Hírek

Fontos változás jön Magyarországon is

Új biztonsági eszközök az új autókban

2022. július hatodikával lép életbe az Európai Unió 2019/2144 számú rendelete, ami a magyar autóvásárlókra is nagy hatással bír. Ez a jogszabály új biztonsági eszközökkel és közlekedésbiztonsági fejlesztésekkel bővíti az összes új autó felszereltségét, amely európai forgalmazási engedélyt kap. Az európai típusbizonyítvány megszerzésének, áttételesen a magyarországi ÁFE (Általános Forgalombahelyezési Engedély) kiadásának kritériumai sokat változnak.
Amint az előírások módosulásakor megszokott, itt is két lépcsőben lépnek érvénybe a jogszabály rendelkezései. Először a frissen bemutatott, a piacra újonnan bevezetendő modelleknek kell teljesíteniük a feltételeket, két évvel később, 2024. július 7-étől viszont az összes új autónak, amely magyar rendszámot kap. Tehát két év múlva minden új autónak rendelkeznie kell a cikkünkben ismertetett felszerelésekkel. Az alábbiakban áttekintjük, milyen eszközök válnak kötelező szériatartozékká az új autókban, ideértve a könnyű haszonjárműveket, a tehergépjárműveket és a buszokat is. Az előírt eszközökért az autógyártók nem számlázhatnak felárat extrafelszerelés gyanánt, az azonban nem zárható ki, hogy költségüket bizonyos mértékben áthárítják a vásárlókra, növelve ezzel az új autók árát.
Alkoholszonda-előkészítés: talán a legélénkebb visszhangot kiváltó újítás az új autók kötelező ellátása egy csatlakozóval, amihez alkoholszonda illeszthető. Tehát nem a légalkoholszint-mérőkészülék beszerelése válik előírássá, hanem a csatlakozó beépítése, amivel később integrálható lehet az alkoholszondához kötött indításgátlás. Egyelőre nincs szó kötelező szondafújásról és a motorindítás letiltásáról ittasság esetén, de a rendszer kiépítésének távlati célja, hogy ittas ember ne vezethessen, ne veszélyeztethesse mások és a saját életét.
Fáradásfelismerés: több mint másfél évtizede célozzák különböző megoldások az elalvás megakadályozását, egyre több autóban alapfelszerelésként. Elindulás után a még friss vezetővel a szoftver felállít egy kormányzási mintát, és ha idővel bizonytalan, hirtelen kormánymozdulatokat észlel, pihenőt ajánl. Az egyszerűbb fáradásfigyelők szimplán a vezetéssel töltött idő alapján szólítják fel az autóst szünet beiktatására. Számos autóban a vezető szemét figyelő kamerák észlelik az egyre hosszabb pillantásokat és az elalvás veszélyét.
Feketedoboz: 2022. július 6-tól valamennyi új autótípus, 2024. július 7-től az összes új autó gazdagodik a repülőgépekből ismert eseményrögzítő készülék autós verziójával. A feketedoboznak hívott (ám legtöbbször könnyen fellelhető, harsány színű) adatrögzítő a balesetet közvetlenül megelőző időszakban, a baleset pillanatában és az ütközés után eltárolt adatokkal segíti az eset rekonstruálását. Rögzítheti többek között a jármű helyzetét, sebességét és a vezetőtámogató rendszerek ki- vagy bekapcsolt voltát. Az EU előírása szerint az adatok csak baleseti kutatásokhoz adhatók át a hatóságoknak.
Intelligens sebességkorlátozás: a közeljövőben az új autók képesek lesznek automatikusan az érvényes tempólimithez igazítani az autó haladási sebességét. A cél a gyorshajtásból fakadó balesetek számának mérséklése. A brüsszeli központú Európai Közlekedésbiztonsági Tanács becslése szerint az ütközések száma 30 százalékkal, a haláleseteké 20 százalékkal csökkenhetne a sebességkorlátozások automatikus átvételével.
Ha az autó gyorsabb az érvényes sebességhatárnál, a lassítás szükségességét kifejezheti például a műszeregységben villogó szimbólum vagy a felkeményedő, nagyobb ellenállású gázpedál. A rendszer részben enyhe fékimpulzusokkal lelassíthatja az autót a tempólimitig, majd a gázadás negligálásával tartatja be a sebességkorlátozást. A vezető azonban, határozott gázadással bármikor felülbírálhatja a korlátozást, sőt, ki is kapcsolhatja a rendszert, amely azonban minden motorindításkor kötelezően aktiválódik.

A sebességasszisztens az autóban nagyrészt már meglelő hardverelemeket és szoftvereket használja, a szélvédő mögötti frontkamerát a sebességkorlátozó táblák felismeréséhez és értelmezéséhez, a legtöbb autóban a sebességkorlátozót és a műholdas helymeghatározást az adott útszakaszra érvényes korlátozások megállapítására.
Vészfékasszisztens: észleli az autó előtt adódó vészhelyzeteket és ha a vezető nem reagál, automatikusan fékez, akár vészfékezést alkalmazva. Az autó előtti tárgyak és járművek távolságát radarral (rádióhullámokkal) illetve LIDAR-ral, fényhullámokkal működő eszközök mérik. Az akadályérzékelésben az autó környezeti kameraképének elemzése is aktív. A vészfékasszisztens is kikapcsolható, de automatikusan élesül minden indításkor.
Veszélyjelző féklámpa: olvasóink adaptív féklámpaként ismerhetik ezt a funkciót a modern autókból. A szokatlanul erős lassítást szaporán villogó féklámpa jelzi, ami a blokkolásgátló működési tartományában is aktív. A féklámpa villogtatása 50 km/óra feletti sebességtől működik, ha az autó legalább 6 m/s²-s lassulást produkál. Megállás után automatikusan bekapcsolódik a vészvillogó és égve marad a féklámpa. A jármű többek között a fékpedál lenyomásának hirtelenségéből, a pedálerőből, illetve a menetstabilizálás és az ABS adataiból következtet a pánikfékezésre.

Vészhelyzeti sávtartórendszer: amennyiben az autó irányjelzés nélkül átlépi a terelővonalat vagy sávját elhagyva lefutna az útról, a berendezés igen határozott kormányimpulzussal visszatereli az autót eredeti sávjába. Amennyiben a közlekedési infrastruktúra nem megfelelő, például a sávok felfestése lekopott, a berendezés kikapcsol, amire műszerfali üzenet figyelmezteti a vezetőt.
A fenti új rendszerek közös célja, hogy kevesebben veszítsék életüket, sérüljenek meg a közlekedés során. Ügyfeleinket a cikkben taglalt újításokkal kiegészítve még biztonságosabb autók várják a CarNet hálózatához tartozó márkakereskedésekben.
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely