Hírek
Így vedd meg az első autódat!
- Közzétette: CarNet Invest
- Hírek
Jogosítványt szerezni nemcsak költséges, de nehéz folyamat is. A sikerrel vett akadályok után az első saját autó kiválasztása is tartogat buktatókat, de segítünk megfelelő autót találni a rutin megszerzéséhez.
Még azokat az embereket is különleges kapcsolat fűzheti első autójukhoz, akik nem kötődnek különösebben a kocsikhoz. Ha valaki saját autót vásárolna vagy kapna a jogosítvány megszerzése után, nehéz helyzetben találja magát, mert rengeteg szempont és vágy merül fel az első autó kapcsán. Ezúttal olyan hibákról írunk, amelyekkel a friss jogosítvánnyal autózni kezdők megnehezíthetik a saját életüket és a vezetési rutin megszerzését.
Ne legyen tömegmodell!
Érthető igény, ha valaki nem szeretne olyan autót, amiből még hat áll az összes diszkontáruház parkolójában. De a vezetni tanulás első szakaszában a nagy mennyiségben gyártott autókkal könnyebb lesz az élet, például a helyreállítás a szinte óhatatlanul adódó kisebb-nagyobb sérülések nyomán. Az alattomosan megbújó virágládákból, parkolási fénysérülésekből, lehorzsolt villanyoszlopokból gyorsan tanul az ember, de nagyon nem mindegy, mekkora ráfordítással javítható utána az autó.
Egyetlen karosszériaelem fényezése nem drága műhelyekben 40-80 ezer forintba kerül attól függően, hány elemet fújatunk, és például egy ajtó, egy sárvédő vagy egy motorházfedél igényel-e javítást. Ha a hatalmas darabszámban ontott autóhoz sikerül színhelyes bontott elemet találni, az nagyban meggyorsítja a javítást és csökkenti a költségeit.
Például az igen ritka Toyota Urban Cruiserhez első lökhárítót a cikk írásakor 110-125 ezer forinttól találtunk az autóbontók hirdetéseiben, az első sárvédők 55 ezer forinttól indultak, a motorházfedél alsó hangon 60 ezer forintba kerül.
Például az igen ritka Toyota Urban Cruiserhez első lökhárítót a cikk írásakor 110-125 ezer forinttól találtunk az autóbontók hirdetéseiben, az első sárvédők 55 ezer forinttól indultak, a motorházfedél alsó hangon 60 ezer forintba kerül.
Egy kortárs H Astrához, amely 2004-től volt piacon, az első lökhárítókat 35-50 ezer Ft között kínálják, a sárvédőket 20-25 ezer, a motorházfedeleket a gyakori színekben 15-20 ezer forinttól hirdetik. Minimális rá az esély, hogy egy autóbontóban az egymáson tárolt, egymáshoz döntött kasztnielemek karcmentesek legyenek, de a vezetni tanuláshoz választott autó javításakor a színhelyes, de karcos elem elfogadható megoldás lehet. Nemcsak a karosszériaelemek, de a kopóalkatrészek beszerzésekor is előnyösebb a nagy darabszámú autó. A kiugró állomány miatt kedvezőbb lehet a gyári alkatrészek ára, valamint sokkal szélesebb merítésből és tágabb ársávban választhatunk utángyártott alkatrészt is.
Minek annyi lóerő?
Aki csak kezd vezetni, többnyire óvatosan ismerkedik a közlekedéssel, és nem száguldozik. Mégsem érdemes túlságosan gyenge motorú autóval beérni.
A gyakorlott vezetők elboldogulnak a mindennapokban egy csekély teljesítményű, lomha autóval is, mert fel tudják mérni a szemből érkező autók sebességét előzéskor, és rutinjuknak köszönhetően messzebbről rágyorsítva, nagyobb sebességkülönbséggel indíthatják az előzést, mint kezdő korukban.
A gyakorlott vezetők elboldogulnak a mindennapokban egy csekély teljesítményű, lomha autóval is, mert fel tudják mérni a szemből érkező autók sebességét előzéskor, és rutinjuknak köszönhetően messzebbről rágyorsítva, nagyobb sebességkülönbséggel indíthatják az előzést, mint kezdő korukban.
Aki azonban nemrég ült volán mögé, erre még nem képes, és a biztonsága miatt szüksége lehet egy épkézláb gyorsulású autóra. Nagyszerű hobbiautó lehet egy 40-50-60 lóerős régi benzines vagy egy koros szívódízel, de vezetni tanulni nem az igazi egyik sem. Érdemes a tömeg/teljesítmény aránnyal kalkulálni, körülbelül 10-13 kg jusson egy lóerőre. A nagyjából egytonnás kisautók 75-85 lóerővel már életképesek, az 1,2 tonna körüli kompakt autók 100-120 lóerős motorral ajánlhatók.
Nagy kerék, peres gumi
Amikor az oktató elmarad a jobb egyből, és nincs, aki segítsen megoldani a közlekedésben egyre-másra adódó, esetenként bonyolult helyzeteket, a vezetőnek nem igazán marad figyelme, ereje a gödröket kerülgetni. A szériaautók futóművét az autógyártók felkészítik a gödrök, sínek, kátyúk ütéseire, de a hazai úthálózat – különösen Budapesten és a vidéki mellékutakon – sok sebből vérzik, és a fagyos időszak végére még több lesz az úthiba. Éles peremű kátyúkba hajtva hamar kihasadhat a gumiabroncs és sérül a keréktárcsa. Emiatt fontos elkerülni a túl alacsony oldalfalú gumiabroncsokat.
A futófelület és az oldalfalmagasság arányát a gumik oldalán leolvasható méret második száma adja meg, például a 185/60 R14-es mérettel a gumi szélessége 185 mm és ennek 60 százaléka az oldalfalmagasság. A 11,1 centis oldalfal már megfelelő úthibatűrő-képességet jelent. A gyakori és jól bevált 195/65 R15-ös illetve 205/55 R16-os gumik nemcsak jóval kevesebbe kerülnek a peresebb, például 195/45 R17-es illetve 225/40 R18-as kerekeknél, az úthibákat is jobban viselik és a felnit is jobban védik az ütésektől. Kétségtelenül szebb az autó nagy felnin és alacsony oldalfalú gumival, de rutint szerezni nem ez a jó választás. Jobb egy váltóméret ballonosabb gumival és kisebb átmérőjű keréktárcsával.
Vegyünk turbódízelt, az legalább keveset eszik
Amikor az embernek egyedül kell boldogulnia, hálás lesz egy autóért, amely megbocsát egy-egy vezetési hibát. A benzines szívómotorú autók vezetése azért sem bonyolult, mert nyomatékleadásuk zömmel egyenletes. Emiatt jobban viselik a félreváltásokat, a kettes helyett negyedikben bevett kanyarokat, ötös helyett harmadikban végződő felkapcsolásokat.
Egy turbódízel autó az alapjárat közelében erőtlen, utána viszonylag hirtelen jön meg az ereje, amit nehezebb megszokni. Ráadásul kettesben egy fekvőrendőrön áthuppanva a kuplung felengedésekor az erőtlen tartományában lévő turbós dízel simán lefulladhat, mert a sebességváltó-áttételezésük igen hosszú. Emiatt a szárnypróbálgatásokhoz benzines szívómotoros autót ajánlunk.
Crossover, mert szép és divatos
Vannak autófajták, amelyek kevéssé válnak be friss jogosítványos emberek társaként, mert majdhogynem törvényszerűen rossz belőlük a kilátás. Elsősorban azok az emelt építésű városi terepjárók érintettek ebben, amelyek hátrafelé erősen lejtő, kupészerű tetőívvel teszik vonzóbbá magukat.
Ezek a modellek a Nissan Juke-tól a Toyota C-HR-ig divatosak és népszerűek, de a hátsó ajtók kis üvegfelülete és magas faruk miatt nehéz velük tolatni.
Ezek a modellek a Nissan Juke-tól a Toyota C-HR-ig divatosak és népszerűek, de a hátsó ajtók kis üvegfelülete és magas faruk miatt nehéz velük tolatni.
Ennél súlyosabb gond, hogy a forgalom többi résztvevőjét is nehezebb érzékelni sávváltáskor a vállunk felett oldalra kipillantva vagy olyan elsőbbségadási helyzetekben, ahol a főút és az alsóbbrendű út nem derékszögben találkozik. Tipikusan ilyen helyzetek adódnak a rakparti lehajtóknál Budapesten. Hiába segít a modern crossoverek túlnyomó többségben tolatókamera az autó mögötti terület érzékelésében, esőben és sötétben nem lehet megfelelően látni a belső képernyőn a környezetet, ahová tolatnál. Arról nem is beszélve, hogy a kijelzők felbontása sok esetben messze nincs annyira jó, hogy pontosan manőverezhessünk a kamerakép alapján.
Kabriót sem javaslunk első autónak, szintén a forgalom nehézkes áttekintése miatt. A nyitható keménytetős autók legnagyobb részének két részben nyílik a teteje, emiatt vaskos szélvédőoszlopok nyúlnak hátra majdnem az utasok fejéig, ami nagyban rontja a kilátást ferdén előrefelé.
Nem jobb a helyzet a vászontetős kabriókkal sem. Itt az A oszlop kevésbé lóghat be a látótérbe, de a szövettetők legnagyobb részéhez meglehetősen apró hátsó szélvédő tartozik, ami a rossz kilátás miatt nagy holtteret eredményez ferdén hátrafelé.
Nem jobb a helyzet a vászontetős kabriókkal sem. Itt az A oszlop kevésbé lóghat be a látótérbe, de a szövettetők legnagyobb részéhez meglehetősen apró hátsó szélvédő tartozik, ami a rossz kilátás miatt nagy holtteret eredményez ferdén hátrafelé.
Annyiért veszek autót, amennyi pénzem van rá
Aki még nem vezetett egyedül, aligha tartott saját autót. A járatlan autótulaj azzal követheti el a legnagyobb hibát, ha nem hagy elég tartalékot a használtan megvett autó karbantartásának, kényszerű javításainak finanszírozására. Az alsó és a középső ársávban is az a jellemző, hogy a vásárlás után jelentős összegeket kell áldozni az autó javítására, az elmaradt szervizmunkák pótlására.
Ha egy motoron cserélni kell a vezérműszíjat a görgőkkel és – a legtöbb autón – a vezérléssel együtt cserélendő vízpumpával, az legalább 120-150 ezer forintos kiadás. Szükség lehet négy rendes gumiabroncsra, ami szereléssel, és a régi gumik leadásának díjával újabb 80-120 ezer forint a leggyakoribb gumimérettel is.
A motorolaj, az olajszűrő, a levegőszűrő, az üzemanyagszűrő és utastéri légszűrő (pollenszűrő) cseréjére számolhatunk legalább 70-100 ezer forintot. Elég gyakran kiderül, hogy nem történt meg a fékfolyadék cseréje sem, ami 2-4 évente esedékes.
A motorolaj, az olajszűrő, a levegőszűrő, az üzemanyagszűrő és utastéri légszűrő (pollenszűrő) cseréjére számolhatunk legalább 70-100 ezer forintot. Elég gyakran kiderül, hogy nem történt meg a fékfolyadék cseréje sem, ami 2-4 évente esedékes.
A legegyszerűbb szívó benzines motoroknál is szükséges időnként a gyújtógyertyák cseréje, ami kiegészülhet a gyújtótrafó vagy gyújtótrafók, illetve a gyújtókábelek cseréjével. Ez is hatjegyű tétel lehet attól függően, hogy egy trafó szolgálja ki az összes hengert vagy hengerenkénti gyújtótrafós a motor, netán hengerenként két gyújtótrafó is van az égésterenként két-két gyújtógyertya szikráztatásához.
Ha tehát a példa kedvéért egymillió forintunk van a szárnypróbálatásokat támogató autóra, akkor a kocsi ne kerüljön többe 700-800 ezer forintnál, mert lesznek vele kiadások. Érdemes tehát autóvásárlás előtt átgondolni a rendelkezésre álló pénzösszeget, annak egy részét félretenni a jármű megszerzése utáni fél-egy évre, a használatból adódó költségek fedezésére, és csak a maradékot felhasználni.






































