citroen-c5-aircross

A Citroën egyterű SUV-ja

hirdetés

Citroën C5 Aircross 1.5 HDI automata - teszt

Tágas, nagy, szerethető forma és jól vezethető. Ilyen egyszerűen rövidre zárhatnánk a Citroën C5 Aircross SUV tesztjét, de azért merüljünk el a részletekben, mert bizony vannak ebben az autóban további izgalmak.
A Citroën 2018-ban a C5-ös modell bemutatásával reagált arra, hogy a világ autógyártói a SUV-okkal elvitték a figyelmet a sokak által kedvelt egyterű kategóriától, amelyben a Citroën anno a Picassóval hatalmasat gurított. A Citroën beleállt a kihívásba, és azt gondolta, megmutatja, hogyan kell olyan SUV-ot csinálni, ami visszaidézi az egyterűek praktikumát és variálhatóságát. Végül aztán nem csak a C5-ös méretében mutatta meg a Citroën, hogy mire képes, de maradjunk a szóban forgó modellnél.
A C5-ös Aircross a kompakt crossoverek kategóriájában játszik, népszerű kihívói az Opel Grandland, a Peugeot 3008, a Skoa Karoq, vagy a Nissan Qashqai. A 4,5 méter hosszú autó pont az az SUV méret, amely még jól használható a városban, de már akkora, hogy szinte mindent elnyel, hatalmas utasterével, csomagtartójával egy igazi családi egyterű… azaz SUV.

A 2019 óta kapható modell idén átesett az első ráncfelvarráson, amely leginkább az első és a hátsó lámpákon érhető tetten. Az autó orrát két látványos, zongorabilllentyűszerű díszcsík emeli ki. Ezek középen a hatamas Citroën-logóban csatlakoznak, a két szélén pedig a ledes menetfényekben végződnek. A dupla menetfények kifejetten karakteressé teszik a C5-ös orrát, jó ránézni. Komoly autónak mutatja a C5-öst a lapos, nagyméretű géptető is, amelyet két oldalán egy-egy nagy bemélyedés díszít.
A C5-öst oldalról szemlélve is találjunk jó kis design-játékokat. A feketére fényezett A- és C-oszlopok mellett az ablakokat felülröl, oldalról és hátulról szegélyező, C-betűt formázó krómbetét teszi megjegyezhető formájúvá az autót.
Hátulról kicsit bumszli az autó, de a hármas osztású ledes lámpatestek, illetve a krómozott kipufogó-imitációk itt is izgalmassá teszik a formát.
Beülve a vezetőülésre egyből érezzük, hogy nem véletlenül ilyen nagy ez az autó, hatamas a hely, és könnyen megtaláljuk a megfelelő üléspozíciót. Aztán kinézünk előre, és meglepődve állapítjuk meg, hogy mennyire hatalmas a szélvédő. A többi ablak sem kicsi, emiatt pedig nagyon jó a kilátás minden irányba. Ha valaki nem értené, miért is olyan népszerű manapság az SUV-kategória, talán ez lenne az első érv mellette.
A tesztautóban lévő vezetőülés elektromosan állítható, viszont a jobb első utas ülése nem. Ez kicsit furcsa, mert azon az oldalon is elvárnánk ezt a kényelmet. Viszont óriási a hely a “jobb egyben”, és jól mutat a műszerfalat díszítő függőleges ”díszpánt”, amely az ülések háttámláján már vízszintes formában köszön vissza.

Apropó ülések: a C5-ösbe is már az új generációs Citroën Advanced Comfort ülések kerültek, amelyek nagy sűrűségű habszivacs maggal és egy 15 mm vastag plusz szivacsréteggel rendelkeznek, és bizony nagyon kényelmesek. Hosszú úton sem fárasztóak, jó az üléslap hossza, sőt még oldaltartásuk is van. Igazi fotelek ezek, még az irodánk íroasztalai mögé is szívesen beraknánk őket.
A műszerfal digitális egységei is izgalmasak, jól mutat a középen lévő 10 “ méretű érintőképernyő, amelynek jobb széle ferdén “le van csapva”. Ezzel az apró geggel tűnik ki Citroën a mostanában szinte minden autóban ugyanúgy kinéző szögletes kijelzők közül. Természetesen van hozzá telefontükrözés is.

Jó megoldás, hogy a legfontosabb funkciók, mint a klíma, a navigáció, a telefon vagy a média külön gombokat kaptak, csakúgy mint az ülésfűtés. Sajnos ezek viszont nem fizikai gombok, hanem érintésre működnek, így nem érezzük, amikor megnyomjuk őket. Egy apró hiányosság még, hogy a hangerőszabályzó gomb nincs kivilágítva, azt sötétben emlékezetből kell megtalálni…

A kormány mögött egy 12,3 “ méretű digitális műszercsoport fogad minket, amelynek csempés elrendezését kedvünk szerint variálhatjuk. A már többi Citroënből ismerős csempék színét is tudjuk variálni.
Az autóban a hátsó üléssor is érdekes, hiszen három, teljes értékű ülés fogad minket, a középső sem egy szükségmegoldás, hanem tényleg olyan méretű, mint a másik kettő. Az ülések előtt pedig tényleg van hely a térdünknek, itt nem csak a gyerekek fognak itt elférni. Viszont a legfontosabb érvünk még csak most következik: a C5-ös az egyetlen olyan SUV a szegmensben, amelynek a három teljes értékű ülése dönthető, csúsztatható és összecsukható is. Ebben a variálhatóságban mutatkozik meg igazán a Citroën nagy előnye, amelyet még az egyterűek gyártásában szerzett.
A csomagtartó sem kicsi: 580 literes, a síkba ledöntött ülésekkel pedig akár 1630 literesre bővíthető. Ezzel végképp kimaxolja az egyterű-örökségét a Citroën.

A C5-ös Aircross SUV a benzines és a dízel hajtás mellett plugin hibrid változatban is elérhető már, így mindenki megtalálhatja az életmódjához megfelelő változatot. A dízelmotoros változatot a sokat utazóknak ajánljuk, hiszen a 130 lóerős HDI motor kedvező fogyasztást ígér, a nyomatékos motorral sosem érezzük úgy, hogy nem lenne benne elég tartalék. Tesztautónkat 8-fokozatú automata váltóval szerelték, a középkonzolon lévő e-Toggle nevű sebességválasztó gombot felfelé tolva vagy lefelé húzva használhatjuk, a sebességfokozatok közötti váltást pedig a kormány mögötti fülek segítik.

A nyomtatékos motor mellé kellemes futómű is jár, erről méltán híres a Citroën. A felfüggesztést progresszív hidraulikus ütközőelemekkel látták el, ezt hívják Citroën Advanced Comfort futóműnek, amely hatékonyan szűri meg az úthibákat.
Érdemes megnézni a C5 Aircross plugin hibrid változatát is, hiszen ott a benzinmotor és az elektromos motor együttesen 225 lóerős teljesítményt és 360 nM össznyomatékot kínál. Tisztán elektromos üzemmódban a gyári adatok szerint akár 55 kilométer is megtehető vele.

A C5 Aircross-szal a Citroën nevéhez méltó modellt alkotott, amely az egyterűek variálhatóságát öntötte SUV-formába. Ráadásul egy szerethető, igalmas formában, amely felismerhetően Citroën tudott maradni.