Hírek

Mennyit kell várni az új autómra?

Egy nullkilométeres saját autó megvásárlása legtöbbünknek ritka és igen becses esemény. A koronavírus-járvány és egyes alkatrészek, elsősorban félvezetők és chipek beszállítás ának akadozása kihat a gyártásból rendelt új autók átadási idejére is.

Cikkünkben a CarNet szakembereinek tapasztalataira, tudására támaszkodva abban igyekszünk támpontot nyújtani olvasóinknak, hogy jelenleg milyen szállítási időkkel számolhatnak. Tanácsokat adunk továbbá, mivel lehet a várhatóan hosszúra nyúló átadási időt rövidebbé tenni.
A félvezetőhiányról röviden: 2020 első felében, a járvány felfutásával az autógyártók csökkentették termelési terveiket, a beszállítóknál visszamondták az autók elektronikájában számos ponton használt chipekre vonatkozó rendeléseiket, a termelői kapacitásra pedig le is csapott a karanténok, home office-ok miatt órási lendületet kapó számítástechnikai és szórakoztatóelektronikai ipar, ráadásul néhány kulcsfontosságú félvezetőgyárban adódott váratlan leállás, valamint az USA és Kína között zajló gazdasági „hidegháború” is nehezített a helyzeten, így a termelést felpörgetni kívánó autóipar hoppon maradt, a mai napig hátrányban van, talán az idei év második felére érheti utol magát. A mikrocsiphiány miatt az autógyártók a termelés visszafogására, ideiglenes leállítására kényszerültek világszerte.

Több extra vagy korábbi gyártás

Autószalonjaink munkatársai állandó kapcsolatban állnak az autóimportőrök szakértőivel, velük egyeztetve igyekeznek minél pontosabban tájékoztatni ügyfeleinket arról, hogy mely modellek, milyen felszereltséggel, várhatóan mikor kerülhetnek gyártásba. Amennyiben egy felszerelés megléte vagy elhagyása akár három hónappal rövidítheti az átadási határidőt, értékesítő kollégáink informálják erről ügyfeleinket. Így könnyebben eldönthető, az adott extráról lemondva inkább átveszik hamarabb az autót, vagy ez a tétel fontos és megéri a későbbi gyártást.
Ilyen dilemma adódhat például, ha a sebességet az előttünk haladóhoz is automatikusan igazító adaptív tempomat helyett sima sebességtartó automatikát választunk. Szintén a vezetőtámogató rendszereket érintő kérdés lehet, hogy kell-e az autóba sávtartó rendszer, vagy erről lemondva, de gyorsabban jöjjön meg az autó.

Típustól függően a gyári rendelésű autók beérkezését meggyorsíthatja, ha nincs tolatáskor automatikusan lebillenő tükörlap vagy induktív telefontöltő, csak kábeles töltési lehetőség. Erről autószalonjainkban tudhatnak meg többet, a CarNet felkészült értékesítői segítenek eligazodni a lehetőségek között.

Citroën: lehet fél év, de három hónap is

Körülbelül két hónappal vált hosszabbá a Citroën legnépszerűbb családi autóinak szállítási határideje ebben a félvezető- és chiphiánnyal terhes időszakban. Vegyünk példaként egy Citroën Berlingót, amely a C4 Grand SpaceTourer mellett a többgyermekes családok egyik kedvenc autója. Korábban három hónappal kalkulálhattunk, a CarNet Triplex Citroën-szalonból származó adataink szerint ez az időszak két hónappal megnyúlt. Tehát az egyedi igény alapján rendelt autók megrendelése és beérkezése között várhatóan öt hónap telik el.
Ezzel szemben a C3 és a C4 Grand SpaceTourer esetében a normál 3-4 havi szállítási idővel számolhatunk. Összetettebb a helyzet az új C4-gyel, itt az átadási idő felszereltségfüggő. A kevésbé gazdagon felszerelt autók gyártásból rendelve is elérhetők 3-4 hónap alatt, míg a Shine és a Shine Plus kivitel nagyságrendileg 5-6 hónapra emeli a szállítási határidőt. Továbbra is adott azonban a lehetőség raktári autót választani, ügyfeleink mind a C3, mind C4 Grand SpaceTourer esetében raktárkészletről is több darabból tudnak válogatni.

Ford

Akárcsak a többi autógyártót és márkakereskedést, a Fordot is érinti a hiányzó chipek és félvezetők miatt megnehezedő gyártástervezés és gyártás. A Ford a piac egyik legszélesebb termékkínálatát nyújtja, a Fiestától az S-Maxon át az Explorerig, a Ranger Raptortól a nagy Transitig. Ennyiféle járművel nagyon széles határok között mozog a gyári rendelésű autók átadási ideje, ami függ a gyártóbázistól és az autó felszereltségétől is.
Általánosságban azt mondhatjuk, hogy a korábbi 3-4 hónap helyett többnyire 5-6 hónapos szállítási határidővel számolhatunk gyári rendelésből. A könnyű haszonjárműveknél kedvezőtlen esetben az 5-6 hónap elérhette a 8-10 hónapot is. Jó hír, hogy a zöld rendszámra jogosult, plug-in hibrid és elektromos modellek esetében nem kell megnövekedett szállítási határidővel számolni, itt az extráktól függetlenül minden autó szinte azonnal gyártásba tud kerülni.
De a CarNet For-Top Ford-márkakereskedés szakemberei azt tapasztalják, hogy a szállítási problémákon úrrá lettek a gyártóüzemek, és egyre inkább helyreáll az ellátás. A Ford tehát, ahol a félvezetőhiány már tavaly is nehezítette a gyártást, kifelé jön a korábbi gondokból. A megoldás egyik eleme, hogy a tavaszi és nyár eleji termelés kiesést nem követi a klasszikus nyári gyárleállás.

Hyundai: segít a közeli gyártás

Bár az egyedi rendelésű Hyundai-modellek szállítási határideje is nőtt valamivel, a magyar ügyfelek a chiphiány és az alkatrészhiány közepette is 3-4 hónap után átvehetik a gyártásból rendelt típusok jó részét.
Ebben nagy szerepe van annak, hogy immár hazánkba is a csehországi üzemből érkezik az elektromos Kona, amely eddig a magyar piacra Dél-Koreából jött, hosszú hajóúton a szlovéniai Koper kikötőjéig. Ezzel a gyári rendelésű Kona EV-k szállítási ideje jóval rövidebbé vált, mint a továbbra is Ulsanban gyártott benzines és hibrid verzióké – ismertette a helyzetet a veszprémi CarNet Autó-Forrás szakembere.

Az új Tucsonra nem a beszállítási nehézségek, hanem az autó átütő sikere miatt kell tovább várni. Elsősorban a teljes hibridek és a zöld rendszámos hibridek szállítási ideje lehet fél évnél hosszabb. Hasonló a tapasztalat az új Santa Fével, amelyből szintén a konnektorról tölthető akkus hibridre kellhet a legtovább várni. Ezzel szemben a közkedvelt i30-modellcsalád tagjai, amelyek Csehországban készülnek, gyári rendelésből is megérkeznek három, legfeljebb négy hónap alatt a központi raktárkészletből le nem hívható kivitelben és színben.

Mazda: kisebb volumen, kisebb gondok

Más márkákhoz képest a Mazda helyzete jóval kedvezőbb, amiben annak is szerepe lehet, hogy az évi 5-10 millió autót gyártó cégekkel szemben itt évente nagyjából 1,4 milliós darabszámomról van szó. A Mazda is előrevette az ügyfélrendelések teljesítését a gyártási programban, ennek köszönhetően zömmel azokra az autókra is tartani tudja a 12 hetes szállítási határidőt, amelyeket gyártásból rendelnek a vásárlók.
Ez nem azt jelenti, hogy a Mazdát ne sújtaná a félvezetőbeszállítás kimaradása, de ez a gond elsősorban a márkakereskedők és a vezérképviseletek készletre rendelt autóinak késésében nyilvánul meg. A jelenlegi helyzet alapján egy júliusban megrendelt Mazda3 októberre megérkezhet boldog tulajdonosához Magyarországra. A legfontosabb modellek közül a CX-30 és a tisztán elektromos hajtású MX-30 is gyakorlatilag korlátozások nélkül rendelhető – tudtuk meg a CarNet Mirai Mazda-márkakereskedés szakemberétől.

Nissan: átalakuló kínálat, tartható szállítási idők

A Nissan kínálata jelentős átalakulásban van. A Qashqai jelen generációja korlátozottan még elérhető, az újból novemberben érkezhet jelentősebb készlet hazánkba, de az ügyfelek már augusztusban megtekinthetik statikusan. Az Új Qashqai a fennálló chip hiány miatt jelenleg csak ülésfűtés és kormányfűtés nélkül érhető el készletről. A gyártásból rendelt gépkocsik várható szállítási határideje 4-5 hónap. Jelenleg az X-Trail, az e-NV200 és a Navara már nem rendelhető gyártásból. A bevált pickup esetében a tavasszal megrendelt autókra a Nissan tartani tudta a 3 hónapos szállítási határidőt, ezek most futnak be és korlátozott darabszámban ugyan, de elérhetőek csepeli telephelyünkön.

Úgy értesültünk a csepeli CarNet Nissan márkakereskedés szakemberétől, hogy a népszerű Juke még jelentős darabszámban elérhető raktárkészletről. Valamint a Vadonatúj Qashqai már kipróbálható és a készlet erejéig azonnal átvehető!

Peugeot: összetett a helyzet

Kevés autógyártó kínál olyan sokszínű modellpalettát, mint a Peugeot, amely a könnyű haszonjárművek piacán is meghatározó szereplő. Ebből fakadóan az egyes modellek szállítási határideje is széles skálán mozog – derült ki a CarNet For-Top Peugeot-márkakereskedés szakemberévvel beszélgetve.

Az importőri becslések szerint minden modell körülbelül 7-8 hónappal a megrendelése után érkezik meg. A könnyű haszonjárművek esetében is a megrendeléstől 7-12 hónapig is tarthat az átadás. Ezen belül 10-12 hónap a Boxer kisbusz szállítási ideje, a többi kisteherautó gyorsabban átvehető gyári rendelésből, és a raktárkészletről választott járművekkel itt is elkerülhető a hosszú várakozás.

Toyota: folyamatos az ellátás

A Toyota hagyományosan a világ egyik legnagyobb autógyártója, autói többek között Csehországból, Dél-Afrikából, Franciaországból, Japánból, Nagy Britanniából és Törökországból kelnek útra hozzánk.
A Toyotánál is érezhetőek a félvezetők hiányából adódó gyártási és szállítási problémák. Az új autók átadási üteme 2021 negyedik negyedévében lassulni fog ezáltal. A legnépszerűbb hybrid modellek (Corolla, C-HR, Yaris, Camry, Highlander) még elérhetőek a kereskedésünk készletén, de jellemzően már a gyárból történő rendelések kerülnek előtérbe. A személyautók átlagosan 3-6 hónap alatt megérkezhetnek gyártásból. Ugyanez a haszonjárművek területén inkább 4-8 hónap lehet, de még haszonjárművekből is van készletünk. A Toyota folyamatosan vezeti be új modelljeit, a közeljövőben mutatkozik be a Yaris Cross, majd az új Aygo, de már lehet rendelni a decemberben gyártódó modellfrissített RAV4-et is.
A fővárosi CarNet Toyota M5 márkakereskedés szakembere szerint 3-4 hónapos átfutás a reális, ennél hosszabb szállítási határidővel a Japánból behajózó Land Cruisereken kívül többnyire csak a könnyű haszonjárművek, a Hilux és a Proace-modellcsalád esetében kellhet számolni. De az autók folyamatosan rendelhetők, és a Toyota igen kiterjedt központi raktárkészletében a csehországi Kolinban a legtöbb esetben adott a megfelelő Toyota a vágyott színben és felszereltséggel. Számos, a magyar piacon meghatározó modellből még vannak szabad készleteink rövid szállítási határidővel, például az Aygo, a Camry, a C-HR Hybrid, az új motorral szerelt lépcsőshátú Corolla 1.5, az ötajtós Corolla, az 1,2 literes benzines Corolla kombi vagy a Yaris Hybrid esetében.
A szállítási határidők a vezérképviseletek tájékoztatásán alapulnak és a napi rendelési, kiszállítási gyakorlatot tükrözik. Munkatársaink mindent megtesznek ügyfeleink pontos tájékoztatása érdekében, de a gyártásból rendelt autók valós szállítási idejére sajnos nincs ráhatásuk, előfordulhatnak csúszások a rendeléskor visszaigazolthoz képest.
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely