Hírek

A Ford új technológiája: Rossz Irányra Figyelmeztető rendszer

Kevés hiba jár olyan súlyos következményekkel, mint amikor valaki rossz irányból hajt fel egy autópályára. Ez a helyzet minden autós rémálma. A hiba kiküszöbölésére a Ford a vadonatúj Ford Focusban a közelmúltban mutatta be a Rossz Irányra Figyelmeztető rendszert. Egy szemből érkező autó nagy eséllyel okoz súlyos vagy éppen halálos kimenetelű balesetet, mivel az ilyen ütközéseknél a két jármű sebessége összeadódik. 2017-ben egyedül Németországban 22 ember halt meg azért, mert valakik a forgalommal szemben haladtak az autópályákon és a főutakon.* A jelenség annyira közismert, hogy több nyelvben is létezik rá külön kifejezés, ráadásul mindegyik “szellemsofőrt” jelent: Németországban “Geisterfahrer”, Hollandiában “spookrijder”, Franciaországban pedig “conducteur fantome” az ilyen autósok neve.
“Ezek a balesetek pusztító hatásúak. Ha a vezető fáradt, vagy nem veszi észre a rossz minőségű jelzéseket, esetleg rossz időjárási körülmények közt autózik, könnyen elvéthet egy kanyart, és pillanatokon belül olyan helyzetben találhatja magát, ami rá is és a többi közlekedőre nézve is életveszélyes”
- magyarázta el Jan Guesten, a Ford Európa vezetéssegítő technológiáinak fejlesztőmérnöke.

A Rossz Irányra Figyelmeztető rendszer a már meglévő Közlekedési Tábla Felismerésre épül; ez a fedélzeti navigáció GPS-jelével azonosítja az autó pillanatnyi helyzetét, és egy előre tekintő kamerával ismeri fel a legfontosabb jelzéseket – például a sebességkorlátozást –, és ezeket meg is jeleníti a műszerfali kijelző vagy a Head-up display segítségével. Ha a vezető behajt egy olyan útra, amelynek mindkét oldalán “behajtani tilos” tábla áll (az autópályák és az osztott pályás úttestek felhajtói jellemzően ilyenek), akkor a Rossz Irányra Figyelmeztető rendszer hang- és fényjelzéssel figyelmezteti, emellett pedig a piros “behajtani tilos” táblát is megjelenít, valamint egy feliratot: “Ellenőrizze az irányt!”
Először Ausztriában, Németországban és Svájcban lesz elérhető a technológia, amit a Ford a lommeli próbapályán tesztelt, “behajtani tilos” táblákat állítva a felhajtókra. Hogy a berendezést még több különféle útelágazásban próbára tegyék, a szakemberek a rendszer kameráját egy számítógép képernyője elé állították, amelyen valódi GPS-adatok alapján alkotott virtuális forgalmi helyzeteket jelenítettek meg. A Rossz Irányra Figyelmeztető rendszer a Focus számos fejlett technológiáinak egyike; a vezetéssegítő rendszerek között emellett olyan megoldás is található, amely automatikusan fékez, ha az autó elgázolhatna egy gyalogost vagy kerékpárost, egy másik rendszer pedig segít a váratlanul felbukkanó útakadály hirtelen kikerülésében. A tolatókamera látószöge 180 fok, így még biztonságosabb a tolatás a parkolóhelyeken és az országúton.
Ha egy szellemsofőr jön szembe…
Az Allgemeiner Deutscher Automobil-Club (ADAC) szakemberei azt tanácsolják, hogy a következőket tegye, ha a forgalommal szemben haladó autóssal találkozik: **
  • Ha szellemsofőrt lát, vagy ha csak a rádióban hallja a figyelmeztetést, kapcsolja be az autó világítását és a vészvillogót is
  • Húzódjon ki a jobb oldali sávba, illetve óvatosan álljon félre a szembejövő jármű útjából, figyelve az elöl haladó többi autó mozgását és féklámpáit. Ha kell, használja a leálló sávot
  • Ha még nem találkozott össze a szellemsofőrrel, hajtson ki a legközelebbi kihajtón
  • Kérje meg egyik utasát, hogy hívja a rendőrséget, vagy telefonáljon Ön, ha biztonságosan félre tud állni
  • Kövesse figyelemmel a rádió híreit, hogy megtudja, mikor várható veszély

Ha Ön válik szellemsofőrré…
Az ADAC tanácsai: **
  • Amint ráébredt, hogy a forgalommal szemben hajt, kapcsolja be az autó világítását és a vészvillogót is
  • Ha nincs más autó az úton, hajtson ki azonnal a leálló sávba. Ha a belső sávban halad, és veszélyes lenne sávot váltani, akkor a lehető leghamarabb húzódjon ki az út szélére
  • Álljon a korláthoz a lehető legközelebb
  • Óvatosan szálljon ki az autóból, és várakozzon a védőkorlát mögött
  • Tárcsázza a rendőrség vészhívó számát, és várja meg a kiérkező segítséget
  • NE PRÓBÁLJON MEGFORDULNI

* De Statis Statistisches Bundesamt www.desttis.de
** “Szellemsofőrök: Vészhelyzeti tanácsok” (2017)
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely