Hírek

Versenyképesek most már a villanyautók?

Egyre javul az elektromos autók ár/érték aránya. Megvizsgáltuk három ár- és méretkategóriában, mekkora az árkülönbség az elektromos modell és a hibrid benzines, illetve a villanyutó és a dízelmotoros verzió között.
Hosszabb távon nézve szűkül az árolló az elektromos és a belső égésű motoros autók között. Előbbiek az egyre nagyobb hatótávot biztosító akkumulátorral arányaiban jutányosabbá válnak, utóbbiak belépési költségeit az egyre szigorúbb emissziós normák is emelik, emiatt a kétféle hajtásmód közeledik egymáshoz.

Cikkünkhöz a CarNet márkái közül egy francia, egy német és egy japán autógyártótól állítottunk párba méretben, színvonalban jól összevethető autókat, hogy megnézzük, miként viszonyul a tisztán elektromos és a belső égésű motoros modell ára egymáshoz.
A technika fejlődése miatt nem tisztán benzines autókat vetünk össze villanyautókkal, mivel a belső égésű motorokat különböző mélységű villamosítás teszi takarékosabbá, kis- vagy nagyfeszültségű hibrid hajtásrendszerek részeként.

Jutányos és barátságos: Citroën C3 Aircross és Citroën ë-C3 Aircross

Szinte kivesztek a nullkilométeresen is megfizethető családi autók, de csak majdnem. A Citroën kompakt családi autójából azért választottuk a villanyautó párjának a 48 voltos hibridet, mert ebben adott a hatfokozatú, kettős kuplungos sebességváltó. Az egyfokozatú erőátvitelével kuplungpedált és váltást sem igénylő ë-C3 Aircross párja az automatikus sebeségváltós benzines, amely hasonló kényelmet kínál. Kívülről a kipufogócső hiányán és a típusfeliratokon kívül nincs lényegi eltérés a kettő között, az autók hossza is azonos 4395 milliméterrel, ahogy a súlyosabb villanyautó és a könnyebb hibrid magassága is egységesen 1660 mm.
Citroën ë-C3 Aircross
Citroën C3 Aircross 1,2
Max. teljesítmény és forgatónyomaték
113 LE / 125 Nm
136 LE (145 LE) / 230 Nm
Fogyasztás és hatótáv egy töltéssel/tankkal
18,1-18,6 kWh/100 km
299-307 km
5,3-5,5 l/100 km
800-830 km
Gyorsulás 0-100 km/ó
11,7 mp
10,1
Végsebesség
143 km/óra
201 km/óra
Listaár (Plus kivitel)
10 890 000 Ft
8 990 000 Ft
Számolási módtól függően 136 vagy 145 lóerős rendszerteljesítményű hajtásával a hibrid C3 Aircross a dinamikusabb autó, mint 113 lóerős elektromos testvére. Ugyanakkor a villanyhajtás jóval csekélyebb kilométerköltségével és sokkal olcsóbb kötelező szervizeivel szerez pontot a rezgésmentes, halk hajtásláncon kívül.

A benzines körülbelül 500 kilométerrel többet tehet meg két teljes töltés, illetve tankolás között, de az elektromos C3 Aircross elérhető 44 helyett 54 kilowattórás akkumulátorral is, nagyobb hatótávval.
Pont a hatótáv javítása a végsebesség korlátozásának elsődleges oka az elektromosban. Járműkoncepciója alapján, ha az ë-C3 Aircross 143 helyett mondjuk 160-170 km/órás végsebességet érhetne el, ez minimális időnyereséget hozna csak a kocsi gazdájának a várható elővárosi-városi, időnként pár száz kilométeres utakból összeálló felhasználási módban. Viszont a nagyobb végsebesség más gumiabroncsokat, nagyobb fékeket, a nehezebb fékrendszer miatt masszívabb futóműelemeket igényelne. Ez beindít egy súlygyarapodási spirált, ami a hatótávcsökkenés miatt az autóval megtett utak legeslegnagyobb részében hátrányos volna a tulajnak.
Csak a benzineshez rendelhető harmadik üléssor, az elektromosból nincs hétszemélyes, mert az akkumulátor elfoglalja a lehajtott harmadik üléssor helyét. Otto-motorral a C3 Aircross és testvérmodellje, a budakalászi CarNet Triplex Opel-márkakereskedésünkben elérhető Frontera a legmegfizethetőbb hétüléses autók egyike Magyarországon. 1,9 millió forint van árban a villanymotoros és a benzines-elektromos hibrid hajtású C3 Aircross között, felszereltségük egyforma, Plus és Max szinten is.
Eltérés az alapkivitelek szintjén adódik, mert az elektromosban a belépőmodellben is széria az automatikus, elektromosan működtetett rögzítőfék, míg a benzines, kézi váltós You hagyományos kézifékkel rögzíti az autót. A hibridhez rendelhető pótkerék-előkészítés az ötödik kerék befogadására, az elektromos viszont csak defektjavító készlettel készül. Alapszintű használati költségben az elektromos a nyerő, hiszen 70 forintos otthoni áramárral számolva nagyjából 1300 forintból tehető meg vele 100 km, míg társa 3100 forintnyit benzint éget el.

Dízel vs. elektromos: Opel Astra és Astra Electric

Nagyon kevés típus létezik a volumenmárkák autói között, amely a választás teljes szabadságát kínálva benzines, dízel és elektromos hajtással is megvásárolható. A 308-as Peugeot-hoz hasonlóan a kivételek közé tartozik az Opel Astra, illetve kombiváltozata, az Astra Sports Tourer. Mivel az Opelben a villanymotorhoz passzoló benzines hajtáslánc nagyon hasonló a C3 Aircrosséhoz, inkább a dízelt hasonlítjuk össze az elektromossal.
Opel Astra Electric
Opel Astra 1,5 D
Max. teljesítmény és forgatónyomaték
156 LE / 270 Nm
131 LE / 300 Nm
Fogyasztás és hatótáv egy töltéssel/tankkal
15,6 kWh/100 km /
397-418 km
5,0 l/100 km / 1040 km
Gyorsulás 0-100 km/ó
9,2 mp
10,6 mp
Végsebesség
170 km/óra
209 km/óra
Listaár (Edition kivitel)
17 990 000 Ft
12 120 000 Ft
Szériafelszerelés a dízelmotorhoz a nyolcfokozatú automatikus váltó, ezt tehát nem kell extraként hozzáadnunk az Astra árához. Sokkal robbanékonyabb az elektromos, azonnal ellő a menetpedál lenyomásakor. Nemcsak közvetlenebbül reagál a gázadásra, de közel 1,5 másodperccel jobban is gyorsul 100-ra állórajttal. Végsebessége a 140-160-nál leszabályozott elektromos autókhoz képest nagyvonalú, ám a közel 210-ig gyorsuló dízel ebben a versenyszámban előrébb végez, akárcsak hatótávolságban. Higgadtan vezetve 1000 kilométerig jut a dízel két teletank között, de az elektromos Astra takarékossága is több mint figyelemreméltó.
Észszerűen méretezett, 54 kilowattos akkumulátora nem engedi elszaladni az autó súlyát, ami a kiváló hatásfokú villanymotorral és az aerodinamikailag gondosan kidolgozott karosszériával együtt kerekítve 400 kilométeres hatótávot tesz lehetővé. Gazdagabb az elektromos Astra szériafelszereltsége a szintén Edition kivitelű dízelénél. Hőszivattyú értelemszerűen nincs a dízelben, amely a motor hulladékhőjével fűt. Két 15 wattos USB-C töltővel bővebb a villany-Astra felszereltsége, Szebb és a menettulajdonságokra is kedvezően hat a 16” helyett 18-as kerékméret a szélesebb és alacsonyabb oldalfalú, 205/55 R16 helyett 215/45 R18-as gumimérettel.
Cserébe a dízel Astráé az egyik leggazdaságosabb gumiméret, nagyon széles választékkal és kedvező árakkal. Listaáron 5 870 000 Ft az árkülönbség a két motorváltozat között, de ez a listaár, az Astrák tényleges ára mindkét hajtásmóddal jóval alacsonyabb. A dízel árából kereken egymillió forint az engedmény, ám az elektromosra több mint kétszer ekkora kedvezmény érvényes. A 2 300 000 forintos akcióval 4 470 000 forintra mérséklődik az árkülönbség az akár a saját háztetőnkön megtermelt árammal tankolható, karbantartási szempontból sokkal kedvezőbb adottságokkal bíró villany-Astráért. Fogyasztásból adódó költségekben az elektromossal 1100 forinttal lehet kalkulálni, míg a dízelnél 3000 forintos összeg adódik 100 kilométerenként.
Harmadik párosunk autói egy kategóriába tartoznak, de a Toyota eltérő modellstratégiáját tükrözik. Itt külön típus szólítja meg a villanyautót vásárlókat, tehát nem a RAV4 kapott elektromos hajtásláncot, hanem egy kimondottan villanyautónak tervezett, idén tavasszal alaposan továbbfejlesztett modellt kínál a Toyota a BZ4X-szel. 4690 milliméteres hosszával a BZ4X kilenc centiméterrel nagyobb a RAV4-nél, amely mégis tágasabb csomagtartót nyújt 452 helyett 580 literrel. Kétféle nagyfeszültségű akkumulátorral készül az elektromos crossover. Az Executive felár nélkül megkapja a nagyobbikat 73,3 kilowattórás kapacitással a nagy hatótáv kedvéért.
Ebben a szegmensben a Toyoták alapfelszereltsége eleve gazdag, Executive szinten végképp az. Mindkettőben adott a motoros állítású, memóriás vezetőülése kényelme, széria a bőrülés is, ami az elektromosban a kisebb környezetterhelés céljából vegán, azaz műbőr.

Vannak azonban különbségek is a két fejedelmi extrakínálatú típus között. A BZ4X eggyel nagyobb kerékkel nyit, mint a belépő RAV4, tehát 17 helyett 18-as a felnije. Ez a méretkülönbség Executive szinten is megmarad, a RAV4 kereke 19 colos, a villanyautón szériafelszerelés a 20-as keréktárcsa.
Akinek a hatótávolság növelése az elsődleges, érje be kisebb felnivel! 18-as kerékkel az autó 569 km megtételére képes töltés nélkül a WLTP-adatok szerint. Eltér a belső érintőkijelzők mérete, a hibridben 10,5, az elektromosban 14,0” a képátló. A BZ4X első ülésszellőztetéssel is fokozza a kényelmet, az Executive kivitelű RAV4 üléseit csak fűteni lehet. Dicséretes, hogy a gazdagabban felszerelt BZ4X 22 kilowattos AC-töltőt kap, ami a kategóriában megszokottnál kétszer gyorsabb töltést biztosít a legtöbb közterületi, áruházi célállomás-töltőn.
Toyota BZ4X
Toyota RAV4
Max. teljesítmény és forgatónyomaték
224 LE / nincs adat
222 LE / 221 Nm
Fogyasztás és hatótáv egy töltéssel/tankkal
15,3-15,4 kWh/100 km
511-515 km
5,7-5,9 l/100 km
Gyorsulás 0-100 km/ó
7,4 mp
8,1 mp
Végsebesség
160 km/óra
180 km/óra
Listaár (Executive kivitel)
21 250 000 Ft
19 285 000 Ft
Forintosítva 1 965 000 Ft az árkülönbség a két típus között, ennyivel kerül többe az elektromos a full hibridnél. A nagyságrendet jobban érzékelteti, ha százalékosan fejezzük ki az eltérést: a villanyautó felára 10,2 százalékos, vagy másképp megfogva: a két hajtásmód közötti differencia jóval kisebb annál, amennyivel az Executive verzió többe kerül a Comfort kivitelű RAV4-nél. Közlekedésre az elektromossal 1100 forint adódik a hivatalos adatok szerint száz kilométerenként, a hibriddel viszont legalább 3300 forint a jelenlegi árak mellett.


Nagyok a különbségek a töltési veszteségben

Érdemes tudni az elektromos autók norma szerint fogyasztásáról, hogy a WLTP-érték a töltési veszteséget is tartalmazza, tehát a szabványos ciklusban mért fogyasztás valamivel kisebb, mint a katalógusokban, weboldalakon vagy a cikkhez tartozó táblázatokban megjelenő átlagfogyasztás. A veszteségek egyik oka a váltóáram átalakítása, mert az akkumulátor csak egyenáramot tud tárolni, az elektromos hálózat viszont váltóáramú. Veszteséget okoz az elektromos komponensek melegedése, akárcsak a töltési folyamatot felügyelő vezérlős-zámítógépek működtetése. 11 kW-os fali töltőről váltakozó árammal töltve egy modern villanyutóban körülbelül 6-10 százalékos töltési veszteség adódott az ADAC német autóklub tesztjén , amelyben a FIAT 500e, a Renault Zoé, a Tesla Model Y és a VW ID.3 szerepelt. Ennél jóval pazarlóbb a töltés 230 voltos konnektorról, jellemzően 12,7-24,2 százalékos veszteséggel járt.

Egyenáramról (DC) tölteni kisebb veszteségeket jelent az autósnak, mert a hálózati váltóáram átalakítása a töltőberendezésben történik, az autó egyenáramot kap. De a veszteség itt sem zéró, többek között azért nem, mert az akkuba zúdított óriási elektromos energia többnyire aktiválja az akkucellák hűtését, beindulhat a hűtőventilátor és járhatnak a hűtőközeg-szivattyúk, amire rámegy a töltőoszlopról felvett és kifizetett áram egy része. Hasonló a helyzet, ha hideg időben az akkut fel kell fűteni a villámtöltéshez, ez sincs ingyen. A nagyfeszültségű akku előtemperálása a modernebb villanyautókban a menüből indítható vagy automatikusan megkezdődik, ha a gyári navigációban villámtöltőt adunk meg célpontként. Az akkumulátor töltöttsége ilyenkor is csökken, de ha otthon töltünk, ez a módszer olcsóbb lehet, mint a nyilvános DC-töltő árszabásában kifizetni az akku kondicionálását a töltéshez. Összességében az egyenáramú töltés közben az ADAC szakemberei jóval kisebb veszteségeket mértek. Az akku felfűtésére a töltőből felvett áram 6-10 százaléka ment el négy vizsgált autó (Hyundai Ioniq6, Renault Megane E-Tech Electric, Tesla Model Y, VW ID.3) esetében. Ha az akkumulátort saját energiatartalékaival készítették elő a villámtöltésre, a töltőoszlopból felvett áram szinte teljes egészében a töltöttséget gyarapította, a veszteségek 1-6 százalékra mérséklődtek.
1994 - 2025 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely