Hírek

Hibridként is nyerő a Ford WRC-versenyautója

A 2022-es évadtól hibrid hajtáslánccal szerelt autók versenyeznek a ralisport királykategóriájában, a WRC-ben. A rali-világbajnokság ötvenedik évadában érvényesített változás annál is radikálisabb, mint amikor 1982-ben bevezették a B csoportos fenevadakat, egyik évről a másikra megduplázva a legerősebb autók motorteljesítményét. A párhuzamot erősíti, hogy a csúcsteljesítmény ismét meghaladja az 500 lóerőt, akárcsak negyven évvel ezelőtt; a hajtásláncok technológiája azonban merőben eltér minden eddig ismerttől.
A belső égésű motorok alapvetően ugyanazok az 1,6 literes turbós erőforrások, mint amelyekkel a tavalyi szezonban is versenyeztek a csapatok. A különbség, hogy ezeket 2022-től egy hálózatról tölthető hibrid komponens egészíti ki. Ez az egység mindegyik istállónál azonos, beleértve annak 3,9 kWh-s akkumulátorát és 100 kW-os (136 LE) villanymotorját, a teljesítménykifejtés karakterét azonban egyedileg határozhatják meg a csapatok. Szabályozva van viszont, hogy mikor engedélyezett a villanymotor extra teljesítményének mozgósítása – egyszerre például legfeljebb három másodpercen keresztül működhet a villanymotor. Egyrészt a rendszernek gondoskodnia kell a fékezéskor vagy lassuláskor (gázelvételkor) felszabaduló mozgási energia visszanyeréséről (ugyanígy működnek a közúti hibrid és elektromos hajtásláncok), másrészt bizonyos összekötő szakaszokon kötelező tisztán elektromos üzemben, azaz káros anyagok kibocsátása nélkül haladni – erre egy huzamban 20 kilométeren át képesek a versenyautók. A szakaszok közötti szervizpontokon alig 25 perc alatt teljesen feltölthetők az akkumulátorok.
A cikk tovább folytatódik a carnet.hu/ford oldalon: https://www.carnet.hu/ford/hirek/hibridkent-is-nyero-a-ford-wrc-versenyautoja
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely