Hírek
A Hyundai szerint a hidrogén a végső megoldás
- Közzétette: CarNet Invest Zrt.
- Hírek
Habár a Hyundai Motor végső megoldásként az üzemanyagcellás meghajtást tartja, a vállalat ennek ellenére csak idén bemutatkozó három új villanyhajtású autójával a tisztán elektromos modellek fejlesztését sem hanyagolja el.
A Hyundai új Nexo modellje egy pillantás a jövőbe, ahol a koreai autógyártó szerint a hidrogénhajtású járművek jelentik a közlekedés meghatározó elemét. Az autó egy hatalmas lépés a vállalat zéróemissziós mobilitási álma felé, amikor akár az elektromos hálózat helyett az üzemanyagcellás autók is biztosíthatnak áramot tisztán elektromos autók számára. "Ez a végső környezetbarát jármű, amely iránt nagyon elkötelezettek vagyunk. Ez lehet a jövő" - mondja Woong-chul Yang, a Hyundai namyangi fejlesztőközpontjának elnöke.
Yang szerint a Las Vegasi elektronikai szakkiállításon debütált Nexo a "végső jövő", mert az autó zéróemissziós mobilitást kínál akkor, ha a hidrogént fenntartható forrásból nyerik ki, A folyamat egyetlen melléktermékeként a Nexo is csupán vízpárát bocsát ki, miközben a három tartályból álló üzemanyagtankját kicsivel több idő - 3-5 perc - megtölteni, mint a hagyományos benzinmotoros autókét, nem beszélve az elektromos autók órákig tartó feltöltéséről.
Az ötszemélyes üzemanyagcellás hobbiterepjáró 800 km-es hatótávja majdnem kétszerese a manapság kapható leghatékonyabb akkumulátoros villanyautókénak, mint amilyen pl. a Tesla Model S. Ugyan a Hyundai idénre előírányzott 5 millió darabos értékesítési tervéhez képest a Nexo néhány száz vagy ezer darabos eladása jelentéktelennek tűnhet, a modell jelentőségét mégsem lehet alábecsülni.
A koreai vállalat egyik legmagasabb rangú vezetőjeként Yang azt is elismerte, hogy a Hyundai Nexo "egyelőre nem lehet nagyon népszerű modell, viszont van egy küldetése." Ez a küldetés pedig az üzemanyagcellás technológia népszerűsítése és közvetítése a tömegek felé. "Az hidrogénhajtású üzemanyagcellás autó lehet a végső megoldás. Így mi mindent megteszünk azért, hogy népszerűsítsük, ami elég sikeres is. A Tucson FCEV elég népszerű volt Európában, az infrastruktúra viszont még nem áll készen erre."
Ez pedig a jó öreg tyúk vagy tojás problematikája. Melyik lesz előbb? Szükség van töltőhálózatra ahhoz, hogy támogassák az üzemanyagcellás autókat, de szükség van üzemanyagcellás autókra is ahhoz, hogy a töltőállomások életképesek legyenek. Viszont az érdeklődés egyértelműen látszik. Csak Ausztráliából már 20 megrendelés érkezett a Nexora annak ellenére, hogy az egész kontinensen mindössze egyetlen hidrogénkút található. Ami nem mellesleg épp a Hyundai Sydneyben található központjánál van, miközben a Toyota mobil hidrogén töltőállomásokkal igyekszik kiszolgálni a Mirai modell helyi tesztprogramját.
Yang szerint mind a japán, mind a koreai kormányzatok erőteljesen támogatják a hidrogénenergiát és azt ígéri, 2020-ra globálisan már 500 töltőállomás fog üzemelni. Olyan japán gyártók, mint a Toyota és a Honda szintén elkötelezettek a hidrogén irányába, a Mirai és a Clarity formájában már mindketten kínálnak Nexo riválisokat. A Mercedes-Benz szintén nagyon intenzíven érdeklődik az üzemanyagcellás technológia iránt, míg korábban a BMW kísérletezett hidrogénnel üzemelő belső égésű motorokkal.
Ellenpéldaként pedig ott a Nissan, amely törölte a hidrogént fejlesztési programjából és energiáit a villanyhajtás irányába összpontosítja. Ugyanígy tesz az amerikai Tesla is. Egyesek úgy látják, a harc hasonló ahhoz, amit annak idején a Betamax és a VHS vívott és ahol szintén csak egy maradhatott. Mások úgy hiszik, a kettő együtt is létezhet.
Ugyan a Hyundai hosszabb távon a hidrogén egyeduralmára készül, a vállalat jelenleg mindkét irányt célba veszi. Kisang Lee, a Hyundai Környezetbarát Járműfejlesztési Részlegének alelnöke szerint 2030-ra az üzemanyagcellás rendszerek olcsóbbak lesznek, mint a villanymotoros hajtásláncok. "Úgy gondoljuk, hogy 2030 után a hidrogénrendszerek költsége kedvezőbb lesz, mint az elektromos járműveké. Így mi most arra készülünk." Emellett persze azt is elismeri, hogy a vállalat sokkal többet költ jelenleg villanyautók fejlesztésére, mint amennyit az üzemanyagcellás autók kidolgozásába fektet.
"A villanymotoros modellek fejlesztési tőkéje kétszer akkora, mint a hidrogénes rendszereké, de utóbbi még kezdeti stádiumban van. Ezek eltérő technológiák, amelyek együtt is létezhetnek. Idén három további elektromos autót jelentünk be 500 km körüli hatótávval. Ezekkel talán az év végére már az ötödik legnagyobb villanyautó-gyártókká válhatunk. Idén bemutatjuk a Hyundai Kona és a Kia Niro elektromos változatát, valamint egy további modellt, amelyről még nem beszélhetek" - mondja Lee.
Az elektromos jármű-technológiába fektetett hatalmas összegek ellenére a Hyundai tehát úgy látja, az üzemanyagcellás technológia jelenti a mobilitás végső megoldását. Yang szerint mostanra a nagy olajvállalatok is az üzemanyagcella mellé álltak. Szerinte ha a benzinkutakon hidrogént is lehetne tankolni, az nagy áttörést jelentene. "Nemrég alakítottuk meg a Hidrogén Tanácsot, ahol a tagok között az összes európai autógyártó, plusz a Hyundai és a Toyota mellett energiavállalatok, olajtársaságok, mint a Shell és a Total is nagy szerepet vállaltak. Utóbbiak nemcsak olajcégek, de igazi energiacégek is szeretnének lenni, akik úgy vélik, megéri a hidrogénbe beruházni. Ezek a cégek nagyon aktívak a Tanácsban és nagyon sok figyelmet kapnak a kormányzatoktól. Az üzemanyagcellás mobilitás velük együtt valóban a végső megoldás lehet" - érvel Yang. Az idő és a történelem pedig majd eldönti, igaza volt-e.
szerző: Dönci
szerző: Dönci