Hírek
Ettől lesz az autó egyszerre kényelmesebb és biztonságosabb
- Közzétette: CarNet Invest Zrt.
- Hírek
Váltódilemma: kézi vagy automata?
Míg Japánban és Észak-Amerikában a legtöbb hétköznapi autóban magától értetődő az automatikus sebességváltó, Magyarországon, de Európa egészében is főleg kézi váltós autókra volt és van igény. Az utóbbi években azonban mind többen és többen döntenek automatikus váltós új autó mellett. A Datahouse Kft. összpiaci adatai szerint a 2020-ban forgalomba helyezett új autók 30 százaléka volt automatikus váltós, 2021 első félévében pedig a magyar rendszámot kapó új autók 43 százalékában nem muszáj sebességet váltani.
A CarNet márkakereskedéseiben egyre látványosabb az automata autók térnyerése. Márkáink mindegyike kínál automatikus váltós autókat, az Alpine telivér sportautói pedig kizárólag automatikus (de természetesen kézzel is kapcsolható) sebességváltóval kaphatók. Cikkünkben áttekintjük a különböző automatikus váltókat és tanácsokat adunk működésük megismeréséhez. Mert merőben eltérő erőátviteli konstrukciók nyújtanak nagyon hasonló kényelmet és használati értéket.
A CarNet márkakereskedéseiben egyre látványosabb az automata autók térnyerése. Márkáink mindegyike kínál automatikus váltós autókat, az Alpine telivér sportautói pedig kizárólag automatikus (de természetesen kézzel is kapcsolható) sebességváltóval kaphatók. Cikkünkben áttekintjük a különböző automatikus váltókat és tanácsokat adunk működésük megismeréséhez. Mert merőben eltérő erőátviteli konstrukciók nyújtanak nagyon hasonló kényelmet és használati értéket.
Automata a legalacsonyabb áron
Igazán gazdaságos megoldás a kézi sebességváltás kiküszöbölésére, ha a manuális sebességváltót megtartva, csak a kuplung működtetését és a fokozatok kapcsolását bízzuk a gépre. A robotizált vagy automatizált kézi váltó azért népszerű a kisautókban, mert csekély felárért hagyható el belőlük a kuplungpedál és a kézi váltás. A CarNet márkáinak rendkívül széles autókínálatából például a Hyundai i10-ben szerepel AMT, ami az Automated Manual Transmission, az automatizált kézi erőátvitel rövidítése. Ez a szerkezet nem képes a drágább automaták kifinomultságát nyújtani a kapcsoláskor adódó szünetek hossza és a gázelvételből fakadó enyhe bólintás miatt, de az i10 esetében 300 ezer forintos felárért ez a legjutányosabb módja annak, hogy ne kelljen sebességet váltani. Mivel a robotizált váltóknak nincs P-állása, a motor leállítása után üresben, N-ben kell hagyni a választókart és muszáj behúzni a kéziféket.
Egyre jobbak a CVT-automaták
Európai autókban viszonylag ritka alternatíva az automatikus váltók között a CVT-sebességváltó (Continuously Variable Transmission). A fokozatmentes erőátvitelben szíj vagy lánc köti össze a két szíjtárcsát, és a szíjtárcsák távolságának módosításával változtatható az áttétel. A fokozatok száma elméletben végtelen a két végállás között, a CVT-váltók előnye, hogy igen nagy áttételi tartományt képesek lefedni. Ez azért jó, mert az autó kaptatón is könnyedén elindul, de egyenletes sebességnél a motorja autópályán sem pörög zavaróan magas fordulatszámon és erős hanggal.
Elsősorban az ázsiai autógyártók használják, a japán belpiacon a CVT az uralkodó. A CarNet autószalonjaiban is több márkánál találkozhatnak vele ügyfeleink, a Nissannál például a vadonatúj Qashqaiban. A harmadik generációs Nissan Qashqai X-Tronic 550 000 forinttal kerül többe kézi váltós testvéreinél. Azonos felszereltségi szinten a Suzuki Swifthez is fillérre ugyanekkora összeggel, 550 000 forinttal váltható meg a fokozatmentes automatika kényelme és az a biztonság, hogy a sebességváltásokhoz nem kell elengedni a kormányt.
Jó ideje nem igaz, hogy a fokozatmentes automaták csak csekély nyomatékú motorokhoz illeszthetők. A Renault Koleos tiszta üzemű Blue Dci dízelmotorjának nyomatéka 380 Nm, a méretes SUV 2000 kg-os fékezett utánfutót húzhat, és ebben is a fokozatmentes X-Tronic dolgozik. A vezetési élmény jegyében a fokozatmentes váltók egy részébe fokozatokat programoznak, ezeket az áttételpárokat kézzel kapcsolhatjuk. A CVT-váltós Toyota Yaris 1,5-ben egyenesen 10 fokozat várja az időnként kézi váltásra vágyó ügyfeleket.
Kettős kuplung, villámgyors váltás
2002-től kezdtek elterjedni a duplakuplungos automaták. A kettős kuplungos váltó két egybeépített sebességváltóként képzelhető el, ahol az egyik tengelykapcsoló a páros, a másik a páratlan fokozatokat iktatja ki-be az autó hajtásába. Mivel a duplakuplungos váltó szerkezetileg kézi váltó, működése igen hatékony, jellemzően nem növeli a fogyasztást a manuális váltóhoz képest. A váltáskor meg nem szakadó erőfolyam és a villámgyors kapcsolások is vonzóvá teszik. A kettős kuplungos váltó előnyei a példaautónak választott Hyundai i30 esetében 500 ezer forintba kerülnek a turbós benzinmotorokhoz.
Nagyon sok autógyártó alkalmazza őket különféle néven (pl. DCT, DSG, EDC, PDK, PowerShift). A CarNet márkái közül többek között a FIAT veti be az 500x 1,33 literes benzines és 1,6 literes dízelverziójához, hat fokozattal. A legtöbb duplakuplungos automata hat vagy hét előremeneti fokozattal segít optimálisan kihasználni a motor adottságait, de vannak nyolcfokozatúak is.
Mivel itt elinduláskor egy gép csúsztatja a kuplungot, a kuplungtárcsák élettartama nagyban meghosszabbítható, ha nem kényszerítjük a vezérlést a tengelykapcsoló gyakori csúsztatására. Dugóban araszolva inkább nagyobb távolságokat tegyünk meg egyben, ne 2-3 méterenként indulunk újra a torlódásokban! Nagyon fontos, hogy emelkedőn sose tartsuk meg az autót gázadással! Ez nemcsak a DSG-váltók kuplungját nyírja értelmetlenül, de bármilyen más automata és kézi erőátvitellel is igen gyors elhasználódást okoz.
Mivel itt elinduláskor egy gép csúsztatja a kuplungot, a kuplungtárcsák élettartama nagyban meghosszabbítható, ha nem kényszerítjük a vezérlést a tengelykapcsoló gyakori csúsztatására. Dugóban araszolva inkább nagyobb távolságokat tegyünk meg egyben, ne 2-3 méterenként indulunk újra a torlódásokban! Nagyon fontos, hogy emelkedőn sose tartsuk meg az autót gázadással! Ez nemcsak a DSG-váltók kuplungját nyírja értelmetlenül, de bármilyen más automata és kézi erőátvitellel is igen gyors elhasználódást okoz.
Régi elv, modern megvalósításban: a klasszikus automaták
Aki időnként kihasználná autója maximális vontató kapacitását, ami a nagyobb kombik és a középméretű SUV-modellek esetében könnyen eléri az 1,6-2,0 tonnát, elsősorban azon autók közül válasszon, amelyekben hidrodinamikus nyomatékváltó viszi át a motor erejét a sebességváltóra.
Ezek a hagyományos automatikus váltók, bennük a citromnak vagy wandlernek is nevezett szerkezettel, amely a kuplungot helyettesíti és az elindulásokhoz megnöveli a motor által leadott forgatónyomatékot. A tapasztalatok szerint ezek a váltóművek bírják legjobban a vontatás fokozott igénybevételét és működésük is példásan kifinomult.
Hagyományos automata nagyon sokféle méretű és árú autóban található. A Mazda6-ban hatfokozatú a bolygóműves automata sebességváltó, az Alfa Giuliában és a Peugeot 208-ban nyolcfokozatú. Lehet kilencfokozatú is, erre példa a Mercedes-Benz legtöbb autója vagy a FIAT 500x a 2,0 literes dízelverzióban, de a bolygóműves, hagyományos automatákból tízgangos is létezik a Ford Mustangban. A rendszer felára márkánként változó, a 120 lóerős dízel Ford Kugához mindössze 450 000 Ft, de mérvadóbb az a 600 ezer forint, amekkora az árkülönbség azonos felszereltséggel a Suzuki SX4 S-Cross esetében.
Teljes hibrid? Nem kell váltani!
Aki teljes hibrid autót vásárol, egyben a sebességváltást is elengedheti. A teljes hibridek azok az autók, amelyekben az elektromos motor önállóan is képes az autót mozgatni, gyorsítani, tehát ha kivennénk a belső égésű motort a tandemből, az autó akkor is járóképes maradna. A Toyota full hibrid autóiban és a Toyota-hibridrendszert használó Ford Mondeóban, Suzuki Swace-ben és Acrossban nincs sebességváltó, itt más műszaki megoldás biztosítja a fokozatmentes erőátvitelt a hajtásláncban. Azokban a teljes hibridekben, ahol sebességváltó is van, ez minden esetben automatikus, tehát a teljes hibrid autókban nem kell felárat fizetni az áttételi arányok automatikus módosításáért.
Villanyautóban sem kell váltani
Aki azt szeretné, hogy közlekedés közben ne kelljen sebességet váltani, jó társra lelhet egy elektromos autóban. Az elektromos hajtású autókban a Porsche Taycant és a vele közös technikára épülő Audi E-Tron GT-t kivéve nincs sebességváltó, de a hátsó kerekekre ható, kétfokozatú sebességváltó a két német prémiumtermékben is automatikus. A villanyautó felárából érdemes fejben levonni az automatikus váltóért a belső égésű motoros autókhoz extraként kifizetett, zömmel 500-800 ezer Ft közötti összeget. Az elektromos autóknak nincs szüksége sebességváltóműre: a villanymotorok azonnali teljes nyomatéka egyetlen áttétellel is megfelel az autók mozgatásához. Nem is akárhogyan, a lehengerlő és azonnali gyorsulás igazán vonzó az elektromos autókban. Ügyfeleink a CarNet márkaportfoliójában a legtöbb méretkategóriában találnak elektromos autót a városi autótól a kisbuszokig.
Ha nem kötelező, akkor is fontos az olajcsere!
Igen sok autómárka úgynevezett élettartam-olajtöltettel látja el a gyárban az új autókat és nem ad meg csereperiódust a váltófolyadékra. A gyári olajtöltet tagadhatatlanul kiszolgálja a sebességváltó élettartamát, csak az nem mindegy, hogy mekkora lesz ez az élettartam. A minél hosszabb gondtalan autózás érdekében az automatikus sebességváltókban akkor is ajánlott lehet kicserélni időnként a kenőanyagot, ha ezt a gyártó nem teszi kötelezővé.
Ebben a CarNet márkaszervizeinek tapasztalt szakemberei tudnak tanácsot adni, érdemes a tapasztalatokról, javaslatokról megkérdezni akár az autószerelőket, akár a munkafelvevőket és a szerviztanácsadókat. Az évtizedek alatt kikristályosodott, hogy egy automatikus váltónak akkor is jót tehet az olajcsere legkésőbb 90 000 kilométerenként, ha a gyártó ezt nem tette a garancia megőrzéséhez szükséges kötelező karbantartások részévé. Ez a művelet állhat a kenőanyag cseréjéből a váltó friss olajos átmosásával, majd feltöltésével; állhat a váltóból kiengedhető olaj cseréjéből és amennyiben ez lehetséges, a sebességváltó olajszűrőjének cseréjét is foglalja magába.
Elsősorban az olajos duplakuplungos sebességváltókban létezik fix csereintervallum mind a kenőanyag, mind az olajszűrő rendszeres cseréjére. Ez a periódus autófüggő, a gépkönyv előírásait kell követni. A gyártó a felső határt írja elő, tehát ha 60 000 km a váltó olajcseréjének intervalluma, ez a maximum. Amennyiben az autó fokozott igénybevételnek van kitéve, mert sokat fut 8-10 kilométernél rövidebb utakon, városi forgalomban, rendszeresen mélygarázsból áll ki vagy más többletterhelés éri, akkor ezt rövidebbre is lehet venni. Márkaszervizeink munkatársai iránymutatással tudnak szolgálni ebben.
Parkoláshoz: a P-nél jobb a rögzítőfék
Sokan azonosítják a váltók parkolóállását a kézifékkel, de a kettő nem ugyanaz. A mechanika meghálálja, ha üresben először a rögzítőfékkel (kézifékkel) fixáljuk autó pozícióját, aztán engedjük el a féket. Ha az autó moccant egyet és rögzült, utána jöhet a parkolóállás. Ennek előnye, hogy nem a P fokozat reteszelése tartja az autót, hanem az erre a célra szolgáló rögzítőfék.
Kell fél perc alapjáraton
Még egy tanács azoknak az ügyfeleinknek, akik automatikus váltóval vásárolnak autót. Bármilyen konstrukciójú automata is van a kocsiban, a motor beindítása után várjanak kb. 25-30 másodpercet, amíg felépül az olajnyomás és csak ezt követően vegyék ki választókart P-ből, rükvercbe vagy előremenetbe kapcsolva. Ez a fél perc elég a biztonsági öv bekötésére és a személyes tárgyak elhelyezésére. Ne feledjük, hogy az automatikus erőátvitel az autó egyik legdrágább főegysége, amely megérdemli és meghálálja türelmünket.