Hírek

Használt autók, amelyeket most érdemes megvenni

Nyitható tetős autók használtan

Aki előre tervez, és nem a tavaszi-nyári szezonban próbál kabriót vásárolni, az előttünk álló hónapokban a gyér kereslet miatt mérséklődő árakra számíthat. A nyitható tetős autóknak bőven vannak hibalehetőségei, de a kabriók ezzel együtt is bearanyozzák az életet.
Kabriózni varázslatosan jó dolog. Nyitott tetővel autózva kitárul a világ, közelebb jön a táj, érezni a nap simogatását, a szél cirógatását, nyári estéken a mezők illatát. Amikor pedig csak napszúrást lehetne kapni és kiszáradnánk kabriózás közben, zárva kell tartani a tetőt, bekapcsolni a légkondicionálót, és kupéként élvezni az autót. Épp ezért fontos egy kabrióban is, hogy legyen benne és működjék is a klímaberendezés.

Roadster vagy kabrió?

Nyitható tetővel választhatunk roadsterek és kabriók között. Előbbi a sportosabb és sprődebb autók neve, jellemzően kétüléses utastérrel vagy 2+2 üléssel, tehát hátul igen szűk és legfeljebb kamaszkor előtti gyermekeknek megfelelő térkínálattal. A roadsterek nem feltétlenül, de gyakran hátsókerék-hajtásúak és részben sportautók. Az alapértelmezésű roadster az idén 35 éves Mazda MX-5, sokkal drágábban ott a Honda S2000, de roadsternek tekinthető az Alfa Spider, a Fiat Barchetta vagy az MGF és az MG TF is. Igen vonzó a Toyota MR-2, amely az egyetlen megbízható és megfizethető középmotoros sportautó. Még addig kell beszerezni egy példányt a harmadik generációból, ameddig 3 millió Ft körül elérhetők ezek az autók.

Egy cabriolet vagy kabrió a roadsternél kényelmesebb, tágasabb, finomabban rugózó és jóval kevésbé sportosra hangolt autófajta, jellemzően alaposabb szélvédelemmel, így kisebb huzatban vagy nagyobb sebességgel utazhatunk nyitott tetővel. A kabriók között vannak hátul is tágas modellek, de a maroknyi példányban fellelhető Chrysler Sebring Convertible kivételével a legtöbb kabrió hátul nem nyújt több helyet egy kompakt autónál, akkor sem, ha jóval nagyobb autóra épül.

Elegáns és hangulatos, de van vele feladat

A nyitható tetős autóknak vannak közös hátrányai. Egy részüknek semmi köze a kabriósághoz, egyszerűen a kétajtós felépítésből fakadnak, tehát ezek a gondok a zárt kupékat és a háromajtós kiskocsikat vagy a két oldalajtós kompakt autókat is sújtják. A hátsó utasok beszállásának megkönnyítésére az oldalajtók hosszabbak, mint a négy oldalajtós autók első ajtói. A nagyobb ajtót adott helyen szűkebbre lehet csak nyitni, mint egy rövidebbet.

Gond lehet továbbá a biztonsági öv elérésével. Az ülésbe integrált biztonsági öv csak a felső kategóriában fordul elő, ahogy az övet a kényelmesebb bekötéshez előrenyújtó övkiadó is az elegáns kabriók privilégiuma, amilyen a Mercedes-Benz CLK. Többnyire tehát nyújtózkodni kell a szíjért, néhány autóban bizonyos fokig ki is kell tekeredni, hogy elérjük a biztonsági övet, ami ismétlődő, de tolerálható kellemetlenség.
Vásárlás előtt muszáj kipróbálni a tető működését, amit sík úton, szilárd burkolaton álló autóban tegyünk meg! Máskülönben a megcsavarodó, torzuló karosszériával nem várható el a tökéletes nyitás és a zárás. Nyitáskor és záráskor is a gyári szintidőn belül vagy ahhoz közel fusson végig a folyamat. A nyitás-zárás időigénye lehet 10-15, de 25-30 másodperc is. A zárás tovább szokott tartani a gyári új kabriókban is. A pontos időket ki kell keresni a kinézett típusról az interneten, de meg is lehet kérdezni a CarNet márkaszervizeiben, amennyiben még elérhető a gyári dokumentáció.

Vászontetős legyen vagy nyitható fémtetős?

Nagy dilemma a vászontető vagy a nyitható kemény tető kérdése. Ez néha típuson belül is felmerül, például a Renault Mégane kabrió első generációja szövettetős, a következő két Mégane viszont CC, tehát nyitható fémtetős. Vászontetős kabriót csak úgy érdemes venni, ha fedett helyen állhat. A téli időjárás faggyal, viharokkal, csapadékkal, a nyári az erős UV-sugárzással öregíti a tetőszövetet, annak ragasztásait és varrásait. A vászontető vízzáróságát a félévente, de minimum évente szükséges impregnálással lehet megőrizni. Idővel azonban a szövet elöregszik, töredezetté válhat, és cserét igényel, amit a szabadban tárolás felgyorsít. A szövettetős kabrió jellemzően hangulatosabb és sikkesebb a lehajtható fémtetősnél, mert a teteje kevesebb helyet igényel, nem szükséges akkora kuffert biztosítani neki, mint a két részben nyíló fémtetőknek. Emiatt a vászontetős kabriókban a hátsó lábtér is nagyobb, arról a hangulati többletről nem beszélve, amit a szöveten doboló könnyű nyári zápor ad. De a szövettető mindig több ápolást igényel, így garázs nélkül nem javasoljuk.
Az elhanyagolt kabriók idővel beázhatnak esőben vagy mosáskor. Sokkal egyszerűbb az élet a fém vagy a fém- és üvegtetőkkel, mint a szövettetővel. De egy CC-be is bejuthat a víz, mert a gumitömítések itt is elöregedhetnek, és az ablakok beállításra szorulhatnak. A beázó kabriók utasterében megcsaphat a megsavanyodott ruhák kellemetlen szaga, és az üléskárpiton vagy a tetőborításon látható víznyomok is árulkodóak. De a beázás nem sorscsapás, vannak jól szigetelő kabriók is használtan, és sokszor csak az üvegek belső oldalán lecsepergő vízérre korlátozódik a vízbetörés. Mindenesetre egy használt kabrió igényelhet némi lazaságot, amivel kisebb-nagyobb tökéletlenségein felülemelkedünk. A tömítések cseréjével, alaposan impregnált vászontetővel és jó állapotú gumikéderekkel, tömítésekkel egy CC és egy vászontetős autó is szárazon tartható.

Ezekkel a sajátosságokkal és hibalehetőségekkel jobb tisztában lenni, de a leírtak dacára a nyitható tetős autó nem sorscsapás, hanem lehetőség új minőséggel gazdagítani az életünket, és más szinten megélni az autózást. Ehhez ajánlunk most három autót, három márkától és három gyártónemzettől. A kétüléses autókat kihagytuk a megfizethető kabriók áttekintéséből, mert csekély a vevőkörük, nagyon keveseknek jelentenek alternatívát, de második-harmadik autónak tökéletes lehet a Mazda MX-5 és a FIAT 124 Spyder vagy a Renault Wind, a Smart Roadster, netán az Opel Tigra.

Fiat 500C – Itália legjava

Nyitható tetős autókat főleg ott vesznek az emberek, ahol kevés a verőfény. Ez csak elsőre tűnik logikátlannak, mert épp ott értékeli és élvezi legjobban az ember a napsugarat, ahol abból kevés jut. Más a helyzet a nyitható tetős autók gyártásával, ebben a napfényes Olaszország régóta meghatározó szereplő a vászontetős kocka Fiat Pandától a nyitott Ferrarikig.


Röviden: Fiat 500C

Korszak: 2010-től napjainkig
Ársáv: kb. kétmillió forinttól az újak áráig
Ajánlott motor: a négyhengeres benzinesek: 1,2 (69 LE) és 1,4 (100 LE)
Alternatíva: Citroën DS3 Cabrio, MINI Cabrio
Főként városi és országúti használatra jó az imádni való és mindig derűs Fiat 500C, dinamikusabban vezetőknek az Abarth 595C és a 695C, az olasz kisautó sportváltozata. A tetőkeretes kabrió jól bevált konstrukció. A vászon a tetőkeretben kialakított sínen siklik hátra, többféle állásban rögzíthető a széligénytől és a nap állásától függően. A tetőt itt a hátsó szélvédő elé hajtogatja a villanymotor.
A motorok közül a négyhengeres benzineseket ajánljuk. Ezek a jól bevált szívómotorok megbízhatóvá teszik a Fiat 500C-t, fogyasztásuk kedvező és karbantartásuk is jutányos, például a CarNet márkaszervizeiben. Az 1242 köbcentis Otto-motor 69 lóerős, az 1368 köbcentiméteres 100 lóerős. Mivel a tetőkeret megőrzése miatt az 500C nem igényel súlyos merevítéseket, tömege mindössze 40 kilogrammal nagyobb a lemeztetősénél.

Hasonló autó a Citroëntől a 2013-2019 között gyártott DS3 Cabriolet, de nagyobb, kényelmesebb belső térrel és erősebb motorokkal.

Nissan Micra C+C – Kezdőknek is

Volt egy korszak, amikor a Nissan több kabriót is kínált egészen különböző kategóriákban. A Murrano CrossCabrio az aszfaltterepjárókból születő kabriók előfutára volt, megelőlegezte a Ranger Rover Evoque és a Volkswagen T-Roc nyitható szövettetős verzióját. A sportautók között a Nissan 350Z, majd a 370Z roadstere hódított, de ebben a válogatásban egy sokkal elérhetőbb Nissan szerepel.


Röviden: Nissan Micra CC

Korszak: 2005-2009
Ársáv: kb. 950 ezer-1,8 millió Ft
Ajánlott motor: mindkét benzines, a 88 lóerős 1,4-es és a 110 lóerős 1,6-os a 160SR-ben
Alternatíva: Citroën Pluriel, Mitsubishi Colt CZC, Peugeot 206 CC és 207 CC.
Két üléssel: Ford StreetKa, Opel Tigra, Renault Wind
2003-ban mutatta be a Renault-Nissan konszern japán tagja a K12-es Micrát, amelyből kupékabrió is született. 2005-től négy éven át készült a Micra C+C. Az 1,4 literes motornál a korai évjáratokban előfordult vezérműlánc-nyúlás és zörgés, de mivel a C+C gyártása később kezdődött, a fémtetős kabriót kevésbé sújtja ez a gond, mint a behegesztett modelleket a széria elejéről. A láncos vezérlés állapota ellenőrzést igényel, főleg a korai évjáratúaknál. 88 lóerővel az 1386 cm³-es benzines jó erőben van, a 160SR típusjelű ezerhatos még jobban megy a maga 110 lóerejével. 10,6 mp alatt felér 100-ra és 190 km/óráig gyorsul.
Külső formaterve, a műszerfalon kialakított retikültartó és a felhajtható utasoldali ülőlap alatti tárolóhely igen népszerűvé tette a típust a hölgyek körében. Bár a forgalmi szerint a Micra C+C négyszemélyes, négy valódi ülés helyett 2+2 ülésesnek tekinthető. Hátul csak akkor van lábtér, ha az elöl ülők szolidárisan előrehúzzák az ő ülésüket. A többi kisautóra épülő kupékabrió hasonlóan szűk hátul a Mitsubishi Coltt CZC-től a Peugeot 207-ig, de nyomott árával és nyitható kemény tetejével a Micra C+C kiváló első autó lehet a vezetni kezdő fiataloknak, családtagoknak.

Renault Mégane CC – Fényárban rossz időben is

Az ezredforduló után élték virágkorukat a nyitható tetős autók, a volumenmárkák zöme piacra dobott valamilyen kabriót. A Mercedes-Benz SLK és a Peugeot 206 CC nyomán az uralkodó megoldás a nyitható kemény tető lett, elterjedtek a CC-k, azaz coupé-cabrio modellek.


Röviden: Renault Mégane III CC

Korszak: 2010-2016
Ársáv: kb. 2,0-3,5 millió Ft
Ajánlott motor: 2,0 (140 LE), 2,0 TCe (180 LE); 1,5 dCi (110 LE) 2,0 dCi (160 LE)
Alternatíva: Ford Focus CC, Opel Astra TwinTop, Peugeot 307 CC, Volkswagen EOS
Sok kategóriatársa közül a Renault Mégane CC megbízható, takarékos benzines és dízelmotorjaival, valamint a széria-üvegtetővel tud kiemelkedni. Az elöl ülők feletti üveg tetőrész árnyékolóval fedhető nyáron, hideg időben viszont engedi beragyogni a napfényt az autóba, ami nagyon feldobja a hangulatot Az első utasok feletti üvegtetőből a Mégane II CC és a Mégane III CC is profitált. Mivel a hármas Mégane kabriója 13 centivel hosszabb elődjénél és a tengelytávja majdnem 9 centiméterrel nagyobb, sokkal jobban elférni a 2010 utáni generációban.
Nyitható kemény tetejüket és tetőmozgatásukat a német Karmann fejlesztette ki, jól eltalált konstrukció. A Mégane III-ban 21 mp alatt nyílik a nagyjából 110 kilogrammot nyomó tető. Elődjéhez képest a tetőkeret nem hajlik annyira hátra, hat centivel előrébb van az éle, így könnyebb a beszállás, nemigen fordulhat elő, hogy beütnénk a fejünket. Sokat autózóknak előnyösek a dízelmotoros kabriók. Az öngyulladós motor a nyitott tetővel tolatáskor az utastérbe jutó kipufogógáz miatt sosem volt népszerű a kabriókban, de a kis fogyasztású gépek jól illenek a szükséges karosszériamerevítések miatt nehezebb CC-hez.
A hosszú élettartamú vezérműlánccal a 380 Nm-es, 160 lóerős kétliteres dízel kitűnő társ. A benzinesek közül az 1,2 TCe-re többféle súlyos motorhiba is leselkedik, emiatt ez esik ki először a rostán. Vegyesek a tapasztalatok a motor elődjével, a 130 lóerős 1,4 TCe-vel is, így ez a kis hengerűtartalmú turbómotor sem javasolható.

A 180 lóerős 2,0 TCe-vel szép az élet, masszív, erős és a menetteljesítményekhez képest mérsékelt fogyasztású motor. A kínálat alsó végén lévő 1,6-os szívó benzines megbízhatósága kiemelkedő, ami részben kompenzálja a szerény teljesítményeket. Jó megoldás lenne a 140 lóerős, kétliteres szívómotor, de nagyon ritka a használt Renault Mégane CC-kben.

Most jó kabriót venni

Ahogy közeledik az ősz, egyre jobb esélyekkel vehetünk nyomott áron használt autót nyitható tetővel. Érdemes lehet kihasználni a novembertől februárig tartó időszakot, mielőtt a tavasz újra eszébe juttatja sokaknak, hogy mennyivel szebb lenne az élet egy kabrióval.


Hibalehetőségek a tetőhidraulikában

A szövettetők és a nyitható kemény tetők esetében is tartogat hibalehetőségeket a hidraulikus tetőmozgatás. Elsősorban a hidraulikus munkahengerek mehetnek tönkre, vagy a repedt hidraulikacsövek és a hibás csőcsatlakozások miatt válhat működésképtelenné a tetőmozgatás. Ha a tető megakad egy köztes állásban vagy épp el sem indul a zárás vagy a nyitás, mindig van vészmód a tető kézi zárására, amit az autók gépkönyve bemutat vagy megnézhető a Youtube-on. A vészműködtetéshez szükség lesz a célszerszámra, tehát meg kell nézni, hogy az autóban ott van-e az eszköz, vagy elkallódott, és mihamarabb szükséges pótolni.
Ha nincsenek a helyükön az olajcsöveket és kábeleket rögzítő szíjak, bandázsok, akkor a tetőműködtetés közben becsípődhet és tönkremehet egy elektromos kábel vagy hidraulikacső. Hibaforrást jelentenek a csőcsatlakozások is, de kabriókra szakosodott szervizben ezek a gondok javíthatók, inkább pár százeres, mint milliós tételként. A hidraulikus munkahengerek gyári újként többnyire igen drágák, nagy szerencse, ha van belőlük használt alkatrész is. A bontott hidraulika-munkahengerek darabja 50 000 Ft körüli tétel, négy-hat darabbal érdemes számolni autóként. Az egykor nagyobb sorozatban gyártott autókhoz még beszerezhetők használt alkatrészként is a tetőmozgatás elemei, de a hidraulikus szivattyúkat és munkahengereket lehetőség szerint nem akkor kell megvenni, amikor szükség lesz rájuk, hanem amíg akad elég bontott belőlük.
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely