Hírek

Érkezik a Mazda MX-30

Villanymotorral is Mazda még a Mazda? Nem úszhatta meg a Mazda sem a villanyosítást, így ők is elkészítették az első elektromos autójukat. Szerencsére a Mazda érzés az MX-30-ból sem maradt ki.
Image
A legújabb kori Mazdákról talán mindenkinek a tökéletesre reszelt, takarékos, szívó benzines motorok jutnak eszébe.

Hogyan facsarják ki ebből az állítólag halálra ítélt rendszerből az utolsó cseppeket, amivel még a felszínen lehet tartani a benzinmotort és vezetni is jó legyen a végeredményt.

De mivel annak, aki életben akar maradni tanácsos az aktuális trendekre is odafigyelni, a Mazda elkészítette az első teljesen elektromos modelljüket, a Mazda MX-30-ast.

Biztos, ami biztos alapon rögtön az egyre népszerűbbé váló crossover-ként, amivel 2020-ban lehetetlen nagyot hibázni.
Nem vagyok benne biztos, hogy teljes meggyőződésből, valószínűbb, hogy a jól fogyó, nagyobb benzinmotorral felszerelt modelljeik – Mazda6, CX-5, CX-3, stb. – eladhatósága miatt született meg az MX-30, ami viszont egyáltalán nem tűnik zabigyerenek, a japánok ezt is megcsinálták olyanra, amiről azt gondolják, ez így frankó. Ennek szellemében nem egy többtonnás, 800 kilométeres hatótávú villanyszörnyet keltettek életre, hanem egy, a 190 kilométer körüli hatótávval normális kompromisszumot jelentő, a hétköznapokon is jól használható, aránylag könnyű, élvezetesen vezethető, igazi Mazdát.

Mennyire lehet valami igazi Mazda, csupán villanymotorral az orrában. 
Jó húzás a Mazdától, hogy nem egy meglévő modellt láttak el elektromos hajtással és pakolták tele akksival, hanem egy teljesen új, messziről is jellegzetes, más Mazdával nehezen összetéveszthető formát találtak ki az első elektromos modelljüknek, ami a Mazda3-as padlólemezére épül. A 4395 milliméter hosszú, 1795 mm széles, 1555 mm magas és 2655 mm tengelytávú autó persze ettől még felismerhetően Mazda, az előre ugró motorháztetővel, hűtőmaszkkal, és a mélyre épített fényszóróval. Oldalról a kissé szögletes kerékjárati ívek, és a műanyag rátétek felelnek a crossoveres hangulatért, de ahogy kinyitjuk az ajtót, szinte minden más elveszti a fényét.
Image
Image
Ugyanis az MX-30-asnak nincs B-oszlopa, a derékszögben, tágra nyíló első ajtó után a vele szembe nyíló, jóval kisebb hátsót is kitárva, hatalmas nyílást kapunk a ki és beszálláshoz. Roppant látványos, csupán a fejre kell vigyázni, mert a nyílás tetején lévő zárszerkezet kissé belóg a hasznos térbe. Hogy mennyire okos dolog ez a megoldás, amit csak az első ajtó nyitása után lehet használni, azon lehet vitatkozni, de hogy menő, az biztos. A Mazda pedig nem most csinál először ilyet, hiszen az RX-8-asba is hasonlóan nyíló ajtópár került. A hátsó lámpatest formája érdekes, és a C-oszlopra préselt Mazda felirat is jól áll az autónak.

Muszáj a hátsó üléssorral kezdeni, annyira hívogató a nagy nyíláson át megközelíthető második sor. Ha sikerül bekászálódni, és becsukni az ajtót, akkor már nem annyira vicces itt ülni. 190 centivel a fejtér már kevés, és a méreteimre belőtt első ülés mögé egyáltalán nem férnek be a lábaim. Ez itt inkább átlagos méretű embereknek nyújt elegendő komfortot autózáskor.
Image
Image
Másszunk is előre gyorsan, ott jobb lesz. A vidám, világos és klassz tapintású üléskárpit mellett parafa- és szövetbetétek hangsúlyozzák az otthonosságot. Jópofa a lebegő középkonzol, ötletesek a pohártartó fedeleként, vagy a könyöklő első nyílásának elfedésére használható parafa leffentyűk, a 230 voltos és USB, 12 voltos aljzatok pedig praktikusak.

A hagyományos automatikus váltó fokozatválasztót viszont nehéz értelmezni egy elektromos autóban, ezt kiválthatták volna valami eredetibb, kevésbé nagy darab akármivel is.
A berendezés anyagai zömében kifinomult, jó tapintásúak, igényesek és az összeszerelésbe sem lehet semmiben belekötni. Műszerfala középen egy változtatható információkat mutató monitorból áll, amire energiaáramlás-mérő és akksi töltöttséget és hőmérsékletet mutató műszer került.

A középkonzol tetején a már ismert, szélesvásznú monitor található, amiben tekerőtárcsával lehet a menü mélyére ásni, és van még egy kijelző, ami érintésérzékeny és a klímát, ülés- és kormányfűtést vezérli. Általában a képernyőn hőmérsékletállítás elég elfuserált dolog, de itt valahogy ez is működik. A képernyő mellett igazi, billenő gombokkal is lehet állítgatni a hőfokot.

Csomagtartója 366 literes, amiből a Bose hangrendszer 25 litert ellop, lehajtott háttámlákkal pedig 1171 liternyi cuccot vihet magával sík felületre rámolva az autó sofőrje. A leghátsó ajtó kézzel nyitható, nincs motoros segítség. Mondjuk nem is kell.

A cikk tovább folytatódik a vezess.hu oldalon:
https://www.vezess.hu/ujauto-teszt/2020/09/30/villanymotorral-is-mazda-meg-a-mazda-mazda-mx-30-teszt/#
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely