Hírek
Egységes közlekedésbiztonság
- Közzétette: CarNet Invest
- Hírek
Hogyan lehet egy nem szabványosított technológiához szabványos tesztrendszert kidolgozni? Erre a komoly dilemmára keresett és talált megoldást a Toyota technológiai kutatási részlege – és elérhetővé tették a rendszert a teljes iparág számára.
Noha évekre vagyunk még a teljesen önvezető járművek megjelenésétől, a folyamatos fejlesztések nyomán addig okosabbá, együttműködőbbé válnak autóink.
A modern vezetőtámogató rendszerek nemcsak észlelik az akadályokat, de fel is mérik, hogy azok mekkora veszélyt jelentenek a járműre és utasaira, ha indokolt beavatkoznak, fékezéssel vagy elkormányzással kerülve az ütközést.
A probléma adott, megoldásból viszont annyi van, ahány gyártó, és még annál is több. A fejlesztők folyamatosan tökéletesítik berendezéseiket, tudományos és tapasztalati alapon kísérletezve az észlelési technológiák kombinálásával.
A modern vezetőtámogató rendszerek nemcsak észlelik az akadályokat, de fel is mérik, hogy azok mekkora veszélyt jelentenek a járműre és utasaira, ha indokolt beavatkoznak, fékezéssel vagy elkormányzással kerülve az ütközést.
A probléma adott, megoldásból viszont annyi van, ahány gyártó, és még annál is több. A fejlesztők folyamatosan tökéletesítik berendezéseiket, tudományos és tapasztalati alapon kísérletezve az észlelési technológiák kombinálásával.
Persze minden rendszer annyit ér csupán, amennyire hatékony. Egyrészt a forgalomban előforduló jelenségek (akadályok) nehezen szabványosíthatók, másrészt a különböző gyártók eltérő értelmezésben és eszköztárral nyúlnak egy adott feladathoz. Ez a két, szinte végtelen változóból felépülő rendszer gyakorlatilag lehetetlenné teszi a technológiák egységes tesztelését.
A szabványos tesztelés azonban nem csupán lehetetlen, de nélkülözhetetlen is. Ezért a Toyota együttműködésen alapuló (azaz a járművek, az infrastruktúra és az ember közös erőfeszítéseit integráló) biztonsági rendszereket kutató vállalata, a Toyota Collaborative Safety Research Center (CSRC) egy három egyetem több mint húsz fakultásának legkiválóbb kutatóit tömörítő akadémiai konzorciummal (IUPUI-TASI) együttműködve mégis csak kidolgozott egy olyan, összetett normarendszert, amely képes minden lehetséges helyzetet és technológiát egy közös sztenderdhez viszonyítva értékelni.
A szabványos tesztelés azonban nem csupán lehetetlen, de nélkülözhetetlen is. Ezért a Toyota együttműködésen alapuló (azaz a járművek, az infrastruktúra és az ember közös erőfeszítéseit integráló) biztonsági rendszereket kutató vállalata, a Toyota Collaborative Safety Research Center (CSRC) egy három egyetem több mint húsz fakultásának legkiválóbb kutatóit tömörítő akadémiai konzorciummal (IUPUI-TASI) együttműködve mégis csak kidolgozott egy olyan, összetett normarendszert, amely képes minden lehetséges helyzetet és technológiát egy közös sztenderdhez viszonyítva értékelni.
A fejlesztő csapat két konkrét példát említett, amivel sikeresen megbirkóztak. Az egyik az automatikus vészfékező rendszereket vezérlő gyalogos- és kerékpáros-felismerő rendszerek minősítése, a másik pedig a sávban tartó, útelhagyást gátló technológiák vizsgálata. A feladatuk nem kisebb volt, minthogy olyan bábukat, felületeket és formákat dolgozzanak ki, amelyek nemcsak a különböző autóipari technológiák kiértékelésére alkalmasak, hanem egységesen képviselik az adott akadályok (gyalogosok, kerékpárosok, szalagkorlátok és útpadkák) rendkívüli sokaságát. A kihívást az utóbbiak jelentették, míg az infrastruktúra elemei (például sávelválasztó betonelemek) szabványosíthatók, az út menti bozót nem.
A tesztmódszertant a Toyota szabadalmi bejegyzéseket értékesítő leányvállalata, a tavaly decemberben pont ilyen célokra létrehozott Toyota IP Solutions közreműködésével szeretné világszerte meghonosítani a vállalat. Első ügyfelük a kínai Hebei Pride Automotive Technology, amely elnyerte a jogot a háromdimenziós bábuk és akadályok gyártására és forgalmazására. Ennél is fontosabb, hogy a forradalmi újdonságként emlegetett technológiát a legmagasabb szinten is befogadta a szakma.
A világ egyik autóipari szabványügyi szervezete, az SAE International ugyanis a Toyota által kidolgozott elvek mentén alakítja ki a kerékpárosokat és gyalogosokat észlelő vészfékező (AEB) rendszerek vizsgálatára szolgáló globális normarendszerét.
A tesztmódszertant a Toyota szabadalmi bejegyzéseket értékesítő leányvállalata, a tavaly decemberben pont ilyen célokra létrehozott Toyota IP Solutions közreműködésével szeretné világszerte meghonosítani a vállalat. Első ügyfelük a kínai Hebei Pride Automotive Technology, amely elnyerte a jogot a háromdimenziós bábuk és akadályok gyártására és forgalmazására. Ennél is fontosabb, hogy a forradalmi újdonságként emlegetett technológiát a legmagasabb szinten is befogadta a szakma.
A világ egyik autóipari szabványügyi szervezete, az SAE International ugyanis a Toyota által kidolgozott elvek mentén alakítja ki a kerékpárosokat és gyalogosokat észlelő vészfékező (AEB) rendszerek vizsgálatára szolgáló globális normarendszerét.