Hírek
Autózás olcsóbban: Kiút vagy zsákutca az LPG?
- Közzétette: CarNet Invest Zrt.
- Hírek
Használtautó-vásárlók sokszor szembesülnek az alábbi dilemmával: a dízelautók fogyasztása alacsony, de szervizköltségeik aggasztók lehetnek. A kettős tömegű lendkerék, a nagynyomású üzemanyag-szivattyú, a részecskeszűrő, a gázolajat beporlasztó injektorok vagy a turbófeltöltő felújítása, illetve cseréje többnyire egyenként is százezres tétel, de inkább a többszöröse. Valószínűtlen, hogy ez mind beütne, de az Egyenlítő 40 075 kilométeres hosszának többszörösét kellene elautózni ahhoz, hogy a kisebb fogyasztáson megtérüljön egy zsebbe nyúló javítás.
Biztos többletköltség vagy kockázatosabb szervizelés?
Aki viszont az egyszerűbb technika reményében szívó benzinmotoros autót választ, jóval több pénzt hagy a benzinkúton, amivel kisebb tételekben, de nagy árkülönbséget fizethet ki a takarékosabb dízelhez képest. Nem beszélve arról az esetről, ha a dízelre végül mégsem kell annyira sokat költeni, de a benzines szívómotor felújításra szorul a magas olajfogyasztás miatt.
Ám az üzemanyag-költségeket nemcsak a fogyasztás mérséklésével, de kevesebbe kerülő üzemanyag tankolásával is csökkenthetjük. A sűrített földgáz vagy CNG a földgáz árának megugrásával érdektelenné vált autózásra, de az autógáz vagy LPG továbbra is érdemi alternatíva. Előnye, hogy a jóval olcsóbb üzemanyagot a legkevesebb hibalehetőséget tartogató benzines szívómotorokba tankolhatjuk úgy, hogy teljes értékben megmarad a benzines üzemmód is.
Nézzük, mi teszi érdekessé autók hajtóanyagaként a cseppfolyósított propán-bután gázt vagy LPG-t (Liquified Petroleum Gas)! A Toyota Auris első generációját példaként véve az alábbiak szerint alakulnak a reális átlagfogyasztási értékek. A számokból látszik, hogy kisebb energiatartalma miatt LPG-ből valamivel magasabb a fogyasztás 100 km-en, mint benzinnel használva ugyanazt az autót. A többlet autótípustól függ, jellemzően 10-20 százalék közötti.
Nézzük, mi teszi érdekessé autók hajtóanyagaként a cseppfolyósított propán-bután gázt vagy LPG-t (Liquified Petroleum Gas)! A Toyota Auris első generációját példaként véve az alábbiak szerint alakulnak a reális átlagfogyasztási értékek. A számokból látszik, hogy kisebb energiatartalma miatt LPG-ből valamivel magasabb a fogyasztás 100 km-en, mint benzinnel használva ugyanazt az autót. A többlet autótípustól függ, jellemzően 10-20 százalék közötti.
Egy első generációs Toyota Auris üzemanyagköltsége (kerekítve)
95-ös benzin | Gázolaj | Autógáz | |
Átlagfogyasztás* | 7,6 | 6,5 | 8,3 |
100 km ÜA-költsége** | 3650 | 3120 | 2990 |
100 000 km ÜA-költsége | 3 650 000 | 3 120 000 | 2 990 000 |
*Toyota Auris 1,6 és illetve Auris 2,0 D-4D esetén, liter/100 km-ben. Forrás: Spritmonitor.de
**Üzemanyagár: benzin és gázolaj 480 Ft/liter, LPG (autógáz) 360 Ft/liter
**Üzemanyagár: benzin és gázolaj 480 Ft/liter, LPG (autógáz) 360 Ft/liter
Mivel a literenként 345-390 Ft között tankolható LPG még a hatósági áron számolt 95-ösnél és a gázolajnál is jóval olcsóbb, 100 000 kilométeres használatra vetítve jelentős megtakarítást hoz benzin helyett autógázzal járni. Az árkülönbség nem az egyetlen előnye az LPG-s autózásnak, a környezetszennyezés is alacsonyabb, mint benzint elégetve. Az olajipari melléktermékként keletkező LPG, amely összetételében nagyon hasonlít a palackos propán-bután gázhoz, csekély előállítási költsége és adókedvezménye miatt tud ennyivel kevesebbe kerülni. Az autógáz ugyanis tisztábban, kevesebb káros anyaggal ég el a motorban, ezenfelül ugyanaz az autó körülbelül 15 százalékkal kisebb szén-dioxid-kibocsátást okoz, ha benzin helyett LPG-vel használjuk. A tisztább égéstől a motorolaj is lassabban veszít kenőképességéből, ami meghosszabbíthatja a motor élettartamát.
Az LPG-s autó benzines is marad
Egy benzin-LPG kettős üzemű autóval a kifogyó autógáztartály éppúgy nem jelenti az utazás végét is, ahogy a benzintank kiürülése sem. A számítógépes vezérlés magától átáll a másik üzemmódra, ha elfogyna valamelyik üzemanyag. Az átkapcsolás gombnyomással is megoldható. Bár a motorok hidegen is beindíthatóak lennének gázzal, de a hidegindítás kedvezőbb benzinnel, így az LPG-s autók hidegen benzinnel indulnak be, majd hamar, 35-40 fokos hűtőfolyadék-hőmérsékletnél átváltanak benzin helyett autógáz befecskendezésére.
LPG-s használt autó: készen venni vagy átalakítani?
Kétféleképp lehet autógázzal autózni. Az egyik megoldás LPG-benzin kettős üzemre már átalakított használt autót vásárolni. Ez kényelmes és gazdaságos megoldás lehet, de nagyon leszűkíti a kínálatot. A Használtautók.hu adatbázisban, ahol a CarNet-csoport teljes autókínálatából böngészhetünk, a cikk írásakor 1028 autóból összesen hat tartozott ebbe a kategóriába, és mindegyik új autó volt: Piaggio kishaszonjárművek illetve gyárilag átalakított Daciák a Joggerből és a Dusterből. A Magyarországon eladósorba kerülő használt autók között valóban rendkívül ritkák az LPG-s/benzines modellek. Akinek van, az jórészt elégedetten használja és nem adja el, a többség viszont bizalmatlanul tekint a témára, a nagyon is kézzelfogható előnyök és a jól körülhatárolható hátrányok ellenére. Emiatt gyakoribb lehetőség a meglévő vagy egy használtan vásárolt benzines autó átalakítása LPG-benzin kettős üzemre.
Átalakítás: 250-300 ezer Ft-tól
Autógázszett beépítésével szívó benzines, illetve turbós és kompresszoros (mechanikus feltöltős) benzinmotorú autók üzemanyagköltsége is visszafogható. Nem is a feltöltés a kérdés az átalakíthatóságban, hanem a befecskendezés módja. A szívócső-befecskendezéses autók simán átépíthetők autógázra, a közvetlen befecskendezésű, például IDE, FSI, TSI, D4, GDI, THP jelű motorok viszont nem, mert benzinbefecskendezés híján nincs, ami az égéstérbe lógó injektort hűtené.
Magyarországi szakműhelyek többnyire olasz és lengyel gázszetteket szerelnek be. A legtöbb hétköznapi autó átalakítása sorozatengedéllyel megoldható. Az egyedi engedélyezést is elvégzik a gázműhelyek szakemberei, de ez némi többletköltséget jelent ritka autótípusoknál. A gázszett beszerelése négyhengeres motorú, sorozatengedélyes típusra 250-300 ezer Ft körüli költség anyaggal, munkadíjjal, engedélyeztetéssel együtt.
Magyarországi szakműhelyek többnyire olasz és lengyel gázszetteket szerelnek be. A legtöbb hétköznapi autó átalakítása sorozatengedéllyel megoldható. Az egyedi engedélyezést is elvégzik a gázműhelyek szakemberei, de ez némi többletköltséget jelent ritka autótípusoknál. A gázszett beszerelése négyhengeres motorú, sorozatengedélyes típusra 250-300 ezer Ft körüli költség anyaggal, munkadíjjal, engedélyeztetéssel együtt.
Átlagosnak tekinthető használt autókkal nagyjából 40-50 ezer km megtételével térülhet meg a ráfordítás az alacsonyabb üzemanyag-költségen. Tehát nem évente kellene 40-50 ezer kilométert lefutni hozzá, hanem összesen ennyit. Van, akinek 4-5, másnak 1-2 év alatt amortizálódik a kezdeti beruházás.
Itthon is olcsóbb, külföldön féláron van
Hazánkban 2022 augusztusában jellemzően 345 és 390 Ft között mozgott az autógáz literenkénti ára a nem sztrádás töltőállomásokon. A félreesőbb helyen lévő LPG-kutakon olcsóbb, a nagy üzemanyagmultik hálózatában drágább, autópályák mentén akár 420 Ft is lehet. Magyarország legtöbb területét lefedik az autógázkutak, az ellátottság kevés kivétellel országszerte megoldott.
Amíg él a hatósági ár, itthon csak részben érvényesül az autógáz költségelőnye, külföldön viszont most is erősen kidomborodik. 2022 nyarán németországi autópályás kutakon a 2,2 euró körüli 95-össel szemben 1,1 euróért lehetett gázt tankolni. Franciaországban 80-90 eurócentes literenkénti gázárral 1,95 eurós benzinár állt szemben. Olaszországban és a hazánkkal határos országok zömében hasonlóak az arányok és adott a töltőinfrastruktúra. Ez nem vonatkozik a nagyon kevés autópályás töltőponttal rendelkező Ausztriára. A környező országokban, így Szlovákiában is a benzinár felére tehető az LPG ára.
Gázos autóban is a benzin a nagyobb kockázat
Ami ismeretlen, az egyben aggasztó is sokaknak. Aki nap mint nap, kétségek nélkül be mer ülni egy benzinnel hajtott autóba, ne tartson az autógáztól sem! Az autógáz használata biztonságos. Egyrészt a gáztartály acél alapanyaga kiugróan erős, jól tűri a súlyos baleseteket is. Ha pedig az autó kigyulladna, ami nem az elektromos, hanem a benzines autókkal fordul elő a legnagyobb arányban, a tűztől növekvő nyomású gázt a tartály biztonsági szelepe kiengedi jóval azelőtt, hogy a nyomás kritikussá válhatna. A kontrollált lefáklyázás miatt a biztonsági LPG-tartályok nem hasonlíthatók össze a háztüzekben felrobbanó PB-gázpalackokkal. A biztonsági szelepes LPG-s autók nem rekeszthetők ki a mélygarázsokból sem, de ebben egyelőre vegyes a bevásárlóközpontok, irodaházak gyakorlata. Oldalról nyitott garázsba bátran beállhatunk a gázt is felhasználó autókkal.
Vizsgáztatás és karbantartás
Az LPG-átalakítás vizsgaköteles, tehát a gázkészlet beépítését követően az autót le kell vizsgáztatni. Emiatt érdemes a munkát a műszaki vizsga lejárata elé időzíteni. Az első műszaki hatósági vizsga lesz a helyi közlekedés-felügyeletnél, 20 690 forintos költséggel. A vizsgabiztosok ekkor az átalakított alkatrészeket is szemlézik. A második és a többi vizsga megoldható bárhol, privát kézben lévő műszaki vizsgaállomásokon is. A műszaki vizsgára gázbiztonsági tanúsítvánnyal együtt kell vinni az autót, amit gázautós műhelyek állítanak ki, 8-10 ezer Ft körüli áron.
A gázrendszer szervizelése szerény tétel, nagyrészt a folyadéknemű és a légnemű gázszűrők éves cseréjét takarja, ami akár otthon is megoldható a pár ezer forintos szűrőkkel, de szervizben sem kerül sokba. A gáztartály 10 évig használható, utána legtöbbször cseréje következik körülbelül 80-90 ezer forintos összköltséggel. A gázinjektorok élettartama jóval 150 000 km feletti lehet, de a befecskendezők darabonként cserélhető, nem drága alkatrészek. A tartályban nagy nyomáson, folyadékként tárolt autógáz nyomáscsökkentését végző, a cseppfolyós üzemanyagot gázzá alakító reduktor is egyszerű, tartós alkatrész, amely tömítések cseréjével felújítható, ha szükséges.
Mi legyen a pótkerékkel?
A csomagteret elfoglaló hengeres gáztankokat leváltották a pótkerékvályúba vagy az autó aljára szerelhető, úszógumira hasonlító gáztartályok. Ezek nem csökkentik ugyan a csomagtartó méretét, de elfoglalják a pótkerék helyét. A defektek kezelésére érdemes valamilyen megoldást találni. Ez lehet defektjavító szett a maga hiányosságaival, vagy inkább teljes értékű ötödik kerék, esetleg szükségpótkerék a csomagtartóban. Az is járható út, ha a napi rövid távokon nincs velünk pótkerék, de hosszabb utazásokra visszatesszük a pótkereket a csomagtartóba, elkerülendő az országúti, autópályás lerobbanást. A felni közepébe rámolva mérsékelhető a térveszteség és használhatunk laposan tárolandó, kompresszorral felfújható pótkereket is, ami kevesebb helyet foglal. A pótkereket vagy rögzíteni kell, vagy betolni a háttámlához, hogy ne gyorsulhasson fel ütközéskor!
Érdemes mérlegelni a leírtakat és akár a meglévő autó átalakításával, akár LPG-s használt vagy új autó vásárlásával adni egy esélyt az autógáznak. Benzin helyett autógázzal használni ugyanazt az autót kevésbé környezetkárosító és gazdaságosabb is.
Érdemes mérlegelni a leírtakat és akár a meglévő autó átalakításával, akár LPG-s használt vagy új autó vásárlásával adni egy esélyt az autógáznak. Benzin helyett autógázzal használni ugyanazt az autót kevésbé környezetkárosító és gazdaságosabb is.