Hírek

Toyota Yaris - Euro NCAP

Az új Yaris a világ legbiztonságosabb kisautója. Huszonhárom év után megújult az Euro NCAP félátfedéses frontális ütköztetési szabványa. A vadonatúj Toyota Yaris pedig nem csak ezt a különösen szigorú tesztet teljesítette ragyogóan, de a világon elsőként kínál megnyugtató megoldást egy gyakori és igen veszélyes sérülésre.
Image
A vadonatúj Toyota Yaris az első személyautó, amelyet már az új, 2020-as protokoll szerint tesztelt az új autók biztonsági értékelését végző független európai szervezet, az Euro NCAP.

A legfontosabb változás, hogy szigorodtak a félátfedéses frontális ütközéses vizsgálat körülményei. Ha 50 km/órával haladunk, hajlamosak vagyunk biztonságban érezni magunkat, pedig ha ilyenkor egy hasonló sebességgel, szemből érkező jármű áttér a sávunkba (mert például előzni szeretne), azonnal abban a baleseti szituációban találjuk magunkat, amely a statisztikák szerint a legtöbb halálesetet, illetve súlyos sérülést idézi elő Európa útjain.
Ehhez a riasztó jelenséghez igazodva az Euro NCAP átdolgozta 1997 óta változatlan formában alkalmazott félátfedéses töréstesztjét: az új norma szerint nem álló akadálynak vezetik neki a vizsgálandó gépkocsit, hanem egy olyan 1,4 tonnás, deformálódó tömbnek, amely 50 km/óra sebességgel száguld a hasonló sebességgel mozgó, tesztelt jármű irányába.

Az így kapott eredmények alapján sokkal pontosabban jósolható meg az autó viselkedése valós vészhelyzetben. Még életszerűbbé teszi a tesztet, hogy az akadály nem homogén szerkezetű: kívülről befelé haladva progresszívan egyre merevebbé válik, pontosan úgy, mint egy gyűrődőzónákkal kialakított, modern személygépkocsi.
Image
Image
A Yaris előző generációi (2005-ben, 2011-ben és 2017-ben) rendre maximális ötcsillagos eredménnyel zárták a félátfedéses frontális ütköztetést is magában foglaló felnőtt utasvédelmi tesztsorozatot, így magasak voltak az elvárások.

Az autó alapját adó TNGA padlólemez kiemelkedő szerkezeti szilárdságának fényében az nem volt kérdés, hogy a 2020-as modell minden elődjénél biztonságosabb, azt azonban nem lehetett előre tudni, hogy ezzel hol helyezkedik majd el a modell az új skálán. Most már tudjuk: legfelül. Nagyobb próbatételt kellett kiállnia, a Yaris mégis hatékonyan védelmezte felnőtt utasait. 
És ami az eddigi vizsgálatokon nem derülhetett ki: a kis Toyota csekély tömegének és gondosan kialakított gyűrődőzónáinak köszönhetően nem súlyosbítja a vele ütköző másik autó utasainak a helyzetét.

Ami a korábbi szabványból változatlan formában megörökölt, további vizsgálatokat (frontális ütközés nem deformálódó akadállyal, oldalirányú ütközés fallal, illetve oszloppal) illeti, a Yaris az elvárásoknak megfelelően látványosan felülmúlta elődeinek teljesítményét, beleértve az ostorcsapás nyaksérülés elleni védelmet.
Image
Ehhez a sikerhez egy további fontos újdonság is hozzájárult: a Toyota Yaris az első olyan autó a világon, amely – innovatív középső légzsákjának köszönhetően – hatékonyan védelmezi elöl ülő utasait az olyan helyzetekben, amikor a tőlük távolabb eső oldalának csapódik neki egy jármű. A Yaris a többi területen is kivétel nélkül felülmúlta közvetlen elődjét.

Az ülésmagasítón helyet foglaló vagy gyermekülésbe szíjazott gyermekek frontális és oldalirányú ütközés esetén egyaránt kiemelkedő védelemnek örvendenek. 
Jelentősen javult a gyalogosok gázolás elleni védelme, részben az orr megbocsátóbb kialakításának, részben a gyalogosokat és kerékpárosokat felismerő vészfékező rendszer teljesítményének köszönhetően.

Ugyanez a helyzet a modern vezetőtámogató elektronikus segédrendszerek hatékonyságával – sőt, ezen a két vizsgálati területen évekre visszamenőleg soha nem teljesített ilyen jól egyetlen városi kisautó sem. Ez mindennél fényesebben igazolja, hogy a Toyota helyesen döntött, amikor minden egyes típusánál alapfelszerelésként kínálta a fejlett Toyota Safety Sense biztonsági rendszerek széles palettáját, demokratizálva a modern vezetőtámogató (potenciálisan életmentő) technológiákat.

1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely