Hírek

Kona Electric az autópályán

Egy francia szaklap Párizstól Bordeaux-ig hajszolt egy Hyundai Kona Electric modellt azért, hogy kipróbálják, a nagyobb akkus változat meddig képes eljutni egyetlen feltöltéssel autópályatempóban.

Az elektromos autók egyik legnagyobb ellensége a sebesség és a felépítés. Minél gyorsabban akar haladni az ember egy villanyautóval, a sebességgel hatványozottan növekszik az autó légellenállása és ezzel fogyasztása, így pedig csökken a megtehető hatótáv. A 64 kWh-s akkuval szerelt Hyundai Kona Electric esetében a gyár által megadott hatótáv „akár" 482 km is lehet, de vajon mennyit bír ugyanez az autó, ha autópályán a szabályos 130 km/órával megyünk vele?
Ennek járt utána a francia Automobile-Propre szakportál, amely több mint 2 ezer kilométeren keresztül tesztelhette a Hyundai Kona Electric képességeit, ennek keretében pedig Párizsból Bordeaux-ba kívántak eljutni, miközben a nemrég telepített Ionity nagyteljesítményű villámtöltőjét is útba ejtették. A két város közötti távolság autópályán 586 kilométer, az Ionity töltője pedig az útjukba eső Tours város mellett fekszik.

A Kona sebességtartóját 130 km/órára állították, így könnyedén megtették a Párizsból a Tours melletti Longue Vue térségéig vezető utat, ahol az Ionity töltőállomása található. A Hyundai Kona Electric fedélzeti számítógépe ekkor még 89 km-nyi hatótávot jelzett ki, ami annyit jelent, hogy az autó által kalkulált hatótáv az adott körülmények között a 300 kilométert is meghaladhatja. A tesztet egyébként 15 fokos külső hőmérséklet mellett, normál vezetési stílusban, 23,5 fokra fűtött utastérrel, sík úton szélcsendben és a vezető és csomagjával végezték el. Ezen körülmények között az autó fogyasztása 20,5 kWh/100 km, ami a nagy sebességhez képest egészen elfogadható eredmény.

A Hyundai szerint a Kona Electric képes akár 100 kW teljesítménnyel is tölteni akkuját, ám ezt az Ionity állomás töltőjén nem sikerült elérni. A 28 százalékról 93 százalékra töltés során a az autó meximálisan csak 77 kW-ot volt hajlandó fogadni. A korábban mások által is végrehajtott tesztek alapján kijelenthető, hogy a Kona képtelen valós körülmények között elérni a 100 kW-os töltési teljesítményt. A Konát végül kicsivel több, mint egy óráig töltötték azért, hogy a hatótáv elég legyen a Bordeaux-ig hátralévő 358 km-re. Ez alkalmanként 8 Euróba került a vételezett energia mennyiségétől vagy az ott töltött időtől függetlenül. Ez a Kona esetében baráti, hiszen a tesztelők 46,77 kWh-t töltöttek, ami 0,171 Euro/kWh költséget jelent.
Az Ionity töltőjét elhagyva a Kona Electric olyan hatótávot jelzett, amivel nem lehetett volna elérni Bordeaux-t. A 20 kilométeres különbséget azonban a sebesség csökkentésével azonban sikerült áthidalniuk: 130 km/óra helyett 115 km/órára állították a tempomatot. Ez a kis kompromisszum viszont sokat jelentett a fogyasztásban ami 15,6 kWh/100 km szintre csökkent. Ezzel már kényelmesen, 9 százalékos akkuszinttel érkeztek meg úticéljukhoz, ahol az autó még 32 km maradék hatótávot jelzett.

Az út során nagy hasznát vették a Hyundai Kona Electric vezetéstámogató rendszereinek, így az aktív sávtartót és a távolságkövető tempomatot is végig használta a pilóta. A kormányt azonban nem lehet elengedni, a sávtartó rendszer ugyanis érzékeli ezt és minden 10 másodpercben figyelmeztet a biztonságos vezetésre.

Miközben a 64 kWh-s Kona Electric kényelmes hatótávot és kiváló teljesítményt nyújtott, használata – akár az összes többi elektromos autóé – nagyban függ a töltőinfrastruktúra kiépítettségétől és minőségétől. És ez még Franciaországban is érzékelhető probléma, mert ugyan az Ionity állomás remekül működött, Bordeaxban az 50 kW-os töltő csak maximum 39 kW-ot adott le, 49 százaléknál lekapcsolt és a kábelt sem volt egyszerű kiszabadítani. Végül a Kona a szolgáltatóval folytatott telefonos egyeztetés közben, fél óra elteltével szabadult. De a töltés legalább ingyenes volt.

Ahhoz, hogy másnap visszaindulhasson, a tesztelő reménykedett benne, hogy a maradék 51 százalékot az egyik helyi hotelben megszállva annak parkolójában sikerül beletölteni, ám ez sem sikerült: a 60 férőhelyes parkoló közül egyiket sem szereltek fel legalább egy háztartási csatlakozóval villanyautók számára. Ezen a téren tehát még ott is van mit fejleszteni…


szerző: Dönci
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely