Hírek

Biztonságosabbak lehetnek a magyarországi új autók

Új vezetőtámogató rendszerek válnak kötelezővé

Kicsivel több mint fél év múlva új vezetőtámogató rendszerek válnak kötelező tartozékká az összes magyarországi új autóban. Cikkünkben a sávtartóval és a sebességhatár-felismeréssel kapcsolatos gondokról is írunk.
Brüsszel sokat tesz azért, hogy minél kevesebb áldozatot szedjen a közúti közlekedés. Az Európai Unió előírásai holisztikusan közelítenek a közlekedésbiztonsághoz. A cél az összes közlekedő megvédése, tartozzon akár a védtelen úthasználók közé (pl. gyalogosok, kerékpározók), akár az autózók közé, vezetőként vagy utasként. A fejlesztések az autók aktív (pl. ABS, menetstabilizáló) és passzív (pl. légzsákok, övfeszítők) biztonsági felszereléseire egyaránt hatással vannak, de nem csak ezekre.

Jövő nyáron vége a türelmi időnek

Tavaly júliusban a piacra újonnan bevezetett autókhoz kötelezővé vált több vezetőtámogató rendszer, a vészfékasszisztens, a vészhelyzeti sávtartórendszer, az adaptív féklámpa, az adatrögzítő feketedoboz, a tolatássegítő kamera vagy radar, a fáradásfigyelő és az alkoholszonda-előkészítés. Ezekről a megoldásokról már írtunk a CarNeten. Az Unió előrejelzése szerint Európa útjain 2038-ig 25 ezer emberélet lesz megmenthető és 140 ezer súlyos sérülés elkerülhető a rendszerek elterjedésével.

2024. július 7-étől az összes új autót kötelező felszerelni a fenti vezetőtámogató rendszerekkel. A menetrend az EU gyakorlatához igazodik, először az újonnan homologizált, az Általános Forgalmazási Engedélyt megszerző autókat kell ellátni bizonyos fejlesztésekkel. Bizonyos idő, esetünkben két év elteltével az előírt eszközök az összes újonnan forgalomba helyezett autóban alaptartozékká válnak. Tehát a korábban bevezetett, régebbi fejlesztésű autókat is el kell látni velük ahhoz, hogy rendszámot kaphassanak.

Kötelező, de nem kiforrott a sávtartó

Ügyfeleink visszajelzései alapján két vezetői segédrendszerrel adódik a legtöbb kérdés és gond. Az egyik problémás terület a sávtartást segítő eszközöké, a másik az intelligensnek mondott sebességszabályozásé.
A vészhelyzeti sávban tartó felismeri a terelővonalakat, és erélyesen reagál az irányjelzés nélküli hirtelen sávváltásra, amikor az autó elhagyhatja az utat vagy a szembejövő közlekedőknek ütközhet. Az ELK vagy Emergency Lane Keeping név is erre utal. Az új autók zömmel szintén megkapják a normál vezetéskor is aktív sávtartó asszisztenst. Az LKA vagy Lane Keeping Assist lassabb sávelhagyáskor először hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, és bizonyos határok között képes saját kormánykorrekcióval a sávon belül tartani az autót. Ezt kiegészítheti az autót a sáv középvonalához igazító funkció, ami a szinte állandó beavatkozásokkal igencsak terhessé válhat az autózásra koncentráló vezetőknek. A megoldás a rendszer deaktiválása lehet, amihez bizonyos autókban elég egy gombnyomás, más autókban több lépést igényel.

Jó ötlet, tökéletlen működés

Szintén 2022. július 6. óta kötelező az új autókban (de a buszokban és a tehergépjárművekben is) az intelligens sebességszabályozó segédrendszer, az ISA (Intelligent Speed Assistance). A cél, hogy az autósok nagyobb arányban tartsák be a sebességkorlátozásokat.
A rendszer elsősorban kamerakép elemzésével érzékeli a sebességhatárokat, de jóváhagyott térképadatbázissal is dolgozhat az adott útvonalra vonatkozó tempólimit megállapításán. A sebességhatár – vélt vagy valós – túllépésekor hangjelzést ad és műszerfali jelzéssel is figyelmezteti a vezetőt a gyorshajtásra.

Amennyiben a vezető erre nem reagál és nem csökkenti a sebességet a határon belülre, következhet az akusztikus vagy rezgéses figyelmeztetés. A másik lehetőség a gázpedál ellenállásának megnövelése. A vezető – egyelőre – figyelmen kívül hagyhatja a figyelmeztetéseket, a sebességhatár-felismerés az autó sebességét (még) nem igazítja az érzékelthez gázelvétellel. Fékezésről pláne nincs szó, ez a vezető hatásköre, fékezést csak a vészfékasszisztens és az adaptív sebességtartó automatika végezhet.
Jelenleg tehát az észlelt sebességhatárt túllépheti a vezető, de több éve piacon vannak olyan sebességszabályozó rendszerek, amelyekkel az autó sebessége akár automatikusan, akár rákérdezés után, a vezető jóváhagyásával csökkenhet a megengedettre. Az autók menüjében be lehet állítani, hogy ignoráljuk-e a határokat, vagy az autó automatikusan átvegye-e a táblákról leolvasott értéket, netán esetről esetre, a vezető jóváhagyásával tegyen így.

Aktív minden elinduláskor

Ahogy a sávban tartó rendszer, úgy az intelligens sebességszabályozás is minden elindulással aktív. Kikapcsolásuk az adott utazás idejére lehetséges csak, a következő elinduláskor ismét bevetésre készek.
Ezek a rendszerek jelenlegi fejlettségi fokukon és működésmódjukkal bosszúságot is okozhatnak a tudatosan, odafigyelve vezető embereknek. Elsősorban a sebességhatár-túllépésre figyelmeztető jelzések tudnak terhessé válni, ha a sebességkorlátozó táblákat kereső szoftver nem az adott útvonalra valóban érvényes határokat véli mérvadónak, hanem az utolsó táblát, amit a rendszer felismert.

Emiatt egy új autó minden további nélkül a mélygarázsra vonatkozó, 10 km/órás sebességhatárt hiheti érvényesnek egészen addig, amíg nem talál egy útépítés után kint felejtett 30-as táblát az egyébként 50 km/órával használható útszakaszon. A sebességhatár-túllépésre figyelmeztető rendszerek egyelőre azzal sem tudnak mit kezdeni, hogy Magyarország is azon államok közé tartozik, ahol az útkereszteződések feloldják az adott útvonalra általánosan vonatkozótól eltérő sebességkorlátozásokat, és még akkor is érvényben lévőnek hiszik a korlátot, ha egy útkereszteződés kilométerekkel korábban feloldotta azt.

Ha van rá megoldás, segítünk!

Mivel jelenleg a sebességhatár-túllépésre figyelmeztető rendszerek működése – gyakorlatilag autómárkától függetlenül – sokszor megbízhatatlan, az autógyártók egy része gondolt egyszerű deaktiválásukra. Ha van erre gyors megoldás, a CarNet-autószalonok munkatársai örömmel megmutatják a szükséges lépéseket, amikkel deaktiválható egy terhessé váltó vezetési segédrendszer.


2019/2144: a híres EU-rendelet

Ha egy autógyártó az Európai Unió országaiban kíván értékesíteni egy autót, annak európai típusjóváhagyással kell rendelkeznie, amit a homologizációs eljárással szerezhet meg. Az EU tagállamaiban a forgalomba helyezés műszaki feltételeit rendeletek határozzák meg, ilyen a vezetőtámogató rendszerekről szóló 2019/2144-es EU-rendelet is, amely 2022. július 5. óta van érvényben. Ebből idézünk.
„Az Európai Parlament és a Tanács a belső piac megfelelő működése, valamint a magas szintű biztonság és környezetvédelem biztosítása érdekében közigazgatási rendelkezéseket és műszaki követelményeket határoz meg minden új jármű, rendszer, alkotóelem és önálló műszaki egység típusjóváhagyására vonatkozóan” (…) „A fejlett vészfékező rendszerek, az intelligens sebességszabályozó, a vészhelyzetben működésbe lépő, sávtartást segítő rendszerek, a járművezető fáradékonyságát és figyelmét érzékelő figyelmeztető rendszerek, a járművezető figyelmetlenségét érzékelő fejlett figyelmeztető rendszerek és a tolatóradar olyan biztonsági rendszerek, amelyek jelentősen csökkenthetik a balesetek számát. Továbbá ezen biztonsági rendszerek némelyike olyan technológiák alapját képezi, amelyeket az automatizált járművek bevezetéséhez is alkalmazni fognak. Az ilyen biztonsági rendszereknek a járművezetők és az utasok bármilyen jellegű biometrikus információinak felhasználása nélkül kell működniük, ideértve az arcfelismerést is.”
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely