlegeléshez fontos tudni a készletes autók adottságáról, hogy kivédhető-e velük az árfolyamkockázat, ami akár előny is lehet.
Eltérő az importőrök gyakorlata az árfolyamváltozások kezelésében. Jellemzően csak egy adott euró-forint kurzusig érvényesek a listaárak, nagyobb kilengésnél a vezérképviselet érvényesítheti az árnövekedést a már megrendelt, de még át nem adott autóknál, ami a gyártásból rendelt és a készletről választott autókra is érvényes lehet. Arra is van azonban példa, hogy házon belül az elektromos autó ára akkor is garantált marad, ha mondjuk 450 forintot kellene adni egy euróért.
Közvetlen tapasztalat a szalonautókkal
Azoknál a márkáknál, melyeknél a típuson belül többféle modellváltozat, kiviteli szint is van eltérő kárpitokkal, normál vagy sportüléssel, a szalonban kiállított autókba beülve Ügyfeleink sokkal pontosabb képet kaphatnak az ülésborítás tapintásáról, a tető- és az ajtókárpit textúrájáról, a fabetétes vagy fémes díszítésű műszerfalról, a világos és a sötét tónusú utastér különbségeiről. Ezt sem a digitális konfigurátorok, sem a nyomtatott prospektusok nem tudják olyan egyértelműen visszaadni, mint a személyes tapasztalat.
Értékesítő és szalonvezető munkatársaink a készletautók előnyei közé sorolják áruk biztosságát. Az árszint kiszámíthatóságának különös jelentősége van a gyakori árfolyamváltozássokkal terhelt időszakokban vagy tartós és tendenciózus forintgyengülés idején. 2024-2025 fordulóján a forint legutóbbi árfolyamesésére az importőrök új árlisták kiadásával reagáltak, ami áremelést jelent. A raktári autókra azonban még a kedvezőbb árszint vonatkozik, akkor is, ha eladásukkor vagy forgalomba helyezésükkor már többe kerülne az adott autó.
Árgarancia és változó árfolyam
Ez az árgaranciával megrendelt autókra is áll. A szerződésben kikötött vételár garantálása arra vonatkozik, hogy az autó a forint erős árfolyamvesztesége esetén sem fog többe kerülni a rendelés leadása után, de egy készletautóhoz képest azt a modellt már a megemelt összegért állítja elő az autógyártó.
Ugyanez a folyamat visszafelé is működik, tehát egy gyártásból rendelt autó a forint erősödésével vonzóbb áron érhet ide, mint a cikk írásakor érvényes árlisták alapján, erre is akad példa. Ám a piaci gyakorlat azt mutatja, hogy ha jobb feltételekkel lehet készleten lévő autót vásárolni a gyártásból érkezőnél, akkor az ügyfelek egy része eláll a szerződéstől, és az ő igényei szerint konfigurált, gyártásból rendelt autó helyett másikat vásárol.
Ugyanez a folyamat visszafelé is működik, tehát egy gyártásból rendelt autó a forint erősödésével vonzóbb áron érhet ide, mint a cikk írásakor érvényes árlisták alapján, erre is akad példa. Ám a piaci gyakorlat azt mutatja, hogy ha jobb feltételekkel lehet készleten lévő autót vásárolni a gyártásból érkezőnél, akkor az ügyfelek egy része eláll a szerződéstől, és az ő igényei szerint konfigurált, gyártásból rendelt autó helyett másikat vásárol.
Mennyit kell várni az autóra?
Nyilvánvalóan fontos szempont, hogy mikor juthatunk hozzá a vágyott járműhöz, legyen az személyautó vagy könnyű haszonjármű. Ez nemcsak a gyártóüzem elhelyezkedésén múlik, hanem az adott szegmenstől is függ a szállítási határidő. A haszonjárművek munkaeszközök, egyes esetekben speciális igényeket kiszolgálni képes célszerszámok, amelyek gyártása és átvétele tovább tarthat, mint ugyanannál a márkánál egy gyártásból rendelt személyautó átadása.
Egyazon márkán belül az egyik autó befuthat három hónapon belül, miközben a kisbuszra vagy a furgonra 10-11 havi szállítási időt igazol vissza a gyártó a vezérképviseletnek, a szintén európai gyártási helyszín dacára. Ez nem törvényszerű, ha a személyautókra 3-4 hónappal számolunk, akkor a könnyű haszonjármű átvételi ideje lehet 4-6 hónap.
Magyarországon szerencsés helyzetben vagyunk, mert a hazánkban létesített gyártóbázisokon kívül a szomszédos Szlovéniában is működik autógyár, nem beszélve a Dacia és a Ford üzemeivel komoly autóipari tényezőnek számító Romániáról vagy Szlovákiáról, ahol többek között a Citroën, a Kia, a Land Rover, a Peugeot, a Volkswagen-csoport és 2026-tól a Volvo is gyárt új autókat. De Csehország is igen közel van, ahol a Škodán kívül a Hyundai és a Toyota is aktív autógyártóként. Közép-európai elhelyezkedésünk segíti és gyorsítja a magyar vevők ellátását, például a nagyszombati PSA-üzemből egy új Citroën C3 Aircross még gyártásból rendelve is két hónapon belül megérkezhet első gazdájához, ami egy jóval távolabb készülő, például Dél-Koreában gyártott autónál fél év is lehet. Az autók átvételi idejére hazánktól távoli események is hatnak, amilyen a 193 kilométer hosszúságú Szuezi-csatornát érintő szállítási útvonalak veszélyessé válása a Vörös-tengeri kalóztámadások miatt. Afrikát nyugatról megkerülve nemcsak drágábbá válik az autók eljuttatása Ázsia felől Európába, de az áruszállítás időszükséglete is hetekkel növekedhet.
Magyarországon szerencsés helyzetben vagyunk, mert a hazánkban létesített gyártóbázisokon kívül a szomszédos Szlovéniában is működik autógyár, nem beszélve a Dacia és a Ford üzemeivel komoly autóipari tényezőnek számító Romániáról vagy Szlovákiáról, ahol többek között a Citroën, a Kia, a Land Rover, a Peugeot, a Volkswagen-csoport és 2026-tól a Volvo is gyárt új autókat. De Csehország is igen közel van, ahol a Škodán kívül a Hyundai és a Toyota is aktív autógyártóként. Közép-európai elhelyezkedésünk segíti és gyorsítja a magyar vevők ellátását, például a nagyszombati PSA-üzemből egy új Citroën C3 Aircross még gyártásból rendelve is két hónapon belül megérkezhet első gazdájához, ami egy jóval távolabb készülő, például Dél-Koreában gyártott autónál fél év is lehet. Az autók átvételi idejére hazánktól távoli események is hatnak, amilyen a 193 kilométer hosszúságú Szuezi-csatornát érintő szállítási útvonalak veszélyessé válása a Vörös-tengeri kalóztámadások miatt. Afrikát nyugatról megkerülve nemcsak drágábbá válik az autók eljuttatása Ázsia felől Európába, de az áruszállítás időszükséglete is hetekkel növekedhet.
A leggyorsabb a saját készletes autók átadása
Raktári autók vagy készletautók között megkülönböztethetjük a központi készleten lévő és a márkakereskedői készlethez tartozó, már kiszállított autókat. Leggyorsabban a CarNet márkakereskedéseinek saját autóit lehet hazavinni, ám ez a folyamat is több időt igényel, mint a használtautó-vásárlás, ahol a kifizetett autóval akár azonnal el is hajthatunk. A soktényezős háttérfolyamatok időigénye miatt sajnos nem lehetséges azonnal elhozni autószalonjainkból az új autókat.
Körülbelül 6-10 munkanapot követel a szalonjainkban kiállított autók átadása, az új autókat ugyanis többlépcsős forgalomba helyezési folyamatot követően kapja meg első tulajdonosa. Az ügymenet része az előzetes műszaki átvizsgálás, amely során a márkaszervizek szakemberei ellenőrzik az autót. Némi várakozási időt a nullrevízió beütemezése is követelhet a márkaszervizek működésében. Az autó lemosása, megszépítése a folyamat gyors eleme, de a forgalomba helyezés állami adminisztrációja időigényes lehet. Előfordul, hogy a befizetett regisztrációs adót nem látja a forgalomba helyezést végző kormányhivatal, ismertebb nevén az okmányiroda munkatársa, márpedig az autó nem kaphat magyar rendszámot, amíg az illető meg nem győződött a regisztrációs állami terhek befizetéséről.
Összefoglalva: a készletes autók legnagyobb előnye a kézzelfoghatóságuk, az árfolyamváltozásoktól független, kiszámítható áruk és a jellemzően két héten belüli átadás. Ezzel szemben a gyártásból rendelt autók színe és felszereltsége biztosan nem követel kompromisszumot, egyéni igények teljesítésére is lehetőséget nyújt, többnyire 3-6 hónapos szállítási idővel. Minden helyzet más és más, de a folyamat annyiban közös, hogy értékesítési tanácsadóink segítenek jól dönteni.