Hírek

Olcsón is van jó használt autó

Minél csekélyebb összegből kell normális állapotú használt autót találni, annál nehezebb a dolgunk. Az alsó ársávban sok autót kell megnézni, hogy megtaláljuk a megfelelőt, de a szóba jövő típusok szűkítésében azért segítünk.
Amikor a legolcsóbbak közül kell felhajtani egy használt autót, amely nem áll összességében milliós, a jármű értékét meghaladó javítások előtt, sokan széttárják a kezüket, hogy ilyen sajnos nincs, szánjunk rá több pénzt.
De a szükség nagy úr, és ha a pénzügyi korlátok inkább pár száz ezres, mint egymilliós használt autó vásárlását engedik, akkor van igazán szükség a hozzáértésre.

A CarNet márkaszervizek jól képzett és tapasztalt szakembereinek segítségével négy típust szűrtünk ki az olcsó használt autók közül, amelyekben vonzó az alacsony vételár, a kedvező alkatrészköltség és az egyszerű javíthatóság. A cikkben ajánlott négy autó mindegyike elérte az ötből négy csillagos minősítést az Euro NCAP töréstesztjén annak idején, ami a biztonságos közlekedéshez szükséges minimum a mai forgalomban.

Fiat Punto II – sikkes és olcsón fenntartható

Idén negyedszázada mutatta be a Fiat a cég centenáriumán a Punto második generációját. A márka egy igazán jól sikerült kisautóval ünnepelte 100. születésnapját, a Punto II hibáival együtt is jó ár/érték arányú használt autó, nagyon sokféle motorral és nyomott alkatrészárakkal.


Röviden: Fiat Punto (188)

Korszak: 1999-2009. Modellfrissítés 2003 nyarán, Punto Classic 2005-től
Ársáv: kb. 300-850 ezer Ft
Ajánlott motor: 1,2 8V és 16V (60/80 LE), 1,4 16V (95 LE); 1,9 JTD (80-101 LE)
Alternatíva: Opel Corsa C, Renault Clio II, Toyota Yaris
Elődjével ellentétben a második Puntóból nem készült kabrió, ahogy lépcsős hátú vagy kombi sem, mert utóbbi szerepeket a Fiat Albea, illetve a Palio töltötte be. Konkurenseivel összevetve előnyös a Punto II tágassága, ami az utastéren kívül a csomagtartóra is igaz. A 297 literes csomagtér a legnagyobbak közé tartozik a kategóriában, a 206-os Peugeot-ban csak 245 liternyi hely jut a csomagoknak. Jó választás az 1242 köbcentis benzines mindkét verziója. A 60 lóerős, 8 szelepes változat kellemes nyomatékleadású, nyugodt karakterű motor, és elég erős a 950 kilós autóhoz.
A 16 szelepes hengerfejű, 80 lóerős motor jóval erősebb és nagy előnye, hogy ritkában adódhat vele hengerfejprobléma a 60 lovasnál, ami a hengerfejtömítés kiégésével keletkezik. A 131 lóerős HGT sportmodell és a 2003-tól gyártott, 95 lóerős 1,4-es ritkaság a piacon.

Használtan igen rossz híre van az 1,3-as dízelnek, amire nem teljesen szolgált rá az 1248 köbcentis JTD. Az injektorok korrekciós értékét és vezérműlánc állapotát ellenőrizni kell, de ha a befecskendezők jól működnek és a lánc nem nyúlt meg, az 1,3 JTD nagyon csekély fogyasztása gazdaságossá teheti a kisautó üzemeltetését.
Kellemetlen hibalehetőség az összes kézi váltós motorverzióban a váltóbowden szakadása, a váltóhiba és az üzemanyag-szivattyú meghibásodása fenyegeti az autót. A hajtáslánc olajszivárgása sem ritka, az igazán drágán orvosolható gond azonban az alváz rozsdásodása. A City állásban nagyon könnyen járó kormány rásegítésében a nyomatékérzékelővel akadhat gond. Mindezek dacára árához képest a kettes Punto sokat nyújt használt autóként.

Ford Fiesta – egyszerre gazdaságos és örömteli

Összességében az olcsó használt kisautók közül talán a legjobb választás a 2001 utáni Ford Fiesta. Egyszerre nyújt szellős térkínálatot, igen jó vezethetőséget és mérsékelt költségszintet. A 2005 utáni autók a puha műanyagból készített, sok esetben vidám színnel feldobott műszerfallal sokkal jobb minőségérzetet teremtenek az utastérben, egyértelműen a ráncfelvarrás utáni példányok a legvonzóbb Fiesták.


Röviden: Ford Fiesta JH1, JD3

Korszak: 2001 és 2008 között készült, alapos modellfrissítéssel 2005 őszén
Ársáv: kb. 450 ezer-1,6 millió Ft
Ajánlott motor: 1,3 8V (60/70 LE), 1,4 16 V (80 LE), 1,6 16V (100 LE); 1,4 TDCi (68 LE)
Alternatíva: Ford Fusion, Nissan Micra K12, SEAT Ibiza 6L, VW Polo 9N
Tekintve, hogy egy nagyobb javítás árát nehéz visszahozni az üzemanyag-költségen, a jellemzően kis távokat futó minik között nem szoktuk a dízelmotort javasolni. Aki azonban sokat autózna nagyon kevés pénzből, nézze meg a Fiestából az 1,4 TDCi dízelt, amelynek befecskendezése és turbófeltöltője nagyon hosszú élettartamú, a motor csapágyazása is tartós. Az 1398 köbcentis Fiestát és a motorját adó 1,4 HDi 206-os Peugeot-t sokkal nagyobb bizalommal meg lehet vásárolni, mint legtöbb vetélytársukat a pici dízelmotorokkal.
Zseniális sportverzió a 150 lóerős Fiesta ST, futóműve, kormányzása és precíz sebességváltója révén sokkal nagyobb élmény vezetni annál, amit a 8,4 mp-es 100-ra gyorsulás vagy a 208 km/órás végsebesség sugall. Akkoriban a Ford és a Mazda közös konszernt alkotott, ezt a láncos vezérlésű, 1999 köbcentis motort a Mazda adta a közösbe, amiről tudni kell, hogy előfordulhat vele erős olajfogyasztás. A használt Ford Fiesta ST-ben emiatt gyakran kell ellenőrizni az olajszintet és pótolni a hiányzó kenőanyagot, főleg ha nagy terheléssel, magas fordulatszámokon fut a motor. A kisebb benzinesek a Fordtól származnak, köztük a 100 lóerős és igen ritka 1,6-os is, ezek nem hajlamosak enni a motorolajat.
Összességében a Ford Fiesta egy igen megbízható technikájú használt autó, amely alapos korróziógátlással és kedvező alkatrészárakkal örvendezteti meg tulajdonosát. Egy-egy gyújtótrafóra szükség lehet a benzineseknél, elromolhat a csomagtér távnyitógombja, a 2006 előtti autókon előfordul első rugótörés, de a Fiesta üzembiztosságán és kiváló ár/érték arányán ez nem ejt nagy csorbát.

Hyundai Getz – ritka, de nem azért, mert rossz

Kezdetben TB Get, majd itthon is Getz néven futott a Hyundai kisautója. Elterjedtebb konkurenseivel szemben a Getz nem sokaknak jut eszébe, ha a kis kategóriában keresnek olcsó használt autót, de a szegmenshez képest tágas belső terű és megbízható technikájú modellt érdemes bevonni a keresésbe.


Röviden: Hyundai Getz

Korszak: 2002-2009, modellfrissítés 2005-ben, új motorokkal
Ársáv: kb. 350 ezer-1,1 millió Ft
Ajánlott motor: az 1,1-est kivéve az összes benzines; jó az 1,5 CRDi is (82 LE)
Alternatíva: Chevrolet Aveo, Kia Rio, Mitsubishi Colt, Škoda Fabia 6Y
Nagy előnye a Getznek, hogy minden benzines motorja négyhengeres, még a 63-67 lóerős 1,1 literes alapverzió is. Az európai piac megkapta a Matrix egyterűből és a Kia Rióból ismert dízelt 82 lóerős teljesítménnyel. 2005-ben a modellfrissítéssel vált elérhetővé a 97 lóerős 1,4 literes és a 105 lóerős egy-hatos benzines. Előbbi az addigi ezerhármas, 82 lóerős motort nyugdíjazta. A Getz motorjai valamivel többet fogyasztanak a velük összevethető teljesítményű konkurenseknél. Például a dízel átlaga 5,48 l/100 km a Spritmonitor.de tankolási naplói szerint, míg a Clio 1,5 dCi négyhengerese eljár 4,8 literrel.
A Getzből az 1,3-as benzines átlaga 7,32 liter, a kettes Clio a 75 lóerős benzinessel beéri 6,38, a 98 lóerős 1,4-essel 7,23 literrel. A 80 lóerős, 1,4-es Ford Fiesta átlaga 7,05 liter 100-on, de aki nem autózik kiugróan sokat, annak a használt Hyundai Getz nagyon is beválhat. 

Elsősorban a korrózió küldheti bontóba a Hyundai Getzet, technikája időtálló és egyszerűen javítható. A futóműben a stabilizátorszilentek és a lengéscsillapítók cseréje adódik néha feladatként, de ezek kopóalkatrészek. Nagyobb futásteljesítménynél a generátor felújítása válhat szükségessé, az utastérben az indexkapcsoló és a központi zár romolhat el, emellett pontatlan lehet az üzemanyagszint visszajelzése.

Peugeot 206 – világsikerből olcsó használt autó

Kevés autó ér el olyan kirobbanó sikert, mint a Peugeot 206. A francia kisautóból több mint 12 millió darab készült, a kamrás szívódízeltől a kétliteres sportmodelleken át az 1,4-1,6-2,0 literes HDI dízelekig nagyon sokféle motorral kapható volt, ma pedig nyomott áron, nagy választékban elérhető használt autóként.


Röviden: Peugeot 206

Korszak: 1998-2013, modellfrissítés 2003-ban
Ársáv: kb. 300 ezer-1,7 millió Ft
Ajánlott motor: 1,1 (60 LE), 1,4 (75/88 LE); 1,4 és 2,0 HDi (68-70/90 LE)
Alternatíva: Lancia Ypsilon, Smart Forfour, Renault Clio II
Hatalmas és kitartó sikere miatt a Peugeot megnyújtotta a 206 életét, amikor kifejlesztette a külsejében a 207-est idéző, szélesebb nyomtávú 206+-t. Az új műszerfallal belülről is alaposan megújított 206+ értékesítése Magyarországon 2009-ben kezdődött, az akkor erős forinttal 2,6-3,1 millió Ft közötti árakon. A háromajtóshoz csak az 1,1-es, 60 lóerős benzines volt elérhető, az ötajtóshoz a 75 lovas 1,4-es benzines és 70 lóerős 1,4-es HDi dízel is. 

A kisebbik benzines a Spritmonitor.de tankolási naplói szerint valójában alig két decivel takarékosabb, mint a sokkal jobban húzó 75 lóerős (átlaguk 6,85 illetve 7,01 l/100 km), így az 1,4 literest érdemes választani, amely autópályára és országútra is kellően erős.
2003-tól volt elérhető az 1360 köbcentis motor a 16 szelepes hengerfejjel, amely a 88 lóerőnél többet mutat élénk felpörgésével, jól megoszló nyomatékával és lelkes gyorsulásával. Legtöbb konkurensével szemben a használt Peugeot 206-ból kombi is kapható, akárcsak a Škoda Fabiából, a régebbi SEAT Cordobából vagy a Clio III-ból. Az SW csomagtartója 313-1136 liter közötti, és a hátsó szélvédő külön nyitható a távirányító nyitógombjának nyomva tartásával. Az Iránban gyártott lépcsős hátú 206 Európában nem jutott szerephez, a kupékabrió, a 206 CC viszont a legnépszerűbb nyitható tetős autók egyike. Az elektrohidraulikus nyitású fémtetővel viszonylag olcsó 2+2 üléses kabrió.
Nagyon csinos a 206 külső héja, melyen belül azonban olcsó műanyagokból készülő, közepes minőségérzetű utasteret találunk, viszonylag szűk hátsó lábtérrel. Az üléshelyzeten sokat ront a távol lévő, csak fel-le állítható kormány. A 206 agilisra hangolt autó, gázelvételkor a fara képes kilegyezni, amit ellenkormányzással nem nehéz megfogni ha valaki számít rá. Ritka modellváltozat a 206 S16, a 135 lóerős sportverzió, és még ritkább a 206 RC. A csúcsmodellben az 1997 köbcentis szívómotor 177 lóerős, 220 Nm a nyomatékmaximuma, és azért kapott hosszú áttételezésű, 60 km/óra felett is használható egyest, hogy jobban gyorsíthassunk ki a hajtűkanyarokból, első fokozatban elfordulva.
A sportverzióknál a váltófokozatok meggyötört szinkronizálására kell ügyelni, és a ritka méretkategóriába tartozó, 205/40 R17-es gumik pótlása sem olcsó. Cserébe a 7,4 mp alatt 100-ra gyorsuló és 220 km/órás végsebességű 206 RC olyan vezetési élményt kínál, amire ebből a korszakból csak a Renault Clio II RS képes. A 206 rozsdásodás elleni védelme egyáltalán nem rossz, de 11-26 évvel a gyártáskori korróziógátlás után már jelentkezhet a barna kór, elsősorban a küszöbökön. Gyakoribb a fényezés hibája, a fedőlakk leválása csúnya hámlásként jelenik meg az autón. A hátsó futómű tűgörgős ágyazása igényelhet felújítást, a belső térben a kormánykapcsolók, az indexkar és az ablaktörlőkar működését kell először ellenőrizni. Ha nem sikerül kapcsolni a sebességeket, lehet, hogy csak a váltórudazat kiakadása okozza a galibát.
Márkaszervizeink szerviztanácsadói és munkafelvevői, valamint használtautó-értékesítő munkatársaink örömmel adnak tanácsot, osztják meg tapasztalataikat használt autót kereső ügyfeleinkkel. Kérdezzék kollégáinkat, válasszanak jól használt autót a CarNet szakembereinek segítségével!
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely