Hírek
Ha segíteni kell, nem ismernek akadályt
- Közzétette: CarNet Invest Zrt.
- Hírek
A CarNet Invest Zrt. egymillió forinttal támogatta a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatát. Az összeget, amellyel két különleges mentőjármű megvásárlásához járultak hozzá, jelképesen Rutai István, a cégcsoport egyik tulajdonosa adta át Bagyó Sándornak, a VMSZ elnökének. Akár ezzel a rövid mondattal is hírt adhattunk volna a két szervezet közötti, régóta zajló együttműködés újabb állomásáról. Ekkor azonban pont a lényegről nem számolnánk be a nagyközönségnek: arról a gyakran szó szerint áldozatos munkáról, amellyel az ezredforduló óta tevékenykedő egyesület igyekszik gondoskodni azok biztonságáról, akik nyílt vízre szállnak Magyarországon.
„Kicsik vagyunk, de még így is mi vagyunk a legnagyobbak.” – mondja Bagyó Sándor, aki hozzá hasonlóan elhivatott társaival együtt 1999-ben hozta létre a VMSZ-t, hogy évtizedes szakmentői tapasztalatukat szervezett formában tudják a társadalom javára fordítani. Működésük bázisa a Balaton, ám oktatási és mentési programjaik révén ma már az ország számos vízfelületén ők ügyelnek arra, hogy a pihenni, sportolni, kikapcsolódni vágyók zavartalanul és veszélytelenül tölthessék szabad idejüket.
„Nem állami szervezetként működünk, és normatív támogatásban sem részesülünk. Az egyesület alapvetően önfenntartó: önkormányzati strandokon adunk úszómesteri szolgálatot Budapesttől Hévízig, úszó- és vitorlásversenyek, fesztiválok biztosítását vállaljuk. Nem mellesleg rengeteg embernek biztosítunk így legális munkalehetőséget országszerte.”– vázolja a VMSZ tevékenységeit Bagyó Sándor. „Ez teszi lehetővé felvilágosító és prevenciós munkánkat, amelyet részben egyedül, részben szakmai és hatósági partnerekkel közösen végzünk, valamint az egyesület nevét is adó mentési tevékenységeket, amely során strandokon és mélyvízen biztosítunk személy- és eszközmentést. Néhány évvel ezelőtt elindítottuk BalatonHelp nevű szolgáltatásunkat, amely pontosan úgy működik, mint a gépkocsikra köthető asszisztencia szolgáltatások: egy átalánydíj fejében a szezonban vállaljuk a vízi járművek műszaki mentését.”
A VMSZ csak különleges esetekben kér külső támogatást, márpedig a mostani egy különleges – túlzás nélkül mondhatjuk: soha vissza nem térő – alkalom. A szolgálatnak lehetősége nyílt olyan speciális járművek beszerzésére, amellyel eddig jóformán elérhetetlen területekről – mocsarakból, nádasokból – is gyorsan és hatékonyan tudnának menteni. Az ehhez szükséges anyagi források előteremtésében kértek és kaptak támogatást partnereiktől, köztük a CarNet Zrt-től, amellyel hosszú évekre visszatekintő, gyümölcsöző kapcsolatot ápol a szolgálat.
Mindenen átmegy, ha menteni kell
Amerikai filmekből olvasóink is jók ismerhetik az airboat műfaját: ezek azok a lapos fenekű, minimális merülésű vízi járművek, amelyeket légcsavar hajt előre (innen a magyar ’légcsavaros hajó’ elnevezés). Speciális felépítésüknek köszönhetően minimális vízmélység esetén is képes előre jutni és manőverezni, sőt, valójában bármilyen csekély súrlódású felületen: jégen, sáron, havon vagy harmatos füvön haladhatunk vele. Stílusos a párhuzam, hiszen az airboat ugyanúgy nem ismer akadályt, ha segíteni kell, mint a VMSZ munkatársai. Az ilyen hajók utánfutón könnyen szállíthatók a bevetés helyére, így bár a VMSZ elsődlegesen a Balaton-környéki vizeken, nádasokban tervezi azokat használni, válsághelyzetben az ország bármely pontjára viszonylag gyorsan eljuttathatók. A szakszolgálat most a Cseh Köztársaságból kapott ajánlatot két ilyen hajó megvásárlására. Az alig használt, újszerű járműveket piaci értékük töredékéért vásárolhatná meg a VMSZ, ám ez így is 100 ezer eurót jelent; ezért döntött úgy a szolgálat, hogy támogatói segítségét kéri a beszerzéshez.
„Több szál fűz össze bennünket a VMSZ-szel. Az egyik személyes: Sándort évtizedek óta ismerem, tisztelem és becsülöm azt az odaadást, amellyel pótolhatatlan munkáját végzi.” – méltatja a szolgálat munkáját Rutai István, a CarNet egyik tulajdonosa. „A másik szakmai, hiszen a CarNet alapítása óta igyekszik támogatni a legváltozatosabb kezdeményezéseket, az ifjúsági és tömegsporttól kezdve a kultúráig. Aktív hajósként pedig pontosan tudom, hogy milyen felbecsülhetetlen jelentőségű a VMSZ tevékenysége, és hogy a munkájukhoz szükséges tárgyi eszközök előteremtése minden strandoló, úszó vagy hajós alapvető érdeke.”
„A közösségi médiákban jelen vagyunk, videóinkat rendszeresen több ezren tekintik meg. Ha azok, akik egyetértenek céljainkkal, akiknek tetszenek írásaink és filmjeink, akik szerint fontos a küldetésünk, nem csak lájkokkal, hanem akár fejenként csupán egy-kétezer forinttal támogatnák a munkánkat, már biztosítva volna nem csak a két légcsavaros hajó megvásárlásához szükséges összeg, de a VMSZ hosszú távú működése is.” – mondja Bagyó Sándor. „Húsz év alatt felépítettünk valamit, ami működik. Tartozunk annyival magunknak, azoknak, akiknek eddig segíthettünk, és mindazoknak, akiket a jövőben menthetünk ki a vízből, hogy folytatjuk. Ezt teszik lehetővé számunkra rendszeres támogatóink, de azok a magánemberek is, akik akár csak egy lángos árával segítik munkánkat.”
Ha olvasóink örömmel segítenének a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának a két különleges mentőeszköz beszerzésében, a támogatáshoz szükséges információkat megtalálják a szolgálat weboldalán.
Az alacsonyabb fogyasztás miatt pedig eleve kedvezőbb a szén-dioxid-kibocsátás a dízel esetén. Tehát egy modern, ma kapható Euro 6d Temp kibocsátási normáknak megfelelő, jól karbantartott gázolajos autót használva felesleges a levegőminőség miatt álmatlanul forgolódnunk, ezernyi komolyabb tényező rontja a lakott területek környezetét.
Egyelőre még a tervezett korlátozások miatt sem kell aggódnunk, Magyarországon szó sincs ilyesmiről, az Euro 3-4 kategóriába tartozó, valódi koromokádó dízelek is vígan használhatóak, egy frissen vásárolt gázolajos típus pedig vélhetően életciklusa végéig sehonnan sem lesz kitiltva sem itthon, sem külföldön.
Egyelőre még a tervezett korlátozások miatt sem kell aggódnunk, Magyarországon szó sincs ilyesmiről, az Euro 3-4 kategóriába tartozó, valódi koromokádó dízelek is vígan használhatóak, egy frissen vásárolt gázolajos típus pedig vélhetően életciklusa végéig sehonnan sem lesz kitiltva sem itthon, sem külföldön.
Nem csak a víz a veszélyes, hanem a butaság is
Ha már a strandszezon kellős közepén az ország egyik legtapasztaltabb vízimentőjével beszéltünk, megkérdeztük őt, hogy mit tanácsolna a vízparton nyaraló olvasóinknak. Bagyó Sándor szerint a biztonságos fürdőzésnek nincsenek titkai, ha használjuk a józan eszünket, könnyű elkerülni a bajt. „Húsz év alatt ezerszer elmondtuk már, ám úgy tűnik, nem elégszer. Általános probléma a fürdőzők felelőtlensége. Elsősorban a fiatalok vállalnak felesleges kockázatokat, de időseknél is túl sokszor kezdődik azzal a tragédia, hogy ‘két sör után elaludt a napon, majd bement a vízbe…’. Ájult állapotban az emberi test elmerül, a magyar vizek többsége pedig nem áttetsző, így aki rosszul lesz, egy pillanat alatt eltűnik a szemünk elől. Évek óta kampányolunk azért, hogy az emberek sporteszközön is hordjanak mentőmellényt, és úgy tűnik, egyre többen értik meg ennek a jelentőségét.