Hírek
A rendőrségi járőrautók jövője
- Közzétette: CarNet Invest
- Hírek
Az Egyesült Államok rendőrautóinak közel kétharmadát adó Ford megtalálta a kulcsot ahhoz, hogy továbbra is a rendfenntartó erők kedvence maradhasson – mégpedig az eddiginél is jobb teljesítményű járművekkel, amelyek még fokozottabban óvják a rendőrök biztonságát, emellett pedig pénzt takarítanak meg a rendőrség, és ezzel az adófizetők számára is.
A Ford új járőrautó-kínálatával – a népszerű Police Interceptor Utility új hibrid változatával az élen – szeretné túlszárnyalni 2017-es 65 százalékos részesedését az USA rendőrautó-piacán. A vadonatúj Police Interceptor Utility 2019-ben áll szolgálatba, a már futó Police Responder Hybrid Sedan, az F-150 Police Responder, az Expedition SSV, az F-150 SSV, a Transit PTV és az SSV plug-In Hybrid Sedan mellett.
A Ford új járőrautó-kínálatával – a népszerű Police Interceptor Utility új hibrid változatával az élen – szeretné túlszárnyalni 2017-es 65 százalékos részesedését az USA rendőrautó-piacán. A vadonatúj Police Interceptor Utility 2019-ben áll szolgálatba, a már futó Police Responder Hybrid Sedan, az F-150 Police Responder, az Expedition SSV, az F-150 SSV, a Transit PTV és az SSV plug-In Hybrid Sedan mellett.
A hibrid technológia ideális a rendfenntartó szervek – valamint az adófizetők – számára, hiszen az állásidő alatt jelentős az üzemanyag- és ezzel a költségmegtakarítás. Ha ugyanis a rendőrautó áll, a hagyományos benzinmotor jellemzően akkor is jár, hogy a fényhidat, a rádiókat, a számítógépeket és az egyéb fedélzeti elektromos berendezéseket működtesse. A Police Interceptor hibrid hajtáslánca azonban lehetővé teszi, hogy a motor huzamosabb ideig ne járjon, mivel az elektromos berendezéseket ilyenkor a lítium-ion hajtáslánci akkumulátor működteti. Ezzel jelentősen csökken az üzemanyag-fogyasztás és a CO2-kibocsátás is.
„A Police Interceptor Utility hibrid hajtáslánca jelentősen hozzájárul az üzemanyag-megtakarításhoz fokozott teljesítmény mellett, anélkül, hogy kompromisszumokra kényszerültünk volna biztonság terén, vagy az utas- és a csomagtér méretében,” – mondta el Stephen Tyler, a Ford rendőrautó üzletágának marketingigazgatója. „Ez egy tökéletes, mindkét fél számára nyerő felállás.”
A vadonatúj 2020-as Police Interceptor Utility hibrid EPA (az Egyesült Államok Környezetvédelmi Hivatala) által mért kombinált fogyasztása 24 mérföld/gallon (9,8 l/100 km), így 41 százalékkal fogyaszt kevesebbet, mint a jelenleg használatos 3,7 literes benzinmotorral hajtott Police Interceptor Utility. Ez a számítások szerint járművenként évente 3500–5700 dollár üzemanyagköltség-megtakarítást jelent a jelenlegi Police Interceptor Utility modellhez képest.* Ha a számítást a 2017-ben eladott összes Police Interceptor Utility autóra alkalmazzuk, ez 118–193 millió dolláros,* illetve több, mint 43 millió gallonos (kb. 163 millió literes) megtakarításnak felel meg!
Michigan állam rendőrsége nemrég elvégzett egy tesztet: az új Police Interceptor Utility hibrid a konkurensek közül a legjobban gyorsul álló helyzetből 160 km/órára, emellett a leggyorsabb köridővel, illetve köridő-átlaggal, valamint a legmagasabb, (220 km/h) végsebességgel végzett, megelőzve ezzel a hagyományos V8-as motorral hajtott résztvevőket is! Az egyetlen gyorsabb szereplő egy rokona volt: a 3,0 literes EcoBoost® motorral hajtott Ford Police Interceptor Utility.
Mindezeken túl a Los Angeles Megyei Sheriff Hivatal tesztjén az új Police Interceptor Utility hibrid álló helyzetből 96 km/órára 1,1 másodperccel, 160 km/órára pedig 4,7 másodperccel rövidebb idő alatt gyorsult fel, mint a leköszönő 3,7 literes modell. A leggyorsabb köridőt is az új változat futotta, amely 2,4 másodperccel volt jobb, mint 3,7 literes társáé, átlagos körideje pedig 1,7 másodperccel volt rövidebb.
Akár a többi Ford hibrid esetében, itt sincs kompromisszum a funkcionalitásban. A Police Interceptor Utility padlólemezét a hajtáslánc lítium-ion akkumulátora köré tervezték, így a telep nem nyúlik a csomagtérbe, azaz az utastér, az első és a második sor mögötti raktér, illetve a teljes belső tér sem szenved csorbát, sőt legtöbb mérete még meg is haladja a jelenlegi modellét.
„A Police Interceptor Utility hibrid hajtáslánca jelentősen hozzájárul az üzemanyag-megtakarításhoz fokozott teljesítmény mellett, anélkül, hogy kompromisszumokra kényszerültünk volna biztonság terén, vagy az utas- és a csomagtér méretében,” – mondta el Stephen Tyler, a Ford rendőrautó üzletágának marketingigazgatója. „Ez egy tökéletes, mindkét fél számára nyerő felállás.”
A vadonatúj 2020-as Police Interceptor Utility hibrid EPA (az Egyesült Államok Környezetvédelmi Hivatala) által mért kombinált fogyasztása 24 mérföld/gallon (9,8 l/100 km), így 41 százalékkal fogyaszt kevesebbet, mint a jelenleg használatos 3,7 literes benzinmotorral hajtott Police Interceptor Utility. Ez a számítások szerint járművenként évente 3500–5700 dollár üzemanyagköltség-megtakarítást jelent a jelenlegi Police Interceptor Utility modellhez képest.* Ha a számítást a 2017-ben eladott összes Police Interceptor Utility autóra alkalmazzuk, ez 118–193 millió dolláros,* illetve több, mint 43 millió gallonos (kb. 163 millió literes) megtakarításnak felel meg!
Michigan állam rendőrsége nemrég elvégzett egy tesztet: az új Police Interceptor Utility hibrid a konkurensek közül a legjobban gyorsul álló helyzetből 160 km/órára, emellett a leggyorsabb köridővel, illetve köridő-átlaggal, valamint a legmagasabb, (220 km/h) végsebességgel végzett, megelőzve ezzel a hagyományos V8-as motorral hajtott résztvevőket is! Az egyetlen gyorsabb szereplő egy rokona volt: a 3,0 literes EcoBoost® motorral hajtott Ford Police Interceptor Utility.
Mindezeken túl a Los Angeles Megyei Sheriff Hivatal tesztjén az új Police Interceptor Utility hibrid álló helyzetből 96 km/órára 1,1 másodperccel, 160 km/órára pedig 4,7 másodperccel rövidebb idő alatt gyorsult fel, mint a leköszönő 3,7 literes modell. A leggyorsabb köridőt is az új változat futotta, amely 2,4 másodperccel volt jobb, mint 3,7 literes társáé, átlagos körideje pedig 1,7 másodperccel volt rövidebb.
Akár a többi Ford hibrid esetében, itt sincs kompromisszum a funkcionalitásban. A Police Interceptor Utility padlólemezét a hajtáslánc lítium-ion akkumulátora köré tervezték, így a telep nem nyúlik a csomagtérbe, azaz az utastér, az első és a második sor mögötti raktér, illetve a teljes belső tér sem szenved csorbát, sőt legtöbb mérete még meg is haladja a jelenlegi modellét.
Technológiák a rendőrök biztonságáért
Az új Police Interceptor Utility számos innovációt vonultat fel, amelyek kifejezetten a rendőrök biztonságát szolgálják.
A gyárilag telepített Police Perimeter Alert szenzorai a jármű körüli közel 270 fokos teret figyelik. A rendszer elemzi a közeli mozgást, ezzel felhívja a figyelmet a veszélyt jelentő helyzetekre. Mozgás észlelésekor a Perimeter Alert automatikusan bekapcsolja a hátsó kamerát, hangot bocsát ki, bezárja az ablakokat és az ajtókat. Az észlelt fenyegetést megjeleníti a digitális műszerfalon, így a rendőrök figyelemmel kísérhetik azt.
A Ford az új Police Interceptor Utilityt és a Police Responder hibrid szedánt a Ford modemmel és két évre szóló kiegészítő Ford Telematics™ szolgáltatással is felszereli: az utóbbi segítségével a rendőrségi flottakezelők valós idejű adatokat kaphatnak a jármű használatáról és helyzetéről.
„A rendőrök vigyáznak ránk, ezért fontosnak tartjuk, hogy járműveink vigyázzanak a rendőrökre,” – mondta Tyler.
A vezetést támogató rendszerek közé tartozik az ütközésre figyelmeztető rendszer automata vészfékasszisztenssel, gyalogosészleléssel és ráfutásos ütközésekre figyelmeztető rendszerrel. Egy, csak a bűnüldözés számára elérhető kikapcsoló funkció lehetővé teszi, hogy a rendőrök ideiglenesen hatástalanítsák a rendszert, amikor PIT-manőver** végrehajtására van szükség.
Választható tartozék a hátsó kamera, amely gombnyomásra mutatja a jármű mögötti teret, valamint számos gyárilag telepített és csomagolt kábel- és világításcsomag, amely kulcsrakész megoldásokat kínál a rendőrség számára.
Kimondottan a rendőrség igényeire szabták a nagy teherbírású anyagból készült üléseket – a kényelmes és a könnyű ki-és beszállást is segítő – alacsony párnázattal. A műbőr borítású hátsó ülések és padlózat könnyen tisztítható. A szúrásgátló lemezek (az első ülések háttámlájába építve) a lehetséges támadások elleni védelmet szolgálják.
A vadonatúj Police Interceptor Utility három hajtáslánccal készül: a 3,3 literes motorral felszerelt hibrid mellett 3,0 literes EcoBoost® és 3,3 literes V6-os benzinmotor is választható. Mindegyik tízfokozatú automata sebességváltóhoz kapcsolódik, az alapfelszerelés része az állandó intelligens összkerékhajtás és a mély hóban és homokban is működő kipörgésgátló.
A Ford Police Interceptorok továbbra is az egyedüli járművek a világon, amelyek megfelelnek a Ford szigorú, 120 km/órás hátsó ütközési tesztje követelményeinek. A szövetségi előírás ennél a tesztnél 80 km/h. A bóracélból készült biztonsági cella szerkezete az ütközés energiáit az utastér köré vezeti el, a gyűrődő zónák pedig elnyelik és eloszlatják azt. A Ford „SPACE (Side Protection and Cabin Enhancement – oldalvédelem és utastérerősítés) architecture” technológiája szerkezeti merevítésekkel és oldalsó ütközés elleni védelemmel szolgál.
A Police Interceptor Utility modellt a fokozott igénybevételek szempontjából is tesztelték – különös tekintettel a hatékonyabb hűtésre és a speciálisan hangolt fékrendszerre. Az első ajtók zsanérjait megerősítették, a speciális acélfelniket, a gumiabroncsokat és a dísztárcsákat is úgy tervezték, hogy bírják a fokozott terhelést az üldözések során. Vizsgálták a 20 centiméteres kerékvetőn való áthajtást is, a záróvonal-keresztezést, a vasúti síneken történő áthaladást 48 km/h sebességgel, valamint a gázlóképességet is (46 centi vízmélység 24 km/órás, 25 centi vízmélység 64 km/órás sebességgel).
„Akár járőrözik, akár mozdulatlanul áll, a vadonatúj Police Interceptor Utility megváltoztatja majd a rendőrök munkáját,” – vélekedett Bill Gubing, a Police Interceptor Utility és a Ford Explorer vezető fejlesztője. „Az autóban mindent úgy terveztünk, hogy a rendőrök biztonságban és kényelemben dolgozhassanak.”
Az alapfelszerelés része a Bluetooth™ így a rendőrök a telefon- és rádióbeszélgetések közben is a volánon tarthatják a kezüket. Szintén alapárasak a tompított és távolsági LED fényszórók, a négy felhasználó számára beállítható, memóriás kormánykapcsolók, és az akár 2.270 kilogrammig terhelhető vonóhorog, valamint a négy irányban állítható kormányoszlop.
A rendfenntartó erők felszerelésének története
A Ford rendőrautók népszerűsége csaknem hét évtizedre nyúlik vissza. Abban az időben a Ford olyan célszerű járművekkel látta el a rendfenntartó erőket, amelyek az akkori legnépszerűbb modelljei alapján készültek.
1950-ben a Ford volt az első gyártó, amely rendőrségi flottajárművekkel állt elő. Tervezésüknél – akárcsak most – a biztonságot, a tartósságot, és a teljesítményt tartották leginkább szem előtt, valamint azt, hogy a célnak tökéletesen megfeleljenek és könnyen az egyedi igényekre lehessen őket szabni. Az Interceptor nevet először egy1951-es modell kapta meg (az autót 110 lóerős V8-as Flathead motor hajtotta).
1961-re az 50 legnagyobb egyesült államokbeli város rendőrautóinak 58 százalékát már Ford modellek tették ki. A hatvanas években a hangsúly továbbra is a lehető legjobb teljesítményen volt – beleértve a menetjellemzőket, az ívmenetet és a fékeket is.
A 1983-ban a Crown Victoriából lett a Police Interceptor. Rendőrségi csomagja – választható 5,8 literes, nagy teljesítményű V8-as motorral – nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a hatóságok Észak-Amerika-szerte évtizedeken keresztül előnyben részesítették.
A Crown Victoria pályafutása 2011-ben ért véget, azóta a Ford új Police Interceptor modelljei – elsősorban a Police Interceptor Utility – segítik a rendőrök munkáját. 2017-ben az Egyesült Államokban eladott rendőrautók több mint felét a Ford Police Interceptor Utility tette ki, így kelendőbb volt, mint az összes többi rendőrautó együttvéve.
Az új Police Interceptor Utility számos innovációt vonultat fel, amelyek kifejezetten a rendőrök biztonságát szolgálják.
A gyárilag telepített Police Perimeter Alert szenzorai a jármű körüli közel 270 fokos teret figyelik. A rendszer elemzi a közeli mozgást, ezzel felhívja a figyelmet a veszélyt jelentő helyzetekre. Mozgás észlelésekor a Perimeter Alert automatikusan bekapcsolja a hátsó kamerát, hangot bocsát ki, bezárja az ablakokat és az ajtókat. Az észlelt fenyegetést megjeleníti a digitális műszerfalon, így a rendőrök figyelemmel kísérhetik azt.
A Ford az új Police Interceptor Utilityt és a Police Responder hibrid szedánt a Ford modemmel és két évre szóló kiegészítő Ford Telematics™ szolgáltatással is felszereli: az utóbbi segítségével a rendőrségi flottakezelők valós idejű adatokat kaphatnak a jármű használatáról és helyzetéről.
„A rendőrök vigyáznak ránk, ezért fontosnak tartjuk, hogy járműveink vigyázzanak a rendőrökre,” – mondta Tyler.
A vezetést támogató rendszerek közé tartozik az ütközésre figyelmeztető rendszer automata vészfékasszisztenssel, gyalogosészleléssel és ráfutásos ütközésekre figyelmeztető rendszerrel. Egy, csak a bűnüldözés számára elérhető kikapcsoló funkció lehetővé teszi, hogy a rendőrök ideiglenesen hatástalanítsák a rendszert, amikor PIT-manőver** végrehajtására van szükség.
Választható tartozék a hátsó kamera, amely gombnyomásra mutatja a jármű mögötti teret, valamint számos gyárilag telepített és csomagolt kábel- és világításcsomag, amely kulcsrakész megoldásokat kínál a rendőrség számára.
Kimondottan a rendőrség igényeire szabták a nagy teherbírású anyagból készült üléseket – a kényelmes és a könnyű ki-és beszállást is segítő – alacsony párnázattal. A műbőr borítású hátsó ülések és padlózat könnyen tisztítható. A szúrásgátló lemezek (az első ülések háttámlájába építve) a lehetséges támadások elleni védelmet szolgálják.
A vadonatúj Police Interceptor Utility három hajtáslánccal készül: a 3,3 literes motorral felszerelt hibrid mellett 3,0 literes EcoBoost® és 3,3 literes V6-os benzinmotor is választható. Mindegyik tízfokozatú automata sebességváltóhoz kapcsolódik, az alapfelszerelés része az állandó intelligens összkerékhajtás és a mély hóban és homokban is működő kipörgésgátló.
A Ford Police Interceptorok továbbra is az egyedüli járművek a világon, amelyek megfelelnek a Ford szigorú, 120 km/órás hátsó ütközési tesztje követelményeinek. A szövetségi előírás ennél a tesztnél 80 km/h. A bóracélból készült biztonsági cella szerkezete az ütközés energiáit az utastér köré vezeti el, a gyűrődő zónák pedig elnyelik és eloszlatják azt. A Ford „SPACE (Side Protection and Cabin Enhancement – oldalvédelem és utastérerősítés) architecture” technológiája szerkezeti merevítésekkel és oldalsó ütközés elleni védelemmel szolgál.
A Police Interceptor Utility modellt a fokozott igénybevételek szempontjából is tesztelték – különös tekintettel a hatékonyabb hűtésre és a speciálisan hangolt fékrendszerre. Az első ajtók zsanérjait megerősítették, a speciális acélfelniket, a gumiabroncsokat és a dísztárcsákat is úgy tervezték, hogy bírják a fokozott terhelést az üldözések során. Vizsgálták a 20 centiméteres kerékvetőn való áthajtást is, a záróvonal-keresztezést, a vasúti síneken történő áthaladást 48 km/h sebességgel, valamint a gázlóképességet is (46 centi vízmélység 24 km/órás, 25 centi vízmélység 64 km/órás sebességgel).
„Akár járőrözik, akár mozdulatlanul áll, a vadonatúj Police Interceptor Utility megváltoztatja majd a rendőrök munkáját,” – vélekedett Bill Gubing, a Police Interceptor Utility és a Ford Explorer vezető fejlesztője. „Az autóban mindent úgy terveztünk, hogy a rendőrök biztonságban és kényelemben dolgozhassanak.”
Az alapfelszerelés része a Bluetooth™ így a rendőrök a telefon- és rádióbeszélgetések közben is a volánon tarthatják a kezüket. Szintén alapárasak a tompított és távolsági LED fényszórók, a négy felhasználó számára beállítható, memóriás kormánykapcsolók, és az akár 2.270 kilogrammig terhelhető vonóhorog, valamint a négy irányban állítható kormányoszlop.
A rendfenntartó erők felszerelésének története
A Ford rendőrautók népszerűsége csaknem hét évtizedre nyúlik vissza. Abban az időben a Ford olyan célszerű járművekkel látta el a rendfenntartó erőket, amelyek az akkori legnépszerűbb modelljei alapján készültek.
1950-ben a Ford volt az első gyártó, amely rendőrségi flottajárművekkel állt elő. Tervezésüknél – akárcsak most – a biztonságot, a tartósságot, és a teljesítményt tartották leginkább szem előtt, valamint azt, hogy a célnak tökéletesen megfeleljenek és könnyen az egyedi igényekre lehessen őket szabni. Az Interceptor nevet először egy1951-es modell kapta meg (az autót 110 lóerős V8-as Flathead motor hajtotta).
1961-re az 50 legnagyobb egyesült államokbeli város rendőrautóinak 58 százalékát már Ford modellek tették ki. A hatvanas években a hangsúly továbbra is a lehető legjobb teljesítményen volt – beleértve a menetjellemzőket, az ívmenetet és a fékeket is.
A 1983-ban a Crown Victoriából lett a Police Interceptor. Rendőrségi csomagja – választható 5,8 literes, nagy teljesítményű V8-as motorral – nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a hatóságok Észak-Amerika-szerte évtizedeken keresztül előnyben részesítették.
A Crown Victoria pályafutása 2011-ben ért véget, azóta a Ford új Police Interceptor modelljei – elsősorban a Police Interceptor Utility – segítik a rendőrök munkáját. 2017-ben az Egyesült Államokban eladott rendőrautók több mint felét a Ford Police Interceptor Utility tette ki, így kelendőbb volt, mint az összes többi rendőrautó együttvéve.