Hírek

„Kollégáim meg akartak tanítani nekem minél több mindent”

Szakmai versenysiker a CarNet Rieglernél

Nemrég három szakmai versenyt nyert meg a győri CarNet Riegler munkatársa. Tánczos Bencét a régi és az új autók szereléséről, az elektronikai hibák felderítéséről és a hagyományos autószerelői feladatokról kérdeztük.
Idén április végén ifjú autószerelőknek kiírt, tekintélyes versenyeken győzött Tánczos Bence, a CarNet Riegler munkatársa. A győri márkaszervizben tanuló fiatalemberrel a felkészülésről, a régi és az új autók technikájáról, továbbá a szakmai műhely értékeiről beszélgettünk.
Egyetlen autószerelői megmérettetésen is óriási siker elsőnek lenni, ön azonban három versenyen győzött, ráadásul egy héten belül. Meséljen az erőpróbákról!
Onnan kezdeném, hogy remek oktatóim voltak az iskolában, osztályfőnököm bátorított a részvételre. Autóvillamossági műszerész tanulóként 2022-ben indultam a SzakmaSztár versenyen, ahol harmadik lettem, így idén ismét belevágtam, és győztem. A 2023-as eseménnyel azonos hétre esett a Young Car Mechanic magyarországi fordulója. Ezt a versenyt egy nagy autóalkatrész-forgalmazó vállalat írja ki a Baltikumtól a Balkán-félsziget országain át Ukrajnáig 11 államban, itt a hazai válogatón lettem első. A harmadik a szakmák olimpiájának is hívott, globális World Skills verseny itthoni fordulója, amit szintén megnyertem. Ennek a döntőjére utazhatok 2024-ben Lyonba.
Hogyan tesztelték az indulók felkészültségét, tudását?
Járműdiagnosztika és villamos hibakeresés szerepelt az elvárások között, de hagyományos autószerelési feladatokat is kaptunk. Többek között láncos és szíjas szelepvezérlést cseréltünk, illetve mindegyikünk kuplungot cserélt egy autón.
Ezek szerint a jövő autószerelői sem csak elektronikával foglalkoznak?
Olyannyira nem, hogy hibás motoralkatrészekről kellett megállapítanunk, milyen gond állhat a háttérben. Például kenési vagy hűtési elégtelenség. Volt közöttük cserélendő nyugvócsapágy, kokszolódott szelep és meglilult, kopott szoknyájú dugattyú egy rakodógépből.
Mi segített a helyes válaszok megtalálásában?
Jól jött az otthon, hobbiból végzett szerelés is, de az alapokat iskolám elméleti és gyakorlati képzése, illetve munkatársaim segítsége adta. A győri márkaszervizben sokrétű feladatokkal találkozunk, és nagyon sokat tanulok a tapasztalt kollégáktól.
Közönség előtt autót szerelni nem lehetett könnyű. Önre hogyan hatottak a nézők?
Igen nagy nyomás alatt kellett jól teljesíteni, négy villamos hiba megtalálásra, a CAN-adatbuszrendszer diagnosztizálására összesen egy órát kaptunk. Bár családtagjaim is eljöttek megnézni engem, sokáig nem vettem észre őket, olyan magas fokú összpontosítást követelt tőlünk a verseny.
Nem vette észre a rokonságot?
Tényleg nem. Az egyik feladat a láncos vezérlés cseréje volt egy közvetlen befecskendezéses benzines turbómotoron. 1,5 óránk jutott az egészre, arra, hogy minden csavart az előírt nyomatékkal meghúzzunk, újratömítsük, amit kell és kicseréljük a szimmeringeket. A zsűritagok pontozták a kiadott szervizmanuálok használatát és a munkavédelmi előírások betartását is. A protokollok követése nálunk a műhelyben is érvényesül, például senki nem végezheti egyedül elektromos és full hibrid autók feszültségmentesítését vagy feszültség alá helyezését.
Hogyan került kapcsolatba a győri márkaszervizzel?
Mi az év egyik felét az iskolapadban, a másikat a gyakorlati helyünkön töltjük. A CarNet Riegler elismert szakszerviz, szerettem volna itt tanulni, így az utcáról, ismeretlenül bekopogtattam, hogy van-e erre lehetőség. 2021 szeptemberében kezdtem itt a villamossági műszerész gyakorlati képzést. Nagyon jó szakemberekkel találkoztam, akiktől meg lehet tanulni a szakma csínját-bínját a MultiAir-modulok szerelésétől a sebességváltó-javításon át a hibrid és az elektromos autókon végzendő munkákig.
Olyan szakemberekről van szó, akik a FIAT Punto I vagy az Alfa 156 forgalmazásakor is olasz autók szervizelésével foglalkoztak.
21 éves vagyok, többen már akkor itt dolgoztak, amikor még nem is éltem. Kollégáim egyben a mestereim is, közülük is szeretném kiemelni Szabó Pétert, akivel a leggyakrabban dolgozhatunk együtt. Tőle tanulom a legtöbbet.
Ide az ország minden tájáról érkezik javításra váró autó, olyan is, amivel mások nem boldogultak. Nem rossz érzés más után takarítani?
Nem így fogjuk fel. Márkaszerviz vagyunk, valóban szállítanak ide zsákutcába került autókat. Jórészt CAN-BUS-gondok és motorvezérlési problémák állnak a háttérben. Eddig mindent sikerült megoldania az itteni szakembereknek, innen úgy még nem ment el autó, hogy ne lett volna megjavítva! A márkaszervizek előnye, hogy hozzáférnek a gyári dokumentációhoz és adott a javításokhoz a gyári technológia.
Hol képzeli el a jövőjét?
Nagyon szeretem ezt a céget és az itteni kiváló szerelőgárdát. Több munkatársam a kora alapján apám lehetne, mégis teljes mértékben befogadtak. Azért tudtam ilyen szintű tudást elsajátítani, mert a kollégáim úgy álltak hozzá, hogy meg akarnak tanítani nekem minél több mindent.
Tekintsünk vissza a kezdetekre! Mi volt az első működésképtelen autó, amit sikerült megjavítania?
15 éves koromban egy kétütemű Trabant volt az első valódi autó, amin dolgozni kezdtem. Szó szerint a családi diófa alól húztuk ki és újítottuk fel közösen. Azóta több projektautó elkészült, köztük egy növelt kompressziójú VAZ 2107 speciális vezérműtengellyel, de ez a 601-es Trabi is megvan.
Modern és több évtizedes autókon is szívesen dolgozik. Mi a fő különbség közöttük?
A modern autók könnyebben diagnosztizálhatóak, mint a 15-20 éves autók. Egyértelműbbek a hibák, mert majdnem minden funkciónak van külön vezérlőegysége, jól visszakereshetők a hibák. De akár új, akár régebbi autó érkezik a műhelybe, mindig nagy öröm, amikor egy gondos tulajdonos a gumicsere vagy a javítás előtt lespricceli 100-200 forintból a felnikről a fékport, így sokkal tisztábban dolgozhatunk.
Forradalmi korszakot élünk, sosem volt még egyszerre ennyiféle hajtásmódú autó. Autószerelői szemmel milyen technikájú új autót venne?
Attól függ, mire használja valaki. Autópályán munkába ingázni dízelautót választanék, ha a legtöbb út hosszabb távú. Vegyes használatra benzines autót vennék. Agglomerációból városba bejárni, ha sok a rövid út, konnektorról tölthető akkus hibrid mellett döntenék, töltve az akkumulátort és kihasználva az elektromos hajtás előnyeit. Így a belső égésű motor sem kopik hidegen járva a rövid utakon.
Mit tanácsol ügyfeleinknek, hogyan hosszabbíthatják meg autójuk élettartamát?
Ha valaki zömmel rövid szakaszokat tesz meg, azt javaslom, hogy hetente legalább egyszer melegítse be rendesen a motort 30-35 kilométert megtéve. Fontos rendszeresen eltávolítani a leveleket az ablaktörlők környékéről, hogy ne okozzanak korróziót a vízelvezető nyílások eltömítésével. És havonta minimum egyszer ellenőrizzék az olajszintet!
Tánczos úr, gratulálunk és köszönjük a beszélgetést!

Névjegy: Tánczos Bence

Tánczos Bence (21 éves) autószerelő, a CarNet Riegler Kft. munkatársa. A CarNet Csoport győri tagjának tanulója a Lukács Sándor Járműipari és Gépészeti Technikum és Kollégium diákja, idén június végén alternatív járműhajtási technikusként végez majd. Bence Győrszentivánon él, Győrtől délkeletre egy kistelepülésen. Hobbija a szakmája, egy saját építésű kétütemű Trabanttal indul autóversenyeken.
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely