Hírek

Villanyautó a hidegben: tippek a téli hatótávesés ellen

Aki elektromos autóval jár, tisztában van a folytonos újragyorsításokkal és a sebesség növelésével erősen megugró fogyasztással. Érthető, ha emiatt egyenletes és mérsékelt tempóra törekszik, hogy a hosszabb utazási időért cserébe elkerülje az aránytalan többletfogyasztást, ezzel a hatótávcsökkenést. A sebességen kívül van azonban egy másik energiafaló tényező, amire sokkal nehezebb megoldást találnia a villanyautósoknak: a téli hideg. Cikkünkben a téli hatótávcsökkenés mérséklésben igyekszünk segíteni a CarNet olvasóinak.

Mennyit esik a hatótáv hidegben?

Egy kellemesen meleg tavaszi, őszi naphoz képest fagyos időben mintegy 30 százalékot is zuhanhat ugyanannak az elektromos autónak a hatótávolsága a technika számára legkedvezőbb, 22-25 fokos langymeleghez képest. Tehát egyformán 100 százalékra töltött akkumulátorral 186 helyett csak 123 kilométert ír ki ugyanaz a villanyautó autó vagy a megszokott 430-460 km helyett csak 300-340 megtehető km az ígéret.

Miért megy télen ennyivel kevesebbet a villanyautóm?

Ennek egyik oka, hogy hidegben megnő az akkumulátor belső ellenállása, ezért kevesebb energiát nyerhetünk ki belőle az autó hajtására. Az akkuban lévő folyékony elektrolit áramvezető képessége romlik, így a szükséges teljesítmény leadása nagyobb energiaráfordítást követel.
Lényeges tényező a villanyautók fogyasztásának növekedése is. Az igen jó hatásfokú villanymotorral ugyanis nincs temérdek hulladékhő, mint a villanymotornál sokkal gyengébb hatékonyságú belső égésű motorral. A belső égésű motorokkal az üzemanyagban lévő energiának csak mintegy 35-45 százaléka hasznosul a személyautó hajtására. Elektromos autóban, egyéb lehetőség híján, az akkumulátorban tárolt energiából kell megteremteni a fűtéshez a meleget is, tehát az autó mozgatására kevesebb jut. Ugyanez áll a szélvédőfűtés, a páramentesítés és az ablaktörlő működtetésére is.
Fagyos időben a dermedt akkucellák nehezebben veszik fel a töltést, emiatt nemcsak az egyenáramon megszokott gyorstöltési sebességet veszi vissza az autó a töltőoszlopokon, de a fékenergia-visszanyerés, a rekuperációs lassítás is kevesebb mozgási energiát képes áramként eltárolni az akkumulátorban – emel ki még egy okot a villanyautók téli hatótávesése kapcsán az ADAC, a legnagyobb német autóklub.

Mit tehetek a nagyobb téli hatótávért?

Ha van rá lehetőség, érdemes fedett, zárt helyre beállni az autóval, akkor is, ha lassabb és kényelmetlenebb, mint a ház előtt vagy az udvaron parkolni. A téli hatótávcsökkenés mérséklését a fűtéssel érdemes kezdeni, mert az ülésfűtéssel vagy a fényszórókkal ellentétben ez rengeteg energiát emészt fel. Különösen erős a hatótávesés városi forgalomban, mert a kis átlagsebesség miatt hosszabb ideig megy a fűtés, mint ugyanakkora utat lakott területen kívül megtéve. Tehát mindig érdemes egy útra felfűzni a teendőket, mert több elindulással az utastér újbóli felfűtése kiugróan energiaigényes.
Egy modern elektromos autó rengeteg okos és hasznos funkcióval rendelkezik. Ilyen megoldás az utastér előkondicionálása egy indulási időpontra, azaz felfűtése télen vagy lehűtése nyáron. A legtöbb elektromos autóban előre be lehet állítani egy vagy több indulási időpontot, amikorra az autó utastere eléri a kívánt hőmérsékletet. A beállítás történhet a fedélzeti menürendszerből, de legtöbbször ennél jóval kényelmesebben, az autóhoz kifejlesztett okostelefonos alkalmazásról is elindítható. Mivel a felfűtés és az utastér lehűtése is nagy energiaigényű folyamat, ezt érdemes a töltőre csatlakoztatott autóban, a hálózati áramfogyasztás terhére végezni, nem az autó áramtartalékait és hatótávolságát apasztani (bár az előkondicionálás akkor is működhet, ha az autó nincs töltőre csatlakoztatva).

Hőszivattyú és vezetőcentrikus fűtés

Nem minden elektromos autó klimatizálása képes erre, de egyes autókban beállítható a fűtés csak a vezetőre, amennyiben egyedül utazik. A vezetőn kívül visszavett fűtéssel utazni érezhetően kényelmetlenebb, mint a teljes utastérben meleget teremtve, de lényegesen kevesebb elektromos energiát vesz ki az akkuból.
Elsősorban kis vagy közepes akkumulátorkapacitású modellekben érdemes már a megrendeléskor gondolni a téli hatótávnövelésre és hőszivattyús felszereltséget választani vagy extraként hőszivattyús fűtést rendelni. A hőszivattyú hatásfoka kedvezőbb, mint hajszárítós módszerrel fűteni az utasteret vagy egyszerre használni mindkét megoldást. Egy kilowattnyi energiaráfordítással a hőszivattyú az autóban nagyjából 3 kilowattnyi hőt termel a német Polarstern zöldenergia-szolgáltató adatai szerint. A rendszer működését a hajtásrendszer elemei és az utastér közötti hőkülönbség biztosítja. Például az akkumulátor, a villanymotor(ok) és a teljesítményelektronikában a félvezetők (chipek) melegedése.

Meleg ülés, meleg volán

Használjuk az ülés- és a kormányfűtést! Egyik sem luxus egy elektromos autóban, hanem a teljes utastér felfűtésénél takarékosabb megoldás a vezető hőérzetének gyors javítására. Kellemesen meleg üléssel és kormánykerékkel alacsonyabbra állított hőfokú fűtés is elegendő.
Szinte biztos, hogy a villanyautóban van energiatakarékos üzemmód. Visszavett motorteljesítménnyel, Eco módban lustább az autó, a tompább gyorsulásért cserébe messzebbre jut, amit elsősorban városi autózáskor érdemes használni. Figyelem: egyes elektromos autókban a legtakarékosabb üzemmód egyben a fűtést is erősen korlátozza. Ha az egyre feljebb vett hőmérséklet ellenére mindenki vacog az autóban, elég lehet az üzemmódot átállítani. Hosszabb utakon nem érdemes poroszkálni, mert a hosszú ideig működő fűtés is mérsékli a hatótávot, amit nem kompenzál a valamivel kevesebbet fogyasztó villanymotor.
Pont a téli hatótávesés miatt hosszabb utak előtt az akkumulátor töltésének célértékét is hasznos lehet a legjobban kímélő 80 százalék körüli szintről átmenetileg feljebb, akár 100 százalékra emelni.

Mit érdemes megtenni az első villanyautós télen?

Az elektromos autóval töltött első télen egy 80-100 kilométeres, lehetőleg kaptatót is tartalmazó körön érdemes kipróbálni, mennyi marad meg az induláskor kiírt hatótávból. Ez a tapasztalat megkönnyíti a későbbi utak tervezését. Télen egy nyugodt napon felmérhetjük azt is, mennyit csökken a töltöttség a fűtéssel. A kertben vagy más biztonságos helyen üzembe helyezett autóban az ülésfűtést bekapcsolva és az utastéri fűtést felcsavarva négy-öt óra után kiderül, mennyi áram fogy az álló autóban csak a fűtéstől. Ez a mérés megnyugtathatja a tulajdonost, hogy hóakadályokkal szembesülve sem fognak megfagyni az elektromos autóban. Az ADAC egy -9 és -14 Celsius-fok közötti éjszakán mérte meg egy szabadban álló Renault Zoé és egy Volkswagen e-Up! fogyasztását. A fűtés 22 fokon ment, az ülésfűtés és a parkolófény is működött. A német autóklub mérései szerint a Zoé 12 óra alatt akkutöltöttsége 70, az e-Up! 80 százalékát használta el fűtésre, tehát előbbi temperálása átlagosan 3, utóbbié 2 kilowattnyi áramba került óránként a kemény fagyban.
A töltés tervezésekor számoljanak azzal is, hogy a parkolás közben csonttá fagyott akkumulátor sokkal kevesebb töltés felvételére képes, mint a használat közben üzemi hőmérsékletéhez közelítő vagy azt elérő telep. Emiatt az egyenáramú villámtöltést vagy az erősebb váltóáramú töltést érdemes hosszabb utakat követően a megérkezés utánra időzíteni. Így gyorsabban újratölthető a nagyfeszültségű akkumulátor. Fontos a töltés lassulásával is kalkulálni hosszabb utak tervezésekor, mert télen óhatatlanul tovább tart újratölteni az akkumulátort.

Reméljük, hogy ezzel a pár javaslattal megkönnyíthetjük a tél átvészelését olvasóinknak és ügyfeleinknek! A CarNethez tartozó márkák a Dacia Springtől a Peugeot e-Traveller kisbuszon át Hyundai közkedvelt villanyos modelljein keresztül a Ford Mustang Mach-E-ig nagyon sokféle elektromos autót kínálnak ügyfeleinknek. Segítőkész és tapasztalt értékesítőink örömmel segítenek a cikkben érintett funkciók megmutatásában, a beállítások elvégzésében, hogy a tél minél kevésbé homályosítsa el az villanyautózás örömét.
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely