Hírek

A Mazda3 negyedik generációja

Nincs még egy ilyen szoborszerű autó, mint az új Mazda3. A karosszéria kialakítása a legnagyobb erőssége a negyedik generációs kompakt Mazdának, amihez gazdag felszereltség társul.

Rohan az idő, már a negyedik generációnál tart a Mazda3, ami elődeinél is komolyabb kihívással néz szembe. Meg kell küzdenie a vásárlókat elszívó SUV-hatással (a szabadidőautók még mindig egyre népszerűbbek), az őrült lendülettel nyomuló koreai konkurenciával, és a hagyományosan erős európai vetélytársakkal.

A Mazdának pedig nincs elég muníciója a teljes pályás letámadáshoz, egy Kia Ceed-szintű komplett típuscsaládot nem tudnak csatasorba állítani.
De nem is igazán akarnak, mert a Mazdánál mindig is voltak filozófiai alapjai a gyártásnak, és ezért jó nekünk autórajongóknak, hogy léteznek és függetlenek. Ezért lehetett a Mazda3 negyedik eljövetele egy külön utas bátor lépés a prémium kompaktok irányába, ahol egyes szempontokat szinte öngyilkos módon figyelmen kívül hagytak a japánok.

Nem céljuk Golf-, Focus-, vagy Ceed-alternatíva lenni, a jelenleg két karosszériaverzióval, mindössze két motorral elérhető Mazda3 inkább az irracionális érvek alapján, érzelmi alapon autót keresőket próbálja megszólítani.
Feléjük ordít az ötajtós karosszéria, ami zseniális továbbcsiszolása a harmadik generáció stílusának. Ugyanaz a kontúr, szinte ugyanaz a méret, de mégis minden ízében más. Agresszívabb, egységesebb, dögösebb. Az előző a Mazda6 zsugorított verziója volt, rágombolták az egy számmal nagyobb kabátot, és ez érezhető volt a végeredményen.  A tengelytáv 25 mm-rel hosszabb az eddiginél, a teljes hossz nem változott (méretek: 4460x1795x1435 mm), de a hátsó üléssor sem lett szellősebb. Hova lett a hely? Az autóval történt első találkozásunk során kiderült, hogy a mild-hibrid rendszer akkumulátorai miatt kellett ez a kialakítás.

A 2019-es modell  egyedülálló a márkán belül is, az orr még csak-csak illeszkedik a Mazda családképbe, de a far az egy kamaszos, vagy inkább olaszos lázadás a konvenciók ellen. Igen, sokaknak az Alfa Romeo Brerát juttatja az eszébe, és van is némi hasonlóság. Terebélyes kerek hátsó ez, magasra helyezett, döntött szélvédővel, és akkora kivasalt, lágy ívvel húzott lemezfelülettel, hogy már előre látom a ráfutásos baleset után fejüket rázó lakatosokat: Ezt nem vállaljuk!
Az biztos, hogy páratlan formai megoldásban ér véget az autó, és pont ez a legmegosztóbb része, van, akinek már túl sok ez a lemezsivatag, és a praktikum szempontjából tényleg jobb lett volna, ha több üvegfelületet kapunk a mindent betöltő C oszlop helyett.

Ami feltűnő, hogy mennyire átgondolt a koncepció, és hogy erre mennyire büszkék lehetnek majd a Mazda3 jövőbeni tulajdonosai. Vannak a lökhárító szinte folyadékszerűen hátramosódó ívét megtörő beömlőnyílások? Ködlámpafészkek? Nincsenek!

Vannak ablakmosó fúvókák zavaró bogártetemként a hatalmas motorháztetőn? Nincsenek! Antenna? Nincs! Minden eltüntethető bigyót, kis gyöszt leradíroztak.

A cikk tovább folytatódik a vezess.hu oldalon: https://www.vezess.hu/ujauto-teszt/2019/05/03/teszt-mazda3-g122-plus/
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely