Hírek

Megfizethetőbb autók érkeznek Magyarországra

Jutányosabb villanyautók a CarNet márkáinál

Több száz lóerős elektromos terepjárók megalkotása után az autógyártók más kategóriákban is fejlesztettek, szaporodnak a földközelibb áron kínált elektromos autók. A Citroën ë-C3, a FIAT Grande Panda, a Ford Puma Gen-E és a Hyundai Inster megjelenésével sok ügyfelünknek jöhet közelebb az elektromos autózás.
Miközben a híreket a kínai autómárkák európai térnyerése uralja, a sok évtizede vagy egy egész évszázada aktív autógyártók épp a legfontosabb kategóriákban dobtak piacra vonzó modelleket. Olyan új elektromos autókat fejlesztettek ki, amelyek árban is képesek viszonylag közel maradni a hasonló méretű, erejű és felszereltségű, de belső égésű motoros új autókhoz.

Cikkünkben a Citroën, a FIAT, a Ford és a Hyundai példáján mutatjuk be, hogy a jól beágyazott autógyártóktól mennyire szerethető, praktikus és vidám villanyautókat kínálunk a CarNet autószalonjaiban, kiváló ár/érték aránnyal.

Citroën ë-C3, a lényeglátó

2001 őszén a Frankfurti Autókiállításon mutatta be a Citroën az első C3-ast. Akkor még nem tudhattuk, de a kisautó annyira befutott, hogy 5,6 millió eladott példánnyal mára az avantgárd márka második legsikeresebb autója a legendás Kacsa, azaz a 2CV mögött. A tavaly bemutatott negyedik generációs C3 legfontosabb újdonsága a benzinest és a hibrid benzinest kiegészítő elektromos verzió.
44 kilowattóra a Citroën ë-C3 akkumulátorkapacitása. A Citroën az akkumulátor biztonságossága és kedvezőbb ára miatt lítium-vas-foszfát avagy LFP-telepet használ. 320 kilométer a WLTP-szabvány szerint mért hatótávolság, ami városi forgalomban jóval több is lehet. A 113 lóerős kisautó igazán intelligens konstrukció. Fürge, de takarékos, mindent megad, ami fontos a mindennapokban, de semmi nem drágítja, ami a legtöbb vevőnek csak felesleges pávatoll. A lényegre összpontosít, de ami fontos, abból nem enged.
Ez a filozófia a Daciának is nagyon bejött. Barátságos és igen szellős az új C3 utastere. A belső tér tágasságában és a hátul is kényelmes üléshelyzetben szerepe van a 10 centiméterrel megnövelt tetőmagasságnak. Mindemellett ez egy mélyen átgondolt hely.

Például a sebességtúllépésre adott hangjelzés, ami nem az autógyártók hóbortjából, hanem EU-előírásként aktiválódik minden egyes motorindítás után, itt egy önálló kapcsolóval deaktiválható a bal térdünk felett. Egyetlen mozdulat elég ahhoz, amit sok más autó a menük mélyére merülve, esetenként csak félreállás után enged megoldani.
Jóllehet ez egy elsősorban városi használatra konstruált autó, a Citroën nem garasoskodott a villámtöltésen. A szegmensen belül a 100 kilowattos egyenáramú töltési lehetőség kiválónak mondható, számos vetélytárs marad az ë-C3 DC-töltési csúcsteljesítménye alatt. Váltóáramról 7,4 kW-tal képes tölteni, ami extraként vagy 11 kilowattra emelhető.
Elevenségével, kényelmes rugózásával, mértéktartó árával és háromféle felszereltségi szintjével a Citroën C3 elektromos autóként is sokat ad az áráért, amiről meggyőződhetnek egy jó hangulatú próbaúton budaörsi és győri márkakereskedéseinkben. A Nagyszombaton gyártott kiskocsiban a hab a tortán a sok szerethető részlet, például Párizs klasszikus épületeinek sziluettje a hátsó szélvédő tövében, köztük az Eiffel-toronnyal.

Sziporkázó kisautó a FIAT Grande Panda

Egyre több autógyártó fordít hátat részben vagy teljesen a kiskategóriás autóknak, elég az Audi A1-re, a Ford Fiestára és a B szegmensből eltűnő többi modellre gondolni. Ezért is örömteli, hogy a FIAT egy rendkívül ígéretes autóval mond igent a kategóriára. A Grande Panda örökölte a kultikus ős stílusát és derűjét, de nem fajul divatcikké, pozőrök csicsás kiegészítőjévé, hanem kiváló használati értékű társ a mindennapokban.
Ezt igazolja a 3999 milliméteres autó 361-1315 literes csomagtartója. Igazán szellemes és hasznos az elektromos verzióban a kocsi orrából kihúzható, visszatekeredő töltőkábel a váltóáramú töltéshez. Hasonló spirált eddig csak a Renault Twizy kínált.

A négyméteres, a porszívókéhoz hasonlóan visszacsévélt kábellel sokkal egyszerűbb a töltés, mint a csomagtéri táskából előhalászott AC-kábellel. A spirállal 7 kW-tal tölthető az akkucsomag. A beépített kábelnél nagyobb, 11 kilowattos teljesítménnyel a hátsó AC-csatlakozón át töltődik a 400 voltos akkumulátor, amely az ë-C3 szintén folyadékhűtésű telepének közeli rokona.
A nettó, kiautózható kapacitás 43,8 kilowattóra. Itt is jól hasít az egyenáramú töltés, a FIAT 100 kilowattos felső határt ad meg, így körülbelül 30 perc után 20-ról 80 százalékra töltött akkumulátorral távozhatunk egy kellően erős DC-töltőről. 113 lóerős az első kerekeket hajtó villamos gép. A Stellantis-konszern Smart Car padlólemezére épülő autó 320 km megtételére képes a WLTP-ciklusban mérve. A Grande Panda másik motorváltozata a 110 lóerős benzines automatikus sebességváltóval, amelyet 48 voltos hibridrendszer tesz takarékosabbá és csendesebbé.
Gyorsulásban a hibrid a jobb, 10,0 mp a gyorsulása 100-ra, és 160-at megy. Az elektromos 11,0 mp alatt van 100-on, végsebessége 132 km/órában limitált, ami nem a motorból fakad, hanem súlycsökkentési célból, akárcsak a hasonlóan konstruált ë-C3-ban. A nagyobb végsebesség egy városi villanyautónál marginális szempont, miközben sokkal nehezebb fékeket igényelne, amihez a futóművet is hozzá kell igazítani, elindítva a súlygyarapodási és hatótávcsökkenési láncreakciót.
Belül is sziporkázóan ötletes az új kori Panda. Műszerfalának ovális kerete a torinói Lingotto autógyár tetején kialakított, döntött kanyaros tesztpályát idézi a jobb alsó sarkában felfelé kapaszkodó kisautóval. A kesztyűtartófedél bambuszszálas díszét a pandamackó tápláléka ihlette. Itt is egy gombnyomással száműzhető a félreértelmezett sebességhatár-túllépésből fakadó csipogás, csak itt a kapcsoló a középkonzolon van. 10,25” a műszerfali érintőképernyő képátlója Red, Icon és LaPrima kivitelben, ennek alternatívája a Pop alapverzióban a telefondokkoló, amivel saját okostelefonunk használható az autó kijelzőjeként.
Ügyfeleinket szeretettel várják értékesítő kollégáink tesztvezetésre budaörsi, győri és veszprémi márkakereskedésünkben. A Grande Panda érkezése a FIAT visszatérésének fontos lépése lehet.

Ford Puma Gen-E: szép vele az élet

Rengetegen és rengeteget dolgoztak a Fordnál azon, hogy a villanymotoros Puma minél több ember számára legyen a pont jó villanyautó, pedig csak egyféle motorral és egyféle akkumulátorral gyártja a craiovai üzem, Románia délnyugati részén, ahol a benzines Pumák is készülnek. Egyetlen hajtáslánccal megvan rá az esély, hogy az végül senkinek sem lesz igazán jó, de a Ford Puma Gen-E intelligens kompromisszumnak bizonyult, és okos részletmegoldásai is megszépítik a vele töltött éveket. Kiautózható, nettó akkumulátorkapacitása 43 kWh, a gyári adat szerint 376 km hatótávolságot nyújt.
Ez az akkuméret elég a mindennapokhoz egy eredendően ingázásra és településen belüli használatra kitalált autóban, de nincs túltolva a valós szükségletekhez képest. Amikor 250-280 kilométernél messzebbre utazunk, akkor a Ford az akku gyors feltölthetőségével segít jól haladni. A jól méretezett akkumulátorral a Puma Gen-E takarékosan működik, és környezetvédelmi szempontból is fontos, hogy ne hurcoljunk magunkkal szükségtelenül nagy akkumulátort, ne járjunk óriási teleppel csak rövid távokon, mert a jelentős akkukapacitás és a kis futásteljesítmény kombinációjával nehezen billenthető pozitívba a gyártáskori szén-dioxid egyenleg.
Az akkukémia NMC, azaz a pozitív elektróda, a katód meghatározó összetevője a nikkel, a mangán és a kobalt. Ez az akkutípus a telente keveset lassuló villámtöltés és a jó teljesítménysűrűség miatt előnyös. Ugyanolyan hatótávot kisebb helyigényű és kisebb tömegű akkumulátor biztosít, mint lítium-vas-foszfát cellakémiával, aminek elsősorban költségelőnyei vannak.
168 lóerős, 290 Nm nyomatékmaximumú motorjával a kezes, élénk, életvidám autó 8,0 másodperc alatt gyorsul 100-ra, és egyenáramú töltőn sem kényszerít aránytalanul hosszú tartózkodásra 100 kilowattos töltési csúcsértékével. Villámtöltéshez automatikusan elindul az akku előkészítése, ha nagy teljesítményű DC-töltőt állítunk be navigációs célként. Otthoni fali töltőn vagy közterületi töltőoszlopon 11 kW-tal tölthető váltakozó áramról az akkumulátor.
Benzines testvéreitől örökölte az elektromos verzió a kategórián belül gigantikusnak mondható csomagtartót. A normál csomagtér alatti, dugóval elzárható lefolyónyílásának köszönhetően kislagozható üreggel együtt 523 literes a hátsó csomagtartó, amit kiegészít az autó orrában 43 liternyi frunk. A Puma Gen-E orrcsomagterében elférnek a másutt csak kallódó tartozékok. Teszteljék Ford-márkakereskedéseinkben Budapesten, Győrött, Sopronban és Tatabányán a Ford Puma Gen-E-t, amely a legvonzóbbak egyike a CarNet márkáinak mind szélesebb villanyautó-kínálatában.

Hyundai Inster

Aki a karaktert hiányolja a modern autókból, üdítő ellenpéldára lelhet a Hyundai elektromos kiskocsijában. A 3825 mm hosszúságú Inster valódi egyéniség, frappáns, egyedi formaterve szerethető arcot ad neki a nappali menetfény szemöldökével keretezett első lámpaszemekkel. A két centivel hosszabb Inster Cross terepjárós látványvilágú, de csak kívülről, magassága marad 1575 mm.
Rövidsége dacára az Inster túlzás nélkül hatalmas belül. A hátsó ülés tologatható, és a háttámla is állítható, ami szokatlanul jó, az egyterűkre emlékeztető variálhatóságot biztosít. Fix üléspaddal 280-1059 literes a csomagtartó, az ülések tologatásával 238-351 liter közötti és itt is 1059 liter a maximum. A jobb első ülés háttámlájának ledöntésével 2,2 méteres tárgyakat is elvihetünk zárt csomagtérajtóval. Ebben a kategóriában vannak kényszerűen négyüléses autók, ám az Insternél választhatunk a 4 és az 5 üléses modell között, utóbbi felára 200 000 Ft.
42 vagy 49 kilowattórás lehet az NMC-típusú lítiumion-akkumulátor. A váltakozó áramú töltőről három fázison töltve 10,5 kilowattos (egy fázison 7), az egyenáramú töltés csúcsteljesítménye 85,3 kilowattóra. Ilyenkor az elektromos energiát egyenáramként tároló akkumulátort egyenáramon töltjük, ami jóval gyorsabb, mint a váltóáramot átalakítani. Extraként hőszivattyú rendelhető, ami sokkal energiatakarékosabbá teszi a fűtést és képes az akkumulátor előmelegítésre is a villámtöltés meggyorsításához.
Egységesen 147 Nm a nyomaték, a csúcsteljesítmény az egyik modellben 97, az erősebben 115 lóerő. Az állandó mágneses szinkronmotor nemcsak az autó hajtása közben működik kiváló hatásfokkal, de lassításkor a visszatermelésben is hatékony.

Az állórajtos gyorsulási idő 11,7 illetve 10,6 mp százra, végsebességként 140, illetve 150 km/órát enged a leszabályozás. Elsősorban a bejárás eszközeként és lakott területeken belüli forgalomban lubickolhat a dél-koreai kisautó, de az egyenáramú oszlopon 30 perc alatt 10-ről 80 százalékra gyorstölthető akkuval középhosszú távokon, külföldre utazva is kitesz magáért.
A Hyundai elektromos autóinak előnye, hogy külső áramforrásként is használhatók. Az Inster feláras adaptere 3600 wattal terhelhető, tehát egyszerre lehet grillezni, zenélni, világítani vele a Balaton magaspartján, az erdőszéli tisztáson vagy a bányatónál, ahol nincs áram. Az autó figyel rá, hogy az előre beállított szintél ne merüljön le jobban az akkumulátora, és adott a gyárilag beállított vésztartalék is, ami alá nem mehet a töltöttség a V2L (vehicle to load) funkció használatakor. Az adapterrel csomagban jár az utastéri 220 voltos csatlakozó.
Kedvező ára ellenére az Inster a jóval nagyobb autók multimédiás szolgáltatásait nyújtja. Az óracsoport és az érintőképernyő képátlója is 10,25”, a belső térben vonzó a 64 szín közül kiválasztható hangulatvilágítás és a gombnyomásra nyitható napfénytető. Megnyugtató, hogy a stílusos utastérben teljes biztonságban utazunk az alapfelszerelésként járó középlégzsákkal, amely megakadályozza az elöl ülők egymásnak csapódását oldalütközéskor. Az Inster fejlett vezetőtámogató rendszereit, okostelefon-integrációs képességeit és további kényelmi funkcióit munkatársaink örömmel megmutatják, akár próbaúttal kiegészítve a CarNet Triplex fővárosi és a CarNet Autó-Forrás veszprémi autószalonjában.
1994 - 2025 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely