Hírek
Hétköznapi hősök – Családi autók használtan
- Közzétette: CarNet Invest
- Hírek
Legtöbben egymást részben vagy teljesen kizáró elvárásokkal vennének használt autót: ne kerüljön sokba, de működjék megbízhatóan és ne legyen özönvíz előtti konstrukció. Három méretkategóriában mutatunk be használt autókat, amelyek jó áron nyújtanak sokat városi közlekedésben vagy családi autóként.
Autót sokan érzelmek alapján vásárolnak, pedig jó az, ha tisztában vagyunk, mire is keresünk velük megoldást, ha ismerjük használati értéküket. Hétköznapokon, a normál élethez jól passzoló modelleket mutatunk kis, közepes vagy nagy családok számára.
Suzuki Swift AZG – Az értéktartás bajnoka
Hétköznapi hősökről írva a Suzuki Swift az az autó, amelyet nem hagyhatunk ki. Az AZG jelű generáció az akkori gazdasági válság miatt nehéz korszakban lépett piacra, a Magyarországon hosszan elhúzódó recesszió miatt kevés került belőle forgalomba - a formája miatt - vasaló-Swiftként is ismert elődjéhez képest.
Kivételes megbízhatóságuk és a viszonylag szűk választék miatt a 2010 utáni Swiftek értéktartása kőkemény, de sokat is adnak cserébe a pénzünkért.
Kivételes megbízhatóságuk és a viszonylag szűk választék miatt a 2010 utáni Swiftek értéktartása kőkemény, de sokat is adnak cserébe a pénzünkért.
Röviden: Suzuki Swift AZG
Korszak: 2010-2017
Ársáv: kb. 1,8-4 millió Ft
Ajánlott motor: 1,2 16V (94 LE), 1,6 (136 LE)
Alternatíva: Dacia Sandero, Mitsubishi Colt, Nissan Micra K13, Renault Clio, Toyota Yaris
Ársáv: kb. 1,8-4 millió Ft
Ajánlott motor: 1,2 16V (94 LE), 1,6 (136 LE)
Alternatíva: Dacia Sandero, Mitsubishi Colt, Nissan Micra K13, Renault Clio, Toyota Yaris
2013-ban enyhén módosult az autó orra a lökhárító áttervezésével, az oldalsó irányjelzők a külső tükrök széléről villognak, és valamivel hosszabb lett a sebességváltó áttételezése. A 2010-2017 közötti Swiftek csekély részében nincs légkondicionáló, és előfordulnak osztatlan hátsó üléstámlás, fordulatszámmérő nélküli modellek is a kínálatban.
Nincsenek ellenérvek a K12B kódjelű benzinessel szemben, amely nagy élettartamú, masszív vezérműlánccal szerelt, csekély fogyasztású és a megfelelő karbantartással olajfogyasztásra sem hajlamos benzines szívómotor. Átlagfogyasztása kereken 6 liter százon, ami 1,1 literrel több a 75 lóerős dízel és 1,5 literrel kevesebb a 136 lóerős Swift Sport mérvadó közúti átlagfogyasztásánál.
Nincsenek ellenérvek a K12B kódjelű benzinessel szemben, amely nagy élettartamú, masszív vezérműlánccal szerelt, csekély fogyasztású és a megfelelő karbantartással olajfogyasztásra sem hajlamos benzines szívómotor. Átlagfogyasztása kereken 6 liter százon, ami 1,1 literrel több a 75 lóerős dízel és 1,5 literrel kevesebb a 136 lóerős Swift Sport mérvadó közúti átlagfogyasztásánál.
Igen keveset fogyaszt ugyan, de a szintén takarékos benzinesekkel szemben az 1,25 literes dízelnek nincs olyan előnye, amivel versenyképes volna. A szívó benzinesek sokkal kevesebb hibalehetőséggel működnek a dízelnél, ideértve a DDiS-ben meglévő kettős tömegű lendkereket.
Az autó fenntartási költségeit növeli a gázolajszűrő 60 000 kilométerenként előírt cseréje, míg a benzinesben nincs gyári csereelőírás a szűrőre. Igaz, ha mégis cserélni kellene, az nem olcsó, mert a benzinszűrő a tankban van a benzinszivattyúval egybeépítve.
Az autó fenntartási költségeit növeli a gázolajszűrő 60 000 kilométerenként előírt cseréje, míg a benzinesben nincs gyári csereelőírás a szűrőre. Igaz, ha mégis cserélni kellene, az nem olcsó, mert a benzinszűrő a tankban van a benzinszivattyúval egybeépítve.
15 000 km az autó szervizperiódusa. A benzineseknél a 105 ezer kilométerenként ismétlődő karbantartáskor szükséges az irídiumelektródás gyújtógyertyák kicserélése. Szigorúan tartani kell a fékfolyadék kétéves csereintervallumát, mert az elhasználódott folyadék okozza az elődből és az SX4-ből is ismert meghibásodást a blokkolásgátló hidraulikatömbjében. Ez nem típushiba, hanem az elhanyagolt karbantartás következménye.
Ennél a Swiftnél nem kell számolni a sebességváltó nyelestengely-csapágyának hibájával kikényszerített váltójavításokkal, ami az elődben az 1,3 és az 1,5 literes benzinessel is elég gyakran előfordult. A féltengelyekhez hasonlóan a futómű is problémamentes, ritkán igényel kiadást. Ha elöl az alsó keresztlengőkart cserélni kell, ár/érték arányban ebből is a márkaszerviz és a gyári alkatrész a legjobb megoldás, mert sokkal tartósabb a bizonytalan minőségű utángyártottnál.
Ennél a Swiftnél nem kell számolni a sebességváltó nyelestengely-csapágyának hibájával kikényszerített váltójavításokkal, ami az elődben az 1,3 és az 1,5 literes benzinessel is elég gyakran előfordult. A féltengelyekhez hasonlóan a futómű is problémamentes, ritkán igényel kiadást. Ha elöl az alsó keresztlengőkart cserélni kell, ár/érték arányban ebből is a márkaszerviz és a gyári alkatrész a legjobb megoldás, mert sokkal tartósabb a bizonytalan minőségű utángyártottnál.
Mazda 6 GG - Megéri a kutatást
Sokan eleve leírják a 2002 utáni Mazda6-ot, mert azt hiszik, hogy az összes egy rozsdaboglya. A világot differenciáltabban felfogni képes használtautó-vásárlóknak ez az attitűd teszi lehetővé, hogy a korróziótól nem vagy alig sújtott példányokat a kortárs T25-ös Toyota Avensisnél sokkal olcsóbban megvehessék, és élvezzék az első generációs Mazda6 kvalitásait.
Röviden: Mazda6 GG
Korszak: 2002-2008
Ársáv: kb. 450 ezer – 1,65 millió Ft, de az MPS ára ennél sokkal magasabb
Ajánlott motor: az összes szívó benzines, ha nem eszik az olajat
Alternatíva: Ford Mondeo Mk3 és Mk4, Nissan Primera P12, Toyota Avensis T25
Ársáv: kb. 450 ezer – 1,65 millió Ft, de az MPS ára ennél sokkal magasabb
Ajánlott motor: az összes szívó benzines, ha nem eszik az olajat
Alternatíva: Ford Mondeo Mk3 és Mk4, Nissan Primera P12, Toyota Avensis T25
120 és 260 lóerő közötti a motorpaletta, az összes motor négyhengeres. A belépőmodell az 1,8 literes szívó benzines, a csúcsmodell a 2,3 literes turbómotor az összkerékhajtású MPS sportváltozatból. Szívómotorként a 2,3 literes benzines 166 lóerős, kivéve a korai összkerekes kombikban lévő 162 lóerős verziót. A 2005-ös modellfrissítés után a 2,0 MZR teljesítménye 141-ről 147 lóerőre nőtt, de nem ezért ajánlott ez a motorverzió, hanem a facelifttel hatfokozatúra cserélt kézi váltó miatt.
A Spritmonitor.de felhasználói által mért közúti átlagfogyasztás az alábbiak szerint alakul az egyes motorverziókban, liter/100 kilométerben számolva:
1,8 16V, 120 LE: 8,1
2,0 16V, 141/147 LE: 8,5
2,3 16V, 166 LE: 9,1
2,3 MPS, 260 LE: 11,5 LE
2,0 dízel, 121 LE: 6,7
2,0 dízel, 136/143 LE: 6,8
A Spritmonitor.de felhasználói által mért közúti átlagfogyasztás az alábbiak szerint alakul az egyes motorverziókban, liter/100 kilométerben számolva:
1,8 16V, 120 LE: 8,1
2,0 16V, 141/147 LE: 8,5
2,3 16V, 166 LE: 9,1
2,3 MPS, 260 LE: 11,5 LE
2,0 dízel, 121 LE: 6,7
2,0 dízel, 136/143 LE: 6,8
Hibalehetőségként a korrózió az első és legsúlyosabb ok, amiért egy Mazda6-ot ott kell hagyni. Az ajtók alsó élétől a küszöbökön át a sárvédőívekig sok helyen lehet szembeszökő a korrózió, de ez csak a felszín. Rosszabb a helyzet, ha az első futómű segédkeretét, a hátsó futómű bekötési pontjait vagy a padlólemezt, főleg az autó hátuljában, emészti el a rozsdásodás. De nem minden első generációs Mazda6 rozsdás, meg kell keresni a jót!
A fejlett, elöl kettős keresztlengőkaros futóművel és a precíz kormányzással, az egzakt váltókkal a Mazda6 vezetése sokkal több örömöt tartogat, mint a kategória elsőkerék-hajtású autóiban általában. A típus előnye a teljes karosszériaválaszték, a limuzinon és a kombin kívül ötajtós ferdehátú is van belőle, nagyon jól pakolható csomagtartóval.
A fejlett, elöl kettős keresztlengőkaros futóművel és a precíz kormányzással, az egzakt váltókkal a Mazda6 vezetése sokkal több örömöt tartogat, mint a kategória elsőkerék-hajtású autóiban általában. A típus előnye a teljes karosszériaválaszték, a limuzinon és a kombin kívül ötajtós ferdehátú is van belőle, nagyon jól pakolható csomagtartóval.
A szívó benzineseken a vezérműlánc tartós. Ha nincs nyoma erős olajfogyasztásnak, például a hibatárolóban lévő katalizátorhibával, olajkokszos kipufogóvéggel, netán gázadáskor jelentkező kék füsttel, a benzines motorokkal kevés gond lehet a megfelelő karbantartás megadásával.
Dízelmotoros autókat megnézve az első, hogy az olajbetöltő nyíláson át ne húzzon kifelé nagy mennyiségben a kartergáz füstje. Ennek megelőzéséhez a gázolajinjektorok vékony réztömítését, a tűzkarikákat kell 100-120 ezer kilométerenként cserélni, mert elkopásukkal a korom átjut az olajtérbe és eltelíti a motorolajat.
Dízelmotoros autókat megnézve az első, hogy az olajbetöltő nyíláson át ne húzzon kifelé nagy mennyiségben a kartergáz füstje. Ennek megelőzéséhez a gázolajinjektorok vékony réztömítését, a tűzkarikákat kell 100-120 ezer kilométerenként cserélni, mert elkopásukkal a korom átjut az olajtérbe és eltelíti a motorolajat.
Erre a műveletre jó alkalom a 120 ezer kilométerenként szükséges vezérléscsere a szíjas szelepmozgatású MZR CD dízelmotorokon. Ennél a szerviznél esedékes a motorolaj-szivattyú szívókosarát és az olajteknőt is gondosan megtisztítani. Sok japán használt autó közös gondja az ajtóhatárolók elfáradása, amitől az ajtóknak nincs akadópontja, könnyen visszacsukódnak a ferdén álló kocsiban. Idegesítő apróság a Mazda6-nál a napellenzők lefittyedése.
Sokat kell keresni egy korróziótól nem vagy még javítható mértékében érintett példányt, de vannak ilyen autók. Az egyes használt autók előtörténete merőben különböző, így akár Németországból és Ausztriából is érkezhetett alulról is szép Mazda6, de erre nagyon-nagyon csekély az esély. A rendszámuk alapján Magyarországon először forgalomba helyezett autókat érdemes elsőként megnézni, illetve az olasz vagy a spanyol piacról importáltakat. Vannak teljesen korrekt állapotú autók is, amelyek árát a vállalhatatlanul rozsdásodó, gazdaságosan menthetetlen példányok lenyomják. A Mazda6 GG van olyan jó autó, hogy megérje kikeresni a gyöngyöt a sárból.
Citroën Jumpy, Fiat Scudo, Peugeot Expert – Több verzió, jobb esélyek
Ha a családtagok száma vagy a rendszeresen szállítandó csomagok, áruk mennyisége miatt még az S-Maxnál tágasabb Ford Galaxy vagy a Toyota Previa sem elég tágas, a nagy egyterűkön túl, de még a soküléses Renault Traficon és Ford Tourneón innen mozog a FIAT és a PSA-konszern közös családi autója az Eurovan-együttműködés gyümölcseként.
Röviden: Citroën Jumpy-Fiat Scudo-Peugeot Expert Teepee
Korszak: 2007-2016
Ársáv: kb. 2-5 millió Ft
Ajánlott motor: 2,0 HDi/JTD, (120-163 LE)
Alternatíva: Ford Galaxy, Opel Vivaro, Toyota Previa
Ársáv: kb. 2-5 millió Ft
Ajánlott motor: 2,0 HDi/JTD, (120-163 LE)
Alternatíva: Ford Galaxy, Opel Vivaro, Toyota Previa
Mint a haszonjárműveknél és a kisteherautókból domesztikált családi autóknál megszokott, itt is egy alaptípusról van szó, amelynek verziói kis mértékben különböznek egymástól.
Használtautó-vásárlóként ez kedvező adottság, mert nagyban bővíti a választékot, hogy a Citroën Jumpy Combi, a Fiat Scudo és a Peugeot Expert Teepee ugyanaz az autó. Mivel a technika egyforma, a gyártóbázis közös, és csak a kivitelükben, felszereltségükben adódik különbség, háromféle típusból választhatunk egy helyett, bár azt tudni kell róluk, hogy egyik sem egy Opel Astra vagy Suzuki Swift, hogy százasával várjanak vevőre.
Használtautó-vásárlóként ez kedvező adottság, mert nagyban bővíti a választékot, hogy a Citroën Jumpy Combi, a Fiat Scudo és a Peugeot Expert Teepee ugyanaz az autó. Mivel a technika egyforma, a gyártóbázis közös, és csak a kivitelükben, felszereltségükben adódik különbség, háromféle típusból választhatunk egy helyett, bár azt tudni kell róluk, hogy egyik sem egy Opel Astra vagy Suzuki Swift, hogy százasával várjanak vevőre.
A hosszított, L2 jelű verziók a sokkal nagyobb csomagtér miatt vonzók, az L1-gyel viszont könnyebb parkolni. Tetőmagasságból egyféle volt, az autók ezzel többnyire beférnek a parkolóházakba.
A hármas ikrek valójában négyen vannak, mert 2012 óta a Toyota is gyártat egy emblémacserés verziót belőlük ProAce éven, de ez a verzió a furgonok között bővíti a kínálatot.
2012-ben módosult a formaterv, a változtatások után még négy évig maradt gyártásban a négyesfogat a 2016-os modellváltásig.
A hármas ikrek valójában négyen vannak, mert 2012 óta a Toyota is gyártat egy emblémacserés verziót belőlük ProAce éven, de ez a verzió a furgonok között bővíti a kínálatot.
2012-ben módosult a formaterv, a változtatások után még négy évig maradt gyártásban a négyesfogat a 2016-os modellváltásig.
Ha nincs szükség állandóan a kilencedik ülésre, jobb választás a nyolcszemélyes modell. Az első ülések között hátra lehet lépni, ami nagy érték az utazások szüneteiben vagy kempingezéskor, és ebben a kivitelben az első utas ülése is jóval kényelmesebb, mint a kettő helyett inkább másfél személyes, merev pozíciójú üléspad. A középső átjárhatóság érdekében a kézifékkar a vezetőülés bal oldalán van.
Hasonlóan fontos az üvegezett kisbusz helyett a családi autós kivitelt megvenni, ha van rá lehetőség. A gazdagabban kárpitozott modell csendesebb, valamint sokkal jobb a belső klímája. Nagyon más itt utazni, mint a gumipadlós, hátul érdemi fűtés és légkondicionálás nélküli modellekben vacogni vagy épp izzadni. Sokkal magasabb egy személyautós, tetőklímás verzió használati értéke, mint a munkásszállító hangulatú kombiké, már csak az ülések jobb variálhatósága, a sokoldalúbb, rugalmasabban átrendezhető utastér miatt is.
Hasonlóan fontos az üvegezett kisbusz helyett a családi autós kivitelt megvenni, ha van rá lehetőség. A gazdagabban kárpitozott modell csendesebb, valamint sokkal jobb a belső klímája. Nagyon más itt utazni, mint a gumipadlós, hátul érdemi fűtés és légkondicionálás nélküli modellekben vacogni vagy épp izzadni. Sokkal magasabb egy személyautós, tetőklímás verzió használati értéke, mint a munkásszállító hangulatú kombiké, már csak az ülések jobb variálhatósága, a sokoldalúbb, rugalmasabban átrendezhető utastér miatt is.
Vannak osztott ajtós és nagy csomagtérfedeles autók is. Előbbiek előnye, hogy a ki nem nyitandó ajtófél mögé feltornyozhatjuk a csomagokat, de ezek leszorításáról, rögzítéséről takaróval és hevederekkel kell gondoskodni. A két kisebb ajtó gyorsan nyitható, kevés helyet foglal, így szűk helyen kényelmesebben használható, mint a nagy ötödik ajtó. Utóbbi előnye viszont, hogy a belső tükörből jobban látunk hátrafelé, és esőben, tűző napon sokkal kényelmesebb rámolni alatta.
Ebben a mezőnyben gyakorlatilag nincsenek benzines, benzines-elektromos hibrid vagy elektromos hajtású autók, a dízelmotor kizárólagosnak tekinthető. Ezek az autók jellemzően nagyon sokat futnak első tulajdonosuknál, akár céges csapatszállítóként, akár iránytaxiként. Emiatt a futásteljesítmény másodlagos, itt tényleg állapotot kell venni, nem óraállást! Autópályás utakkal az elhasználódás mértéke kisebb, mint a 420 vagy akár 690 ezer kilométeres futásteljesítményből gondolnánk, a városi taxizás viszont itt is gyorsan amortizálja az autókat.
Ebben a mezőnyben gyakorlatilag nincsenek benzines, benzines-elektromos hibrid vagy elektromos hajtású autók, a dízelmotor kizárólagosnak tekinthető. Ezek az autók jellemzően nagyon sokat futnak első tulajdonosuknál, akár céges csapatszállítóként, akár iránytaxiként. Emiatt a futásteljesítmény másodlagos, itt tényleg állapotot kell venni, nem óraállást! Autópályás utakkal az elhasználódás mértéke kisebb, mint a 420 vagy akár 690 ezer kilométeres futásteljesítményből gondolnánk, a városi taxizás viszont itt is gyorsan amortizálja az autókat.
Feltétlenül érdemes a 90 lóerős 1,6-os dízel helyett a kétlitereseket választani, már csak az öt- helyett hatfokozatú kézi váltó miatt is. Gyakori a 120-128 és a 140 lóerős verzió, a 163 lóerős egészen ritka. Az erősebb modellek sporadikus mennyiségben előfordulhatnak automatikus sebességváltóval is.
Rövid váltóáttételezése miatt a kisebbik motor városon kívül nem takarékosabb a nagyobbnál, a kétliteresek reális átlaga 7,5-8,5 liter gázolaj 100 kilométerre. 2012-ben az Euro NCAP töréstesztnek vetette alá az akkori Scudót, amely kevéssé fényes, 5-ből 3 csillagos eredménnyel zárta a vizsgálatot.
Rövid váltóáttételezése miatt a kisebbik motor városon kívül nem takarékosabb a nagyobbnál, a kétliteresek reális átlaga 7,5-8,5 liter gázolaj 100 kilométerre. 2012-ben az Euro NCAP töréstesztnek vetette alá az akkori Scudót, amely kevéssé fényes, 5-ből 3 csillagos eredménnyel zárta a vizsgálatot.
59 százalékos lett a felnőtt utasok védelme, ami jóval elmarad a kor eleve személyautónak konstruált személyautóitól, de nem vállalhatatlan eredmény. A karosszéria szilárd, a törésteszt itt látható. Jelentős súlyuk miatt ezek az egyterűk viszonylag gyorsan elkoptatják a féktárcsákat és a fékbetéteket. Az első futóműben a szélső lengőkargömbfej cseréjére kell nagyjából 80-100 ezer kilométerenként számítani, a költségeket megnöveli, hogy a gömbfej itt is a lengőkarral együtt cserélendő.
Szerencsére az 1560 köbcentis dízelnek a teherautó-alapú családi autókban valamivel nagyobb az olajtöltete, mint a személyautókban. De a 30 ezer kilométeres gyári olajcsere-periódus így is a duplája-triplája annak, amit a motor megérdemel, hogy hosszú legyen az élettartama. Ugyanez igaz az 1997 köbcentis dízelmotorra is.
Szerencsére az 1560 köbcentis dízelnek a teherautó-alapú családi autókban valamivel nagyobb az olajtöltete, mint a személyautókban. De a 30 ezer kilométeres gyári olajcsere-periódus így is a duplája-triplája annak, amit a motor megérdemel, hogy hosszú legyen az élettartama. Ugyanez igaz az 1997 köbcentis dízelmotorra is.
Mindkét dízelmotor szíjas vezérlésű, a vezérléskészlet és a vízpumpa cseréjét 180 ezer kilométerenként kell megejteni. 2011 után az Euro 5-ös emissziós norma betartásához alapfelszerelés lett a részecskeszűrő, a DPF adalékolással segíti a szűrőben tárolt szilárd részecskék hamuvá égetését. A tartályt 120 000 kilométerenként kell feltölteni a speciális folyadékkal.
Bármilyen használt autót keres, a CarNet márkaszervizek munkatársai örömmel segítenek a választásban, a szerviztapasztalatok megosztásában, és vállalják az autók vásárlás előtti állapotfelmérését. Ha az a fontos, hogy hosszan megbízható, olcsón fenntartható autónk legyen, érdemes legalább a kutatás idejére a szívünk elé helyezni az eszünket. Így is lehet belőle boldog kapcsolat.
Bármilyen használt autót keres, a CarNet márkaszervizek munkatársai örömmel segítenek a választásban, a szerviztapasztalatok megosztásában, és vállalják az autók vásárlás előtti állapotfelmérését. Ha az a fontos, hogy hosszan megbízható, olcsón fenntartható autónk legyen, érdemes legalább a kutatás idejére a szívünk elé helyezni az eszünket. Így is lehet belőle boldog kapcsolat.