Hírek

Miért növekszik a prémium üzemanyagok vásárlása?

Miközben csökkent a benzin és a gázolaj értékesítése tavaly, a magyar autósok a korábbinál drasztikusan több prémium minőségű, azaz drágább üzemanyagot vásároltak. Három fő oka volt. Szinte eltűntek a személyautók az utakról 2020 tavaszán, a járvány magyarországi hulláma alatt elrendelt kijárási korlátozások csökkentették a járműforgalmat. 
Természetesen ez hatással volt az éves üzemanyag-fogyasztási adatokra, a Magyar Ásványolaj Szövetség szerint 6,9 százalékkal visszaesett tavaly a benzin értékesítése, 8,3 százalékkal a gázolajé.

Rendkívül érdekes, hogy ugyanebben a kevesebb járműhasználatot hozó esztendőben látványosan megugrott az alap üzemanyagoknál érezhetően drágábbak értékesítése. Prémium minőségű benzinből 170,9 százalékkal többet vásároltak az autósok az egy évvel korábbinál, prémium gázolajból pedig 15,9 százalékkal többet. Vajon milyen okok állnak a háttérben?
Növekszik a nagyteljesítményű személyautók száma

A három fő ok egyike többéves tendencia, amit a járvány miatt pusztító gazdasági válság sem tört meg: egyértelműen növekszik Magyarországon az új és a használt személyautók között is a nagyobb teljesítményűek forgalomba helyezése.

Ezt is két részre lehet bontani. Világszerte általános trend, hogy emelkedik a gyártók személyautós járműkínálatának az átlagos teljesítményszintje, így évről évre növekszik a forgalomba helyezett új járműveknél is a lóerők száma.

Sajnos magyarországi adat nem létezik, ám a kontinens legnagyobb autópiacára, a németre van pontos statisztika. A Duisburgi Egyetem kutatóintézete szerint 165 lóerő volt az egy személyautóra jutó átlagadat 2020-ban. Nálunk szinte biztosan alacsonyabb, de hogy évről évre növekszik, az nem kérdés.
Márpedig általános igazság, hogy minél erősebb személyautóval közlekedik valaki, annál inkább hajlamos – és annál inkább képes anyagilag – drágább és jobb minőségű üzemanyagot tankolni.

A másik tendencia a kimondottan nagy teljesítményű új és használt személyautók forgalomba állásának növekedése.

Egyre több N szériás Hyundai vagy sportos Renault modellre, kerül magyar rendszám, nem is beszélve a Ford modelljeiről. Utóbbiak közül kiemelkedik a Mustang amelyből 2020-ban 265 fogyott, amellyel a sportautók között 40 százalékos a részesedése Magyarországon.
Változtat a vásárlási szokásokon az etanol-tartalom növekedése

Minimálisan tíz százalékos megújuló energiaforrás-részarányt ír elő a közlekedési szektor számára 2020 januárjától az Európai Unió irányelve a tagországoknak. Ebből következően tavaly új összetételű, a korábbinál magasabb biokomponens-tartalmú üzemanyagok jelentek meg a töltőállomásokon. Eleinte némi aggodalmat váltott ki a kutak pisztolyain megjelent E10 felirat az öregebb járműveket hajtók körében, aztán egyre több lista készült a gyártók és a forgalmazók részéről azon típusokról, és motorokról, amelyeknél problémát okozhat a maximum 10 térforgatszázaléknyi etanol-arány.

A bő 3,9 milliónyi forgalomban lévő személyautó nagyja számára – így az összes új személyautó számára - természetesen semmilyen problémát nem okoz a változás, ugyanakkor szakértők szerint a korosabb járművek tulajdonosai között egyértelműen új szokás ütötte fel a fejét: elkezdtek akár csak alkalomszerűen is, de olykor-olykor prémium benzint vásárolni. Az autójukra jobban vigyázók közül sokan tisztában vannak vele, az is számít az öregedő motornak, ha csak minden második, vagy akár az is, ha csak minden harmadik alkalommal magasabb minőségű üzemanyagot éget el.


Miért jobb a prémium-benzin?


Természetesen nem bújik ki a bőréből és változik meg radikálisan egy átlagautó viselkedése onnantól kezdve,
hogy a tulajdonos rászánja literenként azt a 30-40 forint pluszt.

A forgalmazók ígérete szerint mégis tökéletesebb motorműködést, tisztább üzemet, a lerakódások kialakulásának csökkenését,
hosszabb élettartamot, és akár némi teljesítményjavulást is remélhet a tulajdonos.

A prémium üzemanyagok támogatói között nem kevesek szerint még némi fogyasztáscsökkentés is lehetséges, azaz ha mindezt figyelembe vesszük, és hosszabb távban gondolkodunk, már nem is akkora forintban a különbség, mint ami a kútfejekre van kiírva.


Csökkenő árak mellett többen vesznek jobb minőségű benzint

Nagyban segítette a korosabb autókat tulajdonló, feltételezhetően alacsonyabb jövedelmű réteg prémiumbenzin-vásárlóként történő megjelenését az üzemanyagárak 2020-as szintje. Tavasszal az ország kútjainak nagy részén 300 forint alatt árulták a 95-ös benzin literjét a forgalmazók. Márciusban 40 forintot gyengült a forint a dollárhoz képest, a januári 70 dollár körüli árról a tavasz első hónapjának végére 30 dollár alá esett be a kőolaj világpiaci ára. Sokáig nem maradt ugyan 300 alatt a benzinár, de az autósok szerencséjére szinte egész évben alacsony szinteken mozgott.

Márpedig alapvetés az olajiparban dolgozó szakértők szerint, hogy az átlagos jövedelemből élő magyar családok nagy részénél havi meghatározott összeg jut üzemanyag-vásárlásra. Mivel 2020 nagyján viszonylag olcsó volt a benzin, a korábbinál többen gondolták úgy, hogy alkalmanként megveszik a sima 95-ös árával párhuzamosan lejjebb került prémium üzemanyagot, az év nagy részében ugyanis alacsonyabb áron tudták megvásárolni, mint mondjuk fél esztendővel korábban a sima, alap benzint. A másik két okkal együtt ez is benne van a 170,9 százalékos értékesítés-növekedésben.
Plusz egy lehetséges ok

Több hónapos leállás utáni indításnál egyértelműen jobb a motornak a prémiumbenzin (például nem romlik meg a sima 95-össel szemben), márpedig vannak olyan járművek és gépek, amelyeknél az időszakos üzem természetes.

Egyes vélemények szerint 2020 volt az első olyan esztendő, amikor – nagyrészt a kedvező ár miatt – a motorcsónak-tulajdonosoktól a belső-égésű motorral hajtott fűnyírót használókig sokan az átlag 95-ös benzinnél magasabb minőségű üzemanyagot kezdtek vásárolni.
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely