Az elektromos Fiat 500-as lett a leginkább környezetbarát autó a Green NCAP értékelése szerint. A törésztesztjei alapján ismertté vált NCAP szervezet 2019 óta sorolja be az új autókat az alapján, mennyire környezetbarátak.
Az NCAP nemcsak az elektromos autókat osztályozza, hanem a belsőégésű motorral szerelteket is, de jó tudni, hogy a környezetbarátnak tekintett zéró emissziós autók között is vannak különbségek.
Az NCAP nemcsak az elektromos autókat osztályozza, hanem a belsőégésű motorral szerelteket is, de jó tudni, hogy a környezetbarátnak tekintett zéró emissziós autók között is vannak különbségek.
Idén a Green NCAP az elektromos Fiat 500-ast és a Volkswagen ID.3-at tesztelte, míg tavaly a Hyundai Kona elektromos változatát, valamint a Renault Zoét vizsgálta.
A Green NCAP három kategóriában osztályozza a környezetbarát szempontokat: levegőtisztasági index,üvegházhatású gázok indexe és energiahatékonysági index.
A levegőtisztasági index azokat a kibocsátásokat tartalmazza, amelyek közvetlenül károsak az emberi egészségre, illetve az élővilágra. Vizsgálják például az autók szén-hidrogén-, nitrogén-oxid, ammónia- és szén-monoxoid-kibocsátását is, de a por- és koromszemcséket is.
Az üvegházhatású gázok kategóriájában az olyan gázkibocsátásokat mérik, melyek a légkörbe jutva megakadályozzák a földről visszavert hő távozását az űrbe, ilyen például a metán vagy a szén-dioxid.
A Green NCAP három kategóriában osztályozza a környezetbarát szempontokat: levegőtisztasági index,üvegházhatású gázok indexe és energiahatékonysági index.
A levegőtisztasági index azokat a kibocsátásokat tartalmazza, amelyek közvetlenül károsak az emberi egészségre, illetve az élővilágra. Vizsgálják például az autók szén-hidrogén-, nitrogén-oxid, ammónia- és szén-monoxoid-kibocsátását is, de a por- és koromszemcséket is.
Az üvegházhatású gázok kategóriájában az olyan gázkibocsátásokat mérik, melyek a légkörbe jutva megakadályozzák a földről visszavert hő távozását az űrbe, ilyen például a metán vagy a szén-dioxid.
Az elektromos autók ebben a két kategóriában maximális pontszámokkal teljesítenek, hiszen nincsen belsőégésű motorjuk. A minimális eltérések a harmadik, azaz az energiahatékonysági index kategóriájában jöttek elő. Itt természetesen az autók fogyasztását nézték.
Ebben a kategóriában A Fiat 500-as, a Kona Electric és a Zoe is megkapta a maximálisan adható 10 pontot, míg az ID.3 9,6 pontot szerzett. A mínusz 7 Celsius fokban elvégzett tesztek alatt az ID.3 38,3 kilowattorányi enegiát fogyasztott, viszont a Fiat csak 25,8-at. Az 500-as normál hőmérsékleten és autópályán is annyira kevés energiát fogyasztott a tesztek során, hogy megkapta a maximális pontszámot a Green NCAP-től.
Ebben a kategóriában A Fiat 500-as, a Kona Electric és a Zoe is megkapta a maximálisan adható 10 pontot, míg az ID.3 9,6 pontot szerzett. A mínusz 7 Celsius fokban elvégzett tesztek alatt az ID.3 38,3 kilowattorányi enegiát fogyasztott, viszont a Fiat csak 25,8-at. Az 500-as normál hőmérsékleten és autópályán is annyira kevés energiát fogyasztott a tesztek során, hogy megkapta a maximális pontszámot a Green NCAP-től.
Az NCAP jelenleg még nem vizsgálja a járművek gyártásával és az életciklusuk utáni utókezelésekkel kapcsolatos energiafelhasználást. Ezek még nagyobb különbségeket jelenthetnek majd a pontszámokban.