Hírek
Riegler felépítmény
- Közzétette: CarNet Invest Zrt.
- Hírek
Innovatív magyar fejlesztéssel növelhető a ponyvás kisteherautók raksúlya
Jelentős üzemanyag-megtakarítást, illetve nagyobb raksúlyt tesz lehetővé a fuvarozók számára egyúj magyar fejlesztés, amely a győri CarNet Riegler Kft-hez köthető. A 3,5 tonna alatti kishaszonjárművekre építhető, emelhető ponyvás felépítmény ötlete Riegler Antaltól származik. Az ilyen felépítménnyel szerelt járművek sorozatgyártását a nyár elejére tervezik.
A nemzetközi forgalomban résztvevő 3,5 tonna alatti kisteherautóknál az esetek 90 százalékában nincs szükség az eredeti, a fülke tetejét meghaladó ponyvamagasságra, általában ugyanis csak a fel- és lerakodásoknál indokolt a 2100 mm körüli belmagasság a raktérben. Ezek a járművek mégis így közlekednek az autópályákon, ezért a légellenállás miatt a kelleténél több gázolajat használnak fel, végső soron pedig a karbonlábnyomuk is nagyobb a kelleténél.
Mérethez igazítható raktér magasság
Ezen a problémán kívántak változtatni a CarNet Riegler Kft. szakemberei, akik az új felépítmény kifejlesztése során összesen négy célt tűztek ki.
Az első elhatározás az volt, hogy az újdonsággal lehetővé váljon az alacsonyabb rakodási magasság elérése.
A második szempont a hasznos teherbírás növelése, azaz egy könnyített segédalváz és plató megépítése volt, amit egyedi alumíniumprofilok felhasználásával sikerült elérni.
A harmadik cél a fülke tetejére épített hálófülke kiváltása volt, amit a kabinban kialakítható hálóhellyel sikerült megoldaniuk.
A negyedik célkitűzés pedig az volt, hogy olyan ponyvás felépítmény jöjjön létre, amelyet teljes mértékben a szállított áru magasságához lehet igazítani.
Az első elhatározás az volt, hogy az újdonsággal lehetővé váljon az alacsonyabb rakodási magasság elérése.
A második szempont a hasznos teherbírás növelése, azaz egy könnyített segédalváz és plató megépítése volt, amit egyedi alumíniumprofilok felhasználásával sikerült elérni.
A harmadik cél a fülke tetejére épített hálófülke kiváltása volt, amit a kabinban kialakítható hálóhellyel sikerült megoldaniuk.
A negyedik célkitűzés pedig az volt, hogy olyan ponyvás felépítmény jöjjön létre, amelyet teljes mértékben a szállított áru magasságához lehet igazítani.
A fejlesztéssel kapcsolatban Riegler Antal a CarNet Riegler Kft. társtulajdonosa a következőket mondta el: „1993 óta foglalkozom autókereskedéssel, a CarNet Zrt-vel történő együttműködés pedig már 24 évre nyúlik vissza. Én már korábban is foglalkoztam felépítménygyártással, de ezt az üzletágat a CarNet Riegler Kft.-nél csak 11 éve indítottuk el. A felépítménygyártás megkezdése jelentősen hozzájárult a haszongépjármű értékesítésünk felfuttatásához.
Ez a projekt már nagyon régóta érlelődött bennem a megvalósíthatóságának azonban csak most jött el az ideje, melyet a cég menedzsmentjével és kollégáink bevonásával sikerült megvalósítani."
Ez a projekt már nagyon régóta érlelődött bennem a megvalósíthatóságának azonban csak most jött el az ideje, melyet a cég menedzsmentjével és kollégáink bevonásával sikerült megvalósítani."
Az első prototípus 2020-ban készült el. Itt a ponyvatartó oszlopok magasságát még csak két ütemben lehetett mozgatni, külön az elsőket és külön a hátsókat. A végleges modell 2021 januárra született meg, amelynél már gyakorlatilag egy gombnyomással lehet állítani a ponyvát. Mindemellett más, apró módosításokat is végrehajtottak a legeslegelső modellhez képest.
Ez a járműfejlesztés elsősorban a nemzetközi szállításban résztvevő maximum 3,5 tonna össztömegű járműveket célozza meg, jelenleg elsősorban a CarNet Csoport kínálatában elérhető Fiat Ducato, Peugeot Boxer és Citroën Jumper, valamint Renault Master és Ford Transit alvázakra készült, de könnyedén adaptálható más márkák modelljeire is.
Ez a járműfejlesztés elsősorban a nemzetközi szállításban résztvevő maximum 3,5 tonna össztömegű járműveket célozza meg, jelenleg elsősorban a CarNet Csoport kínálatában elérhető Fiat Ducato, Peugeot Boxer és Citroën Jumper, valamint Renault Master és Ford Transit alvázakra készült, de könnyedén adaptálható más márkák modelljeire is.
Innováció
A felépítmény leginnovatívabb részének kétségtelenül a ponyva tetőmagasságát állító rendszer tekinthető, amit mindössze egy egygombos vezérlőegységgel lehet irányítani, amely a gépjármű bal oldalán, közvetlenül a felépítmény alatt található.
Ennek segítségével a fuvarozó tetszőlegesen állíthatja be a ponyva magasságát 145-220 centiméteres magasság között. A feladatot a teljesen elektromos vezérlésű rendszer végzi el a felépítmény tartóoszlopaiban elhelyezett villanymotorok segítségével. A fejlesztés a precíz végeredmény érdekében az alsó holtponton szenzoros végállásvezérlést alkalmaz, illetve beépítettek egy biztonsági mechanizmust is, amely megakadályozza, hogy a ponyva tetejét a megadott magasságon túlemeljék.
Ennek segítségével a fuvarozó tetszőlegesen állíthatja be a ponyva magasságát 145-220 centiméteres magasság között. A feladatot a teljesen elektromos vezérlésű rendszer végzi el a felépítmény tartóoszlopaiban elhelyezett villanymotorok segítségével. A fejlesztés a precíz végeredmény érdekében az alsó holtponton szenzoros végállásvezérlést alkalmaz, illetve beépítettek egy biztonsági mechanizmust is, amely megakadályozza, hogy a ponyva tetejét a megadott magasságon túlemeljék.
A lehető legnagyobb súlycsökkentés érdekében szükség volt a hálófülke kiiktatására, amit általában a kishaszonjárművek tetejére szerelnek, de a cél az volt, hogy az ágyfunkció mégis megmaradjon a járműben. Ezt úgy oldották meg, hogy a gyári kabint tették alkalmassá arra, hogy elhelyezhető legyen benne egy ágy. „Ha a sofőr szeretné eltölteni a pihenőidejét, akkor csak le kell hajtania az üléseket, majd rájuk kell fektetnie a merev fekvő felületet és ezt követően pedig a matracot”– árulta el Riegler Antal. A megoldás hasonló a lakó autókban alkalmazott pihenőalkalmatosságokhoz. A matrac és az ágylap tárolása ráadásul nem igényel külön helyet, mivel azok teljes mértékben elférnek a fülke hátfalára rögzítve. Az alkalmi pihenőhely kialakítása körülbelül három percet vesz igénybe, vagyis gyorsan elvégezhető.
Összességében a tetőre szerelt hálófülke elhagyásának, valamint a teherbírás növelésének előnyei a nemzetközi áruszállításban érvényesülnek leginkább, hiszen ezeknél a járműveknél a fuvarozók igyekeznek kihasználni a maximális teherbírást. „Eddig, ha egy ilyen 3,5 tonna alatti kishaszonjárművel valaki elindult külföldre, akkor 800 kilogramm körüli hasznos teherbírás állt rendelkezésére. A mi fejlesztésünknek köszönhetően közel 50 százalékkal több, legalább 400 kilogrammal nagyobb hasznos teherbírással gazdálkodhat. Így bőven egy tonna feletti árumennyiséget lehet szállítani ezekkel a járművekkel” – hangsúlyozta Riegler Antal
A jármű megépítésére és a fejlesztésre a Széchenyi 2020 GINOP program keretében „Kishaszongépjárművek önsúlycsökkentésére irányuló fejlesztés az Autófórum Riegler Kft-nél” elnevezésű pályázat támogatásával valósult meg.
A jármű megépítésére és a fejlesztésre a Széchenyi 2020 GINOP program keretében „Kishaszongépjárművek önsúlycsökkentésére irányuló fejlesztés az Autófórum Riegler Kft-nél” elnevezésű pályázat támogatásával valósult meg.
Elérhető megtakarítás
200 ezer kilométeres éves futásteljesítménnyel számolva jelentős üzemanyag-megtakarítás érhető el, ha egy fuvarozó tudatosan odafigyel arra, hogy csak akkor alkalmazza a maximális ponyvamagasságot, amikor arra szükség van. Számítások szerint az új állítható magasságú ponyvával ellátott felépítménnyel átlagosan 2 liternyi gázolaj spórolható meg 100 kilométerenként, ami éves szinten 1 600 000 forint megtakarítást tesz lehetővé. A nagyobb teherbírásnak köszönhetően pedig egy ilyen jármű már nem két, hanem három raklapnyi árut tud elvinni. Ez a fuvarozók számára akár 10-30 százalékos bevétel növekedést jelenthet járművenként.
Az innovatív magyar felépítménnyel ellátott kishaszonjárművek nullszériás gyártása május-júniusban indulhat, ekkor érkeznek meg ugyanis az első példányok megépítéséhez szükséges önjáró alvázas Fiat Ducato-k. A speciális felépítmény és a fülkében használható hálóágy kialakítása nem igényel túlságosan sok plusz időt. Általánosságban elmondható, hogy ha valaki ilyen állítható magasságú ponyvával rendelkező változatot kíván vásárolni, akkor egy hónap múlva már át is veheti a levizsgáztatott járművét.
Riegler Antal bizakodó a hazai fogadtatást illetően, hiszen a nemzetközi fuvarozásban érzékelhető megtakarítással járhat az üzemeltetők számára az ilyen kishaszonjárművek alkalmazása, továbbá abban is bízik, hogy idővel sikerül más országok piacán is megjelenni az innovatív magyar fejlesztéssel.
Riegler Antal bizakodó a hazai fogadtatást illetően, hiszen a nemzetközi fuvarozásban érzékelhető megtakarítással járhat az üzemeltetők számára az ilyen kishaszonjárművek alkalmazása, továbbá abban is bízik, hogy idővel sikerül más országok piacán is megjelenni az innovatív magyar fejlesztéssel.
Fő előnyök:
- Alacsonyabb rakodási magasság: ezt a csökkentést a segédhossztartók és kereszttartók méretének optimalizálásával értük el. Terheletlen állapotban a fülkénél mért rakodási magasság 74 cm, melyre akár könnyedén fel is lehet lépni.
- Súly összehasonlítás:
Jelenleg egy hálófülkés platós, ponyvás 2100 mm belmagasságú autó hasznos teherbírása általában 800-840 kg.
A fejlesztés eredménye egy 4035 mm-es tengelytávú Fiat Ducato esetén:
- a mérlegelt kész súly 2050 kg;
- tele tankkal, sofőrrel, úti csomagokkal maximum 2300 kg;
- hasznos teherbírás legalább 1200 kg
- Egy gombos, elektromos hajtású magasság állítás. Alsó holtponton szenzoros végállás érzékelők, felső holtponton túlemelést biztosító rendszer, elektronikus vezérlő rendszer a plató alatt a vezető fülkénél.
- Elérhető megtakarítás éves 200.000 kilométer futásteljesítmény esetén, 2020 februári üzemanyag árakon bruttó 1.600.000,- Ft.
A prototípusokat folyamatosan tesztelték, tesztelik. Több ezer km tesztet követően az elsőt éles körülmények között is bevetették egy nemzetközi szállítmányozással foglalkozó partnerük közreműködésével.
Az általa elmondott tapasztalatok:
- az esetek 99 %-ban fülke magasságig leengedett ponyvával használták;
- a fogyasztás megtakarítás 2 liter/100 km;
- a ponyva magasság átállítása maximum 20 perc;
- hálóhely beállítása kevesebb, mint 3 perc és a fülkéből ki sem kell szállni;
- közel 50 %-kal több árut tudtak szállítani.
- Alacsonyabb rakodási magasság: ezt a csökkentést a segédhossztartók és kereszttartók méretének optimalizálásával értük el. Terheletlen állapotban a fülkénél mért rakodási magasság 74 cm, melyre akár könnyedén fel is lehet lépni.
- Súly összehasonlítás:
Jelenleg egy hálófülkés platós, ponyvás 2100 mm belmagasságú autó hasznos teherbírása általában 800-840 kg.
A fejlesztés eredménye egy 4035 mm-es tengelytávú Fiat Ducato esetén:
- a mérlegelt kész súly 2050 kg;
- tele tankkal, sofőrrel, úti csomagokkal maximum 2300 kg;
- hasznos teherbírás legalább 1200 kg
- Egy gombos, elektromos hajtású magasság állítás. Alsó holtponton szenzoros végállás érzékelők, felső holtponton túlemelést biztosító rendszer, elektronikus vezérlő rendszer a plató alatt a vezető fülkénél.
- Elérhető megtakarítás éves 200.000 kilométer futásteljesítmény esetén, 2020 februári üzemanyag árakon bruttó 1.600.000,- Ft.
A prototípusokat folyamatosan tesztelték, tesztelik. Több ezer km tesztet követően az elsőt éles körülmények között is bevetették egy nemzetközi szállítmányozással foglalkozó partnerük közreműködésével.
Az általa elmondott tapasztalatok:
- az esetek 99 %-ban fülke magasságig leengedett ponyvával használták;
- a fogyasztás megtakarítás 2 liter/100 km;
- a ponyva magasság átállítása maximum 20 perc;
- hálóhely beállítása kevesebb, mint 3 perc és a fülkéből ki sem kell szállni;
- közel 50 %-kal több árut tudtak szállítani.