Hírek

Régen minden jobb volt? Tényleg?

Mai kisautók és a közelmúlt luxusa

2022-ben a Citroën a C5X bemutatásával visszatért a középkategória felső szegmensébe. Ez jó apropó összevetni, mit tudott egy évtizede a márka legtöbbe kerülő, legerősebb autója, és mit nyújt ehhez képest a Citroën mai magyarországi kínálatának legszerényebb modellje.

V6-os dízel C6, sorhármas benzines C3

Tíz éve a Citroën modellpalettáját a C6 koronázta meg. 2012-ben a fenséges C6 csúcsskivitele a listaáron 16 390 000 forintba kerülő Exclusive volt a 2992 köbcentire bővített, V6-os, 241 lóerős dízelmotorral, hatfokozatú automatikus váltóval. A fejedelmi kényelmű ötajtós a 450 Nm nyomatékú hathengeressel 8,5 mp alatt gyorsul 100 km/órára és 235 km/órás végsebességével a német autópályák belső sávjában is versenyképes volt.

Varázsának jó részét mégis a különleges formaterv, a nagystílű belső tér, az igéző kényelem és a maga korában valódi luxusfelszereltség adta. Exclusive szinten a bőrülések elöl és hátul is fűthetőek voltak, a hidropneumatikus rugózást és a lengéscsillapítást elektronikus vezérlés emelte magasabb szintre, a szélzajt kettős oldalüvegezés tompította.

A C6 figyelmeztetett a kerekek légnyomásvesztésére és a márka hagyományaihoz illően jelezte, ha a kocsi indexelés nélkül kitér a sávból, mert a sávelhagyás-felismerés egyik úttörője a Citroën. A vezetést szélvédőre vetített kijelző tette biztonságosabbá és kényelmesebbé, légzsákból összesen hat óvta az utastérben tartózkodókat. A kettős xenonfényszóróval nemcsak a tompított, de a távfényt is gázkisüléses égők adták, ráadásul a C6 fényszórói kanyarkövető funkciót is nyújtottak.

A C6-ban nem volt, a C3 tudja

Nem kérdés, hogy a Citroën C6 Exclusive a fény s a pompa birodalma négy keréken. Mit tudhat ehhez képest egy mai városi kisautó? Hála az autóipar fejlődésének, 10 év elég volt ahhoz, hogy a C3 biztonsági és kényelmi felszereltsége részben megközelítse, részben lepipálja a nemes ötajtósét.

Ma a legolcsóbb Citroën a benzines szívómotorú, háromhengeres, 83 lóerős C3 1,2 Feel. Végsebessége 169 km/óra, 15,2 mp alatt gyorsul állórajttal 100 km/órás sebességre, és 1199 köbcentis motorjának egyenletes nyomatékeloszlásával harmonikus, teljes értékű autó.

Közös benne a C6-tal a keréknyomás-érzékelő, a jelzés véletlen sávelhagyásra, új viszont a kisautó LED-es fényszórója, a kameraalapú jelzőtábla-felismerés és a fáradásfigyelés, amit egy évtizede a márka csúcsmodellje sem nyújtott.

V8-as Lexus, sorhármas Toyota

Hasonlítsunk össze időtávban, illetve méret- és árkategóriában egymástól még távolabbi autókat! Mivel a Toyota nem saját márkanevén gyártja prémiumtermékeit, a Lexus-modellekkel van jelen a felső kategóriában, a páros egyik tagja a 2002-es Lexus LS 430, a másik a 2022-es Toyota Yaris 1.0.

Az egyik sarokban a nyolchengeres luxuslimuzin lehengerlő erővel, a simogatóan járó 3UZ-FE kódjelű mesterművel az orrában. A másik sarokban V helyett soros hengerelrendezés, nyolc helyett három henger, 4293 helyett 998 köbcenti. 283 vs. 72 lóerő, 417 Nm nyomatékmaximum 93 ellenében. A luxuslimuzin átlagfogyasztása 11,4 l/100 km, szén-dioxid-kibocsátása 268 gramm kilométerenként. Az ezres Yaris 100 km-en 5,3 literes átlaggal és 121 g/km szén-dioxid-kibocsátással mérsékli az autózás környezetterhelését.
Közelmúltunk csúcsmodellje 6,7 mp alatt gyorsul 100-ra és csak azért nem gyorsabb 250-nél, mert ennél a határnál az autógyártók többnyire megálljt parancsolnak a száguldásnak. A jelenkor kisautójában több mint kétszer ennyi idő, 14,6 másodperc telik el, mire háromjegyű sebességet láthatunk az órán, útban a 160 km/órás végsebességig.

Épp ennyire különböző a két autó küldetése, alapfeladata is. Előbbitől országok fáradságmentes átszelése az elvárás rezzenéstelen csendben, utóbbiban tisztán és takarékosan megtenni a mindennapokban adódó rengeteg rövid utat az otthon és a munkahely között, eljutni a lovardából az uszodáig, az iskolától a rendelőbe.

Elnöki limuzin az LS 430 President

Húsz évvel ezelőtt a President csúcsfelszereltségű Lexus légrugózással, adaptív lengéscsillapítással, motoros hátsó napfényrolóval, szellőztethető első ülésekkel kényeztette utasait. Külső és belső visszapillantó tükre automatikus elsötétedéssel tompítja a vakító fényt.
Nézzük az egykor 25 330 000 forintos luxusautó biztonsági felszereltségét! Az LS-ben már akkor is volt blokkolásgátló és menetstabilizálás, ABS és ESP. Az első és az oldalsó légzsákokat függönylégzsák egészítette ki, sőt, nemcsak a vezetőnek, de az első utasnak is volt térdlégzsákja a lábsérülések megakadályozására. Lámpaként alapáron xenonfényszóró járt mosóberendezéssel. Erre már bőven rámondanák a nepperzsargonban, hogy full-full és további extrák.

De a technika fejlődése annyira gyors, a kényelmi és a biztonsági extrák demokratizálódása, eljutása a csúcsmodellektől a megfizethetőbb autókig annyira erőteljes folyamat, hogy aki ma betér a Toyota M5-höz, olyan felszereléseket talál a Toyota kisautójában, amelyek 20 éve a Lexus LS-ben sem léteztek.

DVD-s navi vs. telefonos audiostreaming

Sokat változott a multimédia-rendszerek világa. Az LS 430-ban CD-tárból szólhatott a zene és DVD-lemezről futott a navigáció térképe, az új Yarisban USB-kábellel csatlakoztathatjuk a 2002-ben még nem is létező okostelefonunkat. Bluetooth-kapcsolaton át játszhatjuk le a zenei fájlokat vagy hallgathatjuk az autóban valamelyik streamingszolgáltató tartalmait. Telefonunkat tükrözve akár a navigációt is elérhetjük online. Ugye mennyire más ma, mint 20 éve.

Egy Toyota Yarisszal már az Active felszereltségű belépőmodellben is kapunk színes, 7,0” képátlójú érintőképernyőt, amely nagyban megkönnyíti az autó különböző funkcióinak használatát. Magyarországon nincs új Yaris légkondicionáló nélkül: a benzines alapmodellekben manuális a klímaberendezés, a hibrideké már Active kivitelben is automatikus.

Legtöbbet mégis a vezetőtámogató rendszerekkel fejlődött az autók felszereltsége. A különféle vezetői segédrendszerek kínálata szédületes ütemben bővült, és ami még fontosabb, hogy ezek az extrafelszerelések már kisautókhoz is rendelhetők vagy szériafelszerelésként járnak.

Nagyautók extrái a Yarisban

Kategóriáján belül a Yaris kiemelkedőt nyújt vezetőtámogató rendszereivel. Az alapváltozatban is széria az adaptív tempomat, amely képes magától fékezve és gyorsítva tartani a beállított sebességhatárt és a biztonságos követési távolságot. Az LS 430-ban hiába kerestünk volna sávkövető asszisztenst, a sávelhagyásra figyelmeztetést, a gyalogosokat és kerékpárosokat is felismerő ütközés-megelőző berendezést.
Ismeretlen volt még a szélvédő mögötti frontkamera a jelzőtábla-felismeréshez, ahogy a távfényautomatika is, a reflektor automatikus aktiválása és deaktiválása attól függően, hogy halad-e előttünk vagy szemből más jármű, amelynek vezetőjét elvakíthatná az országúti fény.

Érdemi biztonsági felszerelés a Yarisban a kimerültség jeleit mutató vezetőnek szóló fáradásfigyelés, ami segít időben pihenőt tartani, még mielőtt elaludnánk a volánnál. Hasznos a gumiabroncsok légnyomás-ellenőrzése is, amely a Porsche 959-cel már 1985-től megtalálható volt sorozatgyártású autóban, de csak évtizedekkel később terjedt el.

Bár a Yarisban az első utas lábát nem védi légzsák, a vezetőét itt is. Az LS 430 idejében még nem létezett az első ülések közötti oldallégzsák, amit a Yaris alapáron nyújt, hogy oldalütközésnél megakadályozza az elöl ülők egymásnak csapódását.
Ezekből a példákból jól látszik, hogy autóink nemcsak sokkal tisztábbá és kevésbé környezetszennyezővé váltak az elmúlt évtizedekben, nemcsak pihentetőbbé tették az autózást, de biztonsági felszereltségük és karosszériaszilárdságuk tökéletesítésével utasvédelmi képességeik is rendkívül sokat fejlődtek. Bármilyen furcsa is megállapítani, a tények ezt mutatják: egy alapkivitelű kisautó ma olyan vívmányokat kínál, amik egy vagy két évtizede luxusmodellek vásárlóinak sem voltak elérhetők.
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely