Hírek

Van jobb autó egy divatos crossovernél?

Házi verseny: kis SUV vs. kisautó

Pár év alatt a legtöbb márka emelt építésű modelleket is kifejlesztett a kisautók bevált technikájával, árban és szolgáltatásokban sem túl messze a kiskocsiktól. A Hyundai és a Renault autóin mutatjuk be, miben nyújt mást a két népszerű autófajta.
Ahogy az autóipar fejlődik, egyre érettebb, komolyabb, mondhatni teljes értékű autók lettek a kiskocsik. A B kategóriába sorolható, szupermininek is nevezett modellek zöme rég nem kisautó abban a régi értelemben, ami zajos, kényelmetlen, csak városi utakra tervezett lélekvesztőt jelentett. Ma a legtöbb márka az ötajtós városi autón kívül emelt építésű, magasabb tetővonalú aszfaltterepjárót is forgalmaz a B szegmensben. Divatos, népszerű autó mostanság a sok SUV és cossover, de miben nyújtanak mást, miben tudnak többet, és miben kevesebbet a klasszikus kisautóknál?

Hyundai i20 és Bayon: nem lehet rosszul dönteni

Ma már nagyon kevés márka kínál feltöltés nélküli benzinmotoros autót, legalábbis olyat, amelynél a szívómotor önállóan mozgatja az autót, és nem a teljes hibrid hajtásrendszer egyik tagja.

A Hyundai a kevesek egyike a tartós és hosszú távon kiszámíthatóan alacsony szervizköltségeket ígérő technikával. A kisautó-kategóriában ezt a nagyon vonzó opciót az i20-on kívül a vele méretben, árban jól összevethető Bayon is felmutathatja a Hyundai igen gazdag SUV- és crossover-kínálatából.

Bayon, mint bajonett


A Hyundai félmagas ötajtós autójának típusjelzésében a francia Bayonne város neve sejlik fel, az a baszkföldi település, ahonnét a bajonett elhíresült. Ez a szurony egy puskák végére erősíthető, kétélű egyenes tőr, amellyel a lőfegyver szúrófegyverként és vágásra is használható lesz vadászathoz vagy közelharcban.

Konkurenseihez hasonlóan a Hyundai is közös padlólemezre építi a kiskategóriás ötajtóst és a B szegmensű crossovert. A hátsó sori térkínálatban jobb a Bayon, de a csomagtér is profitál a 11,5 centiméterrel hosszabb karosszériából. Nincsenek drámai különbségek, de a Bayonba két kis hátizsákkal több csomag fér. Műszerfaluk és az i20-on nemrég megejtett, a Bayonnál hamarosan következő modellfrissítéssel utasterük, telefontöltésük, szolgáltatásaik is nagyon hasonlóak lesznek. Az i20 középső érintőkijelzője 10,25” képátlójú lehet, amit az idén januárban bejelentett renoválással a Bayon is megkap majd a jelenlegi 8,0 colos helyett.
Amiben mások az adottságaik, az az üléshelyzet: a dél-koreai crossoverben magasabban ülünk, mint az egészen frissen renovált i20-ban, amelynek gyártása tavaly ősszel kezdődött Törökországban. A megújulással a kisautó markánsabb lett kívülről, az új hűtőmaszkkal, lökhárítóval és hátsó lámpával a légellenállása is alacsonyabb. Az i20 olyan high-tech megoldásokat is nyújt, mint a navigációs útvonallal is kalkuláló sebességtartó, így a tempomat a közelgő kanyarok előtt elveszi a gázt, nem pazarol. Fontos előrelépés a mobilinterneten elvégezhető szoftverfrissítés is, ami a Bayonhoz is elérhető lesz a ráncfelvarrás után.

Az i20-ban picit jobb a szívómotor

Motorteljesítményben nincs eltérés a két autó között, a négyhengeres szívómotorok egyformán 84 lóerősek. Az 1197 köbcentis négyhengeres benzines az i20-ast viszi valamivel jobban, és az áramvonalasabb, kisebb homlokfelületű autó végsebessége is nagyobb, de az eltérés nem eget rengető. A két autó tengelytávja és kerékmérete is azonos, így a 10,4 méteres fordulókör-átmérőben nincs különbség.


 

i20 1,2 MPi

Bayon 1,2 MPi

Hosszúság, mm

4065

4180

Csomagtér, liter

352/1165

411/1205

Végsebesség, km/h

173

165

Gyorsulás 0-100 km/h, mp

13,1

13,5

Átlagfogyasztás (WLTP), l/100 km

5,6

5,7

Saját tömeg, kg

1013

1045

Listaár (Life)

6 199 000

6 999 000

Mindkét modellből kapható Life kivitel. A Bayon szériafelszereltségéből a fontosabb tétel a hat légzsák, a gyalogosokat és kerékpárosokat is felismerő vészfékezőrendszer, a sávtartó, a távfényasszisztens, a sebességtartó automatika, valamint a sebességkorlátozásokra reagálni képes táblafelismerés, az ISLA. A nappali menetfény LED-es, a tükrök motoros állításúak és fűtöttek, adott a bőrborítású, multifunkciós volán. A légkondi kézi vezérlésű, az ablakemelő hátul is elektromos. Kijelzőből 3,8”-os képátlójú monokróm jár, a Bluetooth-kihangosítós rádió négy hangszórót kap az első ajtókba. Kényeztető figyelmesség a Bayonban az első ülések és a kormány alapáras fűtése.
Egységes a két autónál a 185/50 R15-ös kerékméret és a dísztárcsás acélfelni. Az i20 Life sávkövetőt is ad, amely a szélvédőkamera képével észleli a terelővonalakat, és kormányzási beavatkozásokkal a középvonalhoz igazítja az autó futását, amit azonban a vezető kikapcsolhat, akárcsak a vezetőtámogató rendszerek zömét. Érdemleges többletfelszerelés a tolatóradar, amely valójában ultrahangos, de ugyanannyira segít a parkolásban. Az i20 alapáron kap színes kijelzőt 4,2” képátlóval, viszont nincs benne a téli csomag fűtött üléssel és kormánnyal.

Benzinköltség: minimális az eltérés

Papíron egyetlen deciliterrel takarékosabb az i20, mint a Bayon. Ha a kerek számok kedvéért literenként 600 forintos benzinárral osztunk-szorzunk, 100 000 kilométer megtételével 60 000 forint a Bayon gazdájára háruló többletköltség. Ez nagyjából egy nagybevásárlás ára, vagy ha valaki évi 20 000 kilométert tesz meg, akkor havonta 1000 forinttal több marad a zsebében.

Autóúton és autópályán jobban kijön a légellenállás különbsége, ott egy decinél nagyobb lehet az eltérés az i20 javára, de aligha ez fog dönteni a két jó autó között. Többet nyomhat a latba a 800 ezer forintos árkülönbség az i20 javára. Az alapmodellekkel számolva az eltérés nagyjából 15 százalék.

Renault Clio és Captur: más autók, más igényekre

Hosszabb időtávon Európa legnagyobb darabszámban értékesített kisautója a Renault Clio. Az európai Év Autója címet kétszer is elnyerő típusból 1990 óta 16 milliónál is több készült. A Captur 2013-as piacra dobásával a Renault házon belül alkotta meg az egyik fő konkurenst. Az első generációjában több mint 1,5 millió példányban értékesített Captur-rel a cég jó ütemérzékkel lépett be a városi SUV és crossover modellek erősen bővülő kategóriájába.

Műszaki szempontból nagyon közeli rokon a kis SUV és a kisautó, közös alapjuk a CMF-B padlólemez. A Common Module Family B a kiskocsik szegmenséhez tervezett modulcsalád a Renault-Nissan-Mitsubishi konszernben.

Frissebb a Clio, praktikusabb a Captur


Tavaly év végén érkezett Magyarországra az ötödik generációs Clio egy szabad szemmel jól látható modellfrissítés után, amelyben az autó orra erősen megújult a lecserélt hűtőmaszkkal, lökhárítóval és főleg a nappali menetfény belevaló formájával.
A Captur a nagyobb terepjárók okos ajtómegoldásával gyűjt jó pontokat, mert a küszöbre ráhajló ajtókkal megóvja azt a kosztól, így ki- és beszálláskor nem lesz piszkos a szoknya alja vagy a nadrág szára. A Clióban kétkezes a csomagtérajtó nyitása, mert csak a lökhárítóban lévő kapcsoló megnyomása után lendíthető fel a fedél. A Captur viszont a csomagtérajtaján hordja a nyitógombot is, így egy mozdulattal fellendíthető az ötödik ajtó.
Bár a kisautók között a Clio helykínálata jónak számít, a nagyobb tengelytávú Captur belső tere érezhetően tágasabb, négy megtermett ember lényegesen jobban elfér benne. Ne feledkezünk el a hátsó utasoknak szóló levegőkilépőről az elő ülések között, ami nyáron és télen is fontos előny.
174 milliméterrel hosszabb a Captur, mint a Clio, méretkülönbségük a csomagtérben domborodik ki igazán. Pláne azóta, hogy a dízelmodellekben 16 liternyi helyet foglaló AdBlue-tartállyal már nem kell számolni, így az összes Captur csomagtere 422-536 literes. Utóbbi érték egy kompakt kombinak is becsületére válik. 27 liternyi utastéri tárolóhelyével is a Captur áll jobban.

Van még pótkerék!


Mindkét autó igen hasznos extrája a pótkerék. Megrendelésével lényegesen nagyobb biztonságban tehetünk meg hosszú utakat, mint a defektjavító készletre hagyatkozva, ami egy kihasadt gumiabronccsal nem tud mit kezdeni. A Captur szükségpótkereket tud befogadni, a Clióban a benzines motorokkal teljes méretű pótkeréknek van hely, a full hibridben és a dízelben mankókeréknek.
Erre felkaphatták a fejüket kedves olvasóink, mert valóban szokatlan a Clióban, hogy dízelmotorral is kapható, ami a Captur-höz már nem elérhető. A 100 lóerős 1,5 dCi 4,1 liter/100 km-es átlagfogyasztásával a legtakarékosabb új személyautók egyike az európai autópiacon, egyben az utolsó kisautók egyikeként őrizte meg lehetőségként az öngyulladós motort a teljes hibrid, a szívó és a turbós benzinesek mellett.

Ennél a modellpárosnál a 91 lóerős, háromhengeres benzinest vettük alapul az összevetéshez. A turbófeltöltős motor egyformán 160 Nm nyomatékot ad le, és az ehhez tartozó percenkénti 2000-es fordulatszám is azonos.


 

Clio 1,0 TCe 90

Captur 1,0 TCe 90

Hosszúság, mm

4053

4227

Csomagtér, liter

382

422-536

Végsebesség, km/h

180

168

Gyorsulás 0-100 km/h, mp

12,2

14,0

Átlagfogyasztás (WLTP), l/100 km

5,2-5,3

5,8-6,0

Saját tömeg, kg

953

1105

Listaár (Techno)

7 699 000

8 849 000

Már a kettővel ezelőtti, a 2006-os Év Autója címet kiérdemlő Clio is a nagyobb autókat idéző kényelmével, tágasságával és biztonságával tudott kiemelkedni a mezőnyből, ami az alaposan megújított ötödik generációra is jellemző. A Captur azonban az állítható hátsó üléspaddal olyasvalamit nyújt, amivel nagyobb autók kiváltására is képes a csomagtér vagy a hátsó lábtér megnövelésével. A tologatható hátsó üléspad hozzájárul ugyan a két autó súlya közötti nagyjából másfél mázsához, de itt is ugyanolyan hasznos és fontos felszerelés, mint CarNet Csoport más márkáinál, például a Citroën C3 Aircrossban.
7,0 vagy 9,3 colos átmérőjű érintőképernyő közül választhatunk mindkét autóhoz. A kisebbik fekvő téglalap formátumú, a nagyobb álló, amin könnyebb követni a navigáció útmutatását. 10,25”-os a többféle csomagban elérhető digitális óracsoport képátlója, a nagyon szép rajzú TFT-kijelző tovább javítja a mindkét autóban jónak mondható minőségérzetet. Ha hosszú évekig használunk egy autót, nem szabad alábecsülni az igényes hangrendszer értékét, nagyon sokat ad az autóban töltött idő minőségéhez. Mindkét modell gyártásban van Arkamys- és Bose-audiorendszerrel is.

Gyorsabb és sportosabb a Clio

Vezetni egyértelműen jobb az alacsonyabb súlypontú, kezesebb, vagányabb Cliót. Jobban megy a Captur-ben is megtalálható, soros háromhengeres turbómotorral, lelkesebben gyorsul, ami kiolvasható abból a majdnem két másodperces időelőnyből, amit állórajttal 100-ig felhalmoz. Német autópályák sebességkorlátozástól mentes szakaszain könnyen elhúz a Captur-től, de a nagyobb végsebességnek itthon nincs túl sok jelentősége.

Annak annál inkább, hogy élénkebben reagál és élvezetesebb vele kanyargós utakon haladni. Rugózási kényelemben a Captur javít a meccs állásán a nagyobb átmérőjű kerekkel és a Clión lévő picit peresebb gumikkal. Techno felszereltséggel a crossover alapáras felnije 17-es, 215/60 R17-es gumikkal, a kisautó keréktárcsája 16-os, gumimérete 195/55 R16.
Cikkünk írásakor 1 150 000 forinttal kerül többe a Captur a Cliónál Techno felszereltséggel összevetve őket. Mindkét Renault erős a vezetőtámogatásban. Az aktív vészfékezőrendszer a járműveken kívül észleli a gyalogosokat és kerékpározókat is. A forgalmi és autópálya-asszisztens 170 km/órás sebességig képes tartani a biztonságos követési távolságot, valamint a sáv középvonalához igazítani az autót kormánykorrekciókkal, ha a vezető ezt elmulasztaná. Mindkét autó jelzi és korrigálhatja is a sávelhagyást, és figyelmeztetni tudnak a holttérben lévő autókra. Ez és még sok más tétel a keresztirányú forgalomfelügyelettől az adaptív sebességtartó automatikáig részben alapfelszerelésként, részben felszereltségi csomagokban érhető el.

Fogyasztás: sok kicsi tényleg sokra megy

Azonos motorral 100 kilométerre 6,5 deciliteres fogyasztáskülönbséggel kalkulálhatunk a szabványos mérési ciklus alapján. Bár a WLTP-mérés számait csak az igazán takarékosan vezetők tudják valós forgalomban reprodukálni, a szabványos mérési ciklus nagy előnye, hogy minden autót azonos körülmények között mér, ami jól összehasonlíthatóvá teszi a legkülönfélébb technikájú típusok eredményeit egymással.

600 forintos benzinárat feltételezve 390 000 Ft a Clio tulajdonosának megtakarítása 100 ezer kilométeres használattal számolva. A valós megtakarítás ennél valamivel több is lehet a Clióval, legalábbis a tankolási naplókat szűrő Spritmonitor.de szerint a háromhengeres turbómotorral 6,17 l/100 km-es átlagfogyasztást mértek a tulajdonosok a Clio és 7,05 litert a Captur esetében.

Örömtelibb vagy hasznosabb legyen?

Ennél a párosnál markánsan elkülönül a két autó karaktere: ha elég a Clio helykínálata, illetve a vezetés öröme a fontos tényező, akkor ez a nyerő. Az 1 150 000 forintos árkülönbségből sok szép helyre eljuthatunk vele. Családi autóként viszont a tágasabb, jóval nagyobb csomagterű és hátsó légbefúvást is adó Captur az előnyösebb, amely a mindennapokban a kényelmesebb ki- és beszállással értékarányossá teszi az árkülönbséget.
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely