Hírek

Emberinek tanítja autóit a Toyota

Azt gondolnánk, nincs objektívebb dolog az autonóm mobilitásnál: az építi a legjobb robotautót, aki a leghatékonyabban összehangolja az érzékelő- és a vezérlőrendszereket. Csakhogy a feladat nem ilyen egyszerű. A Toyota külső szakértőkkel való együttműködésre szakosodott tudományos részlege, a Toyota Kollaboratív Biztonsági Kutatóközpont (CSRS) arra a következtetésre jutott, hogy az önvezetés kérdésköre nagyon is szubjektív. Noha pár éven belül közútra kerülnek a teljesen autonóm gépkocsik, addig még nagyon hosszú időnek kell eltelnie (ha egyáltalán megvalósul valaha), hogy a gépek teljes mértékben kiszorítsák az embert a volán mögül. Ez pedig azt jelenti, hogy meg kell tanulnunk osztozni az utakon – nem csak nekünk, embereknek, de az önvezető technológiáknak is.
A Toyota CSRC és régi tudományos partnere, a Michigani Egyetem (Mcity) most azon dolgoznak, hogy ez az osztozás minél zökkenőmentesebben történjen meg. Az ugyanis már néhány évvel ezelőtt – az első kísérleti robotautók megjelenésekor – fényesen kiderült, hogy a túlságosan óvatos autó nem hogy biztonságosabb, de egyenesen veszélyforrásnak számít, mert türelmetlenné, ellenségessé teszi az emberi sofőrök egy részét. Mára már körvonalazódtak az elvárások: optimalizálni kell az önvezető gépkocsik viselkedését ahhoz, hogy elfogadjuk őket. A kérdés azonban továbbra is az, hogy hol húzódik meg a biztonságos tartomány, ahol már nem akadályoznak bennünket a robotok, de nem is tekintik magukat a közlekedés privilegizált résztvevőinek.
A cikk tovább folytatódik a carnet.hu/toyota oldalon: https://www.carnet.hu/toyota/hirek/emberinek-tanitja-autoit-a-toyota
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely