Hírek
A sokat utazó vezetők kedvence
- Közzétette: CarNet Invest
- Hírek
A magyarországi felső-középkategóriás szemgens mintegy 87%-át teszik ki a vállalati flottavásárlások. Ezen a piacon jelent mostantól vadonatúj, és a világ legfejlettebb, negyedik generációs hibrid elektromos hajtása révén egyedülálló alternatívát az új Toyota Camry. Azoknak ugyanakkor, akik sokat utaznak, az alacsony üzemben tartási költségek (TCO) mellett fontos szempont a mindennapokban használt autó jelentette vezetési élmény is, e tekintetben pedig a világverő japán modell legújabb generációja egészen különlegeset nyújt.
Erről nem csupán az ultrahatékony, 218 lóerős rendszerteljesítményű, 8,3 mp-es 0-ról 100 km/órára történő gyorsulást lehetővé tevő öntöltő hibrid elektromos hajtáslánc, és a hozzá kapcsolódó gyorsan kapcsoló, hatfokozatú szekvenciális Shiftmatic sebességváltó gondoskodik.
Erről nem csupán az ultrahatékony, 218 lóerős rendszerteljesítményű, 8,3 mp-es 0-ról 100 km/órára történő gyorsulást lehetővé tevő öntöltő hibrid elektromos hajtáslánc, és a hozzá kapcsolódó gyorsan kapcsoló, hatfokozatú szekvenciális Shiftmatic sebességváltó gondoskodik.
Legalább ilyen fontos szerepe van az új karosszéria eredményezte 30%-kal nagyobb torziós merevségnek, a motort négy ponton felfüggesztő, és ezáltal a rezgéseket mérséklő, a szilárdságot és stabilitást nyújtó rögzítőrendszernek, valamint a még jobb vezethetőséget és prémium rugózási komfortot eredményező vadonatúj felfüggesztésnek. Elsőre talán nem gondolnánk, de nem csupán a költséghatékonyságra törekvő és a környezettudatosságot előtérbe helyező vállalatok közép- és felsővezetőinek kedvenc választása lehet a vadonatúj Toyota Camry, a legendás modell 15 után Európába visszatérő legújabb generációja.
A világverő japán modell (az eddig összesen 19 millió példányban gazdára találó, közel négy évtizedes múltra visszatekintő Camry évek óta a világ legnépszerűbb felső-középkategóriás autója) ugyanis kiállja az összehasonlítást a vezetési élmény terén bármilyen teljesítménydízellel, miközben környezetbarát, városi forgalomban akár 50-70%-ban tisztán elektromos üzemet, alacsony fogyasztást és elnyűhetetlen megbízhatóságot kínál. A Toyota flottaszakértői nem véletlenül bátorítják az ügyfeleket az autó kipróbálására: aki egyszer az új Camry volánja mögé ült, azt nehéz lesz rábeszélni más autóra.
A világverő japán modell (az eddig összesen 19 millió példányban gazdára találó, közel négy évtizedes múltra visszatekintő Camry évek óta a világ legnépszerűbb felső-középkategóriás autója) ugyanis kiállja az összehasonlítást a vezetési élmény terén bármilyen teljesítménydízellel, miközben környezetbarát, városi forgalomban akár 50-70%-ban tisztán elektromos üzemet, alacsony fogyasztást és elnyűhetetlen megbízhatóságot kínál. A Toyota flottaszakértői nem véletlenül bátorítják az ügyfeleket az autó kipróbálására: aki egyszer az új Camry volánja mögé ült, azt nehéz lesz rábeszélni más autóra.
Fokozott szilárdságú karosszéria
Az új Camry Hybrid kiemelkedő menetdinamikai képességeinek és kiváló rugózási kényelmének kulcsa a GA-K platformon alapuló, vadonatúj karosszéria. A csekély tömegű, igen szilárd szerkezet kiemelkedő torziós merevséget biztosít. A karosszéria kulcsfontosságú illesztési pontjainál alkalmazott szerkezeti ragasztók maximális varratszilárdságot eredményeznek. Az oldalsó hossztartók külső merevítéseinek az A-oszlop és az alvázhossztartó, az A-oszlop és a küszöbelem, a B-oszlop és az alvázhossztartó, valamint a B-oszlop és a küszöbelem közötti pontokhoz való rögzítésére, valamint a hossztartó hátsó bekötése és a hosszanti küszöbelem hátsó szakasza közötti illesztés rögzítésére alkalmazott új módszer gyűrűs vázszerkezetet eredményezett. Az első felfüggesztés toronykitámasztásánál, valamint a szélvédő előtti kereszttartónál alkalmazott zártszelvényű konstrukció fokozott varratszilárdságot eredményez. A jármű orránál a hűtő V-alakú megtámasztást kapott, valamint alváz-kereszthosszabbítókat és toronykitámasztást alkalmaztak, továbbá megnövelték a rugótorony és a felső merevítő elem szilárdságát. Az utastérben optimalizálták a padlóalagút magasságát. Az első ülések rögzítősínjét közvetlenül a karosszériához erősítették, az ülések kereszttartóinál folytonos peremet alkalmaztak, míg az első ülések hátsó rögzítőkonzolját húzásos eljárással készítették el. Ezek a megoldások egytől egyik a vázszerkezet szilárdságának javítását szolgálták. A tető és a hossztartó közötti illesztés merevségét ponthegesztés alkalmazásával optimalizálták. A hátsó vázszerkezet szintén gyűrűs kialakítást kapott, míg a hátsó futómű bekötési pontjaihoz kötődő merevítés, a padló alatti keresztmerevítés, valamint a hátsó kereszttartó illesztéseinek megerősítése fokozza a hátsó felfüggesztés oldalirányú merevségét.
Praktikus motorfelfüggesztés
Az újonnan kifejlesztett, négypontos motorrögzítési rendszer nem csupán drámai mértékben csökkenti a motorból eredő rezgéseket, de a Camry Hybrid vázszerkezetének merevségét, illetve a jármű iránystabilitását is fokozza. Az első és hátsó motorbakokat rezgéscsillapító segédvázkereten helyezték el, míg a bal- és jobboldali bakokat a hossztartókra rögzítették. A motort és az erőátviteli egységet körbevevő kialakítás mérsékli a motorindításkor ébredő rezgéseket. Annak köszönhetően, hogy a bal- és jobboldali motorbakokat a hossztartókon rögzítették, megnőtt a motorrögzítés oldalirányú szilárdsága, ami javítja a jármű iránystabilitását.
Elképesztő első és hátsó felfüggesztés
A Camry Hybrid elöl MacPherson rugóstagokat, hátul új kettős keresztlengőkaros felfüggesztést alkalmaz. A rendszer nem csupán kiemelkedő stabilitással és mérsékelt oldaldőléssel gondoskodik a magabiztos vezetési élményről, de prémium rugózási komfortjával is felülmúlja a modell versenytársait. Az első és hátsó felfüggesztés újonnan kifejlesztett lengéscsillapítókat alkalmaz, amelynek hangolása a stabilitás és a dinamikus vezethetőség szempontjából fontos, az optimális csillapítás és a kiemelkedő rugózási kényelem egyensúlyát kínálja. Az első felfüggesztés nagy csapszegdőlési szögeket, rövid csavarrugókat, valamint mélyen beépített felső rögzítést alkalmaz; az így létrehozott, kompakt rendszernek köszönhetően alacsonyabban helyezkedhet el a motorházfedél. A megnövelt utánfutás nem csupán az egyenesfutást javítja, de a gyorsabb kormányreakciókról is gondoskodik. A rugóstag függőcsapszeggel koaxiálisan beépített bekötése kényelmesebb kormányérzetet eredményez. A bal- és jobboldali stabilizáló perselyek távolsága mérsékli az oldaldőlési hajlamot, javítja a kormányreakciókat, valamint jobb egyenesfutást is eredményez. A rugóhatároló ütköző jellemzőit szintén úgy optimalizálták, hogy kategóriaelső stabilitást biztosítson ívmenetben, egyenetlen útfelületen (pl. fekvőrendőr) áthaladva pedig mérsékelje a karosszéria kitöréseit. A hátsó kettős keresztlengőkaros felfüggesztés lengőkarjainak, perselyeinek és lengéscsillapítóinak elhelyezése a lehető legnagyobb mértékben segít elnyelni az egyenetlen útfelületen ébredő rezgéseket. Az autó orra irányába költöztetett lengéscsillapítóknak köszönhetően megnőtt a csomagtartó hasznos térfogata. Az összes lengőkaron perselyeket helyeztek el, amely a magas frekvenciájú rezgéseket mérsékelve biztosítanak kellemesebb zaj- és rezgésszintet. A hosszlengőkar magasabb bekötésének köszönhetően az abroncs elforgási tengelye egyenetlen útfelületen áthaladva hátrafelé billen, míg a hosszlengőkar puhábbra hangolt perselyei az ütés erősségét mérséklik. Ahogy az első felfüggesztésnél, hátul is optimalizálták a rugóhatároló ütköző jellemzőit, így a futómű ívmenetben kategóriaelső stabilitást biztosít, a karosszéria kitöréseit pedig finomabb kirugózással mérsékli.
Az új Camry Hybrid kiemelkedő menetdinamikai képességeinek és kiváló rugózási kényelmének kulcsa a GA-K platformon alapuló, vadonatúj karosszéria. A csekély tömegű, igen szilárd szerkezet kiemelkedő torziós merevséget biztosít. A karosszéria kulcsfontosságú illesztési pontjainál alkalmazott szerkezeti ragasztók maximális varratszilárdságot eredményeznek. Az oldalsó hossztartók külső merevítéseinek az A-oszlop és az alvázhossztartó, az A-oszlop és a küszöbelem, a B-oszlop és az alvázhossztartó, valamint a B-oszlop és a küszöbelem közötti pontokhoz való rögzítésére, valamint a hossztartó hátsó bekötése és a hosszanti küszöbelem hátsó szakasza közötti illesztés rögzítésére alkalmazott új módszer gyűrűs vázszerkezetet eredményezett. Az első felfüggesztés toronykitámasztásánál, valamint a szélvédő előtti kereszttartónál alkalmazott zártszelvényű konstrukció fokozott varratszilárdságot eredményez. A jármű orránál a hűtő V-alakú megtámasztást kapott, valamint alváz-kereszthosszabbítókat és toronykitámasztást alkalmaztak, továbbá megnövelték a rugótorony és a felső merevítő elem szilárdságát. Az utastérben optimalizálták a padlóalagút magasságát. Az első ülések rögzítősínjét közvetlenül a karosszériához erősítették, az ülések kereszttartóinál folytonos peremet alkalmaztak, míg az első ülések hátsó rögzítőkonzolját húzásos eljárással készítették el. Ezek a megoldások egytől egyik a vázszerkezet szilárdságának javítását szolgálták. A tető és a hossztartó közötti illesztés merevségét ponthegesztés alkalmazásával optimalizálták. A hátsó vázszerkezet szintén gyűrűs kialakítást kapott, míg a hátsó futómű bekötési pontjaihoz kötődő merevítés, a padló alatti keresztmerevítés, valamint a hátsó kereszttartó illesztéseinek megerősítése fokozza a hátsó felfüggesztés oldalirányú merevségét.
Praktikus motorfelfüggesztés
Az újonnan kifejlesztett, négypontos motorrögzítési rendszer nem csupán drámai mértékben csökkenti a motorból eredő rezgéseket, de a Camry Hybrid vázszerkezetének merevségét, illetve a jármű iránystabilitását is fokozza. Az első és hátsó motorbakokat rezgéscsillapító segédvázkereten helyezték el, míg a bal- és jobboldali bakokat a hossztartókra rögzítették. A motort és az erőátviteli egységet körbevevő kialakítás mérsékli a motorindításkor ébredő rezgéseket. Annak köszönhetően, hogy a bal- és jobboldali motorbakokat a hossztartókon rögzítették, megnőtt a motorrögzítés oldalirányú szilárdsága, ami javítja a jármű iránystabilitását.
Elképesztő első és hátsó felfüggesztés
A Camry Hybrid elöl MacPherson rugóstagokat, hátul új kettős keresztlengőkaros felfüggesztést alkalmaz. A rendszer nem csupán kiemelkedő stabilitással és mérsékelt oldaldőléssel gondoskodik a magabiztos vezetési élményről, de prémium rugózási komfortjával is felülmúlja a modell versenytársait. Az első és hátsó felfüggesztés újonnan kifejlesztett lengéscsillapítókat alkalmaz, amelynek hangolása a stabilitás és a dinamikus vezethetőség szempontjából fontos, az optimális csillapítás és a kiemelkedő rugózási kényelem egyensúlyát kínálja. Az első felfüggesztés nagy csapszegdőlési szögeket, rövid csavarrugókat, valamint mélyen beépített felső rögzítést alkalmaz; az így létrehozott, kompakt rendszernek köszönhetően alacsonyabban helyezkedhet el a motorházfedél. A megnövelt utánfutás nem csupán az egyenesfutást javítja, de a gyorsabb kormányreakciókról is gondoskodik. A rugóstag függőcsapszeggel koaxiálisan beépített bekötése kényelmesebb kormányérzetet eredményez. A bal- és jobboldali stabilizáló perselyek távolsága mérsékli az oldaldőlési hajlamot, javítja a kormányreakciókat, valamint jobb egyenesfutást is eredményez. A rugóhatároló ütköző jellemzőit szintén úgy optimalizálták, hogy kategóriaelső stabilitást biztosítson ívmenetben, egyenetlen útfelületen (pl. fekvőrendőr) áthaladva pedig mérsékelje a karosszéria kitöréseit. A hátsó kettős keresztlengőkaros felfüggesztés lengőkarjainak, perselyeinek és lengéscsillapítóinak elhelyezése a lehető legnagyobb mértékben segít elnyelni az egyenetlen útfelületen ébredő rezgéseket. Az autó orra irányába költöztetett lengéscsillapítóknak köszönhetően megnőtt a csomagtartó hasznos térfogata. Az összes lengőkaron perselyeket helyeztek el, amely a magas frekvenciájú rezgéseket mérsékelve biztosítanak kellemesebb zaj- és rezgésszintet. A hosszlengőkar magasabb bekötésének köszönhetően az abroncs elforgási tengelye egyenetlen útfelületen áthaladva hátrafelé billen, míg a hosszlengőkar puhábbra hangolt perselyei az ütés erősségét mérséklik. Ahogy az első felfüggesztésnél, hátul is optimalizálták a rugóhatároló ütköző jellemzőit, így a futómű ívmenetben kategóriaelső stabilitást biztosít, a karosszéria kitöréseit pedig finomabb kirugózással mérsékli.
Lenyűgöző kormánymű
Az új Camry Hybrid kormányművét úgy alakították ki, hogy jobb kormányérzet mellett fokozott kényelmet biztosítson, kedvezőbb ergonómiája révén pedig kevésbé fárassza a vezetőt. A párhuzamosan beépített villanymotorral szerelt kormányművet alkalmazó, új elektromos szervokormány (EPS) járműsebesség-függő rásegítést nyújt: kis sebességű manőverezésnél csekély kormányerőket biztosít, míg nagy sebességű haladásnál pontosabb kormányérzetet és gyorsabb reakciókat biztosítva támogatja a sportos vezetést. A négyirányú motoros állítással, valamint memóriafunkcióval felszerelt kormányoszlop nagy állítási tartománya révén a legkülönfélébb testalkattal rendelkező, illetve a legváltozatosabb üléshelyzetet elfoglaló vezetők számára biztosít kényelmes elhelyezkedést. A kormánykerék karimájának keresztmetszete és keménysége kifejezetten sportos.
Meggyőző fékrendszer
Az elöl 328 x 28 mm belső hűtésű féktárcsákat és úszódugattyús féknyergeket, hátul 281 x 12 mm tömör féktárcsákat és úszódugattyús féknyergeket alkalmazó fékrendszer kiváló lassítóképességgel ruházza fel az új Camry Hybridet, a jármű fékezés során jobban megőrzi stabilitását. Az új hibrid fékezés során tanúsított viselkedését a fékerő optimalizálásával javították, a hátsó futómű elemelkedésének megelőzése érdekében megnövelték a hátsó felfüggesztés vonatkozó szögét. A pontosabb fékpedál-érzet és a részletgazdagabb visszajelzés érdekében megnövelték a fékpedál kezdeti áttételezését, így már finom érintésre határozott fékerő lép fel a rendszerben. Minél mélyebbre nyomja a vezető a pedált, annál inkább csökken a pedál áttételezése, így a fékérzet egyre keményebbé válik: a vezető ezt a fokozott nyomásra adott, egyre növekvő ellenállásként érzékeli. A pedál könnyebb működtetése, illetve a fék- és gázpedál közötti váltás megkönnyítése érdekében a fékpedál oldalfalát lekerekítették.
Kimagasló zaj- és rezgéscsillapítás
A legendásan finoman, csendesen futó hibrid hajtáslánc ezen adottságait kiaknázva az új Camry számos olyan zaj- és rezgéscsillapító megoldást alkalmaz, amelyekkel korábban csak luxusjárműveken találkozhattunk. Ezek között megtalálható a motortéri zajcsillapításról és zajelnyelésről gondoskodó motorházfedél-szigetelés, illetve az első kerékdob felső és alsó határoló elemei. Az utasteret a tűzfalon teljes szélességében alkalmazott, vastagabb műszerfali zajcsillapító elem, egy uretán felső hátsó hangelnyelő elem, valamint az utasteret körülvevő vázszakaszok számos pontján alkalmazott habanyagok, illetve rezgéscsillapító elemek zárják el még teljesebb mértékben a motor- és útzajoktól. A fenéklemez felületének jelentős részét rezgéscsillapító bevonattal látták el. A padló nagy területén a szőnyegtől külön kialakított zajszigetelő elemet alkalmaztak. A tetőlemez felületén pedig Thinsulate hangelnyelő anyagot szereltek fel. Ezen túlmenően a hátsó kerékdob belső felületén, valamint a hátsó futóműnél zaj- és rezgészáró határoló elemet alakítottak ki, a hátsó felfüggesztést a karosszériához rögzítő persely méretét pedig megnövelték. Végezetül a szélzaj csillapítására szolgál a keskeny kialakítású ajtókeret, a szélvédő esőelvezető csatornájának új kialakítása, valamint a szélvédő tövénél található lépcső méretének csökkentése.
Páratlan aerodinamika
Az új Camry Hybrid jellegzetes formavilága a szedánok világában szinte példa nélkül álló, igen ambiciózus aerodinamikai fejlesztések megvalósítására is szolgál. A motorházfedél, az első kerékdobok, valamint az első légterelő kialakítása a jármű alatti és fölötti légáramlás optimalizálását szolgálja. Az utastér sziluettjét úgy alakították ki, hogy az optimalizálja a tetőről a jármű hátulja felé áramló levegő útját. Az oldalablakok belépő élénél, az A-oszlop és az üveg találkozásának legalacsonyabb pontján elhelyezett borítást újratervezték, minimalizálva a közöttük lévő rést, így elsimítva az A-oszlop és a külső visszapillantó tükör között áramló levegőt. Az új Camry hátsó sarkainak kialakítása megakadályozza, hogy a hátulról áramló levegő légörvényeket keltsen, míg a hátsó lökhárító kilépő élének meghosszabbítása ugyancsak az örvények kiküszöbölésére szolgál. A jármű fenéklemeze teljes borítást kapott, az első kerekek előtt légterelő lapocskát helyeztek el. Az első oldalablakok borításának és a hátsó kombinált lámpatest oldalfalának kilépő élénél elhelyezett aerodinamikai stabilizáló szárnyacskákkal együtt mindezen megoldások kivételesen kedvező menetstabilitást eredményeznek.
Az új Camry Hybrid kormányművét úgy alakították ki, hogy jobb kormányérzet mellett fokozott kényelmet biztosítson, kedvezőbb ergonómiája révén pedig kevésbé fárassza a vezetőt. A párhuzamosan beépített villanymotorral szerelt kormányművet alkalmazó, új elektromos szervokormány (EPS) járműsebesség-függő rásegítést nyújt: kis sebességű manőverezésnél csekély kormányerőket biztosít, míg nagy sebességű haladásnál pontosabb kormányérzetet és gyorsabb reakciókat biztosítva támogatja a sportos vezetést. A négyirányú motoros állítással, valamint memóriafunkcióval felszerelt kormányoszlop nagy állítási tartománya révén a legkülönfélébb testalkattal rendelkező, illetve a legváltozatosabb üléshelyzetet elfoglaló vezetők számára biztosít kényelmes elhelyezkedést. A kormánykerék karimájának keresztmetszete és keménysége kifejezetten sportos.
Meggyőző fékrendszer
Az elöl 328 x 28 mm belső hűtésű féktárcsákat és úszódugattyús féknyergeket, hátul 281 x 12 mm tömör féktárcsákat és úszódugattyús féknyergeket alkalmazó fékrendszer kiváló lassítóképességgel ruházza fel az új Camry Hybridet, a jármű fékezés során jobban megőrzi stabilitását. Az új hibrid fékezés során tanúsított viselkedését a fékerő optimalizálásával javították, a hátsó futómű elemelkedésének megelőzése érdekében megnövelték a hátsó felfüggesztés vonatkozó szögét. A pontosabb fékpedál-érzet és a részletgazdagabb visszajelzés érdekében megnövelték a fékpedál kezdeti áttételezését, így már finom érintésre határozott fékerő lép fel a rendszerben. Minél mélyebbre nyomja a vezető a pedált, annál inkább csökken a pedál áttételezése, így a fékérzet egyre keményebbé válik: a vezető ezt a fokozott nyomásra adott, egyre növekvő ellenállásként érzékeli. A pedál könnyebb működtetése, illetve a fék- és gázpedál közötti váltás megkönnyítése érdekében a fékpedál oldalfalát lekerekítették.
Kimagasló zaj- és rezgéscsillapítás
A legendásan finoman, csendesen futó hibrid hajtáslánc ezen adottságait kiaknázva az új Camry számos olyan zaj- és rezgéscsillapító megoldást alkalmaz, amelyekkel korábban csak luxusjárműveken találkozhattunk. Ezek között megtalálható a motortéri zajcsillapításról és zajelnyelésről gondoskodó motorházfedél-szigetelés, illetve az első kerékdob felső és alsó határoló elemei. Az utasteret a tűzfalon teljes szélességében alkalmazott, vastagabb műszerfali zajcsillapító elem, egy uretán felső hátsó hangelnyelő elem, valamint az utasteret körülvevő vázszakaszok számos pontján alkalmazott habanyagok, illetve rezgéscsillapító elemek zárják el még teljesebb mértékben a motor- és útzajoktól. A fenéklemez felületének jelentős részét rezgéscsillapító bevonattal látták el. A padló nagy területén a szőnyegtől külön kialakított zajszigetelő elemet alkalmaztak. A tetőlemez felületén pedig Thinsulate hangelnyelő anyagot szereltek fel. Ezen túlmenően a hátsó kerékdob belső felületén, valamint a hátsó futóműnél zaj- és rezgészáró határoló elemet alakítottak ki, a hátsó felfüggesztést a karosszériához rögzítő persely méretét pedig megnövelték. Végezetül a szélzaj csillapítására szolgál a keskeny kialakítású ajtókeret, a szélvédő esőelvezető csatornájának új kialakítása, valamint a szélvédő tövénél található lépcső méretének csökkentése.
Páratlan aerodinamika
Az új Camry Hybrid jellegzetes formavilága a szedánok világában szinte példa nélkül álló, igen ambiciózus aerodinamikai fejlesztések megvalósítására is szolgál. A motorházfedél, az első kerékdobok, valamint az első légterelő kialakítása a jármű alatti és fölötti légáramlás optimalizálását szolgálja. Az utastér sziluettjét úgy alakították ki, hogy az optimalizálja a tetőről a jármű hátulja felé áramló levegő útját. Az oldalablakok belépő élénél, az A-oszlop és az üveg találkozásának legalacsonyabb pontján elhelyezett borítást újratervezték, minimalizálva a közöttük lévő rést, így elsimítva az A-oszlop és a külső visszapillantó tükör között áramló levegőt. Az új Camry hátsó sarkainak kialakítása megakadályozza, hogy a hátulról áramló levegő légörvényeket keltsen, míg a hátsó lökhárító kilépő élének meghosszabbítása ugyancsak az örvények kiküszöbölésére szolgál. A jármű fenéklemeze teljes borítást kapott, az első kerekek előtt légterelő lapocskát helyeztek el. Az első oldalablakok borításának és a hátsó kombinált lámpatest oldalfalának kilépő élénél elhelyezett aerodinamikai stabilizáló szárnyacskákkal együtt mindezen megoldások kivételesen kedvező menetstabilitást eredményeznek.