Hírek
Elektromos autók akkumulátorainak újrahasznosításán dolgozik a Toyota és a Lexus
A világ legzöldebb és leginnovatívabb autógyártójaként ismert Toyota és prémium márkája, a Lexus az elmúlt 20 évben közel 11,5 millió (csak tavaly több, mint 1,5 millió) részben vagy egészben elektromos autót értékesített világszerte, ami sokszorosa az összes többi autógyártó által eladott alternatív hajtású autóknak együttvéve. A környezetbarát hibrid elektromos (HEV) és plug-in hibrid elektromos (PHEV) technológiát jegyző, emellett a hidrogén üzemanyagcellás (FCEV) elektromos és az akkumulátoros elektromos (BEV) technológia fejlesztésében is élenjáró Toyota és Lexus így minden versenytársánál több tapasztalatot halmozott fel az elektromos autók akkumulátorainak fejlesztése, és potenciális újrahasznosítása területén is. Utóbbi a részben vagy teljesen elektromos autók várt jövőbeni fokozott térnyerésével az autóipar egyik legfontosabb kérdése lesz.
A minden autógyártónál több, világszerte 35, Magyarországban 16 részben vagy teljesen elektromos autót (zömében hálózati töltést nem igénylő, a fékezési energiát elektromos energiává alakító hibrid járműveket) forgalmazó Toyota és Lexus, amely 2025-től minden modelljéhez kínál majd valamilyen elektromos hajtást (hibrid elektromos, hálózatról tölthető elektromos, akkumulátoros elektromos vagy hidrogén üzemanyagcellás elektromos), 2030-ra pedig a mai évi 1,5 millióról 5,5 millióra növeli elektromos hajtású autóinak éves értékesítését, a Chubu Electric Powerrel együttműködve kísérleti projektet indít az elektromos járművek használt akkumulátorainak másodlagos felhasználására és újrahasznosítására.
A két vállalat elvi megállapodást írt alá egy teszt-projektről, aminek célja az elektromos járművek használt akkumulátoraiból felépített, nagy kapacitású áramtároló akkumulátorrendszer vizsgálata, valamint az ilyen akkumulátorok újrahasznosítása. A Chubu Electric Power annak ismeretében, hogy milyen mérvű ingadozás tapasztalható a villamos energia keresletében és kínálatban a megújuló energia nagyléptékű alkalmazása miatt, áramellátó rendszerének továbbfejlesztésére törekszik. A Toyota aktívan dolgozik azon, hogy minél szélesebb körben népszerűsítse az elektromos járművek, köztük a ma legpraktikusabban haszálható környezetbarát hibrid elektromos autók használatát, illetve hogy lehetővé tegye az akkumulátorok hatékony felhasználását.
A két vállalat elvi megállapodást írt alá egy teszt-projektről, aminek célja az elektromos járművek használt akkumulátoraiból felépített, nagy kapacitású áramtároló akkumulátorrendszer vizsgálata, valamint az ilyen akkumulátorok újrahasznosítása. A Chubu Electric Power annak ismeretében, hogy milyen mérvű ingadozás tapasztalható a villamos energia keresletében és kínálatban a megújuló energia nagyléptékű alkalmazása miatt, áramellátó rendszerének továbbfejlesztésére törekszik. A Toyota aktívan dolgozik azon, hogy minél szélesebb körben népszerűsítse az elektromos járművek, köztük a ma legpraktikusabban haszálható környezetbarát hibrid elektromos autók használatát, illetve hogy lehetővé tegye az akkumulátorok hatékony felhasználását.
A ma bejelentett elvi megállapodás alapján a két vállalat célja, hogy a Toyota elektromos járműveiből begyűjtött használt akkumulátorokat újra felhasználják egy áramtároló akkumulátorrendszerben, ami az áramszolgáltatásban bekövetkező teljesítményingadozások kiegyenlítésére szolgál. A jelentős számú használt akkumulátor összekapcsolásával – még az akkuk csökkent egyedi teljesítménye mellett is – kiegyenlíthetők az áramfogyasztásban fellépő ingadozások, a frekvenciaingadozás, illetve az elosztórendszerekben fellépő feszültségingadozás. Ezek a jelenségek mind olyan új kihívások, amelyek a megújuló energia széleskörű alkalmazása nyomán jelennek meg. Ezek az erőfeszítések nem csupán az áramszolgáltató rendszerben fellépő problémák kezelésére jelenthetnek megoldást, de a Chubu Electric Power és a Toyota tervei szerint pozitív hatással lesznek majd a hőenergiával működő erőművek üzemeltetésére is.
A 2018-as pénzügyi évben a Chubu Electric Power és a Toyota megkezd az Áramtároló Akkumulátor Rendszer tesztelését. A tesztelés eredményeitől függően a két vállalat célja, hogy a 2020-as pénzügyi évben nagyjából 10 000 kW áramfejlesztő kapacitást hozzanak létre, ami 10 000 akkumulátornak felelne meg. A projekt kezdeti szakaszában a jelenleg elsősorban hibrid járművekben (HEV) alkalmazott nikkel-metál hidrid akkumulátorokat használják majd fel. Az akkumulátoros elektromos járművekben (BEV) és hálózatról tölthető hibridekben (PHEV) alkalmazott lítium-ion akkumulátorok felhasználását körülbelül 2030-ra tervezik.
A két vállalat azt is meg fogja vizsgálni, hogyan nyerhetők vissza és hasznosíthatók újra az akkumulátorokban található ritka földfémek és hasonló anyagok. Mindkét vállalat tovább dolgozik a régió fellendítésén azzal a céllal, hogy az ilyen jellegű kezdeményezések elterjedésével hozzájárulhassanak a nyersanyagokat újrahasznosító és alacsony szénkibocsátású társadalom megszületéséhez.