1957. július 4. történelmi dátum a Fiat és az autógyártás történetében. Ezen a napon indult világhódító útjára a legendás olasz autómodell, a Fiat 500, amely az elmúlt hatvanöt esztendőben számos generáció vágyálmaként vonult be a mindennapokba. És hihetetlen, de már az új Fiat 500-as is 15 éves idén, hiszen 2007 óta van a piacon.
Az 1957-es 500-asból rengeteg változat készült, lett belőle kabrió, kombi, és persze az Abarthot is híressé tette a kis 500-asból készült sportmodell, amely egy külön izgalom. Az 500-as gyakorlatilag az első igazi városi kisautó, amely négy kerékre helyezte Olaszországot, és szokatlanul kis mérete ellenére rendkívül praktikus volt, így egész Európát meghódította.
Az 1957-ben bemutatott modell a Nuova (új) 500 nevet kapta. Kéthengeres, 479 cm³-es motorja 13 lóerős csúcsteljesítmény leadására volt képes. Ez a modell a tető teljes hosszán végigfutó, kinyitható vászontetőt kapott, amelynek máig hagyománya van a modellnél, ma is rendelhető kabrió változatban az új 500-as.
Később ezt a nagy vászontetőt csak egy, a tető feléig érő változatra cserélték. A korai változatok különlegessége volt még, hogy ajtói hátrafelé nyíltak.
Az 1957-ben bemutatott modell a Nuova (új) 500 nevet kapta. Kéthengeres, 479 cm³-es motorja 13 lóerős csúcsteljesítmény leadására volt képes. Ez a modell a tető teljes hosszán végigfutó, kinyitható vászontetőt kapott, amelynek máig hagyománya van a modellnél, ma is rendelhető kabrió változatban az új 500-as.
Később ezt a nagy vászontetőt csak egy, a tető feléig érő változatra cserélték. A korai változatok különlegessége volt még, hogy ajtói hátrafelé nyíltak.
1960-ban az 500 D váltotta a Nuovát. Ez már egy 17 lóerős, 499 cm³-es motort kapott, melyet egészen az L széria gyártásának befejezéséig (1973) megőrzött a Fiat. A hagyományos D vászonteteje már csak a tető közepéig ért, de volt egy „Transformable” változat is, az előző szériával teljesen megegyező tetővel. A D szintén megörökölte a Nuova hátrafelé nyíló ajtóit.
Az 500 Giardiniera (néhány piacon 500 K) a Fiat 500 kombi változata, és egyben a leghosszabb ideig gyártott variáns volt. A motor a csomagtartó padlója alatt helyezkedett el, ezzel sík rakodófelületet kínált. A kinyitható vászontető egészen a karosszéria hátuljáig végigfutott. Ezt a kocsit szintén hátrafelé nyíló ajtókkal szerelték, ez volt az egyetlen változat, mely megőrizte ezt a különlegességet még az 1970-es években is.
Az 1965-ben bemutatott F sorozatra már hagyományos, előrefelé nyíló ajtók kerültek, így a kilincsek is az ajtó hátsó felén voltak. 1969 és 1972 között az F-et párhuzamosan árulták az újabb L, azaz Lusso modellel. Az F és az L modell műszakilag nagyon hasonló volt, de kívülről megkülönböztethetők voltak a lökhárítók alapján, az L ugyanis jobban felszerelt változat volt, amely további króm kiegészítőket kapott, sőt a belső tere is modernebb volt, míg az F változaté meglehetősen közel állt az 1957-ben bemutatott Nuováéhoz.
Az 500-ast ebben a formában egészen 1975-ig gyártották, majd leváltotta a 600-as modell.
A Fiat 500 bemutatásának ötvenedik évfordulójára tervezett új 500-ast először 2006 májusában mutatta be a Fiat, négyszemélyes, háromajtós, ferdehátú karosszériával, 2007 márciusától lett megvásárolható. A modell formaterve nagyban a 2004-es Fiat Trepiùno tanulmányautón alapszik. Tervezésekor komoly figyelmet fordítottak róla, hogy a Dante Giacosa által tervezett, klasszikussá vált 500 stílusjegyei felismerhetők legyenek rajta, hasonlóképpen például a Volkswagen Bogár utódjának szánt Volkswagen New Beetle vagy az új Minik esetében. Az autót először Lengyelországban, Tychyben, majd Mexikóban, Tolucában kezdték el gyártani.
A modern változat sikere azóta is töretlen, hiába 15 éves modell, továbbra is komoly rajongotábora van, egy igazi ikonikus autó, amely után mindenki megfordul az utcán. Két évvel ezelőtt pedig bemutatták az elektromos 500-ast, amely picit nagyobb, mint elődje, és egy új jövő felé mutat, mégis megőrizve a modell hagyományait.
A modern változat sikere azóta is töretlen, hiába 15 éves modell, továbbra is komoly rajongotábora van, egy igazi ikonikus autó, amely után mindenki megfordul az utcán. Két évvel ezelőtt pedig bemutatták az elektromos 500-ast, amely picit nagyobb, mint elődje, és egy új jövő felé mutat, mégis megőrizve a modell hagyományait.
A híres Cinquecento immár nem csak egy modell vagy közlekedési eszköz, sokkal inkább a „dolce vita” életérzés négykerekű megtestesítője. Ikonikus formavilágának köszönhetően a világ bármely szegletében azonnal felismerik, miközben népszerűségéhez hozzájárul a megszámlálhatatlan külső-belső színkombináció, az évente kiadott egyedi limitált szériák sokasága, az utasok hangulatáról gondoskodó ponyva- és üvegtetős kivitelek utánozhatatlan stílusa.
Sikerében mindezek mellett természetesen szerephez jutottak az egyszerű kezelhetőséggel párosuló elérhető árak, illetve az alacsony fenntartási költségek.
Sikerében mindezek mellett természetesen szerephez jutottak az egyszerű kezelhetőséggel párosuló elérhető árak, illetve az alacsony fenntartási költségek.