Hírek

Tényleg olyan drága az elektromos autó?

Csata: villanyautó a benzines ellen

Állami támogatás nélkül számolva az elektromos autók a legtöbb esetben többmilliós felárat követelnek a velük összevethető benzines vagy dízelautókhoz képest. De a hajtásmódok között sokkal csekélyebb lehet a különbség.
Érdekel és vonz az elektromos autó, de túlzottnak tartom a felárát – jelzi vissza számos ügyfelünk a CarNet értékesítőinek. Pedig az elektromos autók új kori többletköltsége jóval csekélyebb lehet a véltnél, pláne, ha az autók felszereltségét és szolgáltatásait is vizsgáljuk. Cikkünkben egy kiskocsi, egy városi SUV és egy nagyobb aszfaltterepjáró példáján mérlegeljük, mennyibe kerül és mit nyújt az autó különféle hajtásmódokkal. Mert az ár önmagában nem dönt egy autó ár/érték arányáról.

Peugeot 208: egy típus, két hajtás

Autóválasztáskor döntő szempont, kell-e sebességet váltani és kuplungot használni, vagy a kocsi leveszi a vállunkról a sebességváltás terhét. Az elektromos autó akkor is kétpedálos, ha kivételes esetben van benne sebességváltó, az összes villanyautóban elég a menetpedált (a gázt) és a féket nyomni. A magánügyfélként kapható Peugeot e208 Active Pack párja az automatikus sebességváltós verzió. 100 lóerővel rendelhető az 1,2 literes turbós benzines a nyolcfokozatú automatikus váltóval, de a villanymotor 136 lóerős csúcsteljesítményéhez közelebb van a 130 lóerős 208, amely csak GT csúcsfelszereltséggel kapható. Ugyanebben a kivitelben a zöld rendszámos testvérmodell is elérhető. (Cégek és egyéni vállalkozók azonban a 208 akkukapacitása alapján 3 600 000 forintos állami ártámogatással vásárolhatják meg az autót.)
Bár GT szinten a kétféle hajtásmódú 208 felszereltsége azonosnak tűnhet, de ez ebben a formában így nem igaz. Kisebb eltérés a kétféle hajtásláncú 208 opciói között a vezeték nélküli telefontöltő, amely gyári extraként csak a villanymotoroshoz rendelhető. Benzines és elektromos motorral is 17 hüvelykes könnyűfém felnik járnak a 208-hoz, de a gyár az Otto-motorost és a villanyhajtásút más keréktárcsákkal szállítja.
Eltérő a két modell garanciális háttere. A hároméves gyártói garancia közös, amit a benzinesben alapáron kiegészít az importőr két évvel, tehát a benzines 208 jótállása 5 évre vagy 100 000 kilométerig érvényes. Az elektromos modell az akkumulátorára kínál hosszabb védelmet, a hajtáslánc legértékesebb elemére 8 év vagy 160 000 km a garancia.

A CarNet Csoport szakemberei készséggel nyújtanak további segítséget és szempontokat az elektromos és a belső égésű motoros autók közötti választáshoz.

MG ZS: nem lehet rosszul járni

Nemrég bővült a CarNet Csoport kínálata az MG autóival. A Kínában gyártott, de tradicionális brit nevű autómárka idén 100 éves, a centenáriumi év piaci sikereiben Nyugat-Európában és Magyarországon is meghatározó a ZS. A 4323 mm hosszúságú SUV orrában a benzines turbómotor alternatívája az elektromos hajtás.
Kétféle akkumulátorkapacitással és hatótávval kapható az MG ZS EV. Comfort felszereltséggel, 177 lóerős motorral és 50,3 kilowattóra nettó kapacitású akkumulátorral a WLTP-mérés szerint 320 km hattávolságú autó alapára 12 749 000 forint. A nagyobb, 69,9 kWh akkumulátorkapacitású Comfort Long Range listaára kétmillió forinttal magasabb, hatótávja 440 km.

Előbbi modellre 3 600 000, utóbbira kereken 4 millió forintos vissza nem térítendő támogatást igényelhetnek a kritériumoknak megfelelni képes cégek és egyéni vállalkozók.
Bár az MG ZS különlegessége a benzines szívómotoros verzió, automatikus sebességváltó csak a háromhengeres benzines turbómotorhoz rendelhető Luxury felszereltséggel. Luxury szinten az elektromos vezetőülés-állítás is alapáron jár a benzines modellhez, amivel az ZS EV verzióban a gyártó nem növelte a súlyt és az elektromos fogyasztók számát. Közös a benzines-elektromos modellpárosban az első ülésfűtés, a digitális műszeregység és a 10,1” képátlójú középső érintőképernyő. Alapkivitelben nem jár, de magasabb felszereltséggel a belső égésű motoros ZS-ben is szériafelszerelés a navigációs rendszer, ami általában felármentes tartozék.
Míg a benzinesben sima sebességtartó automatika van, elektromos hajtással a fejlettebb adaptív tempomat teszi kényelmesebbé és biztonságosabbá a vezetést, hiszen ez a beállított távolságot is tartja az előttünk haladótól, a forgalommal együtt fékezve-gyorsítva. A ZS EV alapfelszerelése a kocsisorral együtt lassító és újra elinduló torlódásasszisztens. A széria távfény-automatikával a reflektor bekapcsolva hagyható, és ha vakítaná a szemből jövőt vagy az előttünk autózót, a fényszóró visszavált tompítottra. Az utastéri többletfelszerelések közül említésre méltó a mikroszűrős légkondicionáló, amely kiszűri a levegőből a 2,5 mikronnál nagyobb részecskéket. A mikron vagy mikrométer a milliméter ezredrésze. Utasaink kényelmét szolgálja a hátsó levegőbefúvás is, ami a benzinesből hiányzik.
De a felszereltség csak az egyik aspektusa az autók közötti választásnak. A kétféle hajtáslánc között jelentős a teljesítménybeli eltérés. Az automatikus váltós ZS a 111 lóerős, 160 newtonméteres nyomatékú turbómotorral 12,4 mp alatt gyorsul 0-ról 100 km/órás sebességre.

Az elektromos ideje csupán 8,6 másodperc, motorja ugyanis 177 lóerős a normál hatótávú modellben. Értelemszerűen csak az elektromos variánsban érhető el a V2L vagy Vehice to Load funkció, amivel nagy teljesítményigényű elektromos berendezéseket működtethetünk az autóról, legyen az grillsütő vagy elektromos gép kerti munkához.
Ehhez jön hozzá a villanymotoros MG ZS okostelefonos alkalmazása, amivel az akkuk töltöttségét ellenőrizhetjük, elindíthatjuk a fűtést és a szellőzést, nyithatjuk és zárhatjuk az ajtókat, beállíthatjuk a töltési szintet, illetve elindíthatjuk és leállíthatjuk a töltést mobiltelefonról. Összességében az elektromos ZS a jóval erősebb motoron kívül számos olyan kényelmi és biztonsági többletfelszerelést nyújt, ami a benzinesben nem található meg, árnyalva az egyes hajtásmódok közötti árkülönbséget.

Toyota: hibrid RAV4 vagy elektromos bZ4X?

Hajtásláncainak villamosításban a Toyota minden más tradicionális autómárkánál előrébb jár a Prius 1997-es bemutatása óta tökéletesített hibrid hajtásrendszerekkel. A már 23 milliónál több autóban szolgáló hibridrendszerben a benzines és a villanymotor egymást kiegészítve mérsékli igen jelentősen az autózásból fakadó környezetszennyezést. A hibrideket képviselő RAV4-et a Toyota első európai elektromos crossoverével, a friss bZ4X-szel vetjük össze.

Gyakorlatilag csak a luxuskategóriában akad olyan belső égésű motoros autó, amelynek utastere lehűthető és felmelegíthető a tervezett indulási időre. De a Toyota bZ4X-hez hasonlóan a RAV4 is nyújtja ezt a nagyon megszerethető funkciót. A villanyautókban az utastér indulás előtti temperálásával az energiatakarékosság a cél. A fűtés sokat elemészt az akkumulátorban tárolt energiából, mert a hajtásláncnak nincs annyi hulladékhője, mint a belső égésű motoroknak.

Gyakorlatilag csak a luxuskategóriában akad olyan belső égésű motoros autó, amelynek utastere lehűthető és felmelegíthető a tervezett indulási időre.

De a Toyota bZ4X-hez hasonlóan a RAV4 is nyújtja ezt a nagyon megszerethető funkciót. A villanyautókban az utastér indulás előtti temperálásával az energiatakarékosság a cél.

A fűtés sokat elemészt az akkumulátorban tárolt energiából, mert a hajtásláncnak nincs annyi hulladékhője, mint a belső égésű motoroknak.

2024-re a Toyota továbbfejlesztette elektromos crossoverét. A friss bZ4X-ben az AC-töltés teljesítménye 7 helyett 11 kilowatt, tehát sokkal gyorsabban feltölt az akkumulátor váltóáramról. Idéntől a fűtés is kényelmesebbé vált. A csúcsfelszereltségű modell alapáron megkapja az új hősugárzó berendezést, amely a kormánykerék és a műszerfal alatti terület befűtését gyorsítja.
Az autóvásárlók sokra értékelik a RAV4 kvalitásait, az SUV-szegmens alapítója tényleg világsiker. Elsőkerék-hajtással és Comfort felszereltséggel 15 840 000 Ft a full hibrid SUV listaára, amiből jelenleg félmilliós árengedmény jár a vásárlóknak.
A 218 lóerős hibridrendszerű, 100 kilométeren a WLTP-norma szerint mindössze 5,5 litert fogyasztó RAV4-ben automatikusan változik a hajtás áttétele, bár sebességváltója nincs. A bolygóműves erőátvitel önmagától variálja az áttételezést, tehát a vezető éppúgy mentesül a sebességváltástól és a kuplungolástól, mint az elektromos hajtású autókban. A belépő-RAV4-ben is adott sok más mellett a vakító fényre elsötétedő belső visszapillantó tükör, a 12,3” képátlójú óracsoport és az ultrahangos érzékelőkkel kiegészített tolatókamera. A kivitel nevébe foglalt kényelmet 17 colos könnyűfém felnin lévő 225/65 R17-es gumiabroncsok javítják.
Ennél eggyel feljebb, 18 colról indul a bZ4X kerékmérete. A Comfort kivitelben listaáron 20 160 000, kedvezménnyel 18 340 000 forintos crossover megvásárláshoz egyéni vállalkozók és gazdasági társaságok 4 000 000 Ft állami támogatást kaphatnak. Így az elektromos verzió felára árelőnybe fordul a támogatásra jogosultak számára. A bZ4X színes középső monitorának képátlója 8,0”, és akárcsak a hibrid verzióban, itt is szria az intelligens távvezérlési lehetőség a RAV4-hez hasonlóan kétzónás és automatikus légkondicionálóhoz. Nincs különbség a szövetborítású ülésekben sem.
A bZ4X alapja az új villanyautós padlólemez, az e-TNGA platform (Toyota New Global Architecture).

A villanyautók között a bZ4X különlegesen hosszú akkumulátor-élettartamot biztosít. A legtöbb elektromos autóban az EU-szabályozásában előírt minimumot éri csak el az akkumulátorokra vállalt jótállás, tehát 8 évig vagy 160 000 km megtételéig garantálja a gyártó, hogy a nagyfeszültségű akku kapacitása nem csökken az eredeti szint 70 százaléka alá. Ha mégis, akkor javítja vagy cseréli az akkupakkot.
A Toyota azonban 90 százalékos kapacitásmegőrzést kommunikál 10 évre vagy 240 000 kilométeres futásteljesítményig. Az általános gyártói garancia a bZ4X és a RAV4 esetében is 3 évig vagy 100 000 kilométerig érvényes, ami időben és távolságban is megtoldható mérsékelt költséggel. A Toyota CarNet M5 szakemberei a budapesti és a tatabányai telephelyen is örömmel bemutatják akár a RAV4, akár a bZ4X kvalitásait, hogy a vágyakhoz, igényekhez, autózási szokásokhoz legjobban passzoló Toyota lehessen a társuk, hosszú éveken át.
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely